Przedstawienie wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisko asesorskie w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Poznaniu, ogłoszone w Monitorze Polskim z 2019 r. poz. 953.

Akty korporacyjne

Sędz.2020.8.7

Akt nieoceniany
Wersja od: 7 sierpnia 2020 r.

UCHWAŁA NR 649/2020
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 7 sierpnia 2020 r.
w przedmiocie przedstawienia wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisko asesorskie w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Poznaniu, ogłoszone w Monitorze Polskim z 2019 r. poz. 953

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. z 2019 r. poz. 84, ze zm.), Krajowa Rada Sądownictwa:
1. przedstawia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej wniosek o powołanie Pana Arkadiusza Jacka Skomry do pełnienia urzędu na stanowisko asesorskie w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Poznaniu;

2. nie przedstawia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej wniosku o powołanie Pana Jacka Leszka Moniuka, Pana Jacka Rejmana oraz Pani Agnieszki Roszkowiak do pełnienia urzędu na stanowisko asesorskie w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Poznaniu.

UZASADNIENIE

I

Na wolne stanowisko asesorskie w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Poznaniu, ogłoszone w Monitorze Polskim z 2019 r. pod poz. 953, zgłosili się:

- Pan Jacek Leszek Moniuk - radca prawny,

- Pan Jacek Rejman - starszy asystent sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Poznaniu,

- Pani Agnieszka Roszkowiak - starszy asystent sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Poznaniu oraz

- Pan Arkadiusz Marek Skomra - starszy asystent sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Poznaniu.

II

W celu przygotowania sprawy do rozpatrzenia na posiedzeniu Rady, Przewodniczący Rady wyznaczył zespół, zawiadomił Ministra Sprawiedliwości o jego powołaniu oraz o sprawach indywidualnych przekazanych zespołowi w celu przygotowania ich do rozpatrzenia na posiedzeniu Rady. Minister Sprawiedliwości nie przedstawił opinii w trybie art. 31 ust. 2b ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. z 2019 r. poz. 84, ze zm., dalej: ustawa o KRS).

Na posiedzeniu w dniu 3 sierpnia 2020 r. zespół członków Krajowej Rady Sądownictwa po wnikliwym zapoznaniu się ze zgromadzonymi w sprawie materiałami i ich przeanalizowaniu, omówił szczegółowo wszystkich kandydatów, odbył naradę i uznał, że materiały są wystarczające do zajęcia stanowiska w sprawie. W posiedzeniu zespołu nie uczestniczył, zawiadomiony o terminie posiedzenia w związku z kandydowaniem Pana Jacka Leszka Moniuka wykonującego zawód radcy prawnego, przedstawiciel Krajowej Rady Radców Prawnych.

Podczas głosowania członkowie zespołu oddali na: Pana Jacka Leszka Moniuka 0 głosów "za", 0 głosów "przeciw", przy 3 głosach "wstrzymujących się", Pana Jacka Rejmana 1 głos "za", 0 głosów "przeciw", przy 2 głosach "wstrzymujących się", Panią Agnieszkę Roszkowiak 0 głosów "za", 0 głosów "przeciw", przy 3 głosach "wstrzymujących się", a na Pana Arkadiusza Marka Skomrę 3 głosy "za", 0 głosów "przeciw" oraz 0 głosów "wstrzymujących się". W wyniku powyższego głosowania zespół przyjął stanowisko o rekomendowaniu Krajowej Radzie Sądownictwa na wolne stanowisko asesorskie w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Poznaniu Pana Arkadiusza Marka Skomry. W ocenie zespołu rekomendowany kandydat wyróżnia się wysokim poziomem wiedzy w dziedzinie administracji publicznej oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej a jego obecne kwalifikacje merytoryczne odpowiadające wymogom orzekania w wojewódzkim sądzie administracyjnym dają rękojmię należytego wykonywania obowiązków na stanowisku asesora w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Poznaniu.

Pan Arkadiusz Marek Skomra posiada wieloletni staż zawodowy, w tym zdobyty od 2005 r. w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Bydgoszczy, a następnie od 2007 r. w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Poznaniu na stanowisku asystenta, a od 2011 r. na stanowisku starszego asystenta. W 2014 r. uzyskał pozytywny wynik z egzaminu radcowskiego, w tym ocenę celującą z zakresu prawa administracyjnego. Ukończył szkolenie dla asystentów sędziego i zdał egzamin końcowy z ogólną oceną "dostateczną plus". Otrzymał bardzo dobrą ocenę swoich kwalifikacji.

Pan Jacek Leszek Moniuk, Pan Jacek Rejman oraz Pani Agnieszka Roszkowska - kandydaci nierekomendowani przez zespół - posiadają odpowiednie doświadczenie 2

zawodowe oraz otrzymali oceny kwalifikacyjne wskazujące, że spełniają wymogi formalne do pełnienia urzędu na stanowisku asesora sądowego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Poznaniu, jednak nie wyróżniają się tak wysokim poziomem wiedzy w dziedzinie administracji publicznej oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej oraz mają dużo mniejsze doświadczenie zawodowe i życiowe, jak kandydat rekomendowany przez zespół.

III

1. Podejmując niniejsza uchwałę, Krajowa Rada Sądownictwa wzięła pod uwagę, że wszyscy kandydaci spełniają wymagania ustawowe określone w art. 6a ustawy z 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2167, dalej: p.u.s.a.), zaś Pan Arkadiusz Marek Skomra najbardziej wyróżnia się wysokim poziomem wiedzy w dziedzinie administracji publicznej oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej.

Dokonując oceny kandydatów, Rada kierowała się także kryteriami wymienionymi w art. 35 ust. 2 ustawy o KRS, w tym ocenami kwalifikacyjnymi, doświadczeniem zawodowym kandydatów, opiniami przełożonych, a także uzyskanym poparciem środowiska sędziowskiego.

Na posiedzeniu plenarnym 7 sierpnia 2020 r. Krajowa Rada Sądownictwa, po wszechstronnym rozważeniu całokształtu okoliczności sprawy, przeprowadzeniu dyskusji, zapoznaniu się ze zgromadzonym w sprawie materiałami i po ich wnikliwej analizie podzieliła stanowisko zespołu i zdecydowała, że przedstawi Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej wniosek o powołanie Pana Arkadiusza Marka Skomry na stanowisko asesora sądowego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Poznaniu.

2. Pan Arkadiusz Marek Skomra urodził się 4 stycznia 1981 r. w Kielcach. W 2005 r. ukończył wyższe studia prawnicze na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z oceną dobrą, uzyskując tytuł magistra. W latach 2002- 2003 pracował w Kancelarii Notarialnej notariusza Lecha Lipieckiego w Jarocinie na stanowisku asystenta notariusza, a w latach 2003-2005 był zatrudniony w Kancelarii Adwokackiej adw. Anny Kozłowskiej-Goździk na stanowisku asystenta specjalisty od spraw administracyjnych. Od 1 sierpnia 2005 r. do 30 września 2007 r. był asystentem sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Bydgoszczy, następnie od 1 października 2007 r. asystentem sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Poznaniu, a w chwili obecnej od 1 lipca 2011 r. jest starszym asystentem sędziego. Od 8 listopada 3 2007 r. do 15 kwietnia 2009 r. uczestniczył w szkoleniu dla asystentów sędziego, zakończonym egzaminem uzyskując ocenę ogólną dostateczną plus. W 2014 r. uzyskał pozytywny wynik z egzaminu radcowskiego, w tym ocenę celującą z zakresu prawa administracyjnego. Od 2017 r. jest zatrudniony w charakterze wykładowcy w Wyższej Szkole Zarządzania i Bankowości w Poznaniu. Posiada dorobek w zakresie publikacji dotyczących prawa administracyjnego i postępowania administracyjnego. Jest współautorem redakcji komentarza do ustawy o pomocy państwa w wychowaniu dzieci, a nadto współautorem monografii: Pomoc społeczna. Kandydat jest autorem kilku artykułów. Kandydat pogłębia swoją wiedzę i doskonali umiejętności uczestnicząc w licznych szkoleniach zawodowych, warsztatach i konferencjach.

Ocenę kwalifikacji kandydata sporządził Pan Jakub Zieliński - sędzia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, który stwierdził, że kandydat jest ukształtowanym, samodzielnym prawnikiem posiadającym szeroką wiedzę prawniczą zarówno teoretyczną jak i praktyczną, w szczególności w zakresie prawa administracyjnego oraz postępowania administracyjnego i sądowoadministracyjnego. Obowiązki asystenta sędziego w sądach administracyjnych wykonuje od 15 lat. Kandydat jest autorem szeregu wartościowych publikacji, które posiadają również znaczące walory praktyczne. Praca w sądach administracyjnych pozwoliła asystentowi zdobyć również doświadczenie w stosowaniu prawa. Ocena pracy kandydata wskazuje, że oprócz znajomości przepisów posiada umiejętność dokonywania ich interpretacji, co podkreślono w opiniach o jego pracy. Treść sporządzonych projektów uzasadnień orzeczeń wskazuje, że kandydat bada również bieżące orzecznictwo sądów administracyjnych i stanowisko doktryny. Pan Arkadiusz Marek Skomra wykazuje się jednocześnie dużą odwagą argumentacyjną. Wniosek ten wynika nie tylko z analizy jego dorobku, ale również z opinii sędziów, z którymi współpracuje. Kandydat nie ucieka od zagadnień trudnych, nie szuka wyłącznie istniejących już orzeczeń dotyczących podobnych zagadnień, proponuje własne rozwiązania i należycie je argumentuje. Obowiązki wykonuje szybko i dokładnie. Sędzia sporządzający ocenę kwalifikacji nie miał również żadnych zastrzeżeń co do poprawności przedłożonych do oceny projektów uzasadnień orzeczeń. Kandydat posiada umiejętność pracy w zespole, a w opinii sędziów, z którymi współpracuje, innych asystentów i pracowników sekretariatu jest osobą kulturalną i taktowną, odnoszącą się z szacunkiem do przełożonych, życzliwą i chętnie oferującą pomoc innym. Wszystko to sprawia, że praca pana kandydata zasługuje na wysoką ocenę. W związku z powyższym w ocenie sędziego opiniującego Pan Arkadiusz Marek Skomra spełnia przesłanki do powołania go na stanowisko asesora sądowego w sądzie administracyjnym, a w zakresie sporządzonej opinii zasługuje na ocenę bardzo dobrą (ocena 5, w skali od 2 do 5).

Pozytywne opinie o kandydacie wydali również sędziowie, z którymi współpracował w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Poznaniu. Z opinii tych wynika jednoznacznie bardzo dobra opinia o kandydacie. Z rekomendacji przedłożonych wraz z kartą zgłoszenia sędzia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu Pan Tomasz Grossmann stwierdził, że kandydat jest dojrzałym prawnikiem wyróżniającym się wiedzą prawniczą zwłaszcza z zakresu prawa administracyjnego materialnego i procesowego. Na podkreślenie zasługuje duża biegłość w stosowaniu metod i dyrektyw wykładni prawa, wnikliwość i skrupulatność dokonywanych analiz, a także wysoka sprawność w posługiwaniu się nowoczesnymi, elektronicznymi bazami danych i systemami informacji prawniczej. Owocuje to trafnością i solidnym umotywowaniem proponowanych przez asystenta projektów rozstrzygnięć. Nadto kandydata cechuje ponadprzeciętna obowiązkowość, pracowitość, terminowość, samodyscyplina, inicjatywa własna oraz umiejętność organizowania pracy. Jest również osobą dociekliwą, wykazuje się niezależnością w myśleniu. Z arkuszy ocen kwalifikacyjnych sporządzonych przez Prezesa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu wynika, że kandydat był każdorazowo oceniony pozytywnie, z podkreśleniem sumiennego i odpowiedzialnego wykonywania powierzonych mu zadań.

Kandydat przedłożył ponadto opinię sporządzoną przez Rektora Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości w Poznaniu Ryszarda Groszka oraz dziekana Wydziału Zarządzania i Administracji Małgorzaty Michalik, z której wynika, że od 2017 r. prowadzi w WSZiB w Poznaniu zajęcia z zakresu: prawa pracy, postępowania administracyjnego, egzekucji administracyjnej, interpretacji aktów prawnych, form prawnych i własnościowych organizacji, czasu pracy i urlopów wypoczynkowych, prawa rodzinnego i opiekuńczego. Prowadzenie tych zajęć zostało ocenione na najwyższym poziomie.

3. Przy podejmowaniu decyzji Krajowa Rada Sądownictwa kierowała się ocenami kwalifikacji, doświadczeniem zawodowym kandydatów oraz opinią Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu.

Krajowa Rada Sądownictwa uwzględniła treść ocen kwalifikacji, sporządzonych odnośnie do Pana Jacka Leszka Moniuka, Pana Jacka Rejmana, Pani Agnieszki Roszkowskiej oraz Pana Arkadiusza Marka Skomry. Każda z przedstawionych ocen jest pozytywna i potwierdza spełnianie wymogów koniecznych do powołania na stanowisko asesorskie w wojewódzkim sądzie administracyjnym przez wszystkich uczestników postępowania.

Rada uwzględniła również przebieg drogi zawodowej Pana Jacka Leszka Moniuka, Pana Jacka Rejmana, Pani Agnieszki Roszkowskiej i Pana Arkadiusza Marka Skomry oraz zapoznała się z dokumentacją potwierdzającą wykształcenie tych kandydatów.

Rada, po zapoznaniu się z treścią ocen kwalifikacji, aktami osobowymi oraz dokumentacją złożoną przez uczestników postępowania, uznała, że niewątpliwie wszyscy kandydaci posiadają wysokie kwalifikacje zawodowe, co wynika z przedstawionych ocen kwalifikacji. Dokonując oceny poszczególnych kandydatur, Rada kieruje się przede wszystkim wymaganiami ustawowymi i interesem wymiaru sprawiedliwości, który wymaga, aby kandydat na stanowisko asesora sądowego w wojewódzkim sądzie administracyjnym wyróżniał się wysokim poziomem wiedzy w dziedzinie administracji publicznej oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej. Kryteria, które powinien spełniać kandydat na stanowisko asesora sądowego w wojewódzkim sądzie administracyjnym, wskazane zostały w art. 6a § 1 i 2 p.u.s.a. poprzez odwołanie się m.in. do wymogów określonych w art. 6 § 1 pkt 1-4 i 6 tej ustawy.

Krajowa Rada Sądownictwa, podzielając stanowisko zespołu, uznała, że Pan Arkadiusz Marek Skomra wyróżnia się z grona pozostałych uczestników niniejszego postępowania wieloletnim doświadczeniem w obszarze prawa administracyjnego. Pan Arkadiusz Marek Skomra posiada bogate doświadczenie zawodowe. Kandydat ten od wielu lat, jako pracownik początkowo Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, a następnie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, uczestniczy w procesie orzeczniczym a jego praca w tym obszarze została bardzo dobrze oceniona przez sędziego sporządzającego ocenę kwalifikacji. Stale dba o rozwój merytoryczny. Dodatkowo legitymuje się dłuższym stażem na stanowisku asystenta sędziego w wojewódzkich sądach administracyjnych niż jego kontrkandydaci - Pan Jacek Rejman oraz Agnieszka Roszkowiak. Posiada również dorobek naukowy z zakresu prawa administracyjnego i stale rozwija wiedzę w tym zakresie. Uzyskał poparcie Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu.

Pan Arkadiusz Marek Skomra wypełnia w najwyższym stopniu, oceniane łącznie, kryteria wyboru, wymienione w art. 35 ust. 2 ustawy o KRS, oraz wymóg wskazany w art. 6a § 1 pkt 1 w zw. z art. 6 § 1 pkt 6 p.u.s.a. Pozostali uczestnicy tej procedury nominacyjnej posiadają odpowiednie kwalifikacje, uprawniające do ubiegania się o stanowisko asesora sądowego w wojewódzkim sądzie administracyjnym, jednak - w świetle wszystkich kryteriów wyboru - w ocenie Rady nie spełniają ich w stopniu uzasadniającym przedstawienie do powołania Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej.

Pan Jacek Leszek Moniuk urodził się 24 sierpnia 1979 r. w Bydgoszczy. W 2003 r. ukończył wyższe studia prawnicze na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu z oceną dobrą, uzyskując tytuł magistra. Po odbyciu aplikacji prokuratorskiej we wrześniu 2006 r. złożył egzamin prokuratorski z łącznym wynikiem dobrym. Na podstawie uchwały Rady Okręgowej Izby Radców Prawnych w Bydgoszczy z 20 listopada 2006 r. został wpisany na listę radców prawnych. Od lipca 2007 r. do czerwca 2013 r. pracował jako radca prawny (praca na rzecz m.in. Krajowego Zrzeszenia Producentów Rzepaku) oraz od listopada 2017 r. do chwili obecnej wykonuje ten zawód (Kancelaria Officium sp. z o.o., od sierpnia 2018 r. do września 2019 r. JD Finance Jacek Moniuk). Od lipca 2013 r. do października 2017 r. wykonywał zawód notariusza z siedzibą kancelarii notarialnej w Bydgoszczy. Uchwałą Rady Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu w dniu 13 października 2015 r. roku uzyskał stopień doktora nauk prawnych na podstawie rozprawy doktorskiej pt: "Ustrój prokuratury na obszarze województwa pomorskiego w okresie II Rzeczypospolitej".

Kandydat oprócz pracy jako notariusz, a następnie jako radca prawny poświęcał czas na rozwój naukowy w zakresie prawa. Z przedłożonych informacji wynika, że jest autorem 49 publikacji prawno-naukowych oraz 2 publikacji w czasopismach recenzowanych wymienionych w wykazie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Brał również czynny udział w wielu konferencjach, szkoleniach, warsztatach i seminariach. Ponadto Kandydat od października 2006 r. do października 2008 r. pracował na 1/2 etatu jako pośrednik nieruchomości, a w latach 2007-2013 jako dziennikarz prawny w czasopismach: "Rolnik Dzierżawca", "Rolniczy Przegląd Techniczny", "Agrotechnika", "Ciężarówki", "Nasz Rzepak" - łącznie sporządził ok. 80 tekstów publicystycznych dotyczących kwestii prawnych i gospodarczych. Od 1 lutego 2016 r. do 2 sierpnia 2016 r. działał w Stowarzyszeniu Towarzystwo Inicjatyw Kulturalnych w Bydgoszczy.

W latach 2007-2010 występował jako kurator dla nieobecnych w postępowaniach administracyjnych prowadzonych przez Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy. W kadencji 2011-2014 był członkiem-arbitrem Kolegium Arbitrów Sądu Arbitrażowego przy Izbie Zbożowo-Paszowej w Warszawie. W 2014 r. ukończył kurs

Generalnego Inspektora Informacji Finansowej w zakresie obowiązków związanych z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz przeciwdziałaniem finansowaniu terroryzmu.

Ponadto Kandydat prowadził szkolenia o tematyce:

- "Analiza umów kontraktacyjnych obowiązujących w 2007 i 2008 r." - szkolenie w ramach konferencji pt.: "Aktualna sytuacja w zakresie biodiesla i jej konsekwencje dla producentów rzepaku" organizowanej w Opolu wspólnie przez Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego oraz Krajowe Zrzeszenie Producentów Rzepaku w Warszawie (październik 2007 r.);

- "Sytuacja prawna dzierżawców w kontekście funkcjonowania państwowo-kościelnej Komisji Majątkowej" - szkolenia na zebraniach Związków Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych w Opolu oraz w Bydgoszczy (maj - listopad 2008 r.);

- "Uwagi do projektu nowelizacji ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa i niektórych innych ustaw" - szkolenie dla członków Związku Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych w Bydgoszczy (sierpień 2009 r.);

- "Analiza projektu ustawy o związkach metropolitalnych a Metropolia Bydgoska" - wystąpienie z ramienia Stowarzyszenia Metropolia Bydgoska na konferencji "Funkcjonowanie metropolii w Europie, a metropolie w Polsce" organizowanej przez Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy (listopad 2009 r.);

- "Pozycja dzierżawców po nowelizacji ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa i niektórych innych ustaw" - szkolenie dla członków Federacji Związków Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych (luty 2012 r.).

Ocenę kwalifikacji kandydata sporządził sporządziła Pani Izabela Bąk-Marciniak - sędzia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, która stwierdziła, że kandydat od siedemnastu lat ma związek z prawem najpierw karnym, a następnie szeroko pojętym cywilnym, gospodarczym i administracyjnym. Oprócz pracy naukowej i dydaktycznej poświęconej prawu (w tym administracyjnemu), pracował i pracuje bezpośrednio przy stosowaniu prawa jako notariusz, następnie radca prawny. Prezentuje wysoki poziom merytoryczny również w zakresie prawa administracyjnego. Kontrola przedłożonych dokumentów, jego dorobek naukowy, jak i zaangażowanie w rozwój wiedzy z zakresu prawa wskazują, że Pan Jacek Moniuk, jako osoba spełniająca również wymogi formalne, z całą pewnością jest dobrym kandydatem na stanowisko asesora w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Poznaniu i zasługuje na ocenę dobra (4 w skali od 2 do 5).

Kandydat załączył list referencyjny od Prezesa Zarządu Krajowego Zrzeszenia Producentów Rzepaku, z którego wynika, że prowadzi rzetelną i terminową obsługę prawną zrzeszenia oraz świadczy doradztwo. Z opinii tej wynika także, że Kandydata cechuje umiejętność analizowania przepisów prawa, właściwe argumentowanie i wszechstronna wiedza prawnicza z zakresu problematyki dzierżaw i obrotu nieruchomościami rolnymi, umów kontraktacji i dostawy, prawa łowieckiego, służebności przesyłu, roszczeń odszkodowawczych.

W ocenie Krajowej Rady Sądownictwa, Pan Jacek Leszek Moniuk zasługuje na uznanie z uwagi na posiadanie dużego dorobku naukowego. Jednak dorobek w tym zakresie nie jest jednak ściśle związany z prawem administracyjnym. Ukończył aplikację prokuratorską, a temat pracy doktorskiej obejmował zagadnienia historyczno-ustrojowe z zakresu ustroju urzędu prokuratorskiego w II Rzeczypospolitej. Kandydat ma nikły kontakt z prawem administracyjnym, a przynajmniej nie można z całą pewnością określić biegłości kandydata w zakresie prawa administracyjnego. Warto zaznaczyć, że wśród dwudziestu pięciu sygnatur akt spraw sądowych, w których występował jako radca prawny, a które zostały poddane ocenie przez sędziego sporządzającego opinie, żadna ze spraw nie toczyła się ani przed jakimkolwiek wojewódzkim sądem administracyjnym ani tym bardziej Naczelnym Sądem Administracyjnym, co świadczy o niewielkim związku prowadzonej praktyki z zagadnieniami rozpoznawanymi przez sądy administracyjne. Niewątpliwie zatem Pan Jacek Leszek Moniuk - w gronie rozpatrywanych kandydatur - nie wyróżnia się w chwili obecnej wysokim poziomem wiedzy w dziedzinie administracji publicznej oraz prawa administracyj nego.

Pan Jacek Rejman urodził się 22 września 1974 r. w Wieruszowie. W 1998 r. ukończył wyższe studia prawnicze na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z oceną dobrą, uzyskując tytuł magistra. Od października 1999 r. do września 2001 r. pracował na stanowisku specjalisty ds. administracyjno-prawnych w "Prometeus-lnteractive" sp. z.o.o. w Poznaniu. Od października 2001 r. do 2004 r. był zatrudniony na stanowisku specjalisty ds. administracyjno-prawnych w "Victor" sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu. Od lutego 2002 r. do czerwca 2004 r. pracował jako specjalista ds. administracyjnych w Dziale Nauczania WSSS "Schola Posnaniensis" w Poznaniu. Od czerwca 2004 r. do listopada 2004 r. był zatrudniony jako referent w XIII Wydziale Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w Poznaniu. Od lutego 2005 r. do grudnia 2007 r. pracował na stanowisku asystenta Przewodniczącego VI Wydziału Grodzkiego Sądu Rejonowego w Poznaniu (1/2 etatu). Od listopada 2006 r. do grudnia 2007 r. był asystentem sędziego XXVI Wydziału Karnego Sądu Rejonowego w Poznaniu (1/2 etatu). Od stycznia 2008 r. do maja 2008 r. był asystentem Przewodniczącego VI Wydziału Grodzkiego Sądu Rejonowego w Poznaniu. Po odbyciu pozaetatowej aplikacji sądowej we wrześniu 2006 r. złożył egzamin sędziowski z łącznym wynikiem dobrym. 1 czerwca 2008 r. rozpoczął pracę w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Poznaniu na stanowisku asystenta sędziego, a od 1 lipca 2011 r. jest zatrudniony na stanowisku starszego asystenta sędziego. W roku akademickim 2002/2003 ukończył z wynikiem pozytywnym dwusemestralne podyplomowe studium zarządzania w oświacie na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Uczestniczył w szkoleniach organizowanych przez sądy administracyjne. Ukończył szkolenie zorganizowane przez Naczelny Sąd Administracyjny dla asystentów sędziego od 28 maja 2009 r. do 3 czerwca 2011 r. i zdał egzamin końcowy z ogólną oceną "dobrą plus".

Ocenę kwalifikacji kandydata sporządziła Pani Danuta Rzymniak-Owczarek - sędzia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, która stwierdziła, że kandydat od dwunastu lat ma praktyczny związek z prawem administracyjnym i sądowoadministracyjnym. Prezentuje bardzo wysoki poziom merytoryczny w zakresie tych dziedzin prawa, co było podkreślone przez sędziów, z którymi pracował na stanowisku asystenta w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Poznaniu. Wcześniej pracował jako asystent w sądzie powszechnym i tym samym miał również do czynienia z procedurą cywilną i prawem cywilnym, co jest wysoce przydatne w tych sprawach, w których konieczna jest ocena problemów o charakterze cywilnoprawnym. Analiza przedłożonych przez kandydata projektów uzasadnień sporządzonych w związku z wykonywaniem czynności asystenckich, projektów zarządzeń sporządzanych w ramach bieżącej kontroli decematu sędziego patrona oraz ciągłe doskonalenie warsztatu pracy i poszerzanie wiedzy z zakresu prawa administracyjnego wskazują, że Pan Jacek Rejman spełnia wymagania, jakie stawiane są osobom, które wykonują zawód asesora sądowego. Uwzględniając zatem całokształt pracy tego kandydata w charakterze asystenta sędziego i zdobyte przez lata doświadczenie sędzia sporządzająca ocenę stwierdziła, że Pan Jacek Rejman zasługuje na ocenę bardzo dobrą.

Zdaniem Krajowej Rady Sądownictwa, Pan Jacek Rejman nie posiada obecnie odpowiedniego doświadczenia zawodowego. Kandydat w odróżnieniu od rekomendowanego kandydata, nie przedstawił dorobku naukowego, ani też nie prowadzi działalności dydaktycznej. Posiada również krótszy staż pracy na stanowisku asystenta sędziego w sądzie administracyjnym. Jednak fakt ukończenia aplikacji sędziowskiej oraz zdanie z bardzo dobrym wynikiem egzaminu asystenckiego pozwalają zdaniem Rady przyjąć za pozytywną prognozę jego szans na objęcie stanowiska asesorskiego w przyszłych konkursach, po zdobyciu większego doświadczenia zawodowego.

Pani Agnieszka Roszkowiak urodziła się 12 grudnia 1979 r. w Poznaniu. W 2006 r. ukończyła wyższe studia prawnicze na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu z oceną bardzo dobrą, uzyskując tytuł magistra. Od 1 października 2007 r. do 30 września 2013 r. był asystentem sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Poznaniu, a od 1 października 2013 r. do chwili obecnej zajmuje stanowisko starszego asystenta sędziego. Od 5 czerwca 2003 r. do 4 grudnia 2014 r. uczestniczyła w szkoleniu dla asystentów sędziego, zakończonym egzaminem uzyskując ocenę ogólną dobrą. W 2015 roku z wynikiem pozytywnym złożyła egzamin radcowski, zawodu radcy prawnego nie wykonuje. Posiada dorobek w zakresie publikacji dotyczących prawa administracyjnego i postępowania administracyjnego. Kandydatka pogłębia swoją wiedzę i doskonali umiejętności uczestnicząc w licznych szkoleniach zawodowych, warsztatach i konferencjach.

Ocenę kwalifikacji kandydatki sporządziła Pan Donata Starosta - sędzia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, która stwierdziła, że kandydatka od dwunastu lat i czterech miesięcy zajmuje się pracą przy bezpośrednim stosowaniu prawa administracyjnego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym Poznaniu. Oprócz tego jest współautorem publikacji z zakresu prawa administracyjnego. Na podstawie opinii sędziów oraz analizy przedłożonych projektów orzeczeń sędzia opiniująca stwierdziła, że kandydatka jest już bardzo dobrze ukształtowanym prawnikiem. Posiada szeroką wiedzę teoretyczną w zakresie prawa administracyjnego oraz postępowania administracyjnego i sądowoadministracyjnego. Kandydatka posiada bardzo dobrą znajomość przepisów i umiejętność dokonywania ich interpretacji. Analizuje i bada bieżące orzecznictwo sądów administracyjnych, jak i posługuje się argumentami z doktryny. Powierzone obowiązki wykonuje w wyznaczonym terminie, z zaangażowaniem i dokładnie. Współpracujący z kandydatką sędziowie podkreślali jej umiejętność szybkiego opanowania nowych zagadnień, stałe poszerzanie posiadanego zasobu wiadomości i umiejętności. Kandydatka postrzegana jest osoba wyjątkowo i zaangażowana w wykonywaną pracę. Potrafiła bez problemu wykonywać pracę dla różnych patronów w różnych wydziałach. Świadczy to umiejętności uczenia się przepisów prawa w szerokim tego słowa znaczeniu. Przygotowane projekty uzasadnień wyroków są na wysokim poziomie merytorycznym, szczegółowe i poparte zawsze trafną argumentacją prawną. W przekonaniu wizytatora Kandydatka wyróżnia się bardzo wysokim poziomem wiedzy w dziedzinie administracji publicznej oraz prawa administracyjnego. Co równie ważne przy orzekaniu w składach trzyosobowych w wojewódzkich sądach administracyjnych, kandydatka posiada umiejętność pracy w zespole. Jak podnoszą sędziowie, asystenci, referendarze i pracownicy sekretariatów, jest osobą bardzo kulturalną i taktowną. Odnosi się z szacunkiem do wszystkich współpracowników. Jest osobą życzliwą i zawsze służy pomocą osobom, z którymi współpracuje. Z całą pewnością spełnia przesłanki do powołania jej na stanowisko asesora sądowego w sądzie administracyjnym. Kandydatka ubiegająca się o to stanowisko zasługuje na ocenę bardzo dobrą.

Krajowa Rada Sądownictwa, podzielając stanowisko zespołu, nie przedstawia tej kandydatki do nominacji asesorskiej. W udrożnieniu od rekomendowanego kandydata, nie prowadzi działalności dydaktycznej i ma nieznacznie krótszy staż pracy na stanowisku asystenta sędziego w wojewódzkim sądzie administracyjnym. Kandydatka nie wykazała na tyle zróżnicowanego i wszechstronnego doświadczenia zawodowego, które pozwoliłoby na jej wyższą ocenę niż wybranego kandydata w tym postępowaniu.

W każdym postępowaniu nominacyjnym Rada dokonuje oceny kandydatów na podstawie załączonych materiałów, ocenianych indywidualnie. Od stanu faktycznego konkretnej sprawy zależy, jakie kryteria są stosowane przez Radę w danym postępowaniu, w szczególności co do rozpatrywanych łącznie kryteriów, na które składają się: kwalifikacje, doświadczenie zawodowe kandydatów, poparcie środowiska sędziowskiego oraz dane potwierdzające zdobycie dodatkowych kwalifikacji. Krajowa Rada Sądownictwa jest wyposażona w prawo swobodnej oceny zgromadzonego materiału i możliwość nadania decydującego znaczenia określonym, wybranym kryteriom ustawowym, na podstawie których podejmuje uchwałę.

Wszyscy uczestnicy postępowania, pretendujący do objęcia stanowiska asesorskiego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Poznaniu, spełniają formalnie wszystkie kryteria wyboru, a zatem zadaniem Rady było przeprowadzenie weryfikacji i dokonanie wyboru tych osób, które spełniają wszystkie kryteria - oceniane łącznie - najpełniej i w najwyższym stopniu.

Pan Arkadiusz Marek Skomra posiada wymaganą wiedzę prawniczą i doświadczenie zawodowe, którymi powinni legitymować się kandydaci na asesorów sądowych w wojewódzkim sądzie administracyjnym.

Pozostali uczestnicy postępowania, biorący udział w konkursie, nie spełniają - w świetle zgromadzonych w sprawie materiałów - w wyższym stopniu ocenianych łącznie kryteriów wyboru, wymienionych w art. 6a § 1 pkt 1 w zw. z art. 6 § 1 pkt 6 p.u.s.a. oraz w art. 35 ust. 2 ustawy o KRS, a także nie legitymują się wyższym poziomem wiedzy w dziedzinie administracji publicznej oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej niż Pan Arkadiusz Marek Skomra.

4. Krajowa Rada Sądownictwa wzięła również pod uwagę oceny uzyskane przez kandydatów na dyplomach ukończenia wyższych studiów prawniczych oraz z egzaminów zawodowych.

Oceny na dyplomach ukończenia studiów wyższych prawniczych oraz z egzaminów zawodowych zostały zaprezentowane wyżej, jednakże w niniejszej procedurze konkursowej nie mogły być jedynym kryterium decydującym o wyborze najlepszego kandydata wobec dorobku zawodowego oraz doświadczenia życiowego wskazanego przez Radę kandydata.

W niniejszej procedurze konkursowej wszyscy uczestnicy posiadają odpowiednie doświadczenie zawodowe oraz otrzymali oceny kwalifikacyjne wskazujące, że spełniają wymogi do pełnienia urzędu na stanowisku asesorskim w wojewódzkim sądzie admini stracyj nym.

5. Krajowa Rada Sądownictwa uwzględniła także opinię Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu.

Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu na posiedzeniu 25 marca 2020 r. rekomendowało Panią Agnieszkę Roszkowiak oraz Pana Arkadiusza Marka Skomrę - osoby te uzyskały po 4 głosów "za". W głosowaniu Kolegium pozostali kandydaci - Pan Jacek Leszek Moniuk oraz Pan Jacek Rejman uzyskali po 4 głosy "przeciw".

Pan Arkadiusz Marek Skomra uzyskał zatem pełne poparcie i rekomendację Kolegium Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu.

6. O przedstawieniu Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej Pana Arkadiusza Marka Skomry zadecydował całokształt okoliczności sprawy, a w szczególności ich doświadczenie zawodowe i życiowe. W ocenie Rady, Pana Arkadiusza Marka Skomrę wyróżnia dodatkowo, że z powodzeniem łączy pracę w sądzie administracyjnym z działalnością dydaktyczną, bez jakiegokolwiek uszczerbku dla pracy zawodowej. Pozostali kandydaci, ze wskazanych wyżej przyczyn, nie spełniają kryteriów wyboru w stopniu wyższym niż wybrany kandydat.

7. Powyższe okoliczności spowodowały, że w trakcie posiedzenia Krajowej Rady Sądownictwa 7 sierpnia 2020 r. na:

- Pana Jacka Leszka Moniuka nie oddano głosów "za" ani "przeciw", przy 14 głosach wstrzymujących się", w rezultacie czego nie uzyskał wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pana Jacka Rejmana oddano 1 głos "za", nie oddano głosów "przeciw", przy 14 głosach "wstrzymujących się", w rezultacie czego nie uzyskał wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Panią Agnieszkę Roszkowiak oddano 3 głosy "za", nie oddano głosów "przeciw", przy 12 głosach "wstrzymujących się", w rezultacie czego nie uzyskała wymaganej bezwzględnej większości głosów,

- Pana Arkadiusza Marka Skomrę oddano 12 głosów "za", nie oddano głosów "przeciw", przy 2 głosach "wstrzymujących się", w rezultacie czego uzyskał wymaganą bezwzględną większość głosów.

Mając na uwadze wyniki głosowania, Krajowa Rada Sądownictwa podjęła uchwałę jak na wstępie.

POUCZENIE

Od uchwały Krajowej Rady Sądownictwa uczestnik postępowania może odwołać się do Sądu Najwyższego z powodu sprzeczności uchwały Rady z prawem. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Przewodniczącego Rady w terminie dwutygodniowym od doręczenia uchwały z uzasadnieniem. Do postępowania przed Sądem Najwyższym stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o skardze kasacyjnej, przy czym nie stosuje się art. 871 k.p.c. (art. 44 ust. 1-3 ustawy z 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa; Dz. U. z 2019 r. poz. 84, ze zm.).