Regulamin działania Komisji Prawnej, Współpracy z Organami Państwa KRDP.
Akty korporacyjne
Podat.2019.3.29
Akt nieoceniany Wersja od: 29 marca 2019 r.
UCHWAŁA Nr 51/2019
KRAJOWEJ RADY DORADCÓW PODATKOWYCH
z dnia 29 marca 2019 r.
w sprawie Regulaminu działania Komisji Prawnej, Współpracy z Organami Państwa KRDP
Na podstawie § 27 ust. 5 Regulaminu działania Krajowej Rady Doradców Podatkowych oraz Prezydium Krajowej Rady Doradców Podatkowych (ze zm.) stanowiącego załącznik do uchwały nr 313/2018 Krajowej Rady Doradców Podatkowych z dnia 19 czerwca 2018 r. uchwala się, co następuje:
§ 1.
Krajowa Rada Doradców Podatkowych uchwala Regulamin działania Komisji Prawnej, Współpracy z Organami Państwa KRDP, w treści stanowiącej załącznik do niniejszej uchwały.§ 2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.ZAŁĄCZNIK
REGULAMIN DZIAŁANIA KOMISJI PRAWNEJ, WSPÓŁPRACY Z ORGANAMI PAŃSTWA KRDP
REGULAMIN DZIAŁANIA KOMISJI PRAWNEJ, WSPÓŁPRACY Z ORGANAMI PAŃSTWA KRDP
§ 1.
Regulamin określa zasady oraz tryb działania Komisji Prawnej i Współpracy z Organami Państwa KRDP (zwanej dalej Komisją).Zadania Komisji
Zadania Komisji
§ 2.
1.
Do zadań Komisji należy w szczególności:1)
sporządzanie opinii do projektów aktów prawnych dotyczących prawa podatkowego oraz przepisów o doradztwie podatkowym oraz stanowiska KRDP w tym zakresie,2)
wskazywanie wadliwych przepisów prawa podatkowego oraz przygotowywanie propozycji legislacyjnych mających na celu ich zmianę,3)
identyfikacja niewłaściwych praktyk administracyjnych w obszarze wykładni i stosowania prawa podatkowego oraz podejmowanie działań zmierzających do ich eliminacji,4)
udział w uzgodnieniach międzyresortowych, w zakresie projektów ustaw i aktów wykonawczych dotyczących prawa podatkowego oraz przepisów o doradztwie podatkowym, oraz w pracach komisji i podkomisji parlamentarnych,5)
przygotowywanie propozycji zmian przepisów o doradztwie podatkowym,6)
rozpowszechnianie w środowisku doradców podatkowych informacji dotyczących realizacji zadań określonych w pkt 1) - 5),7)
wykorzystanie środków komunikacji społecznej ukierunkowane na zaakcentowanie udziału KIDP w pracach związanych z opiniowaniem prawa podatkowego i jego zmian, w trosce o dobro podatników w granicach interesu publicznego i dla jego ochrony,8)
stworzenie mechanizmów mających na celu włączenie doradców podatkowych w proces opiniowania propozycji legislacyjnych m.in. poprzez stronę www KIDP, forum wymiany opinii dot. bieżących zmian w prawie podatkowym, czy możliwość prezentowania stanowiska co do kierunków proponowanych przez organy państwa zmian w prawie podatkowym,9)
weryfikacja uchwał Zarządów Regionalnych Oddziałów Izby pod kątem zgodności z prawem powszechnie obowiązującym, Statutem KIDP oraz innymi uchwałami Zjazdu,10)
opracowywanie projektów uchwał Rady dotyczących stosunków z organizacjami doradców podatkowych innych państw oraz międzynarodowymi organizacjami lub związkami doradców podatkowych,11)
uczestniczenie w pracach i spotkaniach z organizacjami doradców podatkowych innych państw oraz międzynarodowymi organizacjami lub związkami doradców podatkowych.Zasady organizacji pracy Komisji
Zasady organizacji pracy Komisji
§ 3.
1.
Komisja spośród swoich członków powołuje Wiceprzewodniczącego.2.
Pracami Komisji kieruje Przewodniczący lub, w razie jego nieobecności, Wiceprzewodniczący.§ 4.
1.
Komisja może powołać ze swojego grona zespoły problemowe (zwane dalej zespołami).2.
Zespoły określają swój plan działania.3.
Zespoły mogą powołać ze swojego grona Kierownika odpowiedzialnego za koordynowanie prac zespołu.§ 5.
1.
Przewodniczący Komisji wyznacza termin i miejsce posiedzenia Komisji i zawiadamia o nim członków Komisji.2.
Do zawiadomienia o posiedzeniu Komisji Przewodniczący obowiązany jest dołączyć projekt porządku obrad oraz materiały i dokumenty, które będą przedmiotem obrad.3.
Na zasadach określonych w pkt 1 i 2 Kierownik zespołu lub Przewodniczący Komisji może wyznaczyć posiedzenie zespołu, przy czym Przewodniczący Komisji powinien być również informowany o wyznaczonych posiedzeniach zespołu.Opiniowanie aktów prawnych
Opiniowanie aktów prawnych
§ 6.
1.
Komisja przygotowuje opinie do aktów prawnych kierowanych do Rady oraz stanowisko Rady w tym zakresie.2.
Przez akt prawny należy w szczególności rozumieć:1)
projekty zmian ustaw i rozporządzeń prawa podatkowego,2)
projekty aktów normatywnych Rady w zakresie zleconym przez Radę,3)
projekty dokumentów związanych z decyzjami Ministra Finansów wydane na podstawie art. 62 ust. 2 oraz 63 ust. 3 Ustawy o doradztwie podatkowym,4)
projekty zmian do Regulaminu działania Rady,5)
projekty zmian ustawy o doradztwie podatkowym,6)
projekty stanowisk Rady w sprawach objętych działaniem Komisji.§ 7.
1.
Opiniowanie aktów prawnych z zakresu prawa podatkowego odbywa się poprzez konsultację z członkami Krajowej Izby Doradców Podatkowych, reprezentantami środowiska akademickiego, ekspertami współpracującymi z Komisją Prawną oraz osobami zaproszonymi do konsultacji przez Przewodniczącego Komisji.2.
Opinie osób uczestniczących w procesie konsultacyjnym aktów prawnych z zakresu praw podatkowego powinny być przedstawiane w formie zapisu legislacyjnego wraz z uzasadnieniem, w terminie wskazanym przez Komisję lub zespół.3.
Powyższe zasady dotyczą także projektów zmian do ustawy o doradztwie podatkowym.§ 8.
1.
Przygotowanie opinii do aktów prawnym oraz stanowiska Rady Przewodniczący Komisji może powierzyć zespołowi, zgodnie z zakresem kompetencji zespołu.2.
Kierownik zespołu jest odpowiedzialny za koordynowanie prac zespołu nad aktem prawnym oraz przedstawienie Komisji propozycji opinii i stanowiska Rady.3.
Akt prawny niedotyczący zakresu kompetencji żadnego zespołu kierowany jest do rozpatrzenia przez wszystkich Członków Komisji.4.
W przypadkach określonych w pkt. 3 Przewodniczący Komisji może wskazać członka Komisji, który będzie odpowiedzialny za koordynację prace nad aktem prawnym i przygotowanie propozycji stanowiska Komisji.§ 9.
1.
Dla sporządzenia opinii do aktu prawnego i stanowiska Rady Przewodniczący Komisji może wyznaczyć odrębne terminy dla zespołu oraz dla Komisji.2.
Zespół jest odpowiedzialny za przygotowanie opinii i stanowiska Rady w wyznaczonym terminie.§ 10.
1.
Opinia i stanowisko Rady dotyczące aktu prawnego powstaje na podstawie zgłoszonych uwag, z zastrzeżeniem, że ich ostateczny kształt wypracowany zostaje w ramach prac zespołu lub na posiedzeniu Komisji.2.
Przewodniczący zatwierdzają projekt opinii oraz stanowiska Rady i przekazuje je Przewodniczącemu KRDP.3.
W przypadku gdy w sprawie opinii dotyczącej aktu prawnego Rada podejmuje uchwałę, projekt opinii i stanowiska Rady przekazywanych jest Radzie.Udział w pracach legislacyjnych
Udział w pracach legislacyjnych
§ 11.
1.
Opinie i stanowisko Rady do aktu prawnego przedstawiane są przez członków Komisji Prawnej lub członków Rady na poszczególnych etapach prac legislacyjnych nad danym aktem prawnym.2.
Osobę upoważnioną do reprezentowania Rady w sprawach, o których mowa w pkt. 1 wyznacza Przewodniczący Komisji. Przewodniczący Komisji może wyznaczyć do reprezentowania Rady osobę niebędącą członkiem Komisji lub Rady, w szczególności pracownika Biura KIDP oddelegowanego do współpracy z Komisją.3.
Osoba wyznaczona do reprezentowania Rady w odniesieniu do aktów prawnych nieopiniowanego wcześniej przez Komisję, obowiązana jest do przestawienia Przewodniczącemu Komisji opinii i stanowiska, jakie zamierza zaprezentować.§ 12.
Członkowie Komisji mogą brać udział w pracach nad aktami prawnymi z zakresu prawa podatkowego innych partnerów społecznych. W takim przypadku Przewodniczący Komisji wyznacza Członka Komisji do koordynowania oraz prowadzenia prac w tym zakresie.Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
§ 13.
W przypadku zadań innych niż wymienione w § 6-12 Przewodniczący wskazuje osoby odpowiedzialne za ich wykonanie. Postanowienia § 10 i n. stosuje się odpowiednio.§ 14.
Komisja lub zespół może przeprowadzić dyskusję lub posiedzenie z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.