Przedłożenie XII Krajowemu Zjazdowi Radców Prawnych projektu uchwały w sprawie wytycznych działania samorządu i jego organów na lata 2020-2024.

Akty korporacyjne

Radc.2020.10.3

Akt nieoceniany
Wersja od: 3 października 2020 r.

UCHWAŁA Nr 201/X/2020
KRAJOWEJ RADY RADCÓW PRAWNYCH
z dnia 3 października 2020 r.
w sprawie przedłożenia XII Krajowemu Zjazdowi Radców Prawnych projektu uchwały w sprawie wytycznych działania samorządu i jego organów na lata 2020-2024

Na podstawie art. 56 ust. 3 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 75) w związku z § 27 ust. 2 uchwały Nr 10/2020 Krajowego Zjazdu Radców Prawnych z dnia 6 listopada 2010 r. w sprawie zasad przeprowadzania wyborów do organów samorządu radców prawnych, liczby członków tych organów oraz trybu ich odwoływania, a także podejmowania uchwał przez organy samorządu, uchwala się, co następuje:
§  1. 
1. 
Krajowa Rada Radców Prawnych przedkłada XII Krajowemu Zjazdowi Radców Prawnych projekt uchwały Kraj owego Zjazdu Radców Prawnych w sprawie wytycznych działania samorządu i jego organów na lata 2020-2024, przygotowany przez Zespół powołany uchwałą Nr 182/X/2020 Krajowej Rady Radców Prawnych z dnia 7 marca 2020 r., w brzmieniu stanowiącym załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
2. 
Krajowa Rada Radców Prawnych przedkłada XII Krajowemu Zjazdowi Radców Prawnych zestawienie indywidualnych wniosków w przedmiocie wytycznych, stanowiące załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały.
§  2. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

-projekt-

UCHWAŁA Nr .../2020

XII KRAJOWEGO ZJAZDU RADCÓW PRAWNYCH

z dnia 2020 r.

w sprawie wytycznych działania samorządu radców prawnych

Na podstawie art. 57 pkt 3 ustawy z dnia б lipca 1982 r. o radcach prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz.75.) uchwala się, co następuje:

Krajowy Zjazd Radców Prawnych stwierdza, że z powodu trwającego w Polsce od 20 marca 2020 r. stanu epidemii i wynikającej stąd niemożności przygotowania i przeprowadzenia Zjazdu w sposób zapewniający wnikliwą i wyczerpującą debatę dotyczącą kierunków działania samorządu radcowskiego, w celu wypracowania wieloletniej wizji i strategii działania samorządu radcowskiego i uchwalenia wynikających z nich wytycznych konieczne jest zwołanie w 2021 r. Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Radców Prawnych.

Mając na uwadze ciągłość działania samorządu i wskazując na aktualne zadania stojące przed samorządem Zjazd wzywa wszystkich członków Krajowej Izby Radców Prawnych, aby w aktywności samorządowej kierowali się następującymi priorytetami:

1.
Stanowcza obrona, wyrażonych w Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej i Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej, wolności oraz praw człowieka i obywatela, w tym praw przysługujących członkom samorządu radców prawnych oraz osobom przez nich reprezentowanym. Niezależność radcy prawnego przy świadczeniu pomocy prawnej oraz ochrona tajemnicy zawodowej stanowić muszą wartości podstawowe i niepodważalne.
2.
Wzmacnianie gwarancji niezależności samorządu radcowskiego, w szczególności zasady samodzielności samorządu radcowskiego w zakresie postępowania dyscyplinarnego.
3.
Troska o fundament etyczny zawodu. Pogłębianie aksjologii i deontologii oraz etosu zawodowego radców prawnych.
4.
Zwiększenie wpływu samorządu na tworzenie prawa, poprzez wzmocnienie Ośrodka Badań, Studiów i Legislacji, zabieganie o udział w spotkaniach i debatach z organami i osobami zaangażowanymi w proces legislacyjny, monitorowanie i opiniowanie projektów ustaw, zwłaszcza istotnych dla funkcjonowania samorządu radcowskiego przez cały proces legislacyjny.
5.
Przygotowanie nowelizacji ustawy o radcach prawnych, uwzględniającej doświadczenia i problemy w jej stosowaniu oraz aktualne uwarunkowania i potrzeby.
6.
Wszechstronne opracowanie zagadnień obejmujących możliwości i uwarunkowania oraz przeciwskazania dla wykonywania zawodu radcy prawnego w spółkach kapitałowych, specjalizacji radców prawnych i liberalizacji ograniczeń w zakresie informowania o wykonywaniu zawodu oraz dopuszczalnych form promocji.
7.
Wprowadzenie procedur umożliwiających diagnozę potrzeb i poznanie opinii jak najszerszego grona członków samorządu oraz wprowadzanie rozwiązań i podejmowanie decyzji z uwzględnieniem wyników tych analiz i badań.
8.
Budowa samorządu nowoczesnego - wykorzystującego informatyzację, digitalizację, metody zdalnej komunikacji oraz społecznościową formułę wymiany informacji.
9.
Metodyczne wsparcie radców prawnych i aplikantów w unowocześnianiu metod i narzędzi wykorzystywanych w pracy zawodowej.
10.
Podnoszenie jakości kształcenia aplikacji radcowskiej, koncentracja na nauczaniu umiejętności praktycznych oraz wspieranie aplikantów jako pełnoprawnych członków samorządu radcowskiego.
11.
Nasilona promocja zawodu, w szczególności przez kampanie prowadzone w środkach społecznego przekazu oraz działalność edukacyjną, społeczną i pro publico bono.
12.
Wsparcie dla radców prawnych, zwłaszcza seniorów oraz aplikantów radcowskich będących w trudnej sytuacji materialnej i życiowej. Inicjowanie działań aktywizujących seniorów.
13.
Zaktywizowanie i zmotywowanie radców prawnych i aplikantów radcowskich do wzmożonego uczestnictwa w życiu samorządu. Wzbogacenie integracyjnych form aktywności radców prawnych i aplikantów radcowskich na gruncie zainteresowań zawodowych, społecznych, kulturalnych i sportowych.
14.
Analiza znaczenia i aktywności samorządu na forum prawniczych organizacji międzynarodowych. Istotne merytorycznie uczestnictwo w pracach i posiedzeniach w zakresie zgodnym z wytycznymi Zjazdu.
15.
Podjęcie działań zmierzających do stworzenia zamkniętego funduszu emerytalnego dla członków samorządu radcowskiego.

Krajowy Zjazd Radców Prawnych zobowiązuje Krajową Radę Radców Prawnych do uszczegółowienia ustalonych priorytetów oraz ewaluacji stosowania się do uchwalonych wytycznych.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WPROWADZENIE

I. 

ZAWARTOŚĆ OPRACOWANIA

Przedłożone opracowanie obejmuje projekty czterech uchwał

Krajowego Zjazdu Radców Prawnych, planowanego na dzień 7 listopada 2020 r., w sprawach dotyczących:

1.
wytycznych działania samorządu radców prawnych i jego organów na lata 2020-2024 w zakresie:
1)
ochrony praworządności - będącej jednym z najbardziej kluczowych obszarów aktywności samorządu radców prawnych w mijającej kadencji, który nie utracił na swej aktualności;
2)
standardów stanowienia prawa - których przestrzeganie jest dramatycznie pilnym wyzwaniem, niezbędnym dla zapewnienia porządku prawnego w Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
ochrony tajemnicy zawodowej radcy prawnego - stanowiącej przedmiot wysoce niepokojących zakusów, objawiających się m.in. w przedłożeniu projektu ustawy przewidującego możliwość zwalniania z tajemnicy adwokacko-radcowskiej przez prokuratora, sposobie implementacji norm dotyczących raportowania schematów podatkowych przez radców prawnych, doradców podatkowych i adwokatów, a także niektórych przejawach sądowego stosowania prawa;
2.
zwołania Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Radców Prawnych i określenia jego agendy.

II. 

IDEA

Punktem wyjścia dla wyjaśnienia idei przedłożonego opracowania jest konstatacja zamieszczona w projekcie uchwały w sprawie zwołania Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Radców Prawnych i określenia jego agendy. Zgodnie z nią, trwająca epidemia koronawirusa uniemożliwia przeprowadzenie podczas jednodniowego KZRP, zaplanowanego na dzień 7 listopada br., wyczerpującej debaty w sprawach, o których mowa w art. 57 pkt 3-4 oraz 7-8 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych. To zaś uzasadnia zwołanie Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Radców Prawnych, na którym należałoby debatę taką przeprowadzić, zwłaszcza w sprawach, które już obecnie można uznać za wymagające stosunkowo pilnego rozstrzygnięcia. Temu celowi służy przedłożony projekt uchwały w sprawie zwołania Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Radców Prawnych i określenia jego agendy, w którym zaproponowano także katalog spraw poddawanych pod debatę NKZRP.

Z drugiej jednak strony istnieją szczególnie ważne zagadnienia, których rozstrzygnięcie nawet podczas jednodniowego KZRP, zaplanowanego na dzień 7 listopada br., wydaje się możliwie i uzasadnione. Do kwestii tych zaliczyć można m.in. problematykę dalszego udziału samorządu radców prawnych w obronie niezależności sądów i niezawisłości sędziów, troskę o standardy stanowienia prawa oraz ochronę tajemnicy zawodowej radcy prawnego.

III. 

ROLA I CECHY WYTYCZNYCH

Przedłożona propozycja zakłada, że uchwalane przez Krajowy Zjazd Radców Prawnych wytyczne działalności samorządu radców prawnych i jego organów:
1)
powinny rozstrzygać o sprawach szczególnie istotnych dla funkcjonowania samorządu radców prawnych, wymagających najmocniejszej legitymizacji; w tym kontekście można w pewnym obrazowym uproszczeniu przyjąć, że wytyczne powinny mieć charakter quasi-referendalny;
2)
powinny być rezultatem wspólnego zdefiniowania zasadniczych problemów, które wymagają rozwiązania w różnych sferach działalności samorządu radców prawnych i jego organów, gdyż tylko jasne zdefiniowanie problemów umożliwia prawidłowe zdefiniowanie celów ("Co chcemy osiągnąć?") i metod ("Jak chcemy to osiągnąć?") działania;
3)
powinny być sformułowane na tyle konkretnie, aby możliwe było prowadzenie monitoringu ich realizacji, a także posiadać jasno określone cele, umożliwiające prowadzenie ich ewaluacji;
4)
powinny być określane w drodze odrębnych uchwał, dotyczących konkretnego zagadnienia lub pozostające w nierozerwalnym związku grupy zagadnień, pozwalających na precyzyjne odzwierciedlenie woli najwyższego organu samorządu radców prawnych w odniesieniu do każdego zagadnienia.

Załącznik Nr  1

Uchwala Nr ___

Krajowego Zjazdu Radców Prawnych

z dnia 7 listopada 2020 r.

w sprawie zwołania Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Radców Prawnych i określenia jego agendy.

§  1. 
Krajowy Zjazd Radców Prawnych stwierdza, że z powodu trwającego stanu epidemii i wynikającej stąd niemożności przeprowadzenia Zjazdu w sposób zapewniający wyczerpującą debatę w sprawach, o których mowa w art. 57 pkt 3-4 oraz 7-8 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych, w celu przeprowadzenia takiej debaty i podjęcia niezbędnych rozstrzygnięć konieczne jest zwołanie Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Radców Prawnych.
§  2. 
1. 
Przedmiotem rozstrzygnięć Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Radców Prawnych, o którym mowa w ust. 1, powinny być przede wszystkim zagadnienia, które były przedmiotem prowadzonej w minionych kadencjach i niespuentowanej dotąd debaty samorządowej, a dotyczące:
1)
celowości dalszego rozszerzania form wykonywania zawodu o spółki kapitałowe, przy uwzględnieniu problematyki ochrony tajemnicy zawodowej;
2)
nowelizacji Kodeksu Etyki Radcy Prawnego, w szczególności w zakresie związanym z promocją i reklamą oraz zasadami kształtowania honorarium;
3)
celowości tworzenia ram prawnych dla posługiwania się przez radców prawnych tytułem specjalisty w danej dziedzinie prawa;
4)
zmiany zasad przeprowadzania wyborów w samorządzie radców prawnych, ukierunkowane na umacnianie demokratyzacji, transparentności i powszechności procesu wyborczego.
2. 
Krajowy Zjazd Radców Prawnych dostrzega także potrzebę podjęcia debaty dotyczącej:
1)
stworzenia dobrowolnego systemu zabezpieczenia emerytalnego dla radców prawnych, np. w formie towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych;
2)
transparentności i szybkości postępowania dyscyplinarnego;
3)
sposobów ochrony obywateli przed nadużyciami ze strony podmiotów oferujących pomoc prawną bez legitymowania się stosownymi uprawnieniami zawodowymi oraz zwalczania innych przejawów nieuczciwej konkurencji na rynku usług prawnych.
§  3. 
Krajowy Zjazd Radców Prawnych zobowiązuje Krajową Radę Radców Prawnych do:
1)
zwołania - w terminie nie późniejszym niż miesięcy od zniesienia stanu epidemii -

Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Radców Prawnych, którego porządek obrad powinien przewidywać przyjęcie wytycznych lub podjęcie konkretnych rozstrzygnięć legislacyjnych w sprawach wymienionych w § 2;

2)
podsumowania rezultatów dotychczasowych prac, przeprowadzenia wnikliwych analiz oraz konsultacji środowiskowych, dotyczących zagadnień wymienionych w § 2, a następnie do przedstawienia efektów tych działań w formie dokumentów, mogących stanowić dla Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Radców Prawnych podstawę do przeprowadzenia merytorycznej debaty, a w ich wyniku do podjęcia prawidłowych rozstrzygnięć.
§  4. 
Krajowy Zjazd Radców Prawnych wzywa wszystkich członków samorządu radców prawnych, a zwłaszcza członków rad okręgowych izb radców prawnych oraz delegatów na Zjazd, do aktywnego udziału w konsultacjach środowiskowych, o których mowa w § 3 pkt 2 niniejszej uchwały.
§  5. 
1. 
Do czasu przeprowadzenia Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Radców Prawnych, o którym mowa powyżej, Zjazd uznaje za aktualne wytyczne działalności samorządu radców prawnych i jego organów, przyjęte przez Krajowy Zjazd Radców Prawnych w uchwale nr 7/2016 z dnia 4 listopada 2016 r.
2. 
Postanowienie ust. 1 nie uchybia odrębnym wytycznym, uchwalonym przez Krajowy Zjazd Radców Prawnych w dniu 7 listopada 2020 r.
§  6. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uchwała nr ___

Krajowego Zjazdu Radców Prawnych

z dnia 7 listopada 2020 r.

w sprawie wytycznych działania samorządu radców prawnych i jego organów

na lata 2020-2024

w zakresie ochrony praworządności.

§  1. 
1. 
Wyrażając głęboką dezaprobatę wobec tych działań władzy publicznej, które prowadziły do naruszenia zasady niezależności sądów oraz zasady niezawisłości sędziowskiej, wynikających z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz prawa Unii Europejskiej, Krajowy Zjazd Radców Prawnych zobowiązuje organy samorządu oraz wzywa wszystkich jego członków do dalszej obrony tych podstawowych zasad demokratycznego państwa prawnego oraz podejmowania adekwatnych działań, zmierzających do zapewnienia pełnego respektowania tych zasad w porządku prawnym Rzeczypospolitej Polskiej.
2. 
Krajowy Zjazd Radców Prawnych zobowiązuje organy samorządu radców prawnych oraz wzywa wszystkich jego członków do udzielania pomocy i wsparcia osobom poszkodowanym w wyniku naruszenia zasady niezależności sądów oraz zasady niezawisłości sędziowskiej albo wskutek przeciwstawiania się ich naruszaniu.
§  2. 
Krajowy Zjazd Radców Prawnych uznaje, że każdy radca prawny, w granicach wyznaczonych przez sumienność i uczciwość, jest nie tylko uprawniony, ale - w ramach realizacji obowiązku jak najlepszej ochrony i obrony interesów klienta - może być także w konkretnych okolicznościach zobowiązany do formułowania wniosków opartych na ocenie obowiązywania przepisów prawa z perspektywy tzw. zasad prawa, stanowiących czynnik zapewniający aksjologiczną spójność systemu prawa. Wnioski te w pewnych przypadkach mogą także sprowadzać się do twierdzenia, że "lex" (ustawa) to nie "ius" (prawo). Odmowa przyznania radcy prawnemu takich kompetencji, zwłaszcza pod rygorem odpowiedzialności dyscyplinarnej, byłaby równoznaczna z twierdzeniem, że związek prawa z moralnością nie jest konieczny. Krajowy Zjazd Radców Prawnych wzywa zatem wszystkie organy samorządu radców prawnych do respektowania tego prawa oraz przeciwstawiania się wszelkim próbom jego naruszania.
§  3. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uchwała nr ___

Krajowego Zjazdu Radców Prawnych

z dnia listopada 2020 r.

w sprawie wytycznych działania samorządu radców prawnych i jego organów

na lata 2020-2024

w zakresie dotyczącym standardów stanowienia prawa.

§  1. 
Wyrażając głębokie zaniepokojenie niskimi standardami stanowienia prawa w Rzeczypospolitej Polskiej, Krajowy Zjazd Radców Prawnych zobowiązuje Krajową Radę Radców Prawnych do podejmowania działań stymulujących poprawę istniejącej sytuacji w sferze przestrzegania zasad techniki prawodawczej przez władze publiczne, a w szczególności do stałego monitoringu jakości legislacji, zwłaszcza w zakresie dotyczącym praw człowieka, funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości oraz spraw mających istotny wpływ na wykonywanie zawodu radcy prawnego.
§  2. 
1. 
Zjazd zobowiązuje Krajową Radę Radców Prawnych do dokonania pełnej implementacji instrumentów wspomagających jakość i transparentność stanowienia prawa wewnętrznego przez organy samorządu radców prawnych, a także weryfikację jego efektywności, opartych na metodzie oceny wpływu (oceny skutków regulacji), której kluczowymi elementami są: jasna definicja rozwiązywanego problemu, wariantowość rozwiązań, odpowiedni zakres konsultacji środowiskowych oraz oparcie procesu decyzyjnego na rzetelnych dowodach.
2. 
Zaleca się Krajowej Radzie Radców Prawnych wykonanie ewaluacji obowiązujących regulacji prawa wewnętrznego przy użyciu instrumentów, o których mowa w ust. 1, przygotowanie efektywnych konsultacji środowiskowych na temat jej wyników, a następnie niezwłoczne wdrożenie zmian normatywnych, stosownie do wyników ewaluacji oraz konsultacji środowiskowych.
§  3. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uchwała nr ___

Krajowego Zjazdu Radców Prawnych

z dnia listopada 2020 r.

w sprawie wytycznych działania samorządu radców prawnych i jego organów

na lata 2020-2024

w zakresie dotyczącym ochrony tajemnicy zawodowej radcy prawnego.

§  1. 
1. 
Uznając, iż tajemnica zawodowa radcy prawnego jako podstawowa gwarancja relacji zaufania oraz prawidłowej komunikacji z klientem stanowi zarówno fundament wykonywania zawodu radcy prawnego, jak też niezbędny element prawa do sądu i rzetelnego procesu, Krajowy Zjazd Radców Prawnych zobowiązuje wszystkie organy samorządu radców prawnych do przeciwdziałania wszelkim zjawiskom zagrażającym ochronie tajemnicy zawodowej radcy prawnego.
2. 
Krajowy Zjazd Radców Prawnych wyraża zdecydowany sprzeciw wobec przejawów nieuzasadnionego zwalniania radców prawnych i aplikantów radcowskich z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej, motywowanego w szczególności błędnym rozumieniem "dobra wymiaru sprawiedliwości", w którym pomija się skutki utraty zaufania obywateli do wymiaru sprawiedliwości oraz wszystkich jego uczestników.
3. 
Krajowy Zjazd Radców Prawnych zobowiązuje Krajową Radę Radców Prawnych oraz rady okręgowych izb radców prawnych do stworzenia instytucjonalnego systemu pomocy dla radców prawnych i aplikantów radcowskich, wobec których podjęte zostały czynności zmierzające do zwolnienia z zachowania tajemnicy zawodowej lub inne czynności, stanowiące zagrożenie dla tajemnicy zawodowej.
§  2. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Załącznik Nr  2

Okręgowa Izba Radców Prawnych w Toruniu

 Toruń, dnia 24 września 2020 roku

Szanowne Koleżanki i Koledzy

W nawiązaniu do dyskusji na temat wytycznych na zbliżający się KZRP w załączeniu przedkładamy propozycje wytycznych w najważniejszych obszarach działania Samorządu Radców Prawnych.

Wytyczne (Projekt)

I.
Wzmocnienie pozycji Samorządu Radców Prawnych, m.in. poprzez inicjatywy ukierunkowane na poprawę pozycji rynkowej radców prawnych oraz poszerzenie uprawnień radców prawnych, oddziaływanie w sferze publicznej, współdziałanie z innymi zawodami prawniczymi oraz z samorządami zawodowymi, współdziałanie w procesie legislacyjnym, działania wzmacniające wpływ Samorządu Radców Prawnych na proces stanowienia prawa, prezentowanie stanowiska w sprawach dotyczących tynku usług prawnych i wymiaru sprawiedliwości oraz poszanowania konstytucyjnych praw jednostki, jak i praw człowieka, publiczną analiza aktów normatywnych, prezentowanie postulatów Samorządu Radców Prawnych, w szczególności w zakresie ustawowych zadań: aplikacji radcowskiej, doskonalenia zawodowego, odpowiedzialności dyscyplinarnej, nieodpłatnej pomocy prawnej, tzw. "prawa dla ubogich", wzmocnienie regulacji w zakresie wszelkich prób zwalniania radców prawnych i aplikantów radcowskich z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej
II.
Wzmocnienie wizerunku i promocji Samorządu Radców Prawnych, zawodu radcy prawnego m.in. poprzez działania ukierunkowane na koordynację strategii wizerunkowej z zadaniami Samorządu Radców Prawnych, rozpowszechnianie informacje na temat działalności samorządu radców prawnych, zawodu radcy prawnego, koordynację działalności wizerunkowej z podnoszeniem standardów wykonywania zawodu, badania środowiska radców prawnych i opinii publicznej w celu monitorowania postrzegania zawodu radcy prawnego, kontynuację działań związanych z komunikacją medialną o działalności publicznej radców prawnych i samorządu, poszerzenie rynku usług prawnych, kształtowanie świadomości potrzeby korzystania z pomocy radcy prawnego wypracowanie spójnej i wspólnej dla wszystkich okręgowych izb radców prawnych koncepcji kreowania wizerunku i budowy marki samorządu radcowskiego i radców prawnych, w tym poprzez edukację prawną oraz kształtowanie świadomości prawnej społeczeństwa, a także wypracowanie metod zarządzania kryzysowego w przypadkach występowania zdarzeń naruszających wizerunek samorządu radców prawnych.
III.
Działania ukierunkowane na podział rynku usług prawnych, m.in. poprzez współpracę z przedstawicielami innych zawodów prawniczych w kluczowych obszarach, takich jak: legislacja, współpraca międzynarodowa, działalność szkoleniowa, odpowiedzialność dyscyplinarna, działania ukierunkowane na profesjonalizację rynku usług prawnych, koordynację działań zmierzających do zwalczania przejawów nieuczciwej konkurencji.
IV.
Działania ukierunkowane na profesjonalne zarządzanie Samorządem Radców Prawnych, m.in. poprzez tworzenie platform, wzmocnienie komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, wzmocnienie kompetencji w zakresie administrowania.
V.
Działania ukierunkowane na dbałość o najwyższy poziom kształcenia w zakresie kształcenia zawodowego radców prawnych, jak i wysoki poziom aplikacji radcowskiej, m.in. poprzez doskonalenie funkcjonujących modeli sprawnego, racjonalnego i efektywnego systemu szkoleń radców prawnych i kształcenia aplikacji. W zakresie aplikacji m.in. poprzez zmianę treści programu aplikacji ukierunkowanego na jeszcze większe upraktycznienie (m.in. stworzenie bloków specjalistycznych nauczania: cywilnego, karnego i administracyjnego - obejmujących prawo materialne i proceduralne), zwiększenie praktyk; zwiększenie stosowania nowoczesnych metod szkolenia w formie zdalnej poprzez stworzenie platform dedykowanych dla aplikantów, doskonalenie metod pracy i wykonywania funkcji patrona.
VI.
Działania ukierunkowane na dbałość o zachowanie najwyższej jakości samorządowego sądownictwa dyscyplinarnego, m.in. poprzez działania ukierunkowane na utrzymaniu sądownictwa dyscyplinarnego w strukturze samorządu, zmianę jakości postępowań dyscyplinarnych, w szczególności w zakresie szybkości i rzetelności postępowań dyscyplinarnych, uzawodowieniu rzeczników dyscyplinarnych i ich zastępców, wzmocnienie jawności działania, poprzez publikację orzeczeń.
VII.
Działania ukierunkowane na wzmocnienie wizerunku Samorządu Radców Pranych jako środowiska przyjaznego, zintegrowanego, otwartego na otoczenie, m.in. poprzez działania w dziedzinie nauki, edukacji i promocji kultury prawnej społeczeństwa, rozwój aktywności w dziedzinie sportu i rekreacji, promowanie postaw kulturotwórczych, dbałość o integrację środowiska przez organizację przedsięwzięć artystycznych i sportowych, współpracę ze stowarzyszeniami i towarzystwami naukowymi, kulturalnymi i sportowymi polskimi i zagranicznymi.

Z wyrazami szacunku