Przedstawienie wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie, ogłoszonym w Monitorze Polskim z 2017 r., poz. 429.

Akty korporacyjne

Sędz.2017.10.3

Akt nieoceniany
Wersja od: 3 października 2017 r.

UCHWAŁA Nr 299/2017
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 3 października 2017 r.
w przedmiocie przedstawienia wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie, ogłoszonym w Monitorze Polskim z 2017 r., poz. 429

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. z 2016 r. poz. 976, ze zm.), Krajowa Rada Sądownictwa postanowiła:
1. przedstawić Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie kandydaturę Pana dr. Grzegorza Stanisława Borkowskiego - sędziego Sądu Rejonowego w Radzyniu Podlaskim,

2. nie przedstawiać Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie kandydatur:

- Pani Joanny Kazimierczak - radcy prawnego,

- Pani Barbary Anny Kotlarek-Kmin - radcy prawnego,

- Pana Marka Krysztofiuka - sędziego Sądu Rejonowego dla Warszawy-Śródmieścia w Warszawie,

- Pani Doroty Cecylii Pawłowskiej - radcy prawnego, Naczelnika II Wydziału Obsługi Prawnej w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej w Warszawie,

- Pani Renaty Pawłowskiej - prokuratora Prokuratury Okręgowej w Zielonej Górze,

- Pana Rafała Rostkowskiego - prawnika - radcy ministra w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa,

- Pana Konrada Adama Saneckiego - radcy prawnego,

- Pana Jacka Pawła Skrzyniarza - radcy prawnego nie wykonującego zawodu,

- Pana Grzegorza Michała Smogorzewskiego - funkcjonariusza celnego w Izbie Administracji Skarbowej w Warszawie,

- Pani Joanny Katarzyny Wegner-Kowalskiej - adwokata, adiunkta na Uniwersytecie Łódzkim.

UZASADNIENIE

I

Na jedno wolne stanowisko sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie, ogłoszone w Monitorze Polskim z 2017 r. pod poz. 429, zgłosiło się cztemaścioro kandydatów.

Wobec rezygnacji Pana Tomasza Krzysztofa Grzybowskiego - starszego asystenta sędziego z ubiegania się o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie, Krajowa Rada Sądownictwa uchwałą nr 235/2017 z 25 lipca 2017 r. umorzyła postępowanie wszczęte w sprawie z jego zgłoszenia.

Rezygnację z ubiegania się o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie złożyła także Pani Karina Renata Jankowska - radca prawny, wobec czego Krajowa Rada Sądownictwa uchwałą nr 236/2017 z 25 lipca 2017 r. umorzyła postępowanie wszczęte w sprawie z jej zgłoszenia.

Rezygnację z ubiegania się o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie złożył również Pan Janusz Sawa - główny specjalista w Ministerstwie Finansów, wobec czego Krajowa Rada Sądownictwa uchwałą nr 294/2017 z 3 października 2017 r. umorzyła postępowanie wszczęte w sprawie z jego zgłoszenia.

II

Na posiedzeniu w dniu 2 października 2017 r. zespół członków Krajowej Rady Sądownictwa zapoznał się ze zgromadzonymi w sprawie materiałami, przeanalizował je, omówił wszystkie kandydatury, odbył naradę i uznał, że materiały są wystarczające do zajęcia stanowiska w sprawie. Podczas głosowania członkowie zespołu oddali 5 głosów "za", nie oddając głosów "przeciw" ani "wstrzymujących się" na kandydaturę Pana Grzegorza Stanisława Borkowskiego. Na kandydatury Pani Joanny Kazimierczak i Pani Joanny Katarzyny Wegner-Kowalskiej członkowie zespołu nie oddali głosów "za" ani "przeciw", przy 5 głosach "wstrzymujących się". Na kandydatury pozostałych osób: Pani Barbary Anny Kotlarek-Kmin, Pana Marka Krysztofiuka, Pani Doroty Cecylii Pawłowskiej, Pani Renaty Pawłowskiej, Pana Rafała Rostkowskiego, Pana Konrada Adama Saneckiego, Pana Jacka Pawła Skrzyniarza oraz Pana Grzegorza Michała Smogorzewskiego członkowie zespołu nie oddali głosów "za", oddając 5 głosów "przeciw", przy braku głosów "wstrzymujących się". W wyniku powyższego głosowania zespół przyjął stanowisko o rekomendowaniu Krajowej Radzie Sądownictwa na jedno wolne stanowisko sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie kandydatury Pana Grzegorza Stanisława Borkowskiego. Wniosek taki, w ocenie zespołu, jest w pełni uzasadniony treścią załączonych ocen kwalifikacyjnych, informacjami dotyczącymi posiadanego przez kandydatów doświadczenia zawodowego, opiniami służbowymi oraz uzyskanym poparciem środowiska sędziowskiego.

Przedstawiając powyższe, zespół kierował się dyspozycją art. 35 ust. 1 i 2 pkt 1 i 2 ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. z 2016 r. poz. 976, ze zm.), zgodnie z którym, jeżeli na stanowisko sędziowskie zgłosił się więcej niż jeden kandydat, zespół opracowuje listę rekomendowanych kandydatów, przy ustalaniu kolejności na liście kierując się przede wszystkim oceną ich kwalifikacji, a ponadto uwzględniając doświadczenie zawodowe, opinie przełożonych, rekomendacje, publikacje i inne dokumenty dołączone do karty zgłoszenia, a także opinię kolegium właściwego sądu oraz ocenę właściwego zgromadzenia ogólnego sędziów.

W uzasadnieniu stanowiska zespół członków Krajowej Rady Sądownictwa podkreślił, że Pan Grzegorz Stanisław Borkowski posiada duże i różnorodne doświadczenie zawodowe, jego praca i kwalifikacje zostały ocenione jako wyróżniające, uzyskał również wyróżniające: ocenę Prezesa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie i opinię Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, a Zgromadzenie Ogólne Sędziów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie udzieliło mu drugiego w kolejności, pod względem liczby uzyskanych głosów "za", poparcia.

W posiedzeniu zespołu nie uczestniczył przedstawiciel Naczelnej Rady Adwokackiej ani przedstawiciel Krajowej Rady Radców Prawnych, prawidłowo zawiadomieni o terminie posiedzenia.

III

1. Podejmując niniejszą uchwałę, Krajowa Rada Sądownictwa wzięła pod uwagę, że Pan Grzegorz Stanisław Borkowski, Pani Joanna Kazimierczak, Pani Barbara Anna Kotlarek-Kmin, Pani Dorota Cecylia Pawłowska, Pani Renata Pawłowska, Pan Rafał Rostkowski, Pan Konrad Adam Sanecki, Pan Jacek Paweł Skrzyniarz, Pan Grzegorz Michał Smogorzewski oraz Pani Joanna Katarzyna Wegner-Kowalska spełniają wymagania ustawowe określone w art. 6 § 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1066, ze zm. - dalej jako p.o.u.s.a.). Pan Marek Krysztofiuk pełni urząd sędziego od 20 maja 2010 r., czyli od nieco ponad siedmiu lat i czterech miesięcy, a zatem nie spełnia przesłanki ustawowej określonej w art. 6 § 1 pkt 7 p.o.u.s.a.

Dokonując oceny kandydatów, Rada kierowała się także kryteriami wymienionymi w art. 35 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. z 2016 r. poz. 976, ze zm.), w tym: ocenami kwalifikacyjnymi, doświadczeniem zawodowym kandydatów, opiniami przełożonych, ocenami ze studiów i z egzaminu zawodowego oraz uzyskanym poparciem środowiska sędziowskiego.

Po wszechstronnym rozważeniu całokształtu okoliczności sprawy Krajowa Rada Sądownictwa, podzielając stanowisko zespołu, uznała, że z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie zostanie przedstawiona kandydatura Pana Grzegorza Stanisława Borkowskiego.

2. Pan Grzegorz Stanisław Borkowski urodził się 1 lutego 1976 r. w Lublinie. W 2000 r. ukończył wyższe studia prawnicze na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, uzyskując tytuł magistra prawa z ogólną oceną bardzo dobrą. W latach 2000-2006 pracował jako asystent w Wyższej Szkole Humanistyczno -Przyrodniczej w Sandomierzu, w której prowadził zajęcia dydaktyczne z zakresu ustroju organów ochrony prawnej, postępowania cywilnego i prawa handlowego. Po odbyciu w latach 2001-2004 aplikacji sądowej w okręgu Sądu Okręgowego w Lublinie, we wrześniu 2004 r. złożył egzamin sędziowski z łącznym wynikiem bardzo dobrym. Z dniem 1 lipca 2005 r. został mianowany asesorem sądowym w Sądzie Rejonowym w Radzyniu Podlaskim. Powierzone obowiązki orzecznicze wykonywał w V Wydziale Grodzkim a następnie w I Wydziale Cywilnym. Postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 9 grudnia 2008 r. został powołany do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Sądu Rejonowego w Radzyniu Podlaskim. Orzekał w I Wydziale Cywilnym i V Wydziale Karnym. W 2009 r. uczestniczył w Podyplomowym Studium Prawa Cywilnego dla Sędziów Sądów Powszechnych, zorganizowanym przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury we współpracy z Instytutem Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk. W okresie od 20 lipca 2009 r. do 20 października 2009 r. był delegowany do pełnienia czynności administracyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości. W dniu 7 września 2009 r. delegacja została przedłużona na czas nieokreślony. Minister Sprawiedliwości z dniem 27 lipca 2010 r. odwołał Pana sędziego z delegacji i z dniem 28 lipca 2010 r. delegował go do pełnienia czynności administracyjnych w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury, początkowo na okres do 31 grudnia 2010 r" a następnie na czas nieokreślony. Pan sędzia zajmował stanowisko Kierownika Działu Współpracy Międzynarodowej. W 2011 r., na podstawie przedstawionej rozprawy doktorskiej pod tytułem: "Modele adwokatury polskiej - tradycja i współczesność" oraz po złożeniu wymaganych egzaminów, uzyskał stopień naukowy doktora nauk prawnych, nadany uchwałą Rady Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W latach 2013-2014 odbył roczny staż w charakterze prawnika w Kancelarii Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu. Z dniem 28 lutego 2015 r. Pan sędzia ustąpił z delegacji do Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury, a z dniem 1 marca 2015 r. został delegowany przez Ministra Sprawiedliwości na czas nieokreślony do pełnienia czynności w Biurze Krajowej Rady Sądownictwa, w którym pełni funkcję Szefa Biura w randze Podsekretarza Stanu. Decyzją Ministra Sprawiedliwości z 10 września 2015 r. Pan sędzia został delegowany do pełnienia obowiązków sędziego w Sądzie Okręgowym w Lublinie od 1 października 2015 r. na czas nieokreślony w wymiarze jednej sesji w miesiącu. Orzeka w II Wydziale Cywilnym Odwoławczym.

Praca i kwalifikacje zawodowe kandydata zostały ocenione jako wyróżniające przez Panią Izabelę Głowacką-Klimas - sędzię Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Pani sędzia podkreśliła, że kandydat brał aktywny udział w podgrupie Europejskiej Sieci Rad Sądownictwa (EJTN) do spraw prawa administracyjnego, a ponadto, w ramach pracy jako Szef Biura Krajowej Rady Sądownictwa, stale stosuje Kodeks postępowania administracyjnego i przepisy z zakresu prawa administracyjnego, nadzorując i osobiście wykonując między innymi czynności z zakresu zamówień publicznych, planowania i realizacji budżetu, ochrony danych osobowych oraz informacji niejawnych, udzielania odpowiedzi na skargi, wnioski i petycje, a zatem należy uznać, że wyróżnia się wysokim poziomem wiedzy w dziedzinie prawa administracyjnego. Pan sędzia regularnie podnosi swoje kwalifikacje. Zakres jego wiedzy jest szeroki i ugruntowany, co przejawia się w licznych publikacjach, obejmujących tematykę z różnych dziedzin prawa. W ocenie Pani sędzi opiniowany posiada bardzo dobre przygotowanie merytoryczne i praktyczne do objęcia urzędu sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego. Pani sędzia podkreśliła, że w opiniach o pracy kandydata zwrócono uwagę na jego bardzo dobre przygotowanie merytoryczne. Wysokie kwalifikacje Pana sędziego znajdują odzwierciedlenie w prowadzonych przez niego sprawach. Pani sędzia stwierdziła, że opiniowany jest pracowity, rzetelny i sumienny, postrzegany przez otoczenie jako osoba dobrze zorganizowana i zaangażowana w pracę orzeczniczą. Pani sędzia wyraziła pogląd, że kandydat podejmuje trafne decyzje merytoryczne oraz potrafi zrozumiale, logicznie i spójnie je uzasadnić. Na podkreślenie zasługuje jego działalność naukowa, edukacyjna i publikacyjna. W uzupełniającej ocenie kwalifikacyjnej, obejmującej zbadane sprawy z ostatniego okresu pracy orzeczniczej kandydata w Sądzie Okręgowym w Lublinie, Pani sędzia podtrzymała ocenę wyróżniającą.

Kandydat otrzymał również wyróżniającą ocenę Prezesa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na posiedzeniu w dniu 25 września 2017 r. zaopiniowało kandydaturę Pana Grzegorza Stanisława Borkowskiego jako wyróżniającą, oddając: 6 głosów "za", przy 1 głosie "przeciw". Na posiedzeniu Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie w dniu 25 września 2017 r. w odniesieniu do wymienionej kandydatury oddano: 31 głosów "za" oraz 54 głosy "przeciw".

3. Przy podejmowaniu decyzji Krajowa Rada Sądownictwa kierowała się ocenami kwalifikacyjnymi oraz doświadczeniem zawodowym kandydatów.

Kandydat przedstawiony z wnioskiem o powołanie posiada rozległą wiedzę, popartą dużym i różnorodnym doświadczeniem zawodowym. Jego wysokie kwalifikacje merytoryczne znajdują odzwierciedlenie w wyróżniającej ocenie kwalifikacyjnej oraz wyróżniającej ocenie Prezesa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, a także w bardzo dobrych opiniach i rekomendacjach osób z nim współpracujących.

Pan Grzegorz Stanisław Borkowski od 2010 r. jest aktywnym członkiem i koordynatorem wydarzeń szkoleniowych podgrupy do spraw prawa administracyjnego Europejskiej Sieci Rad Sądownictwa (EJTN) a od 2016 r. - podgrupy do spraw praw fundamentalnych i praw człowieka. Ponadto przez dwie kadencje (w latach 2014-2016, a zatem przez maksymalny okres czasu) był Przewodniczącym Rady Konsultacyjnej HELP przy Radzie Europy. Pan sędzia jest członkiem Komisji Prawnej Polskiej Akademii Nauk - Oddziału w Lublinie i Towarzystwa Naukowego KUL, jak również wielokrotnym ekspertem i współautorem raportów dla Rady Europy w zakresie reformy wymiaru sprawiedliwości (między innymi w Gruzji, Serbii, Bośni i Hercegowinie i na Ukrainie). Prowadził także zajęcia dydaktyczne w ramach Europejskiej Sieci Rad Sądownictwa (EJTN) między innymi w Barcelonie, Rzymie, Krakowie, Strasburgu, Splicie i na Malcie, w Akademii Prawa Europejskiego (ERA) w Strasburgu, w Międzyregionalnym Instytucie Badań nad Przestępstwami i Wymiarem Sprawiedliwości Narodów Zjednoczonych (UNICRI) w Turynie. Prowadził szkolenia dla sędziów Sądu Najwyższego i Wyższej Komisji

Kwalifikacyjnej Sędziów na Ukrainie. Jest recenzentem Kwartalnika Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury, a do 2016 r. był członkiem Rady Programowej Wojskowego Przeglądu Prawniczego. Przewodniczył i występował w wielu konferencjach krajowych i międzynarodowych. Jest autorem licznych (35) publikacji naukowych oraz współautorem 3 podręczników, w tym EJTN Administrative Law Training Guidelines (Chapter III - European Human/Fundamental Rights). Predyspozycje merytoryczne i osobowościowe Pana sędziego do objęcia urzędu sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego potwierdzają opinie wystawione między innymi przez Zastępcę Dyrektora Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury, Przewodniczącego Krajowej Rady Sądownictwa i Prezesa Sądu Rejonowego w Radzyniu Podlaskim. Rekomendacji kandydaturze Pana sędziego udzielili: prof. dr hab. Krzysztof Wojtyczek - sędzia Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, prof. dr hab. Lech Garlicki - były sędzia Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, sędzia Trybunału Konstytucyjnego w stanie spoczynku, prof. dr hab. Maciej Szpunar - Rzecznik Generalny Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i prof. dr hab. Roman Hauser - sędzia Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Pozostali kandydaci posiadają wysokie kwalifikacje zawodowe, uprawniające do ubiegania się o urząd sędziego w wojewódzkim sądzie administracyjnym, jednak w świetle wszystkich kryteriów ustawowych, zastosowanych przez Radę, nie wypełnili ich w stopniu wyższym niż Pan Grzegorz Stanisław Borkowski.

Pani Joanna Kazimierczak urodziła się w 1970 r. W okresie od kwietnia 1994 r. do października 1994 r. pracowała jako referent prawny w spółce adwokackiej "Lachowska, Płaska i Kuk" w Warszawie. Od 1995 r. pracowała na stanowisku starszego referenta w Izbie Administracji Skarbowej w Warszawie. Po ukończeniu aplikacji radcowskiej, w 1999 r. złożyła egzamin radcowski. Uchwałą Rady Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie z dnia 12 maja 1999 r. została wpisana na listę radców prawnych Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. Do 2000 r. była zatrudniona jako radca prawny w Izbie Administracji Skarbowej w Warszawie. W okresie od września 2000 r. do października 2000 r. pracowała w dziale doradztwa podatkowego w spółce "Rödl & Partner" w Warszawie. Od listopada 2000 r. została ponownie zatrudniona w Izbie Administracji Skarbowej w Warszawie na stanowisku radcy prawnego, początkowo w I Samodzielnym Oddziale Obsługi Prawnej, a obecnie w I Dziale Obsługi Prawnej, przy czym do 2015 r. prowadziła jednocześnie obsługę prawną w Urzędzie Skarbowym Warszawa-Bielany w Warszawie i III Urzędzie Skarbowym Warszawa-Śródmieście w Warszawie. Z dniem 15 listopada 2004 r. została mianowana urzędnikiem służby cywilnej. Brała udział w szkoleniach zawodowych.

Pani Barbara Anna Kotlarek-Kmin urodziła się w 1977 r. W latach 2002-2009 była zatrudniona na stanowisku prawnika w kancelarii M. Mazurek i Partnerzy Prawnicza Spółka komandytowa w Warszawie. Po ukończeniu aplikacji radcowskiej, w 2005 r. złożyła egzamin radcowski. Uchwałą Rady Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie z dnia 28 grudnia 2005 r. została wpisana na listę radców prawnych Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. W latach 2009-2016 była zatrudniona w Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, początkowo na stanowisku radcy, a następnie starszego radcy w Departamencie Prawa Międzynarodowego i Europejskiego. W okresie od września 2016 r. do grudnia 2016 r. pracowała jako radca prawny w Biurze Eksportu UNIBEP S.A. w Bielsku Podlaskim. Od stycznia 2017 r. wykonuje zawód w ramach indywidualnej kancelarii radcy prawnego, współpracując stale z Kancelarią Weil Gotshal & Manges Paweł Rymarz Spółka komandytowa w Warszawie. Brała udział w szkoleniach zawodowych, między innymi zorganizowanych w Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.

Pan Marek Krysztofiuk urodził się w 1976 r. Po odbyciu aplikacji prokuratorskiej, w 2003 r. złożył egzamin prokuratorski. Z dniem 10 września 2003 r. został mianowany asesorem prokuratorskim w Prokuraturze Rejonowej Warszawa-Praga Północ w Warszawie a z dniem 10 września 2005 r. został powołany na stanowisko prokuratora tej Prokuratury. W latach 2006-2008 był delegowany do Prokuratury Okręgowej Warszawa-Praga w Warszawie. Powierzone obowiązki wykonywał początkowo w Wydziale VI do spraw Przestępczości Zorganizowanej, a następnie w Wydziale V Śledczym. Uchwałą Rady Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie z dnia 27 października 2008 r. został wpisany na listę radców prawnych Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. Uchwałą Okręgowej Rady Adwokackiej w Siedlcach z dnia 17 lutego 2009 r. został wpisany na listę Okręgowej Rady Adwokackiej w Siedlcach, w związku z czym prawo do wykonywania zawodu radcy prawnego zostało zawieszone. Uchwałą Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie z dnia 22 kwietnia 2009 r. został przeniesiony do Izby Adwokackiej w Warszawie. W latach 2009-2010 prowadził własną kancelarię w Warszawie, początkowo jako radca prawny, a następnie adwokat. Postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 29 kwietnia 2010 r. został powołany do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Sądu Rejonowego dla Warszawy-Śródmieścia w Warszawie. Orzekał w V Wydziale Karnym. Od stycznia 2013 r. pełnił funkcję Kierownika Sekcji Wykonawczej tego Wydziału a od sierpnia 2014 r. Przewodniczącego Wydziału. Od 2014 r. Pan sędzia jest delegowany do orzekania w Sądzie Okręgowym w Warszawie. Uczestniczył w licznych szkoleniach zawodowych, między innymi zorganizowanych przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury.

Pani Dorota Cecylia Pawłowska urodziła się w 1972 r. W latach 1997-2002 pracowała w Urzędzie Miasta Łodzi, kolejno na stanowiskach: referenta, podinspektora, a następnie inspektora w Oddziale Nadzoru i Polityki Właścicielskiej Wydziału Gospodarowania Majątkiem. W latach 2002-2004 była zatrudniona w Urzędzie do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych w Warszawie, początkowo na stanowisku specjalisty, a następnie głównego specjalisty w Wydziale Prawnym. Po ukończeniu aplikacji radcowskiej, w 2004 r. złożyła egzamin radcowski. Uchwałą Rady Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie z dnia 28 czerwca 2004 r. została wpisana na listę radców prawnych Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. W latach 2004-2006 prowadziła własną kancelarię radcy prawnego. W latach 2006-2007 uczestniczyła w Podyplomowym Studium w zakresie projektów finansowanych z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Od 2006 r. do chwili obecnej pracuje w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej w Warszawie, początkowo jako radca prawny a od 2010 r. pełni funkcję Naczelnika II Wydziału Obsługi Prawnej w Departamencie Prawnym. Brała udział w licznych szkoleniach zawodowych, między innymi zorganizowanych przez Krajową Szkołę Administracji Publicznej. Jest autorką artykułu dotyczącego działalności w zakresie telekomunikacji podejmowanej przez jednostki samorządu terytorialnego ("Wspólnota. Pismo samorządu terytorialnego" Nr 49/1003, 4 grudnia 2010 r.).

Pani Renata Pawłowska urodziła się w 1969 r. W latach 1988-1989 pracowała jako młodszy referent notarialny w Państwowym Biurze Notarialnym w Kielcach. Po ukończeniu aplikacji prokuratorskiej, w 1996 r. złożyła egzamin prokuratorski. Z dniem 1 listopada 1996 r. została mianowana asesorem Prokuratury Rejonowej w Żarach a z dniem 1 listopada 1998 r. została powołana na stanowisko prokuratora tej Prokuratury. W 1999 r. ukończyła dwusemestralne studia podyplomowe w zakresie podatków na Wydziale Finansów i Bankowości w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu z wynikiem dobrym. W 2007 r. ukończyła dwusemestralne Podyplomowe Studium Prawa Europejskiego dla Sędziów Sądów Powszechnych i Prokuratorów, zorganizowane przez Instytut Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk we współpracy z Ministerstwem Sprawiedliwości. W latach 2008-2011 była delegowana do Prokuratury Okręgowej w Zielonej Górze i z dniem 1 maja 2011 r. została powołana na stanowisko prokuratora tej Prokuratury. Brała udział w licznych szkoleniach zawodowych, między innymi zorganizowanych przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury i Krajowe Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury. Posiada również tytuł technik ekonomista o specjalności finanse i rachunkowość.

Pan Rafał Rostkowski urodził się w 1977 r. Od września 2002 r. do chwili obecnej jest zatrudniony w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. W latach 2002-2004 pracował na stanowisku inspektora w Urzędzie Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. W latach 2004-2006 był zatrudniony jako specjalista w Departamencie Techniki i Kontroli i Departamencie Rynku Telekomunikacyjnego Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty a w 2006 r. jako specjalista w Departamencie Rynku Telekomunikacyjnego Urzędu Komunikacji Elektronicznej. W 2005 r. został mianowany urzędnikiem służby cywilnej a w maju 2015 r. otrzymał IV stopień urzędnika służby cywilnej. W latach 2006-2017 pracował w Departamencie Orzecznictwa, kolejno jako główny specjalista, pełniący obowiązki zastępcy dyrektora, a następnie dyrektor. W 2010 r. ukończył studia podyplomowe w zakresie wyceny nieruchomości na Wydziale Geodezji i Kartografii Politechniki Warszawskiej z wynikiem bardzo dobrym. W okresie od marca 2017 r. do maja 2017 r. pracował w Departamencie Architektury, Budownictwa i Geodezji, a następnie w Departamencie Gospodarki Nieruchomościami na stanowisku radcy ministra. Brał udział w licznych szkoleniach zawodowych, między innymi zorganizowanych przez Krajową Szkołę Administracji Publicznej.

Pan Konrad Adam Sanecki urodził się w 1978 r. Od 2006 r. do chwili obecnej pracuje w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, początkowo na stanowisku starszego specjalisty, a następnie głównego specjalisty w Wydziale Orzecznictwa Administracyjnego Departamentu Ochrony Zabytków. W 2013 r. został mianowany urzędnikiem służby cywilnej. Od 2015 r. jest pozaetatowym członkiem Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie. W 2016 r. złożył egzamin radcowski. Uchwałą Rady Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie z dnia 24 maja 2016 r. został wpisany na listę radców prawnych Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. Od marca 2017 r. pracuje jako radca prawny w Departamencie Dziedzictwa Kulturowego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Prowadził szkolenia dla sędziów i prokuratorów, zorganizowane przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury, a także dla pracowników Wojewódzkich Urzędów Ochrony Zabytków, między innymi z zakresu postępowania administracyjnego. Jest współautorem publikacji "Orzecznictwo sądów administracyjnych w zakresie prawnej ochrony zabytków" ("Wokół problematyki prawnej zabytków i dzieł sztuki" t. 3, Wydawnictwo Poznańskie 2009).

Pan Jacek Paweł Skrzyniarz urodził się w 1971 r. W latach 1999-2013 pracował w Izbie Skarbowej w Warszawie, początkowo w Wydziale Podatku Dochodowego od Osób Fizycznych, a następnie w Wydziale Podatku od Towarów i Usług, kolejno na stanowiskach: starszego referenta, inspektora, a następnie starszego inspektora. Jednocześnie był wspólnikiem Spółki Cywilnej Jeans Land z siedzibą w Malborku, w której zajmował się obsługą prawną. W 2014 r. złożył egzamin radcowski. Uchwałą Rady Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie z dnia 11 lutego 2015 r. został wpisany na listę radców prawnych Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. W kwietniu 2017 r. zawiadomił Okręgową Izbę Radców Prawnych w Warszawie o niewykonywaniu zawodu radcy prawnego. Aktualnie kandydat nie pracuje.

Pan Grzegorz Michał Smogorzewski urodził się w 1971 r. W latach 1995-2002 pracował w Departamencie Nadzoru Celnego i Departamencie Składów i Agencji Celnych Głównego Urzędu Ceł, kolejno na stanowiskach: referenta, radcy, starszego radcy, referendarza, a następnie naczelnika wydziału. W 1998 r. złożył egzamin uprawniający do samodzielnego wykonywania obowiązków służbowych funkcjonariusza administracji celnej. W latach 1998-2017 prowadził wykłady w resortowych placówkach doskonalenia kadr z zakresu prawa celnego. W 2000 r. został mianowany do służby stałej w służbie celnej. W latach 2002-2016 pracował w Ministerstwie Finansów, kolejno na stanowiskach: naczelnika wydziału, zastępcy dyrektora Izby Celnej w Warszawie, zastępcy dyrektora Departamentu Organizacji Służby Celnej, dyrektora Departamentu Organizacji Służby Celnej i jednocześnie pełniącego obowiązki zastępcy Szefa Służby Celnej, a następnie radcy ministra. W latach 2005-2012 uczestniczył w pracach legislacyjnych, w tym współpracował z Rządowym Centrum Legislacji. W 2016 r. uzyskał wpis na listę agentów celnych. W latach 2016-2017 pracował na stanowisku głównego specjalisty w Izbie Celnej w Warszawie, a od marca 2017 r. do chwili obecnej pracuje w Izbie Administracji Skarbowej w Warszawie. W 2017 r. złożył egzamin na doradcę podatkowego. Brał udział w licznych stażach zagranicznych i szkoleniach zawodowych. Współpracował z Komisją Europejską w zakresie problematyki celnej oraz wymogów Schengen, w tym procedur legislacyjnych Komisji Europejskiej. Prowadził również zajęcia dydaktyczne między innymi w: Wyższej Szkole Handlowej w Radomiu, Uczelni Techniczno-Handlowej im. H. Chodkowskiej w Warszawie, Szkole Głównej Handlowej w Warszawie z zakresu prawa celnego, postępowania w sprawach celnych, prawa podatkowego. Jest autorem licznych publikacji.

Pani Joanna Katarzyna Wegner-Kowalska urodziła się w 1978 r. W latach 2004-2009 była zatrudniona na stanowisku asystenta sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Łodzi. W 2004 r. złożyła egzamin na urzędnika sądowego z wynikiem bardzo dobrym. Po ukończeniu aplikacji sądowej, w 2006 r. złożyła egzamin sędziowski. W 2008 r. ukończyła trzysemestralne studia podyplomowe w zakresie zagadnień legislacyjnych na Uniwersytecie Warszawskim z wynikiem bardzo dobrym. Uchwałą Okręgowej Rady Adwokackiej we Wrocławiu z dnia 26 lutego 2009 r. została wpisana na listę adwokatów Izby Adwokackiej we Wrocławiu. Uchwałą Okręgowej Rady Adwokackiej w Łodzi z dnia 21 lipca 2009 r. została wpisana na listę adwokatów Izby Adwokackiej w Łodzi. Od 2009 r. wykonuje zawód adwokata w ramach indywidualnej kancelarii adwokackiej. W latach 2009-2010 i 2013-2014 pracowała jako adiunkt w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, piastując stanowisko prodziekana do spraw studenckich. W 2012 r. została powołana do udziału w pracach zespołu eksperckiego w sprawie reformy postępowania administracyjnego. W 2012 r., na podstawie przedstawionej rozprawy doktorskiej pod tytułem: "Stosowanie Konstytucji w orzecznictwie sądów administracyjnych" oraz po złożeniu wymaganych egzaminów, uzyskała stopień naukowy doktora nauk prawnych w zakresie prawa, nadany uchwałą Rady Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2014 r. pracuje jako adiunkt w Katedrze Postępowania Administracyjnego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Prowadzi zajęcia dydaktyczne z zakresu postępowania administracyjnego i sądowoadministracyjnego. Przygotowała rozprawę habilitacyjną pod tytułem: "Skuteczność unijnego prawa administracyjnego na przykładzie ochrony weterynaryjnej". Brała udział w licznych szkoleniach zawodowych i konferencjach naukowych. Jest autorką szeregu publikacji naukowych.

Praca i kwalifikacje merytoryczne pozostałych kandydatów zostały ocenione: bardzo dobrze odnośnie Pani Joanny Kazimierczak, Pani Doroty Cecylii Pawłowskiej, Pani Renaty Pawłowskiej i Pani Joanny Katarzyny Wegner-Kowalski ej, bardzo dobrze minus odnośnie Pani Barbary Anny Kotlarek-Kmin, dobrze odnośnie Pana Marka Krysztofiuka, Pana Rafała Rostkowskiego i Pana Grzegorza Michała Smogorzewskiego oraz dostatecznie odnośnie Pana Konrada Adama Saneckiego i Pana Jacka Pawła Skrzyniarza. Pomimo wysokich kwalifikacji zawodowych, osoby te otrzymały zatem niższe oceny kwalifikacyjne niż Pan Grzegorz Stanisław Borkowski. Nie spełniają zatem łącznie kryteriów wyboru w takim stopniu, jak kandydat przedstawiony z wnioskiem o powołanie.

W ocenie Krajowej Rady Sądownictwa Pan Grzegorz Stanisław Borkowski jest najlepszym kandydatem w niniejszej procedurze nominacyjnej. Posiada kwalifikacje merytoryczne oraz doświadczenie zawodowe, dające rękojmię należytego wykonywania obowiązków orzeczniczych na stanowisku sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego. Uzyskał jako jedyny spośród wszystkich kandydatów biorących udział w niniejszej procedurze konkursowej wyróżniającą ocenę kwalifikacyjną swojej pracy, a także wyróżniającą ocenę Prezesa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

4. Krajowa Rada Sądownictwa wzięła również pod uwagę oceny uzyskane przez kandydatów na dyplomach ukończenia wyższych studiów prawniczych oraz z egzaminów zawodowych.

Oceny uzyskane przez kandydata przedstawionego z wnioskiem o powołanie zostały zaprezentowane wyżej.

Pani Barbara Anna Kotlarek-Kmin, Pani Renata Pawłowska oraz Pani Joanna Katarzyna Wegner-Kowalska na dyplomach ukończenia wyższych studiów prawniczych otrzymały oceny bardzo dobre a Pani Joanna Kazimierczak, Pan Marek Krysztofiuk, Pani Dorota Cecylia Pawłowska, Pan Rafał Rostkowski, Pan Konrad Adam Sanecki, Pan Jacek Paweł Skrzyniarz i Pan Grzegorz Michał Smogorzewski otrzymali oceny dobre. Ponadto Pani Barbara Anna Kotlarek-Kmin, po ukończeniu studiów na Uniwersytecie we Frankfurcie nad Odrą, uzyskała tytuł "magister legum" prawa niemieckiego.

Pani Joanna Katarzyna Wegner-Kowalska złożyła egzamin sędziowski z oceną dobrą. Egzamin prokuratorski złożyli Pan Marek Krysztofiuk z oceną bardzo dobrą a Pani Renata Pawłowska z oceną dostateczną. Egzamin radcowski złożyli: Pani Barbara Anna Kotlarek -Kmin z oceną bardzo dobrą minus, Pani Joanna Kazimierczak z oceną dobrą minus a Pani Dorota Cecylia Pawłowska, Pan Konrad Adam Sanecki i Pan Jacek Paweł Skrzyniarz z wynikiem pozytywnym. Pan Grzegorz Michał Smogorzewski złożył egzamin uprawniający do samodzielnego wykonywania obowiązków służbowych funkcjonariusza administracji celnej z wynikiem bardzo dobrym oraz egzamin na doradcę podatkowego z wynikiem pozytywnym. Pan Rafał Rostkowski nie przystępował do egzaminu zawodowego.

Oceny na dyplomach ukończenia wyższych studiów prawniczych oraz z egzaminów zawodowych nie były kryterium decydującym o wyborze najlepszego kandydata w niniejszej procedurze konkursowej, wobec dorobku zawodowego i zdobytych kwalifikacji po złożeniu egzaminów zawodowych.

5. Krajowa Rada Sądownictwa uwzględniła także opinię Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie i ocenę Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie zaopiniowało kandydatury, oceniając jako wyróżniającą kandydaturę Pana Grzegorza Stanisława Borkowskiego (6 głosami "za", przy 1 głosie "przeciw"), jako bardzo dobre kandydatury: Pani Joanny Kazimierczak (2 głosami "za", przy 5 głosach "przeciw") i Pani Joanny Katarzyny Wegner-Kowalskiej (1 głosem "za", przy 6 głosach "przeciw") a kandydatury: Pani Barbary Anny Kotlarek-Kmin, Pana Marka Krysztofiuka, Pani Doroty Cecylii Pawłowskiej, Pani Renaty Pawłowskiej, Pana Rafała Rostkowskiego, Pana Konrada Adama Saneckiego, Pana Jacka Pawła Skrzyniarza i Pana Grzegorza Michała Smogorzewskiego jako dobre (przy braku głosów "za" i 7 głosach "przeciw"). Pan Grzegorz Stanisław Borkowski uzyskał zatem najwyższe poparcie tego gremium.

Zgromadzenie Ogólne Sędziów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie oddało na kandydaturę: Pana Grzegorza Stanisława Borkowskiego 31 głosów "za", przy 54 głosach "przeciw", Pani Joanny Kazimierczak 65 głosów "za", przy 20 głosach "przeciw", Pani Barbary Anny Kotlarek-Kmin 3 głosy "za", przy 78 głosach "przeciw", Pana Marka Krysztofiuka 0 głosów "za", przy 81 głosach "przeciw", Pani Doroty Cecylii Pawłowskiej 8 głosów "za", przy 73 głosach "przeciw", Pani Renaty Pawłowskiej 3 głosy "za", przy 79 głosach "przeciw", Pana Rafała Rostkowskiego 2 głosy "za", przy 80 głosach "przeciw", Pana Konrada Adama Saneckiego 1 głos "za", przy 80 głosach "przeciw", Pana Jacka Pawła Skrzyniarza 3 głosy "za", przy 79 głosach "przeciw", Pana Grzegorza Michała Smogorzewskiego 14 głosów "za", przy 67 głosach "przeciw" a na kandydaturę Pani Joanny Katarzyny Wegner-Kowalskiej 29 głosów "za", przy 54 głosach "przeciw". Wprawdzie Pani Joanna Kazimierczak uzyskała wyższe poparcie Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie niż wybrany kandydat, jednak otrzymała niższe poparcie Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, a także bardzo dobrą ocenę kwalifikacyjną swojej pracy, a zatem niższą niż Pan Grzegorz Stanisław Borkowski, co, w ocenie Rady, powoduje, że, w połączeniu z pozostałymi kryteriami wyboru, najlepszą kandydaturą w niniejszej procedurze nominacyjnej okazała się kandydatura Pana Grzegorza Stanisława Borkowskiego.

6. O przedstawieniu Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej kandydatury Pana Grzegorza Stanisława Borkowskiego zadecydował całokształt okoliczności sprawy, a w szczególności zdobyte przez niego bardzo bogate i różnorodne doświadczenie zawodowe, wyróżniająca ocena kwalifikacyjna oraz wyróżniająca ocena Prezesa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, bardzo dobre opinie o jego pracy i rekomendacje, a także najwyższe poparcie Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie i drugie w kolejności, pod względem liczby uzyskanych głosów "za", poparcie Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Kandydat przedstawiony z wnioskiem o powołanie prezentuje bardzo wysoki poziom wiedzy w dziedzinie administracji publicznej oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej, jak również prawa europejskiego. Podkreślenia wymaga, że niniejsza procedura konkursowa dotyczy tylko jednego wolnego stanowiska sędziowskiego, zatem Rada mogła dokonać wyboru tylko jednej osoby.

7. Rada, z uwagi na fakt, że Pan Grzegorz Stanisław Borkowski pełni funkcję Szefa Biura Krajowej Rady Sądownictwa, na podstawie § 13 ust. 2-4 w zw. z § 9 ust. 7 pkt 5 Regulaminu Krajowej Rady Sądownictwa, stanowiącego załącznik do uchwały nr 265/2017 Krajowej Rady Sądownictwa z dnia 12 września 2017 r. w sprawie Regulaminu Krajowej Rady Sądownictwa, postanowiła przeprowadzić w sprawie głosowanie tajne. W trakcie posiedzenia Krajowej Rady Sądownictwa w dniu 3 października 2017 r. na kandydaturę:

- Pana Grzegorza Stanisława Borkowskiego oddano 18 głosów "za", przy braku głosów "przeciw" i 4 głosach "wstrzymujących się", w rezultacie czego kandydatura ta uzyskała wymaganą bezwzględną większość głosów,

- Pani Joanny Kazimierczak nie oddano głosów "za", oddano 4 głosy "przeciw", przy 18 głosach "wstrzymujących się", w rezultacie czego kandydatura ta nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pani Barbary Anny Kotlarek-Kmin nie oddano głosów "za", oddano 7 głosów "przeciw", przy 15 głosach "wstrzymujących się", w rezultacie czego kandydatura ta nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pana Marka Krysztofiuka nie oddano głosów "za", oddano 9 głosów "przeciw", przy 13 głosach "wstrzymujących się", w rezultacie czego kandydatura ta nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pani Doroty Cecylii Pawłowskiej nie oddano głosów "za", oddano 8 głosów "przeciw", przy 14 głosach "wstrzymujących się", w rezultacie czego kandydatura ta nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pani Renaty Pawłowskiej nie oddano głosów "za", oddano 9 głosów "przeciw", przy 13 głosach "wstrzymujących się", w rezultacie czego kandydatura ta nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pana Rafała Rostkowskiego nie oddano głosów "za", oddano 9 głosów "przeciw", przy 13 głosach "wstrzymujących się", w rezultacie czego kandydatura ta nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pana Konrada Adama Saneckiego nie oddano głosów "za", oddano 9 głosów "przeciw", przy 13 głosach "wstrzymujących się", w rezultacie czego kandydatura ta nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pana Jacka Pawła Skrzyniarza nie oddano głosów "za", oddano 9 głosów "przeciw", przy 13 głosach "wstrzymujących się", w rezultacie czego kandydatura ta nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pana Grzegorza Michała Smogorzewskiego nie oddano głosów "za", oddano 8 głosów "przeciw", przy 14 głosach "wstrzymujących się", w rezultacie czego kandydatura ta nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pani Joanny Katarzyny Wegner-Kowalskiej nie oddano głosów "za", oddano 4 głosy "przeciw", przy 18 głosach "wstrzymujących się", w rezultacie czego kandydatura ta nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów.

Mając na uwadze wyniki głosowania, Krajowa Rada Sądownictwa postanowiła jak na wstępie.

POUCZENIE

Od uchwały Krajowej Rady Sądownictwa uczestnik postępowania może odwołać się do Sądu Najwyższego z powodu sprzeczności uchwały Rady z prawem. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Przewodniczącego Rady w terminie dwutygodniowym od doręczenia uchwały z uzasadnieniem. Do postępowania przed Sądem Najwyższym stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o skardze kasacyjnej, przy czym nie stosuje się art. 871 k.p.c. (art. 44 ust. 1-3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa; Dz. U. z 2016 r. poz. 976, ze zm.).