Przyjęcie projektu długoterminowej strategii działania Polskiej Izby Biegłych Rewidentów.

Akty korporacyjne

Rewid.2019.4.16

Akt nieoceniany
Wersja od: 16 kwietnia 2019 r.

UCHWAŁA Nr 3508/53/2019
KRAJOWEJ RADY BIEGŁYCH REWIDENTÓW
z dnia 16 kwietnia 2019 r.
w sprawie przyjęcia projektu długoterminowej strategii działania Polskiej Izby Biegłych Rewidentów

Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz.U. poz. 1089 z późn. zm.) oraz § 13a ust. 1 pkt 3 statutu Polskiej Izby Biegłych Rewidentów, stanowiącym załącznik do uchwały Nr 5 Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów z dnia 21 marca 2010 r. w sprawie statutu Krajowej Izby Biegłych Rewidentów (z późn. zm.) uchwala się, co następuje:
§  1. 
Przyjmuje się projekt długoterminowej strategii działania Polskiej Izby Biegłych rewidentów, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§  2. 
Projekt, o którym mowa w § 1 podlega zatwierdzeniu przez Krajowy Zjazd Biegłych Rewidentów.
§  3. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK

Na długoterminową strategię działania Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (dalej: "Izba") składają się:

- misja Izby,

- wartości Izby,

- cele strategiczne Izby, oraz

- uwarunkowania prawne i finansowe dla realizacji Programów działania Polskiej Izby Biegłych Rewidentów, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz. U. poz. 1089, z późn. zm.).

MISJA POLSKIEJ IZBY BIEGŁYCH REWIDENTÓW

Misją Izby jest ochrona interesu publicznego poprzez doskonalenie jakości usług świadczonych przez biegłych rewidentów, a także budowanie zaufania do zawodu biegłego rewidenta i jego profesjonalnej działalności, oraz wzmacnianie roli samorządu zawodowego w społeczeństwie.

WARTOŚCI

UCZCIWOŚĆ i TRANSPARENTNOŚĆ

Biegli rewidenci postępują w sposób otwarty i uczciwy w relacjach z klientami, pracodawcami oraz pozostałymi interesariuszami.

PROFESJONALIZM

Biegli rewidenci wykonując usługi zawodowe na rzecz klienta lub pracodawcy zachowują należytą staranność dbając o posiadanie aktualnej i odpowiedniej wiedzy oraz umiejętności zawodowych, w tym w zakresie najnowszych rozwiązań z zakresu wykonywania zawodu, regulacji prawnych a także metodologii.

TAJEMNICA ZAWODOWA

Biegli rewidenci nie ujawniają stronom trzecim informacji uzyskanych w wyniku powiązań zawodowych bez odpowiedniego upoważnienia klienta lub pracodawcy, chyba że ujawnienie wymagane jest przepisami prawa.

CELE STRATEGICZNE

CEL 1

Wdrażanie do stosowania przez biegłych rewidentów najwyższej jakości standardów usług zawodowych oraz kodeksu etyki

Cel dotyczy długoterminowej pracy nad doskonaleniem standardów dotyczących badania oraz innych usług zawodowych, a także zasad etyki zawodowej. Wdrożone i przestrzegane w praktyce wysokiej jakości zasady etyki oraz standardy zawodowe zapewniają jakość usług, a przez to stanowią podstawę dla długoterminowego zwiększania społecznego zaufania do zawodu.

CEL 2

Przygotowywanie zawodu biegłego rewidenta do wyzwań zmieniających się warunków gospodarczych i technologicznych

Cel dotyczy długoterminowej pracy nad doskonaleniem i dostosowaniem kompetencji biegłych rewidentów do zmieniających się warunków prowadzenia działalności gospodarczej. Rozwój społeczno-gospodarczy oraz technologiczny powodują, że pojawiają się nowe produkty, transakcje, procesy biznesowe a także modele prowadzenia działalności. Warunkiem długoterminowego utrzymania wzrostu zaufania społecznego jest przygotowanie biegłych rewidentów do tych zmian.

CEL 3

Zabieranie głosu w imieniu zawodu biegłych rewidentów w sprawach ważnych dla interesu publicznego

Cel dotyczy długoterminowej publicznej aktywności w sprawach ważnych dla interesu publicznego w obszarze społeczno-gospodarczym w kraju i zagranicą. Istnieje wiele organizacji zawodowych, w tym samorządów zabierających publicznie głos. W Polsce istnieje tylko jedna organizacja występująca w imieniu profesji biegłych rewidentów i jest nią Izba.

UWARUNKOWANIA PRAWNE I FINANSOWE

DLA REALIZACJI PROGRAMÓW DZIAŁANIA

POLSKIEJ IZBY BIEGŁYCH REWIDENTÓW

UWARUNKOWANIE 1

Izba jest organizacją regulowaną przepisami ustawy

Ustawa określa zadania, jakie Izba zobowiązana jest realizować w ramach systemu nadzoru publicznego oraz poza nim. Zadania wykonywane w ramach nadzoru publicznego, które finansowane są głównie z opłat pobieranych od firm audytorskich obejmują:

(1) ustanawianie krajowych standardów wykonywania zawodu oraz zasad etyki zawodowej,

(2) wykonywanie zadań w zakresie należytego wykonywania zawodu i przestrzegania zasad etyki zawodowej przez członków Izby oraz przestrzegania przepisów prawa, procedur i standardów przez firmy audytorskie, w tym przeprowadzanie kontroli badań ustawowych nJZP, prowadzenie postępowań dyscyplinarnych przeciwko biegłym rewidentom przeprowadzającym badania nJZP, nakładanie kar administracyjnych na firmy audytorskie w zakresie badań innych niż badania ustawowe nJZP.

Zadania ustawowe pozostałe, które finansowane mogą być ze środków własnych Izby, obejmują:

(1) reprezentowanie członków oraz ochrona ich interesów zawodowych,

(2) współdziałanie w kształtowaniu zasad rachunkowości i rewizji finansowej,

(3) opracowywanie materiałów szkoleniowych dla kandydatów na biegłych rewidentów,

(4) zapewnianie integracji środowiska, w tym nowych biegłych rewidentów oraz biegłych rewidentów seniorów.

UWARUNKOWANIE 2

Izba jest organizacją regulowaną statutem i zasadami gospodarki finansowej

Finansowanie kosztów przedsięwzięć, które nie mają bezpośredniego związku z zadaniami w ramach nadzoru publicznego wymagają uchwał Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów w ramach programu działania Izby, wraz ze wskazaniem źródeł ich finansowania. Zakres możliwości realizacji strategii Izby uzależniony jest od tego programu działania.

UWARUNKOWANIE 3

Program działania określa dopuszczalne przedsięwzięcia wykraczające poza zadania nadzorcze

Finansowanie kosztów przedsięwzięć, które nie mają bezpośredniego związku z zadaniami w ramach nadzoru publicznego wymagają uchwał Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów w ramach programu działania Izby, wraz ze wskazaniem źródeł ich finansowania. Zakres możliwości realizacji strategii Izby uzależniony jest od tego programu działania.