Przedstawienie wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Rzeszowie, ogłoszonym w Monitorze Polskim z 2015 r., poz. 1057.

Akty korporacyjne

Sędz.2016.4.26

Akt nieoceniany
Wersja od: 26 kwietnia 2016 r.

UCHWAŁA Nr 322/2016
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 26 kwietnia 2016 r.
w przedmiocie przedstawienia wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Rzeszowie, ogłoszonym w Monitorze Polskim z 2015 r., poz. 1057

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. Nr 126, poz. 714 ze zm.), Krajowa Rada Sądownictwa postanowiła:
1. przedstawić Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Rzeszowie kandydaturę Macieja Sylwestra Kobaka,

2. nie przedstawiać Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisko sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Rzeszowie kandydatur:

- Roberta Sławomira Albiniaka,

- Małgorzaty Gajdy-Durlik,

- Kariny Gniewek-Berezowskiej.

UZASADNIENIE

I

Na wolne stanowisko sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Rzeszowie, ogłoszone w Monitorze Polskim z 2015 r. pod poz. 1057 zgłosiło się czworo powyżej wymienionych kandydatów.

II

Na posiedzeniu w dniu 25 kwietnia 2016 r. zespół członków Krajowej Rady Sądownictwa zapoznał się ze zgromadzonymi w sprawie materiałami, które przeanalizował, przeprowadził naradę i jednogłośnie postanowił rekomendować Krajowej Radzie Sądownictwa na wolne stanowisko sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Rzeszowie kandydaturę Pana Macieja Sylwestra Kobaka.

Przedstawiając powyższe zespół kierował się dyspozycją art. 35 ust. 1 i 2 pkt 1 i 2 ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. Nr 126, poz. 714 ze zm.), zgodnie z którą, jeżeli na stanowisko sędziowskie zgłosił się więcej niż jeden kandydat, zespół opracowuje listę rekomendowanych kandydatów, przy ustalaniu kolejności biorąc pod uwagę przede wszystkim oceny ich kwalifikacji, a ponadto uwzględniając doświadczenie zawodowe, opinie przełożonych, rekomendacje i inne dokumenty dołączone do karty zgłoszenia, a także opinię kolegium właściwego sądu oraz ocenę właściwego zgromadzenia ogólnego sędziów.

W uzasadnieniu stanowiska zespół członków Krajowej Rady Sądownictwa wskazał, że za rekomendowaniem kandydatury Pana Macieja Sylwestra Kobaka przemawiają, brane pod uwagę łącznie, zdobyte kwalifikacje, posiadane doświadczenie zawodowe, pozytywna ocena kwalifikacji oraz jednogłośnie pozytywna opinia Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie i najwyższe poparcie Zgromadzenia Ogólnego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie.

III

1. Podejmując niniejszą uchwałę, Krajowa Rada Sądownictwa wzięła pod uwagę, że zgłoszeni na wolne stanowisko sędziowskie kandydaci spełniają wymagania ustawowe określone w art. 6 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 1647 ze zm.). Rada kierowała się kryteriami wymienionymi w art. 35 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa i uwzględniła uzyskane przez kandydatów oceny kwalifikacyjne, doświadczenie zawodowe, opinie przełożonych, oceny na dyplomach ukończenia studiów i z egzaminu zawodowego oraz wyniki głosowania Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie i Zgromadzenia Ogólnego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie.

Po wszechstronnym rozważeniu całokształtu okoliczności sprawy Krajowa Rada Sądownictwa uznała, że z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Rzeszowie zostanie przedstawiona kandydatura Pana Macieja Sylwestra Kobaka. Rada tym samym uwzględniła rekomendację zespołu członków zawartą w stanowisku z dnia 25 kwietnia 2016 r.

2. Pan Maciej Sylwester Kobak urodził się w 1978 r. w Rzeszowie. W 2002 r. ukończył wyższe studia prawnicze na Uniwersytecie Rzeszowskim, z wynikiem bardzo dobrym. Po ukończeniu w latach 2003-2005 aplikacji sądowej etatowej w okręgu Sądu Okręgowego w Rzeszowie, we wrześniu 2005 r. złożył egzamin sędziowski z wynikiem dobrym. W okresie od 2 listopada 2005 r. do 30 kwietnia 2011 r. pracował w charakterze asystenta sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Rzeszowie. Na podstawie uchwały Rady Okręgowej Izby Radców Prawnych nr 45/VIII/10 z dnia 11 września 2010 r. został wpisany na listę radców prawnych. Od 1 kwietnia 2011 r. do chwili obecnej wykonuje zawód radcy prawnego. Od 1 kwietnia 2011 r. pozostawał w stosunku zlecenia obsługi prawnej, a następnie od 1 września 2013 r. do 31 marca 2015 r. był zatrudniony w Wojewódzkim Zespole Specjalistycznym w Rzeszowie na stanowisku radcy prawnego, a od 1 kwietnia 2015 r. do 31 grudnia 2015 r. pozostawał w stosunku zlecenia obsługi prawnej z Centrum Opieki Medycznej w Jarosławiu. Od października 2005 r. jest także zatrudniony w Wyższej Szkole Prawa i Administracji w Przemyślu-Rzeszowie (dawniej Wyższej Szkole Prawa i Administracji w Przemyślu). Pracę wykonuje w Zamiejscowym Wydziale Prawa i Administracji w Rzeszowie, przy czym do grudnia 2011 r. był asystentem w Katedrze Postępowania Administracyjnego i Postępowania Sądowoadministracyjnego, zaś od stycznia 2012 r. zajmuje stanowisko adiunkta w Katedrze Postępowania Administracyjnego i Postępowania Sądowoadministracyjnego. Na podstawie rozprawy doktorskiej zatytułowanej "Zasady postępowania egzekucyjnego w administracji" Pan Maciej Sylwester Kobak uzyskał stopień naukowy doktora nauk prawnych nadany uchwałą Rady Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie w dniu 12 października 2011 r.

Pan Maciej Sylwester Kobak otrzymał pozytywną ocenę kwalifikacji sporządzoną przez sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego, w której wskazano, że posiada bardzo dobre kwalifikacje jako specjalista z zakresu prawa administracyjnego i spełnia wymagania powołania na stanowisko sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego. Zdaniem opiniującego spełnia zatem wynikający z art. 6 § 1 pkt 6 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych - wymóg wyróżniania się wysokim poziomem wiedzy w dziedzinie administracji publicznej oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej, warunkujący powołanie go na stanowisko sędziego sądu administracyjnego. W ocenie opiniującego kandydat posiada nadto wysoki poziom wiedzy prawniczej, wiedzy ogólnej i dobry warsztat pracy, prezentuje także wysoki poziom kultury osobistej oraz takie walory charakteru jak opanowanie i bezkonfliktowość, uczynność, pracowitość, rzetelność i obowiązkowość.

Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie na posiedzeniu w dniu 21 marca 2016 r. na kandydaturę Pana Macieja Sylwestra Kobaka oddało głosów: 5 "za", 0 "przeciw", 0 "wstrzymujących się". Na posiedzeniu Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie w dniu 21 marca 2016 r. oddano na tę kandydaturę 10 głosów "za", 4 głosy "przeciw" i 1 głos "wstrzymujący się".

3. Przy podejmowaniu decyzji Krajowa Rada Sądownictwa kierowała się ocenami kwalifikacyjnymi oraz doświadczeniem zawodowym kandydatów.

Pan Maciej Sylwester Kobak i Pani Karina Gniewek-Berezowska otrzymali pozytywne i porównywalne oceny kwalifikacyjne. W wypadku tych kandydatów wskazano, że posiadają wysoki poziom wiedzy prawniczej, dobry warsztat pracy, wysoką kulturę osobistą oraz takie cechy osobowości jak: opanowanie, bezkonfliktowość, uczynność, pracowitość, rzetelność i obowiązkowość. Kandydaci ci rozpoczęli pracę na stanowisku asystenta sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Rzeszowie z dniem 2 listopada 2005 r.

Krajowa Rada Sądownictwa miała jednak na względzie, że na korzyść kandydatury Pana Macieja Sylwestra Kobaka przemawia bogatsze doświadczenie zawodowe, tj. dłuższy łączny okres faktycznej pracy na stanowisku asystenta sędziego i wykonywania zawodu radcy prawnego. Doświadczenie Pani Kariny Gniewek-Berezowskiej obejmuje jedynie pracę w charakterze asystenta sędziego, przy czym w okresach: od 22 marca 2008 r. do 16 maja 2008 r. oraz od 13 maja 2009 r. do 14 maja 2010 r. nie wykonywała ona obowiązków służbowych z uwagi na korzystanie ze zwolnienia lekarskiego i urlopów macierzyńskich. Pan Maciej Sylwester Kobak posiada zatem dłuższe i bardziej zróżnicowane doświadczenie zawodowe, a dodatkowym atutem jego kandydatury jest uzyskanie tytułu doktora nauk prawnych.

Pan Robert Sławomir Albiniak posiada z kolei krótsze od Pana Macieja Sylwestra Kobaka doświadczenie zawodowe na stanowiskach związanych ze stosowaniem przepisów prawa, gdyż pracę na stanowisku asystenta sędziego w Sądzie Rejonowym w Tarnobrzegu rozpoczął w dniu 18 kwietnia 2006 r., a na stanowisku referendarza sądowego pracuje od 1 września 2007 r. Ponadto został wpisany na listę radców prawnych uchwałą Rady Okręgowej Izby Radców Prawnych w Kielcach z dnia 16 grudnia 2006 r., lecz zawiesił wykonywanie zawodu, pracuje bowiem na stanowisku referendarza sądowego. Ma także znacznie uboższe doświadczenie zawodowe w dziedzinie administracji publicznej oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej od wybranego kandydata. Otrzymał również niższą ocenę kwalifikacyjną, w której podniesiono wątpliwości odnośnie spełniania przez niego warunków, o których mowa w art. 6 § 1 pkt 6 ustawy o ustroju sądów administracyjnych. Wątpliwości tego rodzaju nie były natomiast podnoszone w ocenie kwalifikacyjnej dotyczącej kandydatury Pana Macieja Sylwestra Kobaka.

Pani Małgorzata Gajda-Durlik posiada wieloletnie i sięgające 2001 r. doświadczenie orzecznicze w Samorządowym Kolegium Odwoławczym w Rzeszowie. Jej kandydatura na wolne stanowisko sędziowskie została jednak oceniona negatywnie w sporządzonej w tym postępowaniu ocenie kwalifikacyjnej. W ocenie tej podkreślono wprawdzie wysoki poziom wiedzy prawniczej kandydatki, ale wskazano na brak uzasadnienia dla wyjątkowo niskiej sprawności w prowadzeniu postępowań w powierzonych jej do rozstrzygnięcia sprawach, polegającej na naruszaniu ustawowych terminów do rozpatrywania spraw w postępowaniach administracyjnych.

4. Krajowa Rada Sądownictwa brała pod uwagę oceny uzyskane przez kandydatów na dyplomie ukończenia wyższych studiów prawniczych oraz z egzaminu zawodowego.

Pan Robert Sławomir Albiniak otrzymał ocenę dostateczną na dyplomie ukończenia prawniczych studiów wyższych oraz uzyskał ocenę łączną dostateczną plus z egzaminu sędziowskiego.

Pani Małgorzata Gajda-Durlik otrzymała ocenę bardzo dobrą na dyplomie ukończenia prawniczych studiów wyższych oraz uzyskała stopień naukowy doktora nauk prawnych. Kandydatka ta nie przystępowała do egzaminu zawodowego. Spełnia wymagania ustawowe określone w art. 6 § 1 pkt 7 ustawy - Prawo o ustroju sądów administracyjnych do ubiegania się o stanowisko sędziego w wojewódzkim sądzie administracyjnym, gdyż od 2001 r. pozostaje w instytucji publicznej na stanowisku związanym ze stosowaniem prawa administracyj nego.

Pani Karina Gniewek-Berezowska otrzymała ocenę bardzo dobrą na dyplomie ukończenia prawniczych studiów wyższych oraz uzyskała ocenę łączną dobrą z egzaminu sędziowskiego.

Mając na uwadze powyższe Krajowa Rada Sądownictwa uznała, że kandydatura Macieja Sylwestra Kobaka wypełnia w najwyższym stopniu wskazane kryteria powołania na wolne stanowisko sędziowskie, gdyż uzyskał on bardzo dobrą ocenę na dyplomie ukończenia studiów wyższych, posiada tytuł doktora nauk prawnych, a jego kwalifikacje zawodowe zostały dodatkowo potwierdzone złożeniem przez niego na ocenę dobrą egzaminu sędziowskiego. Powyższe argumenty, a także wieloletnie doświadczenie w pracy na stanowisku asystenta sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego oraz w charakterze radcy prawnego, jak również doświadczenie wynikające z pracy dydaktycznej w charakterze asystenta i adiunkta w Wyższej Szkole Prawa i Administracji w Rzeszowie-Przemyślu oraz dorobek naukowy w postaci szeregu artykułów, glos i rozdziałów w monografiach, których autorem jest Pan Maciej Sylwester Kobak, jednoznacznie wskazują na jego kandydaturę jako najlepszą w niniejszym postępowaniu nominacyjnym.

5. Krajowa Rada Sądownictwa uwzględniła poparcie Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie i Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie.

Pan Maciej Sylwester Kobak otrzymał, jako jedyny z kandydatów zgłoszonych na wolne stanowisko sędziowskie, jednogłośne poparcie Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie. Pan Robert Sławomir Albiniak nie otrzymał głosów "za", otrzymał 4 głosy "przeciw" i 1 "wstrzymujący się"; Pani Małgorzata Gajda-Durlik także nie otrzymała głosów "za", uzyskała natomiast 2 głosy "przeciw" i 3 "wstrzymujące się"; Pani Karina Gniewek-Berezowska uzyskała 4 głosy "za" i 1 głos "wstrzymujący się".

Pan Maciej Sylwester Kobak uzyskał również najwyższy wynik głosowania podczas posiedzenia Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie spośród wszystkich kandydatów uczestniczących w niniejszym konkursie. Pan Robert Sławomir Albiniak nie otrzymał głosów "za", otrzymał 13 głosów "przeciw" i 2 "wstrzymujące się", Pani Małgorzata Gajda-Durlik uzyskała 3 głosy "za", 11 "przeciw" i 1 głos "wstrzymujący się", a Pani Karina Gniewek-Berezowska - 7 głosów "za", 3 "przeciw" i 5 głosów "wstrzymujących się".

Powyższe potwierdza, że Pan Maciej Sylwester Kobak uzyskał najlepsze wyniki głosowania Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie i Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie.

6. O przedstawieniu Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej z wnioskiem o powołanie na stanowisko sędziowskie kandydatury Pana Macieja Sylwestra Kobaka zadecydował całokształt okoliczności sprawy, w szczególności wieloletnie i bogate doświadczenie zawodowe, pozytywna ocena kwalifikacyjna, najlepsze wyniki głosowania Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie i Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie oraz uzyskanie tytułu doktora nauk prawnych i prowadzenie aktywnej działalności naukowej.

Kandydatury Pana Roberta Sławomira Albiniaka, Pani Małgorzaty Gajdy-Durlik i Pani Kariny Gniewek-Berezowskiej nie były bardziej odpowiednie od kandydatury Pana Macieja Sylwestra Kobaka, gdyż w niższym stopniu wypełniły łącznie wymienione wyżej kryteria oceny kandydatów na stanowisko sędziego wskazane w art. 35 ust. 2 ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa.

7. W trakcie posiedzenia Krajowej Rady Sądownictwa w dniu 26 kwietnia 2016 r. na kandydaturę:

- Pana Roberta Sławomira Albiniaka nie oddano głosów "za", oddano 8 głosów "przeciw" i 8 głosów "wstrzymujących się" w rezultacie czego kandydatura ta nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pani Małgorzaty Gajdy-Durlik nie oddano głosów "za", oddano 5 głosów "przeciw" i 11 głosów "wstrzymujących się" w rezultacie czego kandydatura ta nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pani Kariny Gniewek-Berezowskiej oddano 4 głosy "za" i 12 głosów "wstrzymujących się" przy braku głosów "przeciw", w rezultacie czego kandydatura ta nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pana Macieja Sylwestra Kobaka oddano 11 głosów "za" i 5 głosów "wstrzymujących się" przy braku głosów "przeciw" w rezultacie czego kandydatura ta uzyskała wymaganą bezwzględną większość głosów.

Mając na uwadze wyniki głosowania, Krajowa Rada Sądownictwa postanowiła jak na wstępie.

POUCZENIE

Od uchwały Krajowej Rady Sądownictwa uczestnik postępowania może odwołać się do Sądu Najwyższego z powodu sprzeczności uchwały Rady z prawem. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Przewodniczącego Rady w terminie dwutygodniowym od doręczenia uchwały z uzasadnieniem. Do postępowania przed Sądem Najwyższym stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o skardze kasacyjnej, przy czym nie stosuje się art. 871 k.p.c. (art. 44 ust. 1-3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa; Dz.U. Nr 126, poz. 714, ze zm.).