Przedstawienie wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego sądu okręgowego w Sądzie Okręgowym w Kaliszu, ogłoszonym w Monitorze Polskim z 2021 r., poz. 1085.

Akty korporacyjne

Sędz.2022.6.9

Akt nieoceniany
Wersja od: 9 czerwca 2022 r.

UCHWAŁA Nr 431/2022
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 9 czerwca 2022 r.
w przedmiocie przedstawienia wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego sądu okręgowego w Sądzie Okręgowym w Kaliszu, ogłoszonym w Monitorze Polskim z 2021 r., poz. 1085

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. z 2021 r. poz. 269), Krajowa Rada Sądownictwa:
1. przedstawia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej wniosek o powołanie Pani Anety Justyny Gintowt do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego sądu okręgowego w Sądzie Okręgowym w Kaliszu;

2. nie przedstawia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej wniosku o powołanie Pana Michała Marcina Włodarka do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego sądu okręgowego w Sądzie Okręgowym w Kaliszu.

UZASADNIENIE

I

Postępowanie przed Krajową Radą Sądownictwa

Na jedno wolne stanowisko sędziego sądu okręgowego w Sądzie Okręgowym w Kaliszu, ogłoszone w Monitorze Polskim z 2021 r. pod poz. 1085, zgłosili się:

- Pani Aneta Justyna Gintowt - sędzia Sądu Rejonowego w Kaliszu oraz

- Pan Michał Marcin Włodarek - sędzia Sądu Rejonowego w Kaliszu.

W celu przygotowania sprawy do rozpatrzenia na posiedzeniu Rady, Przewodniczący Rady wyznaczył zespół, zawiadomił Ministra Sprawiedliwości o jego powołaniu oraz o sprawach indywidualnych przekazanych zespołowi w celu przygotowania ich do rozpatrzenia na posiedzeniu Rady. Minister Sprawiedliwości nie przedstawił opinii w trybie art. 31 ust. 2b ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. z 2021 r. poz. 269; dalej: ustawa o KRS).

Na posiedzeniu w dniu 6 czerwca 2022 r. zespół członków Krajowej Rady Sądownictwa, po wnikliwym zapoznaniu się ze zgromadzonymi w sprawie materiałami i ich przeanalizowaniu, omówił szczegółowo kandydatów, odbył naradę i uznał, że materiały są wystarczające do zajęcia stanowiska w sprawie. Przewodnicząca zespołu poddała pod głosowanie kandydatury uczestniczące w niniejszym postępowaniu w kolejności alfabetycznej. Podczas głosowania członkowie zespołu na Panią Anetę Justynę Gintowt oddali 3 głosy "za", nie oddając głosów "przeciw" ani "wstrzymujących się", a na Pana Michała Marcina Włodarka oddali 1 głos "za", nie oddając głosów "przeciw", przy 2 głosach "wstrzymujących się". W wyniku powyższego głosowania, zespół przyjął stanowisko o rekomendowaniu Krajowej Radzie Sądownictwa na jedno wolne stanowisko sędziego sądu okręgowego w Sądzie Okręgowym w Kaliszu Pani Anety Justyny Gintowt. Wniosek taki, w ocenie zespołu, jest w pełni uzasadniony treścią załączonych ocen kwalifikacyjnych, informacjami dotyczącymi posiadanego przez kandydatów doświadczenia zawodowego, w tym doświadczenia w stosowaniu przepisów prawa, opiniami służbowymi, a także opinią Kolegium Sądu Okręgowego w Kaliszu.

Przedstawiając powyższe, zespół kierował się dyspozycją art. 35 ustawy o KRS, zgodnie z którym, jeżeli na stanowisko sędziowskie zgłosił się więcej niż jeden kandydat, zespół opracowuje listę rekomendowanych kandydatów, przy ustalaniu kolejności na liście kierując się przede wszystkim oceną ich kwalifikacji, a ponadto uwzględniając doświadczenie zawodowe, w tym doświadczenie w stosowaniu przepisów prawa, dorobek naukowy, opinie przełożonych, rekomendacje, publikacje i inne dokumenty dołączone do karty zgłoszenia, a także opinię kolegium właściwego sądu.

W uzasadnieniu stanowiska zespół wskazał, że za rekomendowaniem Pani Anety Justyny Gintowt przemawiają w szczególności (ocenione łącznie): ocena kwalifikacji, doświadczenie zawodowe, w tym doświadczenie w stosowaniu przepisów prawa, rekomendacje i inne dokumenty dołączone do karty zgłoszenia oraz opinia Kolegium Sądu Okręgowego w Kaliszu.

Podejmując niniejszą uchwałę, Krajowa Rada Sądownictwa wzięła pod uwagę, że kandydaci spełniają wymagania ustawowe, określone w art. 63 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2072, ze zm.).

Dokonując oceny kandydatów, Rada kierowała się także kryteriami, wymienionymi w art. 35 ust. 2 ustawy o KRS, w tym: ocenami kwalifikacyjnymi, doświadczeniem zawodowym kandydatów, opiniami przełożonych, a także uzyskanym poparciem środowiska sędziowskiego.

Po wszechstronnym rozważeniu całokształtu okoliczności sprawy Krajowa Rada Sądownictwa podzieliła stanowisko zespołu członków i uznała, że Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej zostanie przedstawiony wniosek o powołanie Pani Anety Justyny Gintowt do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego sądu okręgowego w Sądzie Okręgowym w Kaliszu.

II

Charakterystyka kandydatów

Pani Aneta Justyna Gintowt urodziła się 23 marca 1974 r. w Kożuchowie. W 1998 r. ukończyła wyższe studia prawnicze na Uniwersytecie Wrocławskim z oceną bardzo dobrą, uzyskując tytuł magistra. W latach 1998-1999 przebywała na stypendium doktoranckim na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego. Po odbyciu aplikacji sądowej, w kwietniu 2001 r. złożyła egzamin sędziowski z łącznym wynikiem dobrym. Od października 2001 r. maja 2002 r. była zatrudniona na stanowisku praktykanta w PGNiG S.A. w Warszawie Oddział Zakład Gazowniczy w Kaliszu. Z dniem 3 czerwca 2002 r. została mianowana asesorem sądowym w Sądzie Rejonowym w Kaliszu. Powierzone obowiązki orzecznicze wykonywała w II Wydziale Karnym oraz VII Wydziale Grodzkim. Postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 14 listopada 2006 r. została powołana do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Sądu Rejonowego w Kaliszu. Orzekała w II i VII Wydziałach Karnych oraz w VIII Wydziale Wykonywania Orzeczeń. Obecnie orzeka w I Wydziale Cywilnym. Od 1 stycznia 2010 r. do 4 września 2011 r. pełniła funkcję Zastępcy Przewodniczącego VII Wydziału Karnego. Od 15 listopada 2017 r. jest Kierownikiem Sekcji Nieprocesowej w I Wydziale Cywilnym. W latach 2018-2019 odbywała jednodniowe delegacje do pełnienia czynności orzeczniczych w Sądzie Okręgowym w Kaliszu, w II Wydziale Cywilnym Odwoławczym. Jest współautorką jednej monografii z dziedziny prawa konstytucyjnego. W 2018 r. uczestniczyła w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej "Od stwierdzenia nabycia spadku do poświadczenia dziedziczenia". Kandydatka podnosi kwalifikacje przez uczestnictwo w szkoleniach zawodowych.

Ocenę kwalifikacji Pani Anety Justyny Gintowt sporządziła Pani Renata Starczewska - sędzia wizytator do spraw cywilnych Sądu Okręgowego w Kaliszu, która stwierdziła, że poziom wiedzy, biegłość w stosowaniu prawa w praktyce, pracowitość, systematyczność w podejmowaniu czynności świadczą o tym, że kandydatka bardzo dobrze wykonuje swoje obowiązki. W sprawach pozostających w referacie opiniowanej sprawność postępowania nie wywołuje zastrzeżeń, mając na uwadze obciążenie i charakter spraw - istotę zagadnień podlegających wyjaśnieniu. Zauważyć należy, że sprawy często są wielotomowe, udział w sprawach bierze wielu uczestników postępowania, stany faktyczne są skomplikowane, co wymaga w ich rozpoznaniu większego zaangażowania i nakładu pracy. Warsztat pracy sędziowskiej opiniowanej należy ocenić wysoko, w toku kontroli nie zauważono uchybień, które miałyby wpływ na szybkość postępowania czy wynik sprawy bądź naruszały interes zainteresowanych. Analiza akt sprawy opiniowanej pozwala na stwierdzenie, że czynności podejmowane są sprawnie, adekwatnie do stanu sprawy, a ich zasadność merytoryczna nie budzi wątpliwości. W wielu sprawach zachodziła potrzeba przeprowadzenia dowodu z opinii biegłego - postanowienia w tym przedmiocie formułowane są prawidłowo, a w szczególności teza dowodowa jest jednoznaczna i wyczerpująca. Poziom orzecznictwa kandydatki jest wysoki, co wynika z danych statystycznych dotyczących stabilności orzecznictwa. Na podkreślenie zasługuje, że w okresie objętym oceną żadna ze spraw Pani sędzi nie została uchylona a zmieniono orzeczenia jedynie w czterech sprawach, z czego w dwóch jedynie w nieznacznym zakresie. Uzasadnienia w skontrolowanych sprawach charakteryzował bardzo dobry poziom, wynikający zarówno z właściwych, odpowiadających wynikom postępowania dowodowego ustaleń faktycznych oraz właściwego rozważenia wiarygodności dowodów. Uzasadnienia są szczegółowe i dokładne, prezentują wysoki poziom, wyróżniają się logiką, precyzją językową, zawierają pogłębioną argumentację prawniczą. Uzasadnienia zostały sporządzone w terminie. W opiniowanym okresie poziom załatwień spraw przez kandydatkę jest wyższy niż średnia w wydziale. Sprawy w przedziale ponad 3 lata stanowią niewielki odsetek w porównaniu z liczbą tych spraw w wydziale. Oceniając orzecznictwo opiniowanej zarówno przez pryzmat danych statystycznych, jak też analizę zakresu ingerencji sądu drugiej instancji w zaskarżone orzeczenia, stwierdzić należy bardzo dobrą stabilność jej orzecznictwa. Porównanie wskaźników zaskarżalności i stabilności orzecznictwa sędziów pozwala na wyprowadzenie wniosku o bardzo dobrym poziomie orzecznictwa kandydatki. Podkreślić też należy kulturalny i uprzejmy sposób bycia opiniowanej. W miejscu pracy zachowuje się taktownie, utrzymuje dobre relacje ze współpracownikami. Podsumowując, sędzia wizytator stwierdziła, że wszystkie elementy pracy sędziego dają podstawę do pozytywnego zaopiniowania kandydatki na stanowisko sędziego sądu okręgowego. Zaprezentowane cechy osobowości, zaangażowanie i umiejętność organizacji pracy, wiedza i doświadczenie, bardzo dobre wyniki orzecznicze oraz kultura osobista stwarzają mocną podstawę do stwierdzenia przydatności na stanowisku sędziego sądu okręgowego - Pani sędzia Aneta Justyna Ginto wt będzie wykonywać należycie obowiązki sędziowskie, do których jest przygotowana bardzo dobrze.

Pan Michał Marcin Włodarek posiada kwalifikacje zawodowe uprawniające do ubiegania się o urząd sędziego sądu okręgowego, jednak - w ocenie Rady - w niniejszej procedurze konkursowej zostały one ocenione niżej niż kwalifikacje Pani Anety Justyny Gintowt, przedstawionej do powołania Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej.

Pan Michał Marcin Włodarek urodził się 14 kwietnia 1979 r. Ostrowie Wielkopolskim. W 2003 r. ukończył wyższe studia prawnicze na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu z oceną dobrą, uzyskując tytuł magistra. Od 12 stycznia do 31 maja 2004 r. odbywał staż w Kancelarii Notarialnej notariusza Dariusza Rodeckiego w Kaliszu. Od 1 czerwca do 30 września 2004 r. oraz od 1 grudnia 2004 r. do 14 maja 2008 r. pracował w Sądzie Okręgowym w Kaliszu na stanowisku asystenta sędziego. Po odbyciu pozaetatowej aplikacji sądowej w okręgu Sądu Okręgowego w Kaliszu, we wrześniu 2006 r. złożył egzamin sędziowski z łącznym wynikiem bardzo dobrym. Z dniem 15 maja 2008 r. został mianowany referendarzem sądowym w Sądzie Rejonowym w Jarocinie. Obowiązki wykonywał w V Wydziale Ksiąg Wieczystych. Od 1 sierpnia 2009 r. obowiązki orzecznicze jako referendarz sądowy wykonywał w Sądzie Rejonowym w Kaliszu, w: VI Wydziale Ksiąg Wieczystych, VII Wydziale Grodzkim oraz I Wydziale Cywilnym. Od 2008 r. prowadzi wykłady w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego w Kaliszu z zakresu prawa cywilnego, handlowego, gospodarczego, podstaw prawa konstytucyjnego, podstaw prawa karnego, ochrony własności intelektualnej i prawa finansowego. Postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 12 stycznia 2011 r. został powołany do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Sądu Rejonowego w Kaliszu. Początkowo orzekał w II Wydziale Karnym i VIII Wydziale Wykonywania Orzeczeń. Obecnie orzeka w I Wydziale Cywilnym tego Sądu, a od 19 grudnia 2016 r. pełni także funkcję Wiceprezesa Sądu Rejonowego w Kaliszu. W latach 2018-2019 odbywał jednodniowe delegacje do pełnienia obowiązków orzeczniczych w Sądzie Okręgowym w Kaliszu. Podnosi kwalifikacje przez uczestnictwo w szkoleniach, organizowanych między innymi przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury.

Ocenę kwalifikacji Pana Michała Marcina Włodarka sporządził Pan Jacek Chmura - sędzia Sądu Okręgowego w Kaliszu, który stwierdził, że opiniowany z powierzonych obowiązków wywiązuje się wzorowo. Przejawia swoją postawą duże zamiłowanie do zawodu sędziego. Pracuje sumiennie i terminowo. Jest odpowiedzialny i systematyczny w pracy. Przejawia własną inicjatywę przy wykonywaniu powierzonych obowiązków. Wykazuje się zdolnością analitycznego rozumowania, a przy tym podejmuje szybkie i trafne decyzje. Doskonale radzi sobie z zadaniami związanymi z funkcją Wiceprezesa Sądu i czynnościami sędziowskimi w sprawach przydzielonych do referatu. Prezentuje wysoki poziom wiedzy prawniczej - bardzo dobrą znajomość przepisów prawnych i regulaminowych oraz zasad wykładni prawa, którą to wiedzę poszerza w działalności dydaktycznej. Umiejętnie korzysta z tej wiedzy, a przy tym w argumentacji stanowiska dokonuje odniesienia do poglądów doktryny prawniczej (literatury przedmiotu), jak również przywołuje w szerokim zakresie orzecznictwo Sądu Najwyższego i sądów powszechnych. Doskonałe przygotowanie i duża wiedza prawnicza - w połączeniu z rzetelnym podejściem do obowiązków, jakie wiążą się z rozpoznawaniem spraw - umożliwiły opiniowanemu osiągnięcie bardzo dobrych wyników w pracy na płaszczyźnie orzeczniczej. Sprawność postępowania w sprawach objętych badaniem jest bardzo dobra (biorąc pod uwagę obciążenie sędziego). Najogólniej ujmując podejmowane czynności wiążą się z dochodzonym roszczeniem - wyjaśnieniem okoliczności mających istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia z odniesieniem do stanowiska stron i zgłoszonych wniosków, w tym wskazanych środków dowodowych. Pan sędzia nie dopuszcza do bezczynności w sprawach - panuje nad przebiegiem sprawy i z jego strony nie dochodzi do opóźnienia toku jej załatwienia. Opisane kwalifikacje (zwłaszcza wiedza i doświadczenie) i bardzo dobre wyniki pracy (na każdej z ocenianych płaszczyzn) oraz styl bycia (kultura urzędowania), zachowywane przez lata pracy, utwierdzają w przekonaniu o potrzebie awansu zawodowego kandydata, a przy tym stanowią gwarancję, że będzie wykonywał powierzone obowiązki rzetelnie. Reasumując, sędzia opiniujący stwierdził z pełnym przekonaniem, że Pan Michał Marcin Włodarek posiada wszelkie predyspozycje do wykonywania zawodu sędziego na stanowisku sędziego sądu okręgowego.

III

Porównanie kandydatów

W każdym postępowaniu nominacyjnym Krajowa Rada Sądownictwa dokonuje oceny kandydatów na podstawie załączonych materiałów, ocenianych indywidualnie. Rada jest wyposażona w prawo swobodnej oceny zgromadzonego materiału i możliwość nadania decydującego znaczenia określonym, wybranym kryteriom ustawowym, na podstawie których podejmuje uchwałę. Od stanu faktycznego konkretnej sprawy zależy, jakie kryteria są stosowane przez Radę w danym postępowaniu, w szczególności co do rozpatrywanych łącznie kryteriów, na które składają się kwalifikacje, doświadczenie zawodowe, poparcie środowiska sędziowskiego oraz dane potwierdzające zdobycie dodatkowych kwalifikacji.

Uczestnicy postępowania, pretendujący do objęcia stanowiska sędziego sądu okręgowego w Sądzie Okręgowym w Kaliszu, spełniają formalnie wszystkie kryteria wyboru, a zatem zadaniem Rady było przeprowadzenie weryfikacji i dokonanie wyboru tej osoby, która spełnia wszystkie kryteria - oceniane łącznie - najpełniej i w najwyższym stopniu.

Kryteria, przyjęte przez Krajową Radę Sądownictwa, przy ocenie kandydatów:

1. Przy podejmowaniu decyzji Krajowa Rada Sądownictwa kierowała się ocenami kwalifikacji oraz doświadczeniem zawodowym kandydatów.

Osoba przedstawiona do powołania posiada doświadczenie zawodowe, zdobyte na stanowiskach: asesora sądowego i sędziego sądu rejonowego oraz pełniąc funkcje administracyjne. Wysokie kwalifikacje merytoryczne Pani Anety Justyny Gintowt znajdują odzwierciedlenie w bardzo dobrej ocenie jej pracy oraz opiniach służbowych. Zgodnie z przedstawionymi ocenami i opiniami, Pani Aneta Justyna Gintowt dysponuje rozległą i ugruntowaną wiedzą prawniczą oraz posiada zdolność stosowania jej w praktyce. Warsztat pracy sędziowskiej ma opanowany w odpowiednim stopniu. Kandydatka jest doświadczonym sędzią, o sumiennym podejściu do obowiązków i odpowiedniej organizacji pracy. Wskazane cechy opiniowanej, dostrzeżone również przez jej bezpośrednich przełożonych, w połączeniu z wynikami oceny kwalifikacyjnej, przekonują, że Pani Aneta Justyna Gintowt spełnia w najwyższym stopniu wszystkie wymogi stawiane kandydatowi na stanowisko sędziego sądu okręgowego.

Pan Michał Marcin Włodarek posiada znacząco krótszy staż orzeczniczy. Na podstawie zebranej dokumentacji w sprawie, kwalifikacje zawodowe obydwojga kandydatów są - zdaniem Rady - zbliżone, natomiast kryterium różnicującym na korzyść Pani Anety Justyny Gintowt jest dłuższy staż orzeczniczy i z tego powodu kandydatura Pana Michała Marcina Włodarka została oceniona niżej niż kandydatki przedstawionej z wnioskiem o powołanie.

Zdaniem Krajowej Rady Sądownictwa wiedza teoretyczna i doświadczenie zawodowe, jakie posiada Pani Aneta Justyna Gintowt - w połączeniu z doświadczeniem praktycznym w stosowaniu prawa, zdobytym w pracy orzeczniczej, a także podnoszenie kwalifikacji przez uczestnictwo w szkoleniach - dają gwarancję należytego wykonywania przez nią obowiązków sędziego sądu okręgowego.

W ocenie Rady, w niniejszej procedurze konkursowej Pani Aneta Justyna Gintowt spełnia kryteria wyboru w stopniu wyższym niż kontrkandydat, co uzasadnia przedstawienie jej Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej do powołania.

2. Krajowa Rada Sądownictwa uwzględniła także opinię Kolegium Sądu Okręgowego w Kaliszu.

Kolegium Sądu Okręgowego w Kaliszu na posiedzeniu 25 lutego 2022 r. jednogłośnie pozytywnie zaopiniowało Panią Anetę Justynę Gintowt, oddając 7 głosów "za", przy braku głosów "przeciw" (suma punktów poparcia - 28). Pan Michał Marcin Włodarek również uzyskał jednogłośnie pozytywną opinię Kolegium Sądu Okręgowego w Kaliszu - 7 głosów "za", przy braku głosów "przeciw" (suma punktów poparcia - 42).

Obydwoje kandydaci uzyskali zatem jednogłośnie pozytywne opinie tego gremium - po 7 głosów "za". Pan Michał Marcin Włodarek uzyskał wprawdzie więcej punktów poparcia, jednak - zdaniem Rady - przy takim wyniku głosowania, w którym obydwoje kandydaci w niniejszym postępowaniu nominacyjnym uzyskali jednogłośne poparcie, liczba punktów poparcia ma znaczenie drugorzędne i nie może w tej sytuacji być traktowana jako kryterium przeważające na rzecz jednego z kandydatów w sposób decydujący.

3. W ocenie Krajowej Rady Sądownictwa Pani Aneta Justyna Gintowt posiada wysokie kwalifikacje merytoryczne oraz doświadczenie zawodowe, a także wszechstronną, stale pogłębianą wiedzę prawniczą, którą umiejętnie wykorzystuje w praktyce zawodowej, dające rękojmię należytego wykonywania obowiązków orzeczniczych na stanowisku sędziego sądu okręgowego w Sądzie Okręgowym w Kaliszu.

O przedstawieniu Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej Pani Anety Justyny Gintowt zadecydował całokształt okoliczności sprawy, a w szczególności uzyskana bardzo dobra ocena kwalifikacyjna oraz wieloletni staż orzeczniczy i doświadczenie, zdobyte w trakcie dwudziestoletniej pracy - początkowo na stanowisku asesora sądowego, a obecnie - sędziego sądu rejonowego, a także jednogłośne poparcie Kolegium Sądu Okręgowego w Kaliszu.

IV

Wyniki głosowania Rady

Powyższe okoliczności spowodowały, że w trakcie posiedzenia Krajowej Rady Sądownictwa w dniu 9 czerwca 2022 r. na:

- Panią Anetę Justynę Gintowt oddano 14 głosów "za", nie oddając głosów "przeciw" ani "wstrzymujących się" (przy udziale 14 osób), w rezultacie czego uzyskała wymaganą bezwzględną większość głosów,

- Pana Michała Marcina Włodarka oddano 7 głosów "za", nie oddając głosów "przeciw", przy 8 głosach "wstrzymujących się" (przy udziale 15 osób), w rezultacie czego nie uzyskał wymaganej bezwzględnej większości głosów.

Mając na uwadze wyniki głosowania, Krajowa Rada Sądownictwa podjęła uchwałę, jak na wstępie.

POUCZENIE

Od uchwały Krajowej Rady Sądownictwa uczestnik postępowania może odwołać się do Sądu Najwyższego z powodu sprzeczności uchwały Rady z prawem. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Przewodniczącego Rady w terminie dwutygodniowym od doręczenia uchwały z uzasadnieniem. Do postępowania przed Sądem Najwyższym stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o skardze kasacyjnej, przy czym nie stosuje się art. 871 k.p.c. (art. 44 ust. 1-3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa; Dz. U. z 2021 r. poz. 269).