Przedstawienie wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku asesorskim w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Gliwicach, ogłoszonym w Monitorze Polskim z 2021 r., poz. 97.

Akty korporacyjne

Sędz.2021.7.29

Akt nieoceniany
Wersja od: 29 lipca 2021 r.

UCHWAŁA Nr 1107/2021
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 29 lipca 2021 r.
w przedmiocie przedstawienia wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku asesorskim w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Gliwicach, ogłoszonym w Monitorze Polskim z 2021 r., poz. 97

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. z 2021 r. poz. 269), Krajowa Rada Sądownictwa:
1. przedstawia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej wniosek o powołanie Pani Aleksandry Zofii Żmudzińskiej do pełnienia urzędu na stanowisku asesorskim w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Gliwicach;

2. nie przedstawia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej wniosku o powołanie Pani Aleksandry Anny Małysz-Pilch i Pana Remigiusza Cypriana Mazura do pełnienia urzędu na stanowisku asesorskim w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Gliwicach.

UZASADNIENIE

I Postępowanie przed Krajową Radą Sądownictwa

Na jedno wolne stanowisko asesorskie w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Gliwicach, ogłoszone w Monitorze Polskim z 2021 r. pod poz. 97, zgłosili się:

- Pani Aleksandra Anna Małysz-Pilch - radca prawny - Okręgowa Izba Radców Prawnych w Katowicach,

- Pan Remigiusz Cyprian Mazur - radca prawny - Okręgowa Izba Radców Prawnych w Opolu,

- Pani Aleksandra Zofia Żmudzińska - starszy asystent sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Gliwicach.

W celu przygotowania sprawy do rozpatrzenia na posiedzeniu Krajowej Rady Sądownictwa, Przewodniczący Rady wyznaczył zespół, zawiadomił Ministra Sprawiedliwości o jego powołaniu oraz o sprawach indywidualnych przekazanych zespołowi w celu przygotowania ich do rozpatrzenia na posiedzeniu Rady. Minister Sprawiedliwości nie skorzystał z uprawnienia do przedstawienia opinii w trybie art. 31 ust. 2b ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. z 2021 r. poz. 269; dalej: "ustawa o KRS").

Zespół członków Krajowej Rady Sądownictwa na posiedzeniu 26 lipca 2021 r. szczegółowo omówił kandydatów i przeprowadził naradę w celu zajęcia stanowiska w sprawie rekomendacji Krajowej Radzie Sądownictwa kandydatów na jedno wolne stanowisko asesorskie w wojewódzkim sądzie administracyjnym objęte konkursem. W posiedzeniu zespołu nie uczestniczył przedstawiciel Krajowej Rady Radców Prawnych, zawiadomiony o terminie posiedzenia zespołu w związku z udziałem w postępowaniu osób wykonujących zawód radcy prawnego.

W wyniku przeprowadzonej narady członkowie zespołu ocenili, że materiały są wystarczające do zajęcia stanowiska w sprawie. Zespół przeprowadził głosowanie nad poszczególnymi kandydatami. Na skutek zarządzonego przez Przewodniczącego zespołu głosowania na:

- Panią Aleksandrę Annę Małysz-Pilch nie oddano głosów "za" ani "przeciw", przy 3 głosach "wstrzymujących się",

- Pana Remigiusza Cypriana Mazura oddano 2 głosy "za", nie oddając głosów "przeciw", przy 1 głosie "wstrzymującym się",

- Panią Aleksandrę Zofię Żmudzińską oddano 1 głos "za", nie oddając głosów "przeciw", przy 2 głosach "wstrzymujących się".

W wyniku przeprowadzonego głosowania, zespół bezwzględną większością głosów przyjął stanowisko w przedmiocie rekomendacji Pana Remigiusza Cypriana Mazura na jedno stanowisko asesora w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Gliwicach (M.P. z 2021 r. poz. 97).

W uzasadnieniu stanowiska zespół stwierdził, że za rekomendacją Pana Remigiusza Cypriana Mazura przemawiały (ocenione łącznie): bogate i wieloletnie doświadczenie zawodowe kandydata, posiadanie przez niego, jako jedynego spośród uczestniczących w niniejszej procedurze konkursowej, bogatego doświadczenia orzeczniczego. Kandydat ten ukończył aplikację sądową i złożył egzamin sędziowski, legitymuje się osiemnastoletnim okresem orzekania jako etatowy członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu, ośmioletnim okresem członkostwa w Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Opolu, posiada także doświadczenie, wynikające z pracy w administracji skarbowej i doświadczenie dydaktyczne. Uzyskał wysoką ocenę kwalifikacji.

Krajowa Rada Sądownictwa stwierdziła, że kandydaci, biorący udział w konkursie, spełniają wymagania formalne, określone w art. 6a § 1 pkt 1 w zw. z art. 6 § 1 pkt 1-4 oraz art. 6a § 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 137; dalej: "p.u.s.a."). Rada, podejmując niniejszą uchwałę, kierowała się również wymogiem posiadania odpowiedniej wiedzy prawniczej z art. 6a § 1 pkt 1 w zw. z art. 6 § 1 pkt 6 p.u.s.a. oraz kryteriami, wymienionymi w art. 35 ust. 2 ustawy o KRS i uwzględniła: stopień posiadanej przez kandydatów wiedzy w dziedzinie administracji publicznej oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej, uzyskane przez kandydatów oceny kwalifikacji, doświadczenie zawodowe, w tym doświadczenie w stosowaniu przepisów prawa, dorobek naukowy, opinie przełożonych, rekomendacje, publikacje i inne dokumenty dołączone do karty zgłoszenia oraz opinię Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach.

Po wszechstronnym rozważeniu całokształtu okoliczności sprawy Krajowa Rada Sądownictwa, nie podzielając stanowiska zespołu, uznała, że Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej zostanie przedstawiony wniosek o powołanie Pani Aleksandry Zofii Żmudzińskiej do pełnienia urzędu na stanowisku asesorskim w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Gliwicach.

II

Charakterystyka kandydatów

1. Pani Aleksandra Anna Małysz-Pilch urodziła się w 1984 r. w Cieszynie. W 2004 r. odbyła staż absolwencki na stanowisku referenta w Urzędzie Gminy w Brennej. W 2005 r. pracowała na stanowisku referenta do spraw księgowości w Szkole Podstawowej w Brennej. W 2006 r., po odbyciu z wynikiem bardzo dobrym studiów na kierunku administracja, uzyskała tytuł zawodowy licencjata, a w 2008 r" po odbyciu z wynikiem celującym studiów na kierunku administracja w zakresie administracji gospodarczej, tytuł zawodowy magistra. W 2006 r. ukończyła studia podyplomowe w zakresie rachunkowości i podatków. W latach 2006-2012 pracowała w Urzędzie Miasta w Ustroniu, początkowo na stanowisku inspektora do spraw wymiaru podatków i windykacji, a następnie na stanowisku kierownika referatu podatkowego. W 2009 r. ukończyła studia podyplomowe w zakresie działania banków uniwersalnych. W 2011 r. uzyskała wpis na listę doradców podatkowych. Od grudnia 2012 r. do listopada 2013 r. pracowała na stanowisku inspektora do spraw interpretacji w zakresie podatków pośrednich w Krajowej Informacji Skarbowej w Bielsku-Białej. W 2014 r. była zatrudniona na stanowisku referenta do spraw audytu i kontroli w Urzędzie Miasta Żory. W 2014 r. ukończyła wyższe studia prawnicze na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach z oceną bardzo dobrą, uzyskując tytuł magistra. Od stycznia do czerwca 2015 r. pracowała jako referent do spraw kontroli w Urzędzie Kontroli Skarbowej w Katowicach. Od czerwca 2015 r. do grudnia 2018 r. była zatrudniona na stanowisku kierownika referatu egzekucji w Urzędzie Miasta w Jastrzębiu Zdroju. W 2016 r. uzyskała, na podstawie przedstawionej rozprawy doktorskiej "Instytucja rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji administracyjnej w postępowaniu administracyjnym ogólnym i podatkowym" oraz po złożeniu wymaganych egzaminów, stopień doktora nauk prawnych w dyscyplinie prawo, nadany uchwałą Rady Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Od września 2017 r. do października 2019 r. prowadziła kancelarię prawnopodatkową. W 2017 r. ukończyła studia podyplomowe w zakresie psychologii menedżerskiej. W 2018 r. złożyła egzamin radcowski z wynikiem pozytywnym i została wpisana na listę radców prawnych Okręgowej Izby Radców Prawnych w Katowicach. Od września 2019 r. do października 2020 r. pracowała jako radca prawny w Krajowej Informacji Skarbowej w Bielsku -Białej. Od października 2019 r. do września 2020 r. pracowała jako radca prawny w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Środowiska w Katowicach. Od marca 2020 r. współpracuje z Wydawnictwem Taxpress w zakresie sporządzania opracowań dotyczących prawa podatkowego i administracyjnego odnoszącego się do jednostek samorządu terytorialnego. Kandydatka podnosi swoje kwalifikacje zawodowe przez uczestnictwo w szkoleniach. Jest autorką kilku publikacji z dziedziny administracji publicznej. Posiada uprawnienia do wykonywania zawodu mediatora.

Ocenę kwalifikacji Pani Aleksandry Anny Małysz-Pilch sporządziła Pani Teresa Randak - sędzia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach w stanie spoczynku, która stwierdziła, że kandydatka przedłożyła małą ilość opinii prawnych i pism procesowych do oceny, nie przedłożyła żadnych rozstrzygnięć administracyjnych, których byłaby autorką. Jednocześnie podkreśliła, że spełnia ona wymagania, określone w art. 6 § 1 pkt 1, 2, 3, 4, i 6 p.u.s.a., a jej wiek uprawnia ją do ubiegania się o stanowisko asesora sądowego. Oceniająca wyraziła przekonanie, że Pani Aleksandra Anna Małysz-Pilch nie spełnia kryterium, określonego w art. 6a § 1 pkt 2 p.u.s.a. Kandydatka nie wykazała, aby w latach poprzedzających 2020 r. posiadała kompetencje do orzekania w sprawach przypisanych prawem instytucji publicznej, w której była zatrudniona. Przedłożone świadectwa pracy, a przede wszystkim dokumenty dotyczące zakresu wykonywanych obowiązków nie wskazują na działania kandydatki z upoważnienia organu, a więc zajmowanie stanowiska związanego ze stosowaniem lub tworzeniem prawa. Sporządzająca ocenę podkreśliła także, że kandydatka ukończyła studia prawnicze w 2014 r., wyrażając jednocześnie pogląd, że stosowanie lub tworzenie prawa wymaga wykształcenia prawniczego. Jednocześnie podkreśliła, że przyjęcie odmiennej interpretacji pojęcia "stanowiska związanego ze stosowaniem prawa" zmienia diametralnie sytuację Pani Aleksandry Anny Małysz-Pilch w przedmiocie spełnienia kryteriów powołania na stanowisko asesorskie. Przyjęcie, że każde zatrudnienie w instytucji publicznej na stanowisku urzędniczym, któremu przypisane jest (na podstawie zakresu czynności) wykonywanie określonych zadań z zakresu materialnego prawa administracyjnego (prowadzenie rejestrów, windykacji, przygotowywanie projektów rozstrzygnięć, prowadzenie czynności kontrolnych itp.), jest zatrudnieniem na stanowisku związanym ze stosowania prawa, powoduje, że spełnia ona to kryterium, ze względu na 14-letni okres zatrudnienia w instytucjach publicznych.

2. Pan Remigiusz Cyprian Mazur urodził się w 1972 r. w Krapkowicach. W 1996 r. ukończył wyższe studia prawnicze na Uniwersytecie Wrocławskim z oceną dobrą, uzyskując tytuł magistra. W latach 1996-1999 pracował w Urzędzie Skarbowym w Strzelcach Opolskich, kolejno na stanowisku: referenta, inspektora, następnie pełniącego obowiązki Kierownika Referatu Podatku Dochodowego od Osób Fizycznych Nieprowadzących Działalności Gospodarczej. W 1998 r. ukończył aplikację administracyjną, z wynikiem bardzo dobrym. W 1999 r. ukończył studia podyplomowe w zakresie prawa podatkowego. W 1999 r. pracował w Izbie Skarbowej w Opolu na stanowisku inspektora w Oddziale Podatku Dochodowego od Osób Fizycznych, a także był konsultantem ds. prawnych w Ośrodku Pomocy Społecznej w Gogolinie. W latach 1999-2003 pełnił funkcję starszego inspektora, oskarżyciela skarbowego w sprawach karnych skarbowych. Po odbyciu aplikacji sądowej w okręgu Sądu Okręgowego w Opolu, w marcu 2000 r. złożył egzamin sędziowski z wynikiem ogólnym dostatecznym. W 2002 r. ukończył kurs pedagogiczny dla czynnych zawodowo nauczycieli. Od 2003 r. jest etatowym członkiem Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu, przy czym w latach 2015-2017 pełnił funkcję Wiceprezesa tego Kolegium, a od 2018 r. jest członkiem komisji dyscyplinarnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu. W 2005 r., uchwałą Rady Okręgowej Izby Radców Prawnych w Opolu, uzyskał wpis na listę radców prawnych tej Izby. Od 2013 r. jest członkiem Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Regionalnej Izbie

Obrachunkowej w Opolu. W latach 2013-2017 odbył studia doktoranckie na Wydziale Ekonomii, Zarządzania i Turystyki w Jeleniej Górze, Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu (dyscyplina: ekonomia, dziedzina: nauki ekonomiczne), przy czym uzyskał stypendium dla najlepszych doktorantów. W 2015 r. został odznaczony brązowym medalem za długoletnią służbę. Kandydat podnosi swoje kwalifikacje zawodowe przez uczestnictwo w szkoleniach i konferencjach, w toku których wygłaszał także referaty. Legitymuje się doświadczeniem dydaktycznym, wynikającym z prowadzenia zajęć z zakresu podstaw prawa w szkołach policealnych, szkoleń wewnętrznych, organizowanych przez Izbę Skarbową w Opolu oraz na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu z dziedziny finansów jednostek samorządu terytorialnego. Jest autorem publikacji dotyczących problemów finansów publicznych. Jest wpisany na listę Ekspertów Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu. Jest członkiem Stowarzyszenia Prawa Finansowego "Aureus" w Opolu.

Ocenę kwalifikacji Pana Remigiusza Cypriana Mazura sporządziła Pani Teresa Randak - sędzia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach w stanie spoczynku, która stwierdziła, że posiada on wiedzę z zakresu materialnego prawa administracyjnego, obejmującego przedmiot działania samorządowych kolegiów odwoławczych i regionalnych komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych działających przy regionalnych izbach obrachunkowych. Sporządzone przez opiniowanego uzasadnienia obejmowały szerokie spektrum spraw (pomoc społeczną, dostęp do informacji publicznej, finanse publiczne, podatki i opłaty lokalne, dyscyplinę finansów publicznych). Zdaniem oceniającej Pan Remigiusz Cyprian Mazur posiada też znajomość przepisów procedury administracyjnej i sądowego prawa procesowego, a sporządzane przez niego uzasadnienia cechuje profesjonalizm. Posiada też wiedzę dotyczącą literatury przedmiotu, a w sprawach, w których był sprawozdawcą, korzystał z dorobku orzeczniczego, co wykazał w sporządzonych uzasadnieniach. Kandydat - w ocenie opiniującej - spełnia wymagania, uprawniające do ubiegania się o stanowisko asesora sądowego w wojewódzkim sądzie administracyjnym.

3. Pani Aleksandra Zofia Żmudzińska urodziła się w 1979 r. w Bytomiu. Od marca 1999 r. do grudnia 2000 r. była zatrudniona na stanowisku referenta ekonomicznego w spółce prawa handlowego w Gliwicach. Od czerwca do grudnia 2003 r. pracowała w Komunalnym Zakładzie Gospodarki Mieszkaniowej w Katowicach na stanowisku referenta ekonomicznego. W 2003 r. ukończyła wyższe studia prawnicze na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach z oceną bardzo dobrą, uzyskując tytuł magistra. Od 15 grudnia 2003 r. jest zatrudniona w Wojewódzkim Sądzie

Administracyjnym w Gliwicach, kolejno na stanowiskach: referenta-stażysty, referenta, asystenta sędziego i starszego asystenta sędziego (od 1 sierpnia 2011 r.). Powierzone jej od 15 grudnia 2004 r. obowiązki asystenckie wykonywała na przestrzeni lat w Wydziale II Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach oraz w Wydziale Informacji Sądowej tego Sądu. W 2005 r. ukończyła studia podyplomowe w zakresie administracji publicznej. W 2009 r. ukończyła szkolenie, zorganizowane dla asystentów sędziego i złożyła egzamin końcowy z ogólną oceną bardzo dobrą. Kandydatka podnosi swoje kwalifikacje zawodowe przez uczestnictwo w szkoleniach, w tym w konferencjach szkoleniowych dla asystentów. Jest autorką trzech artykułów dotyczących postępowania sądowoadministracyjnego.

Ocenę kwalifikacji Pani Aleksandry Zofii Żmudzińskiej sporządziła Pani Teresa Randak - sędzia Wojewódzkiego Sądu administracyjnego w Gliwicach w stanie spoczynku, która uznała, że kandydatka posiada wiedzę z zakresu materialnego prawa administracyjnego, obejmującego w szczególności zagadnienia rozstrzygane przez Wydział II i Wydział Informacji Sądowej Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach. Projekty uzasadnień dotyczyły szerokiego spektrum spraw. Zdaniem oceniającej kandydatka posiada dużą znajomość przepisów procedury administracyjnej i sądowego prawa procesowego, o czym świadczą projekty rozstrzygnięć przygotowywane w formie postanowień, przy czym analiza tych dokumentów wskazuje, że przygotowywała ona projekty rozstrzygnięć obejmujących większość instytucji prawnych uregulowanych w ustawie - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Sporządzane przez nią projekty uzasadnień cechuje staranność, a zawarte w nich wywody są logiczne i zupełne. Oceniająca stwierdziła także, że kandydatka posiada umiejętność korzystania z literatury i orzecznictwa, przy czym podkreśliła, że wiedzę tę wykorzystuje we właściwych proporcjach w odniesieniu do własnego stanowiska. Pani Aleksandra Zofia Żmudzińska, w ocenie opiniującej, spełnia wymagania ustawowe uprawniające do ubiegania się o stanowisko asesora sądowego.

III

Porównanie kandydatów

W każdym postępowaniu nominacyjnym Krajowa Rada Sądownictwa dokonuje oceny kandydatów na podstawie załączonych materiałów, ocenianych indywidualnie. Rada jest wyposażona w prawo swobodnej oceny zgromadzonego materiału i możliwość nadania decydującego znaczenia określonym, wybranym kryteriom ustawowym, na podstawie których podejmuje uchwałę. Od stanu faktycznego konkretnej sprawy zależy, jakie kryteria są stosowane przez Radę w danym postępowaniu, w szczególności co do rozpatrywanych łącznie kryteriów, na które składają się kwalifikacje, doświadczenie zawodowe kandydatów, poparcie środowiska sędziowskiego oraz dane potwierdzające zdobycie dodatkowych kwalifikacji.

Uczestnicy postępowania, pretendujący do objęcia stanowiska asesorskiego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Gliwicach, spełniają formalnie wszystkie kryteria wyboru, a zatem zadaniem Rady było przeprowadzenie weryfikacji i dokonanie wyboru tej osoby, która spełnia wszystkie kryteria - oceniane łącznie - najpełniej i w najwyższym stopniu.

Kryteria, przyjęte przez Krajową Rade Sadownictwa, przy ocenie kandydatów:

1. Przy podejmowaniu decyzji Krajowa Rada Sądownictwa kierowała się ocenami kwalifikacji oraz doświadczeniem zawodowym kandydatów.

Pani Aleksandra Zofia Żmudzińska legitymuje się niemal siedemnastoletnim doświadczeniem w wykonywaniu obowiązków asystenckich w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Gliwicach - jako jedyna kandydatka posiada doświadczenie zawodowe w sądownictwie administracyjnym. Uzyskała ocenę kwalifikacji, wskazującą na jej wysokie kwalifikacje zawodowe, w której podkreślono wysoką jakość sporządzanych projektów oraz pozostałe umiejętności, nabyte w pracy nad szerokim zakresem spraw wpływających do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Posiada znajomość przepisów procedury administracyjnej i sądowoadministracyjnej oraz uzyskała najwyższą ocenę Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach.

Kontrkandydatka w osobie Pani Aleksandry Anny Małysz-Pilch legitymuje się wyraźnie krótszym doświadczeniem zawodowym, którego znaczna część przypada na okres sprzed ukończenia przez nią wyższych studiów prawniczych, zaś uzyskana przez nią ocena kwalifikacji nie wyróżnia pozytywnie jej kandydatury na tle pozostałych. Uzyskała niższą ocenę, przyznaną jej przez Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach niż Pani Aleksandra Zofia Żmudzińska.

Pan Remigiusz Cyprian Mazur posiada wprawdzie długie doświadczenie zawodowe, w tym zdobyte podczas wykonywania obowiązków etatowego członka Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu, jednak uzyskał niższą ocenę, Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach. Rada miała także na uwadze niezwiązanie jego praktyki zawodowej ściśle z jednostkami sądownictwa administracyjnego, co sprawia, że jego kandydatura ustępuje związanej ściśle z Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gliwicach i sprawami pozostającymi we właściwości tego Sądu kandydaturze Pani Aleksandry Zofii Żmudzińskiej. Wprawdzie Pan Remigiusz Cyprian Mazur został rekomendowany przez zespół członków Krajowej Rady Sądownictwa, jednak to Rada dokonuje wyboru w każdej procedurze konkursowej a w tym przypadku Rada uznała, że doświadczenie, zdobyte przez Panią Aleksandrę Zofię Żmudzińską w trakcie wieloletniej pracy w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Gliwicach przemawia, za jej wyborem.

Zdaniem Krajowej Rady Sądownictwa wiedza teoretyczna i praktyczna, jaką posiada Pani Aleksandra Zofia Żmudzińska, weryfikowana w toku jej wieloletniej praktyki zawodowej w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Gliwicach, potwierdzona najwyższą oceną Kolegium tego Sądu oraz wysoką oceną kwalifikacji, pozwalają na uznanie, że jej kandydatura wyprzedza kontrkandydatury Pani Aleksandry Anny Małysz-Pilch i Pana Remigiusza Cypriana Mazura.

2. Krajowa Rada Sądownictwa uwzględniła także opinię Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach.

Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach na posiedzeniu 31 maja 2021 r. zaopiniowało:

- Panią Aleksandrę Annę Małysz-Pilch - przyznając ocenę dobrą,

- Pana Remigiusza Cypriana Mazura - przyznając ocenę dobrą, natomiast

- Panią Aleksandrę Zofię Żmudzińską - przyznając ocenę plus dobrą i rekomendując ją na stanowisko, o które się ubiega.

Pani Aleksandra Anna Małysz-Pilch oraz Pan Remigiusz Cyprian Mazur uzyskali niższe poparcie tego gremium niż przedstawiona przez Radę z wnioskiem o powołanie Pani Aleksandra Zofia Żmudzińska.

3. W ocenie Krajowej Rady Sądownictwa Pani Aleksandra Zofia Żmudzińska posiada wysokie kwalifikacje merytoryczne oraz doświadczenie zawodowe, zdobyte w sądownictwie administracyjnym, a także wszechstronną, stale pogłębianą wiedzę prawniczą, którą umiejętnie wykorzystuje w praktyce zawodowej i daje rękojmię należytego wykonywania obowiązków orzeczniczych na stanowisku asesorskim w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Gliwicach.

O przedstawieniu Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej Pani Aleksandry Zofii Żmudzińskiej zadecydował całokształt okoliczności sprawy, a w szczególności prawie siedemnastoletnie doświadczenie zawodowe kandydatki na stanowiskach asystenckich w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Gliwicach, wnioski płynące z wysokiej oceny kwalifikacji, potwierdzającej jej rzetelne przygotowanie predestynujące do pełnienia urzędu asesora

sądowego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Gliwicach oraz poparcie i rekomendacja Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach. Pani Aleksandra Zofia Żmudzińska wyróżnia się wysokim poziomem wiedzy w dziedzinie administracji publicznej oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej.

IV

Wyniki głosowania Rady

Powyższe okoliczności spowodowały, że w trakcie posiedzenia Krajowej Rady Sądownictwa w dniu 29 lipca 2021 r., w wyniku tajnego głosowania, na:

- Panią Aleksandrę Annę Małysz-Pilch oddano 3 głosy "za", nie oddając głosów "przeciw", przy 12 głosach "wstrzymujących się" (przy udziale 15 osób), w rezultacie czego nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pana Remigiusza Cypriana Mazura oddano 9 głosów "za", nie oddając głosów "przeciw", przy 8 głosach "wstrzymujących się" (przy udziale 17 osób), w rezultacie czego uzyskał wymaganą bezwzględną większość głosów,

- Panią Aleksandrę Zofię Żmudzińską oddano 9 głosów "za", nie oddając głosów "przeciw", przy 7 głosach "wstrzymujących się" (przy udziale 16 osób), w rezultacie czego uzyskała wymaganą bezwzględną większość głosów.

W związku z tym, że w pierwszym głosowaniu dwoje kandydatów uzyskało równą wymaganą bezwzględną większość głosów, a niniejszy konkurs dotyczy jednego wolnego stanowiska asesorskiego, Przewodniczący Krajowej Rady Sądownictwa, na podstawie § 12 ust. 4 pkt 1 Regulaminu Krajowej Rady Sądownictwa, stanowiącego załącznik do uchwały nr 158/2019 Krajowej Rady Sądownictwa z dnia 24 stycznia 2019 r. w sprawie Regulaminu Krajowej Rady Sądownictwa (M. P. z 2019 r., poz. 192, ze zm.), zarządził ponowne głosowanie nad kandydaturami Pana Remigiusza Cypriana Mazura i Pani Aleksandry Zofii Żmudzińskiej. W wyniku tego głosowania na:

- Pana Remigiusza Cypriana Mazura oddano 6 głosów "za", nie oddając głosów "przeciw", przy 10 głosach "wstrzymujących się" (przy udziale 16 osób), w rezultacie czego nie uzyskał wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Panią Aleksandrę Zofię Żmudzińską oddano 11 głosów "za", nie oddając głosów "przeciw", przy 6 głosach "wstrzymujących się" (przy udziale 17 osób), w rezultacie czego uzyskała wymaganą bezwzględną większość głosów.

Mając na uwadze wyniki głosowania, Krajowa Rada Sądownictwa podjęła uchwałę, jak na wstępie.

POUCZENIE

Od uchwały Krajowej Rady Sądownictwa uczestnik postępowania może odwołać się do Sądu Najwyższego z powodu sprzeczności uchwały Rady z prawem. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Przewodniczącego Rady w terminie dwutygodniowym od doręczenia uchwały z uzasadnieniem. Do postępowania przed Sądem Najwyższym stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o skardze kasacyjnej, przy czym nie stosuje się art. 871 k.p.c. (art. 44 ust. 1-3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa; Dz. U. z 2021 r. poz. 269).