Przedstawienie wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego w Izbie Ogólnoadministracyjnej, ogłoszonym w Monitorze Polskim z 2013 r., poz. 578.

Akty korporacyjne

Sędz.2013.12.3

Akt nieoceniany
Wersja od: 3 grudnia 2013 r.

UCHWAŁA NR 527/2013
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 3 grudnia 2013 r.
w przedmiocie przedstawienia wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego w Izbie Ogólnoadministracyjnej, ogłoszonym w Monitorze Polskim z 2013 r., poz. 578

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt. 2 i art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. Nr 126, poz. 714) Krajowa Rada Sądownictwa postanowiła:

1. przedstawić Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego w Izbie Ogólnoadministracyjnej kandydaturę Pana sędziego Roberta Jana SAWUŁY,

2. nie przedstawiać Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego w Izbie Ogólnoadministracyjnej kandydatury Pani sędzi Teresy Marii KURCYUSZ -FURMANIK.

UZASADNIENIE

I.

Na jedno wolne stanowisko sędziego w Naczelnym Sądzie Administracyjnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej, ogłoszone w Monitorze Polskim z dnia 11 lipca 2013 r., poz. 578, zgłosiło się dwoje powyżej wymienionych kandydatów.

Zespół członków Krajowej Rady Sądownictwa odbył w dniu 2 grudnia 2013 r. posiedzenie w przedmiocie przygotowania stanowiska do rozpatrzenia i oceny na posiedzeniu Krajowej Rady Sądownictwa kandydatów na jedno wolne stanowisko sędziowskie w Naczelnym Sądzie Administracyjnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej.

Zespół członków Krajowej Rady Sądownictwa, po przeprowadzeniu narady ocenił, że materiały są wystarczające do zajęcia stanowiska w sprawie. Uwzględniając ustawowe kryteria, jednogłośnie (4 głosami "za") przyjął stanowisko o rekomendowaniu kandydatury Pana sędziego Roberta Jana Sawuły.

Zespół wziął pod uwagę, że Pan sędzia Robert Jan Sawuła jest wyróżniającym się Kandydatem. Cechuje go dobra stabilność orzecznictwa, wysoki poziom sporządzania uzasadnień, duże zaangażowanie, pracowitość oraz staranność w wykonywaniu powierzonych mu zadań. Pan sędzia Robert Jan Sawuła jest doktorem habilitowanym nauk prawnych. Stale wzbogaca zasób swojej wiedzy zawodowej, śledzi bieżące orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego i piśmiennictwo. Świadczy to o Jego wyjątkowej dojrzałości i właściwym stosunku do obowiązków sędziowskich. Przebieg dotychczasowej kariery Pana sędziego dowodzi, że dysponuje On znacznym doświadczeniem życiowym i zawodowym. Kandydat wyróżnia się umiejętnością podejmowania trafnych decyzji, doskonale uargumentowanych i uzasadnianych. Z tych względów Zespół uznał, że spełnia On wymogi, jakie stawiane są sędziom Naczelnego Sądu Administracyjnego. Pan sędzia Robert Jan Sawuła otrzymał wysokie poparcie Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego (9 głosów "za", przy braku głosów "przeciw" i 1 głosie "wstrzymującym się") oraz bardzo wysokie poparcie Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego (60 głosów "za", przy 18 głosach "przeciw" i 7 głosach "wstrzymujących się").

W dniu 3 grudnia 2013 r. Rada wszechstronnie rozważyła całokształt okoliczności i, podzielając stanowisko Zespołu uznała, że w obecnej procedurze nominacyjnej lepszym kandydatem jest Pan sędzia Robert Jan Sawuła, który zostanie przedstawiony Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego w Izbie Ogólnoadministracyjnej.

II.

Procedura wyboru kandydata na urząd sędziego ma charakter konkursowy. Krajowa Rada Sądownictwa, kierując się kryteriami ustawowymi, ma za zadanie wybrać najlepszego, spośród bardzo dobrych i dobrych kandydatów.

Krajowa Rada Sądownictwa uznała, że ocena kwalifikacji Pana sędziego Roberta Jana Sawuły, posiadane doświadczenie zawodowe, wnioski płynące z opinii na temat Jego pracy, a także uzyskane poparcie środowiska sędziowskiego przemawiają za przedstawieniem Jego kandydatury do powołania na wolne stanowisko sędziowskie w Naczelnym Sądzie Administracyjnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej.

Pan Robert Jan Sawuła urodził się w dniu 11 lutego 1966 r. w Nowej Dębie. W 1989 r. ukończył wyższe studia prawnicze na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Filia w Rzeszowie, uzyskując tytuł magistra prawa z ogólną oceną bardzo dobrą. Po odbyciu aplikacji prokuratorskiej, w dniach 24-31 października 1991 r., złożył egzamin prokuratorski z łącznym wynikiem dobrym. W dniu 1 kwietnia 1998 r. na podstawie przedstawionej rozprawy doktorskiej pt.: "Samodzielność prawna samorządu terytorialnego" został mu nadany uchwałą Rady Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie stopień naukowy doktora nauk prawnych, a w dniu 1 lipca 2009 r. na podstawie przedstawionej rozprawy habilitacyjnej pt.: "Wstrzymanie wykonania rozstrzygnięć wydanych w postępowaniu administracyjnym" został mu nadany uchwałą Rady Wydziału Prawa i Administracji tego Uniwersytetu stopień naukowy doktora habilitowanego nauk prawnych.

W okresie od dnia 15 grudnia 1988 r. do dnia 30 września 2003 r. Kandydat był zatrudniony na Uniwersytecie Rzeszowskim w charakterze kolejno asystenta oraz adiunkta. W okresie od dnia 6 grudnia 1994 r. do dnia 4 stycznia 2004 r. piastował funkcję Prezesa Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Rzeszowie. Od dnia 1 stycznia 2004 r. do chwili obecnej orzeka jako sędzia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie. Pan sędzia od 1998 r. został zatrudniony jako adiunkt, a od dnia 1 października 2009 r. jako prof. nadzwyczajny w Katedrze Postępowania Administracyjnego i Sądowoadministracyjnego Wyższej Szkoły Prawa i Administracji w Przemyślu. Od 2012 r. orzeka na delegacji w Izbie Ogólnoadministracyjnej Naczelnego Sądu Administracyjnego. Jest autorem szeregu publikacji z zakresu postępowania administracyjnego i sądowoadministracyjnego.

W opinii Prezesa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie Pan sędzia Robert Jan Sawuła, orzekając w Wydziale II Ogólnoadministracyjnym Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, wykazał się głęboką wiedzą prawniczą, umiejętnością samodzielnego myślenia i decyzyjnością, wykorzystując z powodzeniem wieloletnie doświadczenia wynikające z pracy orzeczniczej w Samorządowym Kolegium Odwoławczym w Rzeszowie oraz pracy naukowej. Pan Prezes wyraził pogląd, że Opiniowanego postrzega jako niezwykle obowiązkowego, bardzo dokładnego i sumiennego orzecznika. Kandydat do wyznaczonych spraw przygotowuje się rzetelnie, wykazując dogłębną znajomość akt sprawy, a także przepisów prawa i orzecznictwa oraz piśmiennictwa. Cechuje go umiejętność pracy w zespole, przy otwartości na uwagi i sugestie innych sędziów. Podejmowane przez Niego rozstrzygnięcia są przemyślane, a wszystkie dotychczas sporządzone w terminie uzasadnienia cechuje zarówno zwięzłość, jak i trafność argumentacji. Pan Prezes podkreślił, że Opiniowany jest osobą opanowaną, bardzo pracowitą, odpowiedzialną, o dużej kulturze osobistej. W ocenie Pana Prezesa Pan sędzia Robert Jan Sawuła jako kandydat na kolejne stanowisko sędziowskie zasługuje na najwyższą ocenę.

Ocenę kwalifikacyjną Kandydata sporządziła sędzia Naczelnego Sądu Administracyjnego Pani Małgorzata Mastemak-Kubiak, która wyraziła pogląd, że Opiniowany posiada rozległą wiedzę z zakresu procedury administracyjnej, jak i prawa administracyjnego materialnego i ustrojowego. Pani sędzia zwróciła uwagę, że Kandydat umiejętnie łączy pracę naukową na stanowisku profesora w Wyższej Szkole Prawa i Administracji w Przemyślu z pracą sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie. W Jej ocenie także zdobyte doświadczenie zawodowe w dziedzinie administracji publicznej, rozległa wiedza z zakresu administracyjnego prawa procesowego i materialnego niewątpliwie wskazują, że Pan sędzia dysponuje odpowiednią wiedzą i umiejętnościami niezbędnymi do zajmowania stanowiska sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego. Pani sędzia podniosła, że uzasadnienia wydawanych przez Opiniowanego orzeczeń cechuje bardzo wysoki poziom oraz trafność argumentacji. Są przemyślane, zawierają odniesienia do orzecznictwa sądów administracyjnych, Sądu Najwyższego, Trybunału Konstytucyjnego i ustawodawstwa Unii Europejskiej. Stan spraw w referacie Kandydata wskazuje na umiejętność organizowania pracy i terminowe wykonywanie powierzonych mu czynności. Pani sędzia podkreśliła, że również praca Pana sędziego na sesjach nie budzi zastrzeżeń. Jest On bardzo dobrze przygotowany do sesji, wyczerpująco referuje sprawy, angażuje się w rozwiązywanie problematyki w sprawach z innych referatów. Aktywnie pracuje w swoich sprawach także poza sesją, śledzi orzecznictwo sądowe, uczestniczy w konferencjach naukowych poświęconych problematyce sądowo -administracyjnej. Często też odnosi się, w charakterze glosatora bądź komentatora, do zagadnień wynikających z orzecznictwa sądów administracyjnych. Pani sędzia oceniła kandydaturę Pana sędziego Roberta Jana Sawuły jako wyróżniającą i stwierdziła, że prezentowany przez Niego wysoki poziom wiedzy merytorycznej oraz umiejętność jej praktycznego zastosowania dają gwarancję należytego wykonywania przez Kandydata obowiązków na stanowisku sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego na posiedzeniu w dniu 3 października 2013 r. oceniło kandydaturę Pana sędziego Roberta Jana Sawuły jako wyróżniającą, oddając 9 głosów "za", przy braku głosów "przeciw" oraz 1 głosie "wstrzymującym się".

Na posiedzeniu Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie w dniu 4 listopada 2013 r. Kandydat uzyskał: 60 głosów "za" oraz 18 głosów "przeciw", przy 7 głosach "wstrzymujących się".

Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego uznał, że kandydatura Pana sędziego Roberta Jana Sawuły zasługuje na ocenę wyróżniającą.

Każde postępowanie nominacyjne stawia szczególne wymagania kandydatom do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego. W postępowaniu konkursowym przed Radą stosowane sąjednakowe wobec wszystkich kandydatów kryteria i procedury. Rada dokonując rozpoznania i oceny każdej ze zgłoszonych kandydatur ma na uwadze także przymioty wymagane do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego.

Przy uwzględnieniu oceny całościowej wynikającej z łącznego zastosowania ustawowych kryteriów rozpatrzonych przez Krajową Radę Sądownictwa, w przedmiotowym postępowaniu nominacyjnym, na wyróżnienie zasługuje kandydatura Pana sędziego Roberta Jana Sawuły. Rada dokonując takiego wyboru miała na uwadze przymioty wskazane w wyróżniającej ocenie kwalifikacyjnej dotyczącej pracy Kandydata. Pan sędzia Robert Jan Sawuła posiada obszerną i pogłębioną wiedzę merytoryczną predysponującą do objęcia stanowiska sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego. Posiada odpowiednie doświadczenie zawodowe, a ponadto otrzymał zdecydowane poparcie środowiska sędziowskiego.

W ocenie Krajowej Rady Sądownictwa druga kandydatka ubiegająca się o stanowisko sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego w Izbie Ogólnoadministracyjnej w osobie Pani sędzi Teresy Marii Kurcyusz-Furmanik nie wykazała się takimi osiągnięciami i przymiotami, jak Kandydat oceniony najwyżej w obecnej procedurze konkursowej. Ogólna ocena kwalifikacji Pani sędzi Teresy Marii Kurcyusz-Furmanik, obejmująca posiadane doświadczenie zawodowe oraz opinie na temat Jej pracy nie jest w przypadku tej Kandydatki tak wyróżniająca, jak ocena kwalifikacji Pana sędziego Roberta Jana Sawuły. Pani sędzia Teresa Maria Kurcyusz-Furmanik w latach 1980-2004 wykonywała zawód adwokata. Od dnia 30 sierpnia 2004 r. orzeka jako sędzia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach. Kandydatka otrzymała bardzo dobrą ocenę swojej pracy wystawioną przez sędziego referenta oraz Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego. Uzyskała jednak znacznie niższe poparcie Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego (3 głosy "za", 7 głosów "przeciw", przy braku głosów "wstrzymujących się"), które oceniło kandydaturę Pani sędzi jako bardzo dobrą oraz Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego (25 głosów "za", 45 głosów "przeciw", przy 15 głosach "wstrzymujących się").

Te okoliczności spowodowały, że w trakcie posiedzenia Krajowej Rady Sądownictwa w dniu 3 grudnia 2013 r. na kandydaturę:

- Pana Roberta Jana Sawuły oddano 13 głosów "za", przy braku głosów "przeciw" i braku głosów "wstrzymujących się", udzielając Jego kandydaturze jednogłośnego poparcia, - Pani Teresy Marii Kurcyusz-Furmanik nie oddano głosów "za" oraz nie oddano głosów "przeciw", przy 13 głosach "wstrzymujących się", w rezultacie czego Jej kandydatura nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów.

Mając powyższe na uwadze, Krajowa Rada Sądownictwa postanowiła jak na wstępie.

Pouczenie

Od uchwały Krajowej Rady Sądownictwa przysługuje odwołanie do Sądu Najwyższego z powodu sprzeczności zaskarżonej uchwały z prawem. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Przewodniczącego Rady w terminie 2 tygodni od jej doręczenia.

Do postępowania przed Sądem Najwyższym stosuje się przepisy o skardze kasacyjnej (art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 roku o Krajowej Radzie Sądownictwa, Dz. U. Nr 126, poz. 714).