Przedstawienie wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ogłoszonym w Monitorze Polskim z 2014 r., poz. 44.

Akty korporacyjne

Sędz.2015.2.4

Akt nieoceniany
Wersja od: 4 lutego 2015 r.

UCHWAŁA Nr 106/2015
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 4 lutego 2015 r.
w przedmiocie przedstawienia wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ogłoszonym w Monitorze Polskim z 2014 r., poz. 44

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. Nr 126, poz. 714), Krajowa Rada Sądownictwa postanowiła:
1. przedstawić Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie kandydaturę Pana radcy prawnego Bolesława Stachury,

2. nie przedstawiać Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie kandydatur:

- Pana sędziego Zbigniewa Ciechanowicza,

- Pani radcy prawnego Kingi Luizy Flagi-Gieruszyńskiej,

- Pana sędziego Sławomira Krajewskiego,

- Pani prokurator Elżbiety Roj o wskiej,

- Pani radcy prawnego Joanny Szyjewskiej-Bagińskiej,

- Pana referendarza Macieja Krzysztofa Węgielskiego.

UZASADNIENIE

I

1. Na jedno wolne stanowisko sędziowskie w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Szczecinie, ogłoszone w Monitorze Polskim z 2014 r., poz. 44 zgłosiło się dziewięciu kandydatów.

Krajowa Rada Sądownictwa, na posiedzeniu w dniu 13 stycznia 2015 r., umorzyła postępowanie w sprawie powołania Pani sędzi Renaty Bukowieckiej-Kleczaj oraz Pani notariusz Bożeny Józefy Wójciak, z uwagi na cofnięcie wniosków.

2. Zespół członków Krajowej Rady Sądownictwa na posiedzeniu w dniu 12 stycznia 2015 r. uznał, że zgromadzone materiały są niewystarczające do podjęcia stanowiska w sprawie. Zespół kierując się ocenami kwalifikacyjnymi, opiniami Prezesa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie oraz poparciem środowiska sędziowskiego zawnioskował do Rady o wysłuchanie Pana sędziego Zbigniewa Ciechanowicza, Pani radcy prawnego Kingi Luizy Flagi-Gieruszyńskiej oraz Pana radcy prawnego Bolesława Stachury.

Powyższy wniosek Zespołu został uwzględniony na styczniowym posiedzeniu Krajowej Rady Sądownictwa.

W dniu 27 stycznia 2015 r. Zespół wysłuchał zaproszonych kandydatów, ponownie omówił zgromadzone w sprawie materiały, przeprowadził naradę i postanowił jednogłośnie rekomendować Krajowej Radzie Sądownictwa kandydaturę Pana radcy prawnego Bolesława Stachury.

Pan radca prawny Bolesław Stachura ukończył wyższe studia prawnicze z oceną dobrą, zaś egzamin sędziowski złożył z oceną dostateczną plus. Biegle zna język angielski. Posiada piętnastoletnie doświadczenie zawodowe związane ze stosowaniem prawa administracyjnego w praktyce, które zdobył przede wszystkim pracując w Urzędzie Kontroli Skarbowej w Szczecinie oraz wykonując czynności orzecznicze w Samorządowym Kolegium Odwoławczym w Szczecinie. Reprezentował klientów przed sądami administracyjnymi i powszechnymi. Uzyskał bardzo dobrą ocenę kwalifikacyjną sporządzoną przez sędziego wizytatora, został bardzo dobrze oceniony przez Prezesa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie oraz uzyskał najwyższe poparcie środowiska sędziowskiego. Dodatkowo kandydat bardzo dobrze zaprezentował się podczas rozmowy z Zespołem, wykazując się dużym doświadczeniem zawodowym i życiowym.

Na posiedzeniach Zespołu w dniach 12 i 27 stycznia 2015 r. nie stawili się prawidłowo zawiadomieni przedstawiciele Krajowej Rady Radców Prawnych oraz Krajowej Rady Prokuratury.

II

1. Krajowa Rada Sądownictwa podejmując uchwałę kierowała się kryteriami wyrażonymi w art. 35 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz wymogami określonymi w art. 6 ustawy - Prawo o ustroju sądów administracyjnych. Dlatego Rada uwzględniła przede wszystkim sporządzone o kandydatach oceny kwalifikacyjne, informacje dotyczące posiadanego doświadczenia zawodowego, wykazany w toku postępowania poziom wiedzy w dziedzinie administracji publicznej oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej, opinie służbowe, działalność naukową i publikacyjną, oceny ze studiów i egzaminu zawodowego, opinie Prezesa i Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie oraz oceny Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie.

Procedura wyboru kandydata na urząd sędziego ma charakter konkursowy. Krajowa Rada Sądownictwa ma za zadanie wybrać najlepszego spośród bardzo dobrych i dobrych kandydatów. Po wszechstronnym rozważeniu całokształtu okoliczności sprawy, Krajowa Rada Sądownictwa uznała, że w obecnej procedurze nominacyjnej najlepszą kandydaturą do przedstawienia z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie jest kandydatura Pana radcy prawnego Bolesława Stachury. 2. Pan radca prawny Bolesław Stachura urodził się 11 czerwca 1974 r. W 1999 r. ukończył wyższe studia prawnicze z oceną dobrą. W 2006 r. złożył egzamin radcowski z oceną dostateczną plus. W okresie od 20 stycznia do 31 sierpnia 2000 r. był zatrudniony na stanowisku inspektora ds. nieruchomości w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim. Od 1 września 2000 r. do 31 sierpnia 2001 r. pracował jako młodszy kontroler w Urzędzie Celnym w Szczecinie. Od 1 maja 2006 r. do 1 grudnia 2012 r. był członkiem Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie. Od 1 września 2008 r. pracuje w charakterze radcy prawnego w Powiatowym Inspektoracie Weterynarii w Kamieniu Pomorskim, a od 1 września 2009 r. także w Zachodniopomorskim Urzędzie Skarbowym. Ponadto od 1 września 2001 r. do chwili obecnej kandydat jest zatrudniony w Urzędzie Kontroli Skarbowej w Szczecinie, kolejno na stanowiskach referendarza, komisarza skarbowego, radcy prawnego oraz kierownika referatu obsługi prawnej.

Kandydat uzyskał bardzo dobrą ocenę kwalifikacyjną. Zdaniem sędziego wizytatora wyróżnia się wysokim poziomem wiedzy w dziedzinie administracji publicznej i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej. Posiada dużą wiedzę z zakresu szeroko rozumianego prawa podatkowego, egzekucji administracyjnej, pomocy społecznej, prawa pracy i prawa cywilnego oraz umiejętność jej praktycznego zastosowania. Sporządzane przez kandydata opinie prawne oraz pisma procesowe są wyczerpujące, cechują się wysokim poziomem merytorycznym, przejrzystością wywodów prawnych i logiką argumentacji, a ponadto są pisane poprawną polszczyzną zrozumiałą również dla osób nieposiadających wykształcenia prawniczego.

Kandydat uzyskał bardzo dobrą opinię Prezesa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie.

Na Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie w dniu 24 listopada 2014 r. za kandydaturą Pana radcy prawnego Bolesława Stachury oddano 5 głosów "za", przy braku głosów "przeciw" i "wstrzymujących się" z mocą poparcia na poziomie 28 punktów.

Podczas Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie w dniu 1 grudnia 2014 r. za kandydaturą Pana radcy prawnego Bolesława Stachury oddano 19 głosów "za", przy braku głosów "przeciw" i "wstrzymujących się" z mocą poparcia na poziomie 106 punktów.

3. Przy podejmowaniu decyzji Krajowa Rada Sądownictwa kierowała się ocenami kwalifikacyjnymi oraz doświadczeniem zawodowym kandydatów.

Zdaniem Krajowej Rady Sądownictwa kandydat przedstawiany z wnioskiem o powołanie posiada duże i różnorodne doświadczenie zawodowe związane ze stosowaniem w praktyce prawa administracyjnego i podatkowego, które zdobył pracując w organach administracji samorządowej, podatkowej i kontroli skarbowej oraz wykonując przez okres około 6 lat czynności orzecznicze w Samorządowym Kolegium Odwoławczym w Szczecinie. Kandydat ukończył również aplikację radcowską i wykonuje od września 2008 r. do chwili obecnej zawód radcy prawnego, występując m.in. w charakterze pełnomocnika procesowego przed sądami administracyjnymi.

Pan radca prawny Bolesław Stachura uzyskał bardzo dobrą ocenę kwalifikacyjną, z której wynika, że posiada nie tylko wysokie kwalifikacje i duże doświadczenie zawodowe ale również, co bardzo istotne, w przypadku konkursów na urząd sędziego sądu administracyjnego, legitymuje się wysokim poziomem wiedzy w dziedzinie administracji publicznej i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej.

W ocenie Rady wysokie kwalifikacje zawodowe posiadają również kandydatury Pana Zbigniewa Ciechanowicza oraz Pani radcy prawnego Kingi Luizy Flagi-Gieruszyńskiej, która posiada stopień naukowy doktora habilitowanego nauk prawnych i ma duży dorobek naukowo-dydaktyczny. Kandydaci Ci posiadają jednak wyraźnie mniejsze od kandydata przedstawianego z wnioskiem o powołanie doświadczenie zawodowe związane z bezpośrednim stosowaniem prawa administracyjnego w praktyce. Okoliczność ta miała wpływ na wynik mniejszego postępowania nominacyjnego.

Pozostałe osoby biorące udział w konkursie nie posiadają tak wysokich kwalifikacji zawodowych do pełnienia urzędu sędziego sądu administracyjnego.

4. Krajowa Rada Sądownictwa brała również pod uwagę uzyskane przez kandydatów oceny z ukończenia wyższych studiów prawniczych oraz egzaminu zawodowego.

Pan radca prawny Bolesław Stachura ukończył wyższe studia prawnicze z oceną dobrą, zaś egzamin radcowski złożył z oceną dostateczną plus.

Część spośród pozostałych osób biorących udział w konkursie uzyskała wyższe oceny ze studiów lub egzaminu zawodowego. Nie był to jednak czynnik na tyle różnicujący poszczególne kandydatury aby mógł samodzielnie zadecydować o wyniku konkursu, w szczególności gdy uwzględni się doświadczenie zawodowe kandydata przedstawianego z wnioskiem o powołanie.

5. Krajowa Rada Sądownictwa uwzględniła także okoliczność, że Pan radca prawny Bolesław Stachura uzyskał najwyższe poparcie środowiska sędziowskiego, zarówno na Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, jak i na Zgromadzeniu Ogólnym Sędziów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie. Wyniki głosowania dotyczące tej kandydatury zostały przedstawione powyżej.

6. O przedstawieniu Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej kandydatury Pana radcy prawnego Bolesława Stachury z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie zadecydował całokształt okoliczności, a w szczególności: Jego wysokie kwalifikacje zawodowe potwierdzone sporządzoną oceną kwalifikacyjną, wieloletnie doświadczenie zawodowe związane ze stosowaniem w praktyce prawa administracyjnego i podatkowego, wysoki poziom wiedzy z zakresu administracji publicznej i prawa administracyjnego, najwyższe poparcie środowiska sędziowskiego oraz sposób w jaki kandydat zaprezentował się podczas wysłuchania na posiedzeniu Zespołu.

Za dobre Rada uznała również kandydatury Pana sędziego Zbigniewa Ciechanowicza oraz Pani profesor Kingi Luizy Flagi-Gieruszyńskiej. Za rekomendacją Pana radcy prawnego Bolesława Stachury przemawiało jednak wyraźnie większe doświadczenie zawodowe związane z bezpośrednim stosowaniem prawa administracyjnego w praktyce oraz najwyższe poparcie środowiska sędziowskiego.

Pozostałe kandydatury biorące udział w konkursie nie spełniają w takim stopniu kryteriów z art. 35 ust. 2 ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa, jak kandydat przedstawiany z wnioskiem o powołanie.

7. Te okoliczności spowodowały, że w trakcie posiedzenia Krajowej Rady Sądownictwa w dniu 4 lutego 2015 r. na kandydaturę:

- Pana sędziego Zbigniewa Ciechanowicza nie oddano ani głosów "za" ani "przeciw", natomiast oddano 15 głosów "wstrzymujących się", w rezultacie czego kandydatura ta nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pani radcy prawnego Kingi Luizy Flagi-Gieruszyńskiej oddano 3 głosy "za", 0 głosów "przeciw" i 12 głosów "wstrzymujących się", w rezultacie czego kandydatura ta nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pana sędziego Sławomira Krajewskiego nie oddano ani głosów "za" ani "przeciw", natomiast oddano 15 głosów "wstrzymujących się", w rezultacie czego kandydatura ta nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pani prokurator Elżbiety Rojowskiej nie oddano głosów "za", natomiast oddano 5 głosów "przeciw" i 10 głosów "wstrzymujących się", w rezultacie czego kandydatura ta nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pana radcy prawnego Bolesława Stachury oddano 10 głosów "za", 0 głosów "przeciw", przy 5 głosach "wstrzymujących się", udzielając tej kandydaturze poparcia bezwzględną większością głosów,

- Pani radcy prawnego Joanny Szyjewskiej-Bagińskiej nie oddano głosów "za", natomiast oddano 2 głosy "przeciw" i 13 głosów "wstrzymujących się", w rezultacie czego kandydatura ta nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pana referendarza Macieja Krzysztofa Węgielskiego nie oddano głosów "za", natomiast oddano 8 głosów "przeciw" i 7 głosów "wstrzymujących się", w rezultacie czego kandydatura ta nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów.

Rada stanowi kolegialny organ konstytucyjny, a każdy z jego członków swobodnie przejawia swoją wolę i wyraża własne stanowisko w poddanych głosowaniu kwestiach, kierując się wyłącznie przekonaniem o słuszności i zasadności wyrażanego stanowiska.

Mając powyższe na uwadze Krajowa Rada Sądownictwa postanowiła jak na wstępie.

Pouczenie

Od uchwały Krajowej Rady Sądownictwa przysługuje odwołanie do Sądu Najwyższego z powodu sprzeczności zaskarżonej uchwały z prawem. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Przewodniczącego Rady w terminie 2 tygodni od jej doręczenia.

Do postępowania przed Sądem Najwyższym stosuje się przepisy o skardze kasacyjnej (art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 roku o Krajowej Radzie Sądownictwa, Dz. U. Nr 126, poz. 714, ze zm.).