Regulamin obrad IX Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów.

Akty korporacyjne

Rewid.2019.6.10

Akt nieoceniany
Wersja od: 10 czerwca 2019 r.

UCHWAŁA Nr 1/2019
IX KRAJOWEGO ZJAZDU BIEGŁYCH REWIDENTÓW
z dnia 10 czerwca 2019 r.
w sprawie Regulaminu obrad IX Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów

Na podstawie § 8 ust. 3 statutu Polskiej Izby Biegłych Rewidentów, stanowiącego załącznik do uchwały Nr 5 Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów z dnia 21 marca 2010 r. w sprawie statutu Krajowej Izby Biegłych Rewidentów (z późn. zm. 1 ), uchwala się, co następuje:
§  1. 
Obrady IX Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów odbywają się zgodnie z Regulaminem obrad IX Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów, stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§  2. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN OBRAD IX KRAJOWEGO ZJAZDU BIEGŁYCH REWIDENTÓW

DZIAŁ  I

Słownik definicji

§  1. 
Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz.U. poz. 1089 z późn. zm.);
2)
Zjeździe - należy przez to rozumieć IX Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów zwołany na podstawie uchwały Nr 2475/45a/2018 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 17 września 2018 r. w sprawie zwołania IX Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów;
3)
Izbie - należy przez to rozumieć Polską Izbę Biegłych Rewidentów;
4)
Radzie - należy przez to rozumieć Krajową Radę Biegłych Rewidentów;
5)
Prezydium - należy przez to rozumieć przewodniczącego Zjazdu, jego zastępcę, sekretarza oraz protokolanta;
6)
delegacie - należy przez to rozumieć biegłego rewidenta wybranego na Zjazd przez walne zgromadzenia biegłych rewidentów w regionalnych oddziałach Izby, znajdującego się w rejestrze biegłych rewidentów w dniu podpisywania listy obecności na Zjeździe, któremu wyłącznie przysługuje prawo wzięcia udziału w głosowaniu;
7)
kworum - należy przez to rozumieć ponad połowę ogólnej liczby delegatów;
8)
zwykłej większości głosów - należy przez to rozumieć większość względną, przy której więcej osób biorących udział w głosowaniu opowiada się "za", niż "przeciw". Głosy wstrzymujące nie są liczone do wyniku. Liczba głosów oddanych "za" nie musi stanowić ponad połowy liczby głosujących. Minimalną liczbą głosów potrzebną do osiągnięcia zwykłej większości jest 1 (jeden) głos "za";
9)
bezwzględnej większości głosów - należy przez to rozumieć większość bezwzględną, przy której więcej osób biorących udział w głosowaniu odpowiada się "za" niż "przeciw" i "wstrzymujących się" razem. Minimalną liczbą głosów potrzebną do osiągnięcia bezwzględnej większości jest liczba głosów "za" przekraczająca połowę wszystkich oddanych głosów;
10)
Statucie - należy przez to to rozumieć statut Polskiej Izby Biegłych Rewidentów, przyjęty uchwałą Nr 5 Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów z dnia 21 marca 2010 r. w sprawie statutu Krajowej Izby Biegłych Rewidentów (z późn. zm.).

DZIAŁ  II

Przepisy ogólne

§  2. 
1. 
W obradach Zjazdu udział biorą:
1)
delegaci;
2)
niebędący delegatami członkowie organów Izby;
3)
goście zaproszeni przez Radę.
2. 
Uczestnictwo w obradach Zjazdu delegaci potwierdzają każdego dnia obrad poprzez złożenie podpisu na liście obecności.
3. 
Przy podpisywaniu listy obecności sprawdza się tożsamość delegatów na podstawie dowodu osobistego lub innego dokumentu ze zdjęciem, umożliwiającego potwierdzenie tożsamości.
4. 
Nadzór nad realizacją czynności, wymienionych w ust. 3, do czasu powołania Komisji mandatowo-skrutacyjnej, sprawuje Rada. Z chwilą powołania Komisji mandatowo- skrutacyjnej obowiązki te przejmuje ta Komisja.
5. 
Lista obecności delegatów jest zamykana w momencie przystąpienia do głosowania w sprawie uchwalenia regulaminu obrad Zjazdu.
6. 
W przypadku spóźnienia się delegata na Zjazd, za zgodą przewodniczącego Zjazdu, lista obecności jest otwierana w celu uzupełnienia podpisu, po czym następuje zamknięcie listy. Otwarcie listy obecności odnotowuje się w protokole obrad.
§  3. 
1. 
Prawo do udziału w głosowaniach podczas Zjazdu przysługuje wyłącznie delegatom.
2. 
Mandat uprawniający do głosowania delegaci otrzymują w momencie złożenia podpisu na liście obecności i odebrania terminala do głosowania elektronicznego.
3. 
Mandat uprawnia do oddania przez delegata jednego głosu, osobiście w każdym głosowaniu.
§  4. 
1. 
Zjazd, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 4, podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy zachowaniu kworum.
2. 
W sprawie wyboru organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów, oraz wyboru zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, Zjazd podejmuje uchwały w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów, przy zachowaniu kworum.
3. 
W sprawach uchwalenia:
1)
zmiany statutu Polskiej Izby Biegłych Rewidentów,
2)
programu działania Polskiej Izby Biegłych Rewidentów,
3)
zmiany podstawowych zasad gospodarki finansowej Polskiej Izby Biegłych Rewidentów,
4)
zmiany zasad ustalania składek członkowskich biegłych rewidentów,

Zjazd podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością głosów, przy zachowaniu kworum.

4. 
W sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania z działalności organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów, oraz udzielenia absolutorium osobom wchodzącym w skład organów, Zjazd podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością głosów przy zachowaniu kworum.
5. 
Głosowania odbywają się przy użyciu elektronicznego systemu liczenia głosów, z zastrzeżeniem ust. 6.
6. 
W przypadku problemów technicznych związanych z elektronicznym systemem liczenia głosów, przewodniczący Zjazdu może zarządzić przeprowadzenie:
1)
głosowań jawnych poprzez podniesienie mandatu. W takiej sytuacji głosy liczone są przez Komisję mandatowo-skrutacyjną;
2)
głosowań tajnych poprzez oddanie głosów na kartach do głosowania. Karty do głosowania przygotowuje Komisja wyborcza, a głosy są liczone przez Komisję mandatowo-skrutacyjną.
7. 
Za wyjątkiem głosowań, o których mowa w ust. 2, 3 i 4, delegat ma prawo złożyć do przewodniczącego Zjazdu wniosek o przyjęcie w określonej sprawie głosowania tajnego. Przewodniczący Zjazdu poddaje ten wniosek pod głosowanie Zjazdu, o którym rozstrzyga w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy zachowaniu kworum.

DZIAŁ  III

Obrady plenarne

§  5. 
Prezes Rady, a w przypadku jego nieobecności zastępca prezesa Rady:
1)
otwiera obrady Zjazdu;
2)
ogłasza, że głosowania będą przeprowadzone w trybie określonym w § 9 ust. 2 Statutu przy użyciu elektronicznego systemu liczenia głosów;
3)
zarządza wybór przewodniczącego Zjazdu.
§  6. 
1. 
Przewodniczący Zjazdu zarządza głosowanie w sprawie uchwalenia regulaminu obrad Zjazdu oraz przyjęcia porządku obrad Zjazdu.
2. 
Przewodniczący Zjazdu rekomenduje do zasiadania łącznie z nim w Prezydium kandydatów na zastępcę przewodniczącego, sekretarza i protokolanta Zjazdu. Zgłoszone kandydatury poddawane są pod głosowanie oddzielnie i przyjmowane zwykłą większością głosów, przy zachowaniu kworum.
3. 
W przypadku nieuzyskania przez zgłoszonych kandydatów wymaganej większości głosów, przewodniczący Zjazdu zgłasza nowe kandydatury i zarządza głosowanie, o którym mowa w ust. 2.
4. 
Przewodniczący Zjazdu kieruje obradami Zjazdu przy udziale pozostałych członków Prezydium, podejmuje decyzje w sprawach porządkowych i jest upoważniony do ustalania wykładni niniejszego regulaminu.
5. 
Do zadań przewodniczącego Zjazdu należy w szczególności:
1)
prowadzenie obrad zgodnie z przyjętym porządkiem;
2)
udzielanie głosu osobom, o których mowa w § 2 ust. 1;
3)
odbieranie głosu w przypadku naruszenia regulaminu obrad;
4)
przyjmowanie wniosków i projektów uchwał oraz niezwłoczne przekazywanie ich pod obrady właściwych komisji, a następnie - na wniosek komisji - poddawanie ich pod dyskusję i głosowanie Zjazdu;
5)
podpisywanie uchwał Zjazdu.
§  7. 
Delegatom przysługuje prawo do zgłoszenia dodatkowych punktów do porządku obrad Zjazdu do momentu jego przyjęcia. Przewodniczący zarządza oddzielne głosowanie nad każdym zgłoszonym dodatkowo punktem, po czym przeprowadza głosowanie nad całością dokumentu.

Rozdział  1

Tryb obrad

§  8. 
1. 
Głosu w dyskusji udziela przewodniczący Zjazdu, a podczas jego nieobecności zastępca przewodniczącego Zjazdu. Dyskusja jest przeprowadzana zgodnie z porządkiem obrad.
2. 
Dyskutant powinien zgłosić na piśmie swoje imię i nazwisko, i ewentualnie także pełnioną funkcję oraz regionalny oddział Izby, którego jest delegatem.
3. 
Czas wystąpienia w dyskusji nie może przekroczyć 5 minut, z tym że czas wystąpienia w sprawach formalnych nie może przekroczyć 1 minuty.
4. 
Dyskutantowi przysługuje prawo do jednej repliki, jednak replika nie może trwać dużej niż 2 minuty.
5. 
Dyskutantom udziela się głosu w kolejności zgłoszeń, o których mowa w ust. 2.
6. 
Przewodniczący Zjazdu a podczas jego nieobecności zastępca przewodniczącego Zjazdu, może udzielić głosu poza kolejnością:
1)
członkom organów Izby - we wszelkich sprawach objętych porządkiem obrad;
2)
delegatom - wyłącznie w sprawach formalnych.
7. 
Przewodniczący Zjazdu a podczas jego nieobecności zastępca przewodniczącego Zjazdu, zamyka dyskusję po wyczerpaniu listy dyskutantów.
§  9. 
Za sprawy formalne uważa się wnioski dotyczące sposobu obradowania, w szczególności wnioski o:
1)
zmianę kolejności punktów porządku obrad;
2)
ograniczenie czasu wystąpień;
3)
zmianę sposobu prowadzenia dyskusji;
4)
zmianę trybu głosowania;
5)
zarządzenie przerwy w obradach;
6)
przerwanie dyskusji i zamknięcie listy występujących;
7)
głosowanie za podjęciem uchwały z pominięciem dyskusji.
§  10. 
1. 
Zjazd rozstrzyga o wniosku formalnym w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy zachowaniu kworum po wysłuchaniu jednego głosu popierającego wniosek i jednego głosu przeciw wnioskowi, o ile głosy takie zostaną zgłoszone. Odrzucony wniosek formalny nie może być w toku dalszej dyskusji nad daną sprawą zgłoszony powtórnie.
2. 
Wnioski w sprawach objętych porządkiem obrad oraz oświadczenia do protokołu powinny być składane na piśmie.
3. 
Obrady plenarne Zjazdu są utrwalane za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk w celu opracowania protokołu obrad. Po podpisaniu protokołu zgodnie z § 25 ust. 4 przewodniczący Zjazdu zleca wskazanemu imiennie pracownikowi Działu Samorządowego Biura Izby usunięcie z elektronicznego nośnika zawierającego zapis obrad w sposób uniemożliwiający ich odtworzenie, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od podpisania protokołu.

Rozdział  2

Komisje Zjazdu

§  11. 
1. 
Zjazd wybiera, w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy zachowaniu kworum, następujące komisje:
1)
mandatowo-skrutacyjną - w składzie nie mniejszym niż 7 delegatów;
2)
wyborczą - w składzie nie mniejszym niż 7 delegatów;
3)
do spraw statutu Polskiej Izby Biegłych Rewidentów - w składzie nie mniejszym niż 7 delegatów;
4)
do spraw programu działania Polskiej Izby Biegłych Rewidentów - w składzie nie mniejszym niż 7 delegatów;
5)
do spraw podstawowych zasad gospodarki finansowej Polskiej Izby Biegłych Rewidentów oraz zmian zasad ustalania składek członkowskich biegłych rewidentów - w składzie nie mniejszym niż 7 delegatów.
2. 
Nie można być jednocześnie członkiem więcej niż jednej komisji Zjazdu.
3. 
Komisje konstytuują się we własnym zakresie, wybierając ze swego grona przewodniczącego i sekretarza.
4. 
Komisje wybierają osoby, o których mowa w ust. 3, w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy udziale co najmniej połowy liczby członków komisji. Wyniki głosowania odnotowuje się w protokole z prac komisji.
5. 
W obradach komisji uczestniczą wyłącznie członkowie danej komisji oraz personel pomocniczy zapewniający obsługę techniczną i prawną posiedzenia komisji.
6. 
Każda z komisji, o których mowa w ust. 1, sporządza ze swych prac protokół, który podpisują wszyscy jej członkowie. W przypadku odmowy podpisania protokołu z posiedzenia komisji, do protokołu dołącza się stosowną adnotację oraz - jeżeli zostanie złożone - uzasadnienie odmowy podpisania protokołu. W protokole ujmuje się w szczególności wyniki głosowania komisji nad poszczególnymi wnioskami.
§  12. 
1. 
Do zadań Komisji mandatowo-skrutacyjnej należy:
1)
nadzór nad czynnościami, o których mowa w § 2 ust. 3;
2)
ustalenie, na podstawie listy obecności, czy Zjazd jest zdolny do podejmowania uchwał;
3)
ustalenie, czy spełnione zostały przesłanki, o których, o których mowa w § 14 ust. 12;
4)
czuwanie nad prawidłowym przebiegiem głosowań;
5)
ustalanie wyników wyborów na: prezesa Rady, pozostałych członków Rady, Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, pozostałych członków organów Izby, z wyłączeniem Zjazdu.
2. 
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w przebiegu głosowania, Komisja niezwłocznie powiadamia o tym przewodniczącego Zjazdu, zgłaszając również wnioski dotyczące dalszego trybu postępowania.
§  13. 
1. 
Do zadań Komisji wyborczej należy:
1)
przyjmowanie zgłoszeń kandydatów na Prezesa Rady, pozostałych członków Rady, Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, pozostałych członków organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów;
2)
sprawdzenie, czy kandydaci, o których mowa w pkt 1, posiadają bierne prawo wyborcze, na podstawie oświadczeń, o których mowa w § 17 ust. 1, złożonych przez kandydatów oraz danych będących w posiadaniu Biura Izby;
3)
przygotowanie oddzielnych alfabetycznych list kandydatów na Prezesa Rady, Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, oraz do organów i na stanowiska, o których mowa w pkt 1;
4)
przeprowadzenie wyborów na Prezesa Rady, Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, oraz do organów i na stanowiska, o których mowa w pkt 1.
2. 
Listy kandydatów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z chwilą ich przekazania przewodniczącemu Zjazdu uważa się za zamknięte. Listy kandydatów na Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, oraz pozostałych członków organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów, mogą być przekazane przewodniczącemu Zjazdu po ogłoszeniu wyników wyboru Prezesa Rady, tak aby umożliwić kandydatom niewybranym na Prezesa Rady kandydowanie do organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów, oraz na zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego.
3. 
Delegaci dokonują wyboru wyłącznie spośród kandydatów umieszczonych na listach.
§  14. 
1. 
Do zadań Komisji do spraw:
1)
statutu Polskiej Izby Biegłych Rewidentów należy przygotowanie projektu uchwały w sprawie zmiany statutu Izby;
2)
programu działania Polskiej Izby Biegłych Rewidentów należy opracowanie projektu uchwały w sprawie programu działania Izby;
3)
podstawowych zasad gospodarki finansowej Polskiej Izby Biegłych Rewidentów oraz zasad ustalania składek członkowskich należy przygotowanie projektu uchwały w sprawie zmiany podstawowych zasad gospodarki finansowej Izby oraz przygotowanie projektu uchwały w sprawie zmiany zasad ustalania składek członkowskich biegłych rewidentów.
2. 
Komisje przedstawiają Zjazdowi projekty uchwał, o których mowa w ust. 1. Pierwsze projekty uchwał, o których mowa w ust. 1, stanowią projekty zatwierdzone i włączone przez Radę do materiałów zjazdowych, przygotowane odpowiednio przez komisje Rady:
1)
ds. opracowania zmian statutu Polskiej Izby Biegłych Rewidentów;
2)
organizacyjno-programową IX Krajowego Zj azdu Biegłych Rewidentów;
3)
ds. finansowych.
3. 
Delegaci mają prawo przekazać Prezydium na piśmie lub na nośniku elektronicznym wnioski dotyczące projektów uchwał, o których mowa w ust. 2 zdanie drugie.
4. 
Wnioski, o których mowa w ust. 3, muszą być imienne. Anonimowe wnioski będą pozostawiane bez rozpoznania.
5. 
Wnioski, o których mowa w ust. 3, można składać do Prezydium od momentu jego wyboru do momentu zakończenia dyskusji, o której mowa w pkt 23 porządku obrad. Wnioski złożone przed wyborem Prezydium oraz po zakończeniu dyskusji, o której mowa w pkt 23 porządku obrad, pozostają bez rozpoznania. Na wnioskach wpisywana jest data i godzina wpływu do Prezydium.
6. 
Komisje w ramach swoich prac mogą zgłaszać własne wnioski, jednak nie później niż do rozpoczęcia obrad w dniu 12 czerwca 2019 r. Do wniosków własnych Komisji nie stosuje się ust. 5.
7. 
Komisje rozpatrują wnioski, o których mowa w ust. 3 i 6, i dzielą na:
1)
wnioski rekomendowane Zjazdowi, jako poprawki do projektu uchwały, o której mowa w ust. 2;
2)
wnioski, które zdaniem Komisji nie zasługują na uwzględnienie;
3)
wnioski wykraczające poza zakres zadań Komisji lub niezgodne z przepisami prawa;
4)
wnioski pozostawione bez rozpoznania zgodnie z ust. 4 i 5.
8. 
Wnioski wykraczające poza zakres zadań danej Komisji, komisje przekazują między sobą, zgodnie z ich właściwością.
9. 
Decyzje Komisji w zakresie, o którym mowa w ust. 6 i 8, zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy zachowaniu kworum.
10. 
Komisje, do momentu przedstawiania Zjazdowi sprawozdań z ich prac, udostępniają pisemnie do wiadomości delegatów wszystkie zgłoszone wnioski podzielone zgodnie z ust. 7 i sporządzają uzasadnienie podziału zgodnie z ust. 7 pkt. 2-4.
11. 
Wnioski, o których mowa w ust. 7 pkt 1, są poddawane pod głosowanie Zjazdu.
12. 
Do czasu rozpoczęcia głosowania, o którym mowa w ust. 11, na pisemny wniosek co najmniej 10% delegatów obecnych na Zjeździe w dniu głosowania, przewodniczący Zjazdu poddaje indywidualny wniosek, zakwalifikowany przez komisje do wniosków, o których mowa w ust. 7 pkt 2, pod głosowanie Zjazdu.
13. 
W przypadku przyjęcia przez Zjazd poprawek zgłoszonych do projektów uchwał, o których mowa w ust. 2, komisje dokonuj ą odpowiednich korekt w tych projektach i przedstawiają je Zjazdowi.
14. 
Protokoły komisji stanowią załączniki do protokołu, o którym mowa w § 25.

Rozdział  3

Sposób i tryb przeprowadzania wyborów

§  15. 
1. 
Zjazd dokonuje wyboru:
1)
Prezesa Rady;
2)
pozostałych członków Rady - w maksymalnej liczbie dopuszczonej przepisami ustawy;
3)
Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego;
4)
zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego - w maksymalnej liczbie dopuszczonej przepisami ustawy;
5)
pozostałych członków organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów - w maksymalnej liczbie dopuszczonej przepisami ustawy.
2. 
Wybory do organów i na stanowiska, o których mowa w ust. 1, przeprowadzane są na każdego zgłoszonego kandydata osobno.
3. 
Prawo wybieralności (bierne prawo wyborcze) przysługuje każdemu biegłemu rewidentowi niepozbawionemu tego prawa, zgodnie z art. 24 ust. 2 ustawy.
§  16. 
1. 
Zgłaszanie kandydatów na Prezesa Rady, pozostałych członków Rady, Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, oraz pozostałych członków organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów, dokonywane jest na piśmie z podaniem:
1)
imienia i nazwiska kandydata;
2)
imienia i nazwiska osoby zgłaszającej kandydata.
2. 
Kandydatów zgłasza się oddzielnie na Prezesa Rady, oddzielnie do każdego organu Izby oraz oddzielnie na zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego.
3. 
Zgłoszenia składa się do Komisji wyborczej.
§  17. 
1. 
Zgłoszeni kandydaci składają ustne oświadczenie o wyrażeniu zgody na kandydowanie oraz oświadczenie o posiadaniu biernego prawa wyborczego.
2. 
Kandydat lub osoba zgłaszająca kandydata do organu może przedstawić kandydaturę podając w szczególności krótką informację o przynależności do regionalnego oddziału Izby, formie prowadzenia działalności, ewentualnym zatrudnieniu w firmie audytorskiej, ewentualnych pełnionych już funkcjach w samorządzie biegłych rewidentów.
3. 
W przypadku nieobecności kandydata na Zjeździe wymagane jest złożenie przez niego oświadczeń, o których mowa w ust. 1, w formie pisemnej.
§  18. 
1. 
Osoby niewybrane na Prezesa Rady mogą kandydować do organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów, oraz na zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego.
2. 
Kandydaci na Prezesa Rady, kandydaci do organów Izby oraz kandydaci na zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego nie mogą być członkami Komisji mandatowo- skrutacyjnej i Komisji wyborczej Zjazdu.
§  19. 
1. 
Wybór Prezesa Rady następuje przed wyborami do organów Izby.
2. 
Wybór może być poprzedzony wystąpieniami kandydatów na Prezesa Rady oraz dyskusją w formie zadawania pytań.
3. 
Wybór Prezesa Rady następuje na zasadach określonych w § 8 ust. 4, 5 i 5a Statutu.
4. 
Za wybranego na Prezesa Rady uważa się kandydata, który spośród kandydatów, którzy uzyskali bezwzględną większość głosów, uzyskał największą liczbę głosów "za".
5. 
Jeżeli w pierwszej turze żaden z kandydatów na Prezesa Rady nie uzyskał bezwzględnej większości głosów, przeprowadza się kolejne tury głosowania z udziałem dwóch kandydatów na Prezesa Rady, którzy otrzymali największą liczbę głosów "za", aż do momentu, w którym co najmniej jeden z kandydatów uzyska bezwzględną większość głosów i jednocześnie uzyska więcej głosów "za".
§  20. 
1. 
Wybór Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego następuje na zasadach określonych w § 8 ust. 7a i 8 Statutu.
2. 
Za wybranego na Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego uważa się kandydata, który spośród kandydatów, którzy uzyskali bezwzględną większość głosów, uzyskał największą liczbę głosów "za".
3. 
Jeżeli w pierwszej turze żaden z kandydatów na Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego nie uzyskał bezwzględnej większości głosów, przeprowadza się kolejne tury głosowania z udziałem dwóch kandydatów na Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, którzy otrzymali największą liczbę głosów "za", aż do momentu, w którym co najmniej jeden z kandydatów uzyska bezwzględną większość głosów i jednocześnie uzyska więcej głosów "za".
§  21. 
1. 
Wybór do organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów i Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, oraz wybór zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego następuje na zasadach określonych w § 8 ust. 7 Statutu.
2. 
Za wybranych do organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów i Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, oraz wybranych na zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, uważa się tych kandydatów, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów "za" spośród kandydatów, którzy uzyskali bezwzględną większość głosów, do wyczerpania liczby składu osobowego, o którym mowa w § 15 ust. 1.
3. 
W przypadku uzyskania przez kilku kandydatów jednakowej liczby głosów, gdy liczba tych kandydatów jest większa niż liczba miejsc pozostająca do obsadzenia, przewodniczący Zjazdu zarządza kolejną turę wyborów, ograniczając listę do głosowania do kandydatów, którzy w pierwszej turze otrzymali równą, najmniejszą liczbę głosów "za", uprawniającą do uzyskania mandatu.
4. 
Jeżeli liczba kandydatów, którzy uzyskali bezwzględną większość głosów, nie wyczerpuje składu osobowego, o którym mowa w § 15 ust. 1, przewodniczący Zjazdu zarządza kolejne tury głosowania aż do momentu, w którym liczba z kandydatów, którzy uzyskali bezwzględną większość głosów i jednocześnie uzyskali więcej głosów "za" wyczerpuje skład osobowy, o którym mowa w § 15 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. 
Po przeprowadzeniu trzeciej tury wyborów, w której nie udało się wybrać pełnego składu osobowego danego organu, przewodniczący Zjazdu zarządza ponowne zgłaszanie kandydatów na nieobsadzone miejsca w danym organie. Po utworzeniu listy przeprowadza się wybory na nieobsadzone dotąd stanowiska, na zasadach określonych w § 21. Do ponownego zgłaszania kandydatów zastosowanie mają przepisy § 16 i 17.
6. 
Przewodniczący Zjazdu, zarządza stosownie do § 8 ust. 1 Statutu sporządzenie listy do organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów i Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, oraz jego zastępców, którzy uzyskali bezwzględną większość głosów, jednak nie zostali wybrani do tych organów Izby, oraz na zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego. Lista kandydatów stanowi załącznik do protokołu z przebiegu obrad Zjazdu.
§  22. 
Wyniki głosowania podaje do wiadomości Zjazdu przewodniczący Komisji mandatowo-skrutacyjnej.
§  23. 
1. 
Ukonstytuowanie się organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów, oraz Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, powinno nastąpić najpóźniej w terminie 7 dni od daty wyborów.
2. 
Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Prezes Rady.
3. 
Pierwsze posiedzenie pozostałych organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów oraz Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, zwołuje przewodniczący Zjazdu lub jego zastępca.

DZIAŁ  IV

Zamknięcie obrad

§  24. 
1. 
Po wyczerpaniu wszystkich punktów porządku obrad, przewodniczący Zjazdu ogłasza zamknięcie Zjazdu.
2. 
Przewodniczący Zjazdu przekazuje Komisji Nadzoru Audytowego uchwały Zjazdu w terminie 14 dni od dnia ich podjęcia. Uchwała w sprawie zmiany statutu Polskiej Izby Biegłych Rewidentów podlega zatwierdzeniu w trybie art. 102 ustawy.
§  25. 
1. 
Projekt protokołu z przebiegu obrad Zjazdu sporządza się w ciągu 30 dni od dnia zakończenia Zjazdu.
2. 
W ciągu 30 dni od daty udostępnienia projektu protokołu delegaci mają prawo wglądu do projektu protokołu (wraz z nagraniami, o których mowa w § 10 ust 3) i zgłaszania uwag.
3. 
Projekt protokołu zostanie udostępniony na stronie Izby w panelu biegłego rewidenta, dostępnym po zalogowaniu się, wysłany pocztą elektroniczną do delegatów oraz udostępniony do wglądu w Biurze Izby. Uwagi do protokołu zgłaszane są w formie pisemnej lub w formie elektronicznej.
4. 
Prezydium rozpatruje uwagi zgłoszone do projektu protokołu i podpisuje protokół w ciągu 14 dni po upływie terminu określonego w ust. 2.
5. 
Podpisany przez członków Prezydium protokół przechowuje się w Biurze Izby.

DZIAŁ  V

Postanowienia końcowe

§  26. 
Niniejszy regulamin ma zastosowanie do Zjazdu odbywającego się w dniach 10-12 czerwca 2019 r. w Jachrance.
1 Uchwała Nr 5 Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów z dnia 21 marca 2010 r. w sprawie statutu Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, zmieniona uchwałą Nr 46 VIII Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów z dnia 26 czerwca 2015 r. zmieniającą statut Krajowej Izby Biegłych Rewidentów oraz uchwałami Nr 3/2018 do 6/2018 Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów z dnia 19 czerwca 2018 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie statutu Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN OBRAD

IX KRAJOWEGO ZJAZDU BIEGŁYCH REWIDENTÓW

DZIAŁ I Słownik definicji

§ 1. Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:

1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz.U. poz. 1089 z późn. zm.);

2) Zjeździe - należy przez to rozumieć IX Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów zwołany na podstawie uchwały Nr 2475/45a/2018 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 17 września 2018 r. w sprawie zwołania IX Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów;

3) Izbie - należy przez to rozumieć Polską Izbę Biegłych Rewidentów;

4) Radzie - należy przez to rozumieć Krajową Radę Biegłych Rewidentów;

5) Prezydium - należy przez to rozumieć przewodniczącego Zjazdu, jego zastępcę, sekretarza oraz protokolanta;

6) delegacie - należy przez to rozumieć biegłego rewidenta wybranego na Zjazd przez walne zgromadzenia biegłych rewidentów w regionalnych oddziałach Izby, znajdującego się w rejestrze biegłych rewidentów w dniu podpisywania listy obecności na Zjeździe, któremu wyłącznie przysługuje prawo wzięcia udziału w głosowaniu;

7) kworum - należy przez to rozumieć ponad połowę ogólnej liczby delegatów;

8) zwykłej większości głosów - należy przez to rozumieć większość względną, przy której więcej osób biorących udział w głosowaniu opowiada się "za", niż "przeciw". Głosy wstrzymujące nie są liczone do wyniku. Liczba głosów oddanych "za" nie musi stanowić ponad połowy liczby głosujących. Minimalną liczbą głosów potrzebną do osiągnięcia zwykłej większości jest 1 (jeden) głos "za";

9) bezwzględnej większości głosów - należy przez to rozumieć większość bezwzględną, przy której więcej osób biorących udział w głosowaniu odpowiada się "za" niż "przeciw" i "wstrzymujących się" razem. Minimalną liczbą głosów potrzebną do osiągnięcia bezwzględnej większości jest liczba głosów "za" przekraczająca połowę wszystkich oddanych głosów;

10) Statucie - należy przez to to rozumieć statut Polskiej Izby Biegłych Rewidentów, przyjęty uchwałą Nr 5 Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów z dnia 21 marca 2010 r. w sprawie statutu Krajowej Izby Biegłych Rewidentów (z późn. zm.).

DZIAŁ II Przepisy ogólne

§ 2. 1. W obradach Zjazdu udział biorą:

1) delegaci;

2) niebędący delegatami członkowie organów Izby;

3) goście zaproszeni przez Radę.

2. Uczestnictwo w obradach Zjazdu delegaci potwierdzają każdego dnia obrad poprzez złożenie podpisu na liście obecności.

3. Przy podpisywaniu listy obecności sprawdza się tożsamość delegatów na podstawie dowodu osobistego lub innego dokumentu ze zdjęciem, umożliwiającego potwierdzenie tożsamości.

4. Nadzór nad realizacją czynności, wymienionych w ust. 3, do czasu powołania Komisji mandatowo-skrutacyjnej, sprawuje Rada. Z chwilą powołania Komisji mandatowo- skrutacyjnej obowiązki te przejmuje ta Komisja.

5. Lista obecności delegatów jest zamykana w momencie przystąpienia do głosowania w sprawie uchwalenia regulaminu obrad Zjazdu.

6. W przypadku spóźnienia się delegata na Zjazd, za zgodą przewodniczącego Zjazdu, lista obecności jest otwierana w celu uzupełnienia podpisu, po czym następuje zamknięcie listy. Otwarcie listy obecności odnotowuje się w protokole obrad.

§ 3. 1. Prawo do udziału w głosowaniach podczas Zjazdu przysługuje wyłącznie delegatom.

2. Mandat uprawniający do głosowania delegaci otrzymują w momencie złożenia podpisu na liście obecności i odebrania terminala do głosowania elektronicznego.

3. Mandat uprawnia do oddania przez delegata jednego głosu, osobiście w każdym głosowaniu.

§ 4. 1. Zjazd, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 4, podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy zachowaniu kworum.

2. W sprawie wyboru organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów, oraz wyboru zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, Zjazd podejmuje uchwały w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów, przy zachowaniu kworum.

3. W sprawach uchwalenia:

1) zmiany statutu Polskiej Izby Biegłych Rewidentów,

2) programu działania Polskiej Izby Biegłych Rewidentów,

3) zmiany podstawowych zasad gospodarki finansowej Polskiej Izby Biegłych Rewidentów,

4) zmiany zasad ustalania składek członkowskich biegłych rewidentów,

Zjazd podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością głosów, przy zachowaniu kworum.

4. W sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania z działalności organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów, oraz udzielenia absolutorium osobom wchodzącym w skład organów, Zjazd podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością głosów przy zachowaniu kworum.

5. Głosowania odbywają się przy użyciu elektronicznego systemu liczenia głosów, z zastrzeżeniem ust. 6.

6. W przypadku problemów technicznych związanych z elektronicznym systemem liczenia głosów, przewodniczący Zjazdu może zarządzić przeprowadzenie:

1) głosowań jawnych poprzez podniesienie mandatu. W takiej sytuacji głosy liczone są przez Komisję mandatowo-skrutacyjną;

2) głosowań tajnych poprzez oddanie głosów na kartach do głosowania. Karty do głosowania przygotowuje Komisja wyborcza, a głosy są liczone przez Komisję mandatowo-skrutacyjną.

7. Za wyjątkiem głosowań, o których mowa w ust. 2, 3 i 4, delegat ma prawo złożyć do przewodniczącego Zjazdu wniosek o przyjęcie w określonej sprawie głosowania tajnego. Przewodniczący Zjazdu poddaje ten wniosek pod głosowanie Zjazdu, o którym rozstrzyga w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy zachowaniu kworum.

DZIAŁ III Obrady plenarne

§ 5. Prezes Rady, a w przypadku jego nieobecności zastępca prezesa Rady:

1) otwiera obrady Zjazdu;

2) ogłasza, że głosowania będą przeprowadzone w trybie określonym w § 9 ust. 2 Statutu przy użyciu elektronicznego systemu liczenia głosów;

3) zarządza wybór przewodniczącego Zjazdu.

§ 6.1 Przewodniczący Zjazdu zarządza głosowanie w sprawie uchwalenia regulaminu obrad Zjazdu oraz przyjęcia porządku obrad Zjazdu.

2. Przewodniczący Zjazdu rekomenduje do zasiadania łącznie z nim w Prezydium kandydatów na zastępcę przewodniczącego, sekretarza i protokolanta Zjazdu. Zgłoszone kandydatury poddawane są pod głosowanie oddzielnie i przyjmowane zwykłą większością głosów, przy zachowaniu kworum.

3. W przypadku nieuzyskania przez zgłoszonych kandydatów wymaganej większości głosów, przewodniczący Zjazdu zgłasza nowe kandydatury i zarządza głosowanie, o którym mowa w ust. 2.

4. Przewodniczący Zjazdu kieruje obradami Zjazdu przy udziale pozostałych członków Prezydium, podejmuje decyzje w sprawach porządkowych i jest upoważniony do ustalania wykładni niniejszego regulaminu.

5. Do zadań przewodniczącego Zjazdu należy w szczególności:

1) prowadzenie obrad zgodnie z przyjętym porządkiem;

2) udzielanie głosu osobom, o których mowa w § 2 ust. 1;

3) odbieranie głosu w przypadku naruszenia regulaminu obrad;

4) przyjmowanie wniosków i projektów uchwał oraz niezwłoczne przekazywanie ich pod obrady właściwych komisji, a następnie - na wniosek komisji - poddawanie ich pod dyskusję i głosowanie Zjazdu;

5) podpisywanie uchwał Zj azdu.

§ 7. Delegatom przysługuje prawo do zgłoszenia dodatkowych punktów do porządku obrad Zjazdu do momentu jego przyjęcia. Przewodniczący zarządza oddzielne głosowanie nad każdym zgłoszonym dodatkowo punktem, po czym przeprowadza głosowanie nad całością dokumentu.

Rozdział 1

Tryb obrad

§ 8. 1. Głosu w dyskusji udziela przewodniczący Zjazdu, a podczas jego nieobecności zastępca przewodniczącego Zjazdu. Dyskusja jest przeprowadzana zgodnie z porządkiem obrad.

2. Dyskutant powinien zgłosić na piśmie swoje imię i nazwisko, i ewentualnie także pełnioną funkcję oraz regionalny oddział Izby, którego jest delegatem.

3. Czas wystąpienia w dyskusji nie może przekroczyć 5 minut, z tym że czas wystąpienia w sprawach formalnych nie może przekroczyć 1 minuty.

4. Dyskutantowi przysługuje prawo do jednej repliki, jednak replika nie może trwać dużej niż 2 minuty.

5. Dyskutantom udziela się głosu w kolejności zgłoszeń, o których mowa w ust. 2.

6. Przewodniczący Zjazdu a podczas jego nieobecności zastępca przewodniczącego Zjazdu, może udzielić głosu poza kolejnością:

1) członkom organów Izby - we wszelkich sprawach objętych porządkiem obrad;

2) delegatom - wyłącznie w sprawach formalnych.

7. Przewodniczący Zjazdu a podczas jego nieobecności zastępca przewodniczącego Zjazdu, zamyka dyskusję po wyczerpaniu listy dyskutantów.

§ 9. Za sprawy formalne uważa się wnioski dotyczące sposobu obradowania, w szczególności wnioski o:

1) zmianę kolejności punktów porządku obrad;

2) ograniczenie czasu wystąpień;

3) zmianę sposobu prowadzenia dyskusji;

4) zmianę trybu głosowania;

5) zarządzenie przerwy w obradach;

6) przerwanie dyskusji i zamknięcie listy występujących;

7) głosowanie za podjęciem uchwały z pominięciem dyskusji.

§ 10. 1. Zjazd rozstrzyga o wniosku formalnym w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy zachowaniu kworum po wysłuchaniu jednego głosu popierającego wniosek i jednego głosu przeciw wnioskowi, o ile głosy takie zostaną zgłoszone. Odrzucony

wniosek formalny nie może być w toku dalszej dyskusji nad daną sprawą zgłoszony powtórnie.

2. Wnioski w sprawach objętych porządkiem obrad oraz oświadczenia do protokołu powinny być składane na piśmie.

3. Obrady plenarne Zjazdu są utrwalane za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk w celu opracowania protokołu obrad. Po podpisaniu protokołu zgodnie z § 25 ust. 4 przewodniczący Zjazdu zleca wskazanemu imiennie pracownikowi Działu Samorządowego Biura Izby usunięcie z elektronicznego nośnika zawierającego zapis obrad w sposób uniemożliwiający ich odtworzenie, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od podpisania protokołu.

Rozdział 2

Komisje Zjazdu

§ 11. 1. Zjazd wybiera, w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy zachowaniu kworum, następujące komisje:

1) mandatowo-skrutacyjną - w składzie nie mniejszym niż 7 delegatów;

2) wyborczą - w składzie nie mniejszym niż 7 delegatów;

3) do spraw statutu Polskiej Izby Biegłych Rewidentów - w składzie nie mniejszym niż 7 delegatów;

4) do spraw programu działania Polskiej Izby Biegłych Rewidentów - w składzie nie mniejszym niż 7 delegatów;

5) do spraw podstawowych zasad gospodarki finansowej Polskiej Izby Biegłych Rewidentów oraz zmian zasad ustalania składek członkowskich biegłych rewidentów - w składzie nie mniejszym niż 7 delegatów.

2. Nie można być jednocześnie członkiem więcej niż jednej komisji Zjazdu.

3. Komisje konstytuują się we własnym zakresie, wybierając ze swego grona przewodniczącego i sekretarza.

4. Komisje wybierają osoby, o których mowa w ust. 3, w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy udziale co najmniej połowy liczby członków komisji. Wyniki głosowania odnotowuje się w protokole z prac komisji.

5. W obradach komisji uczestniczą wyłącznie członkowie danej komisji oraz personel pomocniczy zapewniający obsługę techniczną i prawną posiedzenia komisji.

6. Każda z komisji, o których mowa w ust. 1, sporządza ze swych prac protokół, który podpisują wszyscy jej członkowie. W przypadku odmowy podpisania protokołu z posiedzenia komisji, do protokołu dołącza się stosowną adnotację oraz - jeżeli zostanie złożone - uzasadnienie odmowy podpisania protokołu. W protokole ujmuje się w szczególności wyniki głosowania komisji nad poszczególnymi wnioskami.

§ 12. 1. Do zadań Komisji mandatowo-skrutacyjnej należy:

1) nadzór nad czynnościami, o których mowa w § 2 ust. 3;

2) ustalenie, na podstawie listy obecności, czy Zjazd jest zdolny do podejmowania uchwał;

3) ustalenie, czy spełnione zostały przesłanki, o których, o których mowa w § 14 ust. 12;

4) czuwanie nad prawidłowym przebiegiem głosowań;

5) ustalanie wyników wyborów na: prezesa Rady, pozostałych członków Rady, Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, pozostałych członków organów Izby, z wyłączeniem Zjazdu.

2. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w przebiegu głosowania, Komisja niezwłocznie powiadamia o tym przewodniczącego Zjazdu, zgłaszając również wnioski dotyczące dalszego trybu postępowania.

§ 13. 1. Do zadań Komisji wyborczej należy:

1) przyjmowanie zgłoszeń kandydatów na Prezesa Rady, pozostałych członków Rady, Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, pozostałych członków organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów;

2) sprawdzenie, czy kandydaci, o których mowa w pkt 1, posiadają bierne prawo wyborcze, na podstawie oświadczeń, o których mowa w § 17 ust. 1, złożonych przez kandydatów oraz danych będących w posiadaniu Biura Izby;

3) przygotowanie oddzielnych alfabetycznych list kandydatów na Prezesa Rady, Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, oraz do organów i na stanowiska, o których mowa w pkt 1;

4) przeprowadzenie wyborów na Prezesa Rady, Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, oraz do organów i na stanowiska, o których mowa w pkt 1.

2. Listy kandydatów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z chwilą ich przekazania przewodniczącemu Zjazdu uważa się za zamknięte. Listy kandydatów na Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, oraz pozostałych członków organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów, mogą być przekazane przewodniczącemu Zjazdu po ogłoszeniu wyników wyboru Prezesa Rady, tak aby umożliwić kandydatom niewybranym na Prezesa Rady

kandydowanie do organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów, oraz na zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego.

3. Delegaci dokonują wyboru wyłącznie spośród kandydatów umieszczonych na listach.

§ 14. 1. Do zadań Komisji do spraw:

1) statutu Polskiej Izby Biegłych Rewidentów należy przygotowanie projektu uchwały w sprawie zmiany statutu Izby;

2) programu działania Polskiej Izby Biegłych Rewidentów należy opracowanie projektu uchwały w sprawie programu działania Izby;

3) podstawowych zasad gospodarki finansowej Polskiej Izby Biegłych Rewidentów oraz zasad ustalania składek członkowskich należy przygotowanie projektu uchwały w sprawie zmiany podstawowych zasad gospodarki finansowej Izby oraz przygotowanie projektu uchwały w sprawie zmiany zasad ustalania składek członkowskich biegłych rewidentów.

2. Komisje przedstawiają Zjazdowi projekty uchwał, o których mowa w ust. 1. Pierwsze projekty uchwał, o których mowa w ust. 1, stanowią projekty zatwierdzone i włączone przez Radę do materiałów zjazdowych, przygotowane odpowiednio przez komisje Rady:

1) ds. opracowania zmian statutu Polskiej Izby Biegłych Rewidentów;

2) organizacyjno-programową IX Krajowego Zj azdu Biegłych Rewidentów;

3) ds. finansowych.

3. Delegaci mają prawo przekazać Prezydium na piśmie lub na nośniku elektronicznym wnioski dotyczące projektów uchwał, o których mowa w ust. 2 zdanie drugie.

4. Wnioski, o których mowa w ust. 3, muszą być imienne. Anonimowe wnioski będą pozostawiane bez rozpoznania.

5. Wnioski, o których mowa w ust. 3, można składać do Prezydium od momentu jego wyboru do momentu zakończenia dyskusji, o której mowa w pkt 23 porządku obrad. Wnioski złożone przed wyborem Prezydium oraz po zakończeniu dyskusji, o której mowa w pkt 23 porządku obrad, pozostają bez rozpoznania. Na wnioskach wpisywana jest data i godzina wpływu do Prezydium.

6. Komisje w ramach swoich prac mogą zgłaszać własne wnioski, jednak nie później niż do rozpoczęcia obrad w dniu 12 czerwca 2019 r. Do wniosków własnych Komisji nie stosuje się ust. 5.

7. Komisje rozpatrują wnioski, o których mowa w ust. 3 i 6, i dzielą na:

1) wnioski rekomendowane Zjazdowi, jako poprawki do projektu uchwały, o której mowa w ust. 2;

2) wnioski, które zdaniem Komisji nie zasługują na uwzględnienie;

3) wnioski wykraczające poza zakres zadań Komisji lub niezgodne z przepisami prawa;

4) wnioski pozostawione bez rozpoznania zgodnie z ust. 4 i 5.

8. Wnioski wykraczające poza zakres zadań danej Komisji, komisje przekazują między sobą, zgodnie z ich właściwością.

9. Decyzje Komisji w zakresie, o którym mowa w ust. 6 i 8, zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy zachowaniu kworum.

10. Komisje, do momentu przedstawiania Zjazdowi sprawozdań z ich prac, udostępniają pisemnie do wiadomości delegatów wszystkie zgłoszone wnioski podzielone zgodnie z ust. 7 i sporządzają uzasadnienie podziału zgodnie z ust. 7 pkt. 2-4.

11. Wnioski, o których mowa w ust. 7 pkt 1, są poddawane pod głosowanie Zjazdu.

12. Do czasu rozpoczęcia głosowania, o którym mowa w ust. 11, na pisemny wniosek co najmniej 10% delegatów obecnych na Zjeździe w dniu głosowania, przewodniczący Zjazdu poddaje indywidualny wniosek, zakwalifikowany przez komisje do wniosków, o których mowa w ust. 7 pkt 2, pod głosowanie Zjazdu.

13. W przypadku przyjęcia przez Zjazd poprawek zgłoszonych do projektów uchwał,

0 których mowa w ust. 2, komisje dokonuj ą odpowiednich korekt w tych projektach

1 przedstawiają je Zjazdowi.

14. Protokoły komisji stanowią załączniki do protokołu, o którym mowa w § 25.

Rozdział 3

Sposób i tryb przeprowadzania wyborów

§ 15. 1. Zjazd dokonuje wyboru:

1) Prezesa Rady;

2) pozostałych członków Rady - w maksymalnej liczbie dopuszczonej przepisami ustawy;

3) Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego;

4) zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego - w maksymalnej liczbie dopuszczonej przepisami ustawy;

5) pozostałych członków organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów - w maksymalnej liczbie dopuszczonej przepisami ustawy.

2. Wybory do organów i na stanowiska, o których mowa w ust. 1, przeprowadzane są na każdego zgłoszonego kandydata osobno.

3. Prawo wybieralności (bierne prawo wyborcze) przysługuje każdemu biegłemu rewidentowi niepozbawionemu tego prawa, zgodnie z art. 24 ust. 2 ustawy.

§ 16. 1. Zgłaszanie kandydatów na Prezesa Rady, pozostałych członków Rady, Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, oraz pozostałych członków organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów, dokonywane jest na piśmie z podaniem:

1) imienia i nazwiska kandydata;

2) imienia i nazwiska osoby zgłaszającej kandydata.

2. Kandydatów zgłasza się oddzielnie na Prezesa Rady, oddzielnie do każdego organu Izby oraz oddzielnie na zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego.

3. Zgłoszenia składa się do Komisji wyborczej.

§ 17. 1. Zgłoszeni kandydaci składają ustne oświadczenie o wyrażeniu zgody na kandydowanie oraz oświadczenie o posiadaniu biernego prawa wyborczego.

2. Kandydat lub osoba zgłaszająca kandydata do organu może przedstawić kandydaturę podając w szczególności krótką informację o przynależności do regionalnego oddziału Izby, formie prowadzenia działalności, ewentualnym zatrudnieniu w firmie audytorskiej, ewentualnych pełnionych już funkcjach w samorządzie biegłych rewidentów.

3. W przypadku nieobecności kandydata na Zjeździe wymagane jest złożenie przez niego oświadczeń, o których mowa w ust. 1, w formie pisemnej.

§ 18. 1. Osoby niewybrane na Prezesa Rady mogą kandydować do organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów, oraz na zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego.

2. Kandydaci na Prezesa Rady, kandydaci do organów Izby oraz kandydaci na zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego nie mogą być członkami Komisji mandatowo- skrutacyjnej i Komisji wyborczej Zjazdu.

§ 19. 1. Wybór Prezesa Rady następuje przed wyborami do organów Izby.

2. Wybór może być poprzedzony wystąpieniami kandydatów na Prezesa Rady oraz dyskusją w formie zadawania pytań.

3. Wybór Prezesa Rady następuje na zasadach określonych w § 8 ust. 4, 5 i 5a Statutu.

4. Za wybranego na Prezesa Rady uważa się kandydata, który spośród kandydatów, którzy uzyskali bezwzględną większość głosów, uzyskał największą liczbę głosów "za".

5. Jeżeli w pierwszej turze żaden z kandydatów na Prezesa Rady nie uzyskał bezwzględnej większości głosów, przeprowadza się kolejne tury głosowania z udziałem dwóch kandydatów na Prezesa Rady, którzy otrzymali największą liczbę głosów "za", aż do momentu, w którym co najmniej jeden z kandydatów uzyska bezwzględną większość głosów i jednocześnie uzyska więcej głosów "za".

§ 20. 1. Wybór Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego następuje na zasadach określonych w § 8 ust. 7a i 8 Statutu.

2. Za wybranego na Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego uważa się kandydata, który spośród kandydatów, którzy uzyskali bezwzględną większość głosów, uzyskał największą liczbę głosów "za".

3. Jeżeli w pierwszej turze żaden z kandydatów na Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego nie uzyskał bezwzględnej większości głosów, przeprowadza się kolejne tury głosowania z udziałem dwóch kandydatów na Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, którzy otrzymali największą liczbę głosów "za", aż do momentu, w którym co najmniej jeden z kandydatów uzyska bezwzględną większość głosów i jednocześnie uzyska więcej głosów "za".

§ 21. 1. Wybór do organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów i Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, oraz wybór zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego następuje na zasadach określonych w § 8 ust. 7 Statutu.

2. Za wybranych do organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów i Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, oraz wybranych na zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, uważa się tych kandydatów, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów "za" spośród kandydatów, którzy uzyskali bezwzględną większość głosów, do wyczerpania liczby składu osobowego, o którym mowa w § 15 ust. 1.

3. W przypadku uzyskania przez kilku kandydatów jednakowej liczby głosów, gdy liczba tych kandydatów jest większa niż liczba miejsc pozostająca do obsadzenia, przewodniczący Zjazdu zarządza kolejną turę wyborów, ograniczając listę do głosowania do kandydatów, którzy w pierwszej turze otrzymali równą, najmniejszą liczbę głosów "za", uprawniającą do uzyskania mandatu.

4. Jeżeli liczba kandydatów, którzy uzyskali bezwzględną większość głosów, nie wyczerpuje składu osobowego, o którym mowa w § 15 ust. 1, przewodniczący Zjazdu zarządza kolejne tury głosowania aż do momentu, w którym liczba z kandydatów, którzy uzyskali bezwzględną większość głosów i jednocześnie uzyskali więcej głosów "za" wyczerpuje skład osobowy, o którym mowa w § 15 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

5. Po przeprowadzeniu trzeciej tury wyborów, w której nie udało się wybrać pełnego składu osobowego danego organu, przewodniczący Zjazdu zarządza ponowne zgłaszanie kandydatów na nieobsadzone miejsca w danym organie. Po utworzeniu listy przeprowadza się wybory na nieobsadzone dotąd stanowiska, na zasadach określonych w § 21. Do ponownego zgłaszania kandydatów zastosowanie mają przepisy § 16 i 17.

6. Przewodniczący Zjazdu, zarządza stosownie do § 8 ust. 1 Statutu sporządzenie listy do organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów i Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, oraz jego zastępców, którzy uzyskali bezwzględną większość głosów, jednak nie zostali wybrani do tych organów Izby, oraz na zastępców Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego. Lista kandydatów stanowi załącznik do protokołu z przebiegu obrad Zjazdu.

§ 22. Wyniki głosowania podaje do wiadomości Zjazdu przewodniczący Komisji mandatowo-skrutacyjnej.

§ 23. 1. Ukonstytuowanie się organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów, oraz Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, powinno nastąpić najpóźniej w terminie 7 dni od daty wyborów.

2. Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Prezes Rady.

3. Pierwsze posiedzenie pozostałych organów Izby, z wyłączeniem Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów oraz Krajowego Rzecznika Dyscyplinarnego, zwołuje przewodniczący Zjazdu lub jego zastępca.

DZIAŁ IV Zamknięcie obrad

§ 24. 1. Po wyczerpaniu wszystkich punktów porządku obrad, przewodniczący Zjazdu ogłasza zamknięcie Zjazdu.

2. Przewodniczący Zjazdu przekazuje Komisji Nadzoru Audytowego uchwały Zjazdu w terminie 14 dni od dnia ich podjęcia. Uchwała w sprawie zmiany statutu Polskiej Izby Biegłych Rewidentów podlega zatwierdzeniu w trybie art. 102 ustawy.

§ 25. 1. Projekt protokołu z przebiegu obrad Zjazdu sporządza się w ciągu 30 dni od dnia zakończenia Zjazdu.

2. W ciągu 30 dni od daty udostępnienia projektu protokołu delegaci mają prawo wglądu do projektu protokołu (wraz z nagraniami, o których mowa w § 10 ust 3) i zgłaszania uwag.

3. Projekt protokołu zostanie udostępniony na stronie Izby w panelu biegłego rewidenta, dostępnym po zalogowaniu się, wysłany pocztą elektroniczną do delegatów oraz udostępniony do wglądu w Biurze Izby. Uwagi do protokołu zgłaszane są w formie pisemnej lub w formie elektronicznej.

4. Prezydium rozpatruje uwagi zgłoszone do projektu protokołu i podpisuje protokół w ciągu 14 dni po upływie terminu określonego w ust. 2.

5. Podpisany przez członków Prezydium protokół przechowuje się w Biurze Izby.

DZIAŁ V

Postanowienia końcowe

§ 26. Niniejszy regulamin ma zastosowanie do Zjazdu odbywającego się w dniach 10-12 czerwca 2019 r. w Jachrance.