Regulamin organów Naczelnej Izby Lekarskiej.

Akty korporacyjne

Lekarz.1989.12.12

Akt nieoceniany
Wersja od: 12 grudnia 1989 r.

UCHWAŁA
I KRAJOWEGO ZJAZDU LEKARZY
z dnia 12 grudnia 1989 r.
w sprawie regulaminu organów Naczelnej Izby Lekarskiej

Na podstawie art. 33 pkt 4 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o izbach lekarskich (Dz.U. Nr 30, poz. 158) uchwala się, co następuje:

Rozdział  I

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Regulamin określa zasady i tryb działania organów Naczelnej Izby Lekarskiej:
1)
Naczelnej Rady Lekarskiej, zwanej dalej w skrócie "NRL",
2)
Naczelnej Komisji Rewizyjnej, zwanej dalej w skrócie "NKR",
3)
Naczelnego Sądu Lekarskiego, zwanego dalej w skrócie "NSL",
4)
Naczelnego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej.
§  2.
1.
Ilekroć mowa w regulaminie o ustawie należy przez to rozumieć ustawę z dnia 17 maja 1989 r. o izbach lekarskich (Dz. U. Nr 30, poz. 158) i wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze - poza przepisami wykonawczymi pochodzącymi od organów izb lekarskich.
2.
Do spraw nie unormowanych ustawą lub przepisami wykonawczymi organów Naczelnej Izby Lekarskiej mają zastosowanie odpowiednie przepisy kodeksu postępowania administracyjnego w zakresie określonym w art. 1 ust. 1 i 4. Nie dotyczy to postępowania administracyjnego w zakresie odpowiedzialności zawodowej, do którego mają zastosowanie przepisy kodeksu postępowania karnego.

Rozdział  II

Działanie organów Naczelnej Izby Lekarskiej

Naczelna Rada Lekarska

§  3.
1.
Naczelna Rada Lekarska wykonuje obowiązki wynikające z ustawy i uchwał Krajowego Zjazdu Lekarzy w drodze działań własnych lub swojego organu wykonawczego, jakim jest Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej.
2.
Naczelna Rada Lekarska zatwierdza coroczną informację o działalności samorządu lekarskiego, która przedstawiana jest Radzie Ministrów.
§  4.
1.
Powołuje się:
1)
Komisję Zdrowia Publicznego,
2)
Komisję Etyki Lekarskiej,
3)
Komisję Kształcenia Medycznego,
4)
Komisję Współpracy z Zagranicą,
5)
Komisję Organizacyjną,
6)
Komisję Finansową,
7)
Komisję Płac i Warunków Pracy,
8)
Komisję Socjalną,
9)
Komisję Informacji,
10)
Komisję Legislacyjną.
2.
Realizując swoje zadania Naczelna Rada Lekarska może powołać inne komisje problemowe, w zależności od potrzeb.
3.
Komisje mogą powoływać stałe lub doraźne zespoły problemowe.
§  5.
1.
Naczelna Rada Lekarska odbywa swoje posiedzenia plenarne w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2.
Posiedzenia planarne zwoływane są przez Prezydium lub na żądanie 1/3 członków NRL.
3.
Naczelna Rada Lekarska podejmuje uchwały większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków, w tym prezesa NRL lub jednego z wiceprezesów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§  6.
1.
Pierwsze posiedzenie wybranej Naczelnej Rady Lekarskiej zwołuje nowo wybrany prezes NRL w ciągu 14 dni.
2.
Odbywa się ono przy obecności co najmniej 2/3 ogólnej liczby członków.
§  7.
1.
Naczelna Rada Lekarska dokonuje wyboru Prezydium NRL na pierwszym posiedzeniu, a najpóźniej na drugim posiedzeniu dokonuje podziału czynności między członków Prezydium NRL.
2.
Za wybranych uważa się tych kandydatów, którzy otrzymali kolejno największą liczbę głosów, więcej jednak niż połowę oddanych ważnych głosów. W razie równości głosów zarządza się ponowne wybory.
§  8.
1.
Zwołując plenarne posiedzenie Naczelnej Rady Lekarskiej przesyła się zawiadomienia co najmniej na 14 dni przed terminem jego zwołania, podając termin, miejsce i proponowany porządek obrad.
2.
W posiedzeniach plenarnych Naczelnej Rady Lekarskiej uczestniczą osoby, o których mowa w ustawie i goście zaproszeni przez Prezydium NRL.
§  9.
1.
Posiedzeniom plenarnym Naczelnej Rady Lekarskiej przewodniczy prezes NRL, bądź wyznaczony przez niego wiceprezes.
2.
Z posiedzenia plenarnego sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący obrad, sekretarz lub zastępujący go członek Prezydium NRL i protokolant wyznaczony przez Prezydium NRL.
3.
Protokół powinien być udostępniony członkom NRL przed następnym posiedzeniem Rady i uważa się go za przyjęty, jeżeli członkowie Naczelnej Rady Lekarskiej nie zgłoszą poprawek w terminie 30 dni.
4.
Uchwały NRL podlegają opublikowaniu.
§  10.
1.
Naczelna Rada Lekarska ustala corocznie plan pracy i ocenia jego wykonanie. NRL ocenia także stan wykonania uchwał Krajowego Zjazdu Lekarzy.
2.
Uchwalenie budżetu NRL na dany rok powinno nastąpić do dnia 31 marca tego roku (wyjątkowo do 30 czerwca 1990 r.).
§  11.
1.
Prezydium NRL składa się z prezesa, trzech wiceprezesów, sekretarza, zastępcy sekretarza, skarbnika oraz czterech członków.
2.
Prezydium NRL podejmuje decyzje w formie uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby członków, w tym prezesa NRL lub jednego z wiceprezesów.
§  12.
W razie przejściowej nieobecności prezesa NRL jego funkcje pełni jeden z wiceprezesów wyznaczony przez Prezydium NRL.
§  13.
1.
Posiedzenia Prezydium NRL odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.
2.
Z każdego posiedzenia Prezydium sporządza się protokół. Postanowienie § 9 niniejszego regulaminu stosuje się odpowiednio.
§  14.
1.
Prezydium NRL reprezentuje Naczelną Radę Lekarską pomiędzy posiedzeniami plenarnymi i działa w imieniu Rady w sprawach określonych jej uchwałą.
2.
Podpisywanie dokumentów dotyczących zobowiązań majątkowych Naczelnej Rady Lekarskiej, o których mowa w art. 59 ust. 3 ustawy, wymaga współdziałania dwóch członków Prezydium NRL, w tym prezesa lub wiceprezesa oraz skarbnika lub sekretarza.
§  15.
Prezes NRL:
1)
kieruje pracami NRL i reprezentuje ją na zewnątrz,
2)
kieruje pracami Prezydium NRL,
3)
przydziela sprawy do załatwienia członkom Prezydium NRL,
4)
podpisuje korespondencję urzędową.
§  16.
Wiceprezesi NRL są zastępcami prezesa w ustalonym przez niego zakresie.
§  17.
1.
Sekretarz NRL nadzoruje wykonanie uchwał NRL i Prezydium NRL, chyba że Prezydium powierzyło ten nadzór innemu członkowi Prezydium.
2.
Do jego obowiązków należy nadto:
1)
redagowanie protokołów posiedzeń NRL i Prezydium NRL,
2)
nadzorowanie i czuwanie nad sprawozdawczością NRL i Prezydium NRL,
3)
załatwianie bieżącej korespondencji,
4)
udzielanie informacji o pracach Prezydium NRL organom izb lekarskich, okręgowym radom lekarskim i redakcji Gazety Lekarskiej i Biuletynu NRL,
5)
opracowywanie projektów uchwał Prezydium NRL,
6)
sprawowanie nadzoru nad pracą biura NRL i zgłaszanie Prezydium NRL odpowiednich wniosków personalnych,
7)
analizowanie odwołań od uchwał okręgowych rad lekarskich,
8)
przyjmowanie skarg i wniosków.
3.
Zastępca sekretarza NRL zastępuje sekretarza w razie jego nieobecności, chyba że Prezydium NRL postanowi inaczej. Prowadzi także sprawy zlecone przez sekretarza NRL.
§  18.
1.
Skarbnik NRL odpowiada za gospodarkę finansową NRL, a w szczególności:
1)
przygotowuje projekt preliminarza budżetowego,
2)
opracowuje odpowiednie analizy i sprawozdania z wykonania budżetu i referuje je na posiedzeniu NRL,
3)
nadzoruje księgowość, rachunkowość i sprawozdawczość finansową NRL,
4)
wykonuje czynności związane z bieżącym zarządzaniem majątkiem NRL,
5)
kieruje egzekwowaniem wierzytelności, zgłasza wnioski o ich umorzenie.
2.
Skarbnik w swojej pracy może korzystać z opinii biegłych i rzeczoznawców.

Naczelna Komisja Rewizyjna

§  19.
1.
Pracami NKR kieruje jej przewodniczący.
2.
W razie przejściowej nieobecności przewodniczącego NKR stosuje się odpowiednio § 12 regulaminu.
§  20.
Do zakresu czynności przewodniczącego Komisji należy:
1)
reprezentowanie Komisji wobec Naczelnej Rady Lekarskiej,
2)
opracowanie planu pracy Komisji i czuwanie nad jego realizacją,
3)
podział pracy między członków Komisji,
4)
zwoływanie posiedzeń Komisji i przewodniczenie na nich,
5)
podpisywanie korespondencji w imieniu Komisji,
6)
składanie w imieniu Komisji informacji na posiedzeniach plenarnych NRL.
§  21.
Komisja wykonuje swoje zadania przez planową kontrolę polegającą na:
1)
badaniu wykonania uchwał Krajowego Zjazdu Lekarzy,
2)
ustosunkowywaniu się do sprawozdań finansowych NRL,
3)
badaniu ksiąg, rejestrów, akt i dokumentów,
4)
analizie spraw gospodarczych i finansowych NRL.
§  22.
Komisja odbywa posiedzenia w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż dwa razy do roku.
§  23.
1.
Komisja przeprowadza kontrolę w składzie co najmniej trzech członków, w tym przewodniczącego lub jego zastępcy.
2.
W wypadkach nagłych i wyjątkowych doraźną kontrolę częściową może rozpocząć sam przewodniczący.
3.
Komisja ma prawo powoływać biegłych.
§  24.
1.
Z każdej kontroli oraz posiedzenia Komisji sporządza się protokół.
2.
Protokół z kontroli winien zawierać ustalenia i wnioski.
3.
Protokół z posiedzenia Komisji zawiera ponadto uchwałę obejmująca w miarę potrzeby wnioski i zalecenia.
4.
Protokół z kontroli wraz z ewentualnymi wnioskami i zaleceniami przewodniczący przekazuje prezesowi NRL.
§  25.
Wnioski i zalecenia Komisji powinny być przedmiotem obrad najbliższego posiedzenia NRL.
§  26.
Komisja na wniosek Prezydium NRL udziela opinii co do zamierzeń finansowych i gospodarczych Prezydium NRL.
§  27.
Członkowie Komisji, na zaproszenie Prezydium NRL, mogą uczestniczyć w posiedzeniach NRL i Prezydium NRL z głosem doradczym przy omówieniu spraw finansowych i gospodarczych.
§  28.
Członkowie Prezydium NRL i organów przez niego powołanych oraz personel biurowy udzielają Komisji, na jej żądanie, ustnych i pisemnych wyjaśnień.

Naczelny Sąd Lekarski

§  29.
Naczelny Sąd Lekarski rozpoznaje sprawy, o których mowa w art. 46 ust. 3 ustawy.
§  30.
1.
Przewodniczący NSL kieruje pracą Naczelnego Sądu Lekarskiego, a w szczególności:
1)
zaznajamia się z pismami wpływającymi do NSL i wydaje odpowiednie zarządzenia,
2)
rozdziela pracę między członków NSL, wyznacza przewodniczącego posiedzenia, wyznacza sprawozdawcę sprawy oraz członków składu orzekającego,
3)
wyznacza terminy posiedzeń w poszczególnych sprawach i wydaje wszelkie potrzebne zarządzenia,
4)
czuwa nad zapewnieniem stronom możliwości przeglądania akt sprawy przed posiedzeniem i w okresie biegu terminu do zaskarżenia orzeczenia,
5)
czuwa nad właściwym poziomem orzecznictwa, organizuje narady sędziów w celu omówienia: zagadnień budzących wątpliwości, orzeczeniem NSL i orzecznictwa Sądu Najwyższego,
6)
organizuje wspólnie z Naczelnym Rzecznikiem Odpowiedzialności Zawodowej narady członków NSL i Zastępców Naczelnego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej w celu omówienia zagadnień organizacyjnych, usprawniających i doskonalących przebieg postępowania w sprawach odpowiedzialności zawodowej,
7)
zaznajamia się z przebiegiem wszystkich ważniejszych spraw rozpoznawanych przez NSL i o toku tych spraw informuje Prezydium NRL,
8)
czuwa nad biegiem spraw wydając wszelkie niezbędne zarządzenia organizacyjne zapobiegające możliwości przedawnienia karalności przewinienia zawodowego,
9)
czuwa nad sprawnością, prawidłowością i terminowością pracy sekretariatu NSL,
10)
zleca publikacje prawomocnych orzeczeń NSL. W razie przejściowej nieobecności Przewodniczącego NSL stosuje się odpowiednio § 12 regulaminu.

Naczelny Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej

§  31.
Naczelny Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej wykonuje zadania określone w art. 40 ustawy i rozporządzeniu wykonawczym.
§  32.
W razie przejściowej nieobecności Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej pełnienie jego funkcji Prezydium NRL powierza jednemu z jego Zastępców.

Rozdział  III

Przepisy końcowe

§  33.
1.
Obsługę biurową Naczelnej Komisji Rewizyjnej, Naczelnego Sądu Lekarskiego i Naczelnego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej zapewnia biuro NRL.
2.
Wydatki organów Naczelnej Izby Lekarskiej, wymienionych w ust. 1, pokrywane są z budżetu NRL.
§  34.
Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.