Projekt zarządzenia Prokuratora Generalnego (w brzmieniu z dnia 10 czerwca 2015 r.) w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów oraz innych działów administracji w powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury.

Akty korporacyjne

Prok.2015.6.18

Akt nieoceniany
Wersja od: 18 czerwca 2015 r.

UCHWAŁA Nr 340/2015
KRAJOWEJ RADY PROKURATURY
z dnia 18 czerwca 2015 roku
dotycząca projektu zarządzenia Prokuratora Generalnego (w brzmieniu z dnia 10 czerwca 2015 r.) w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów oraz innych działów administracji w powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury

Krajowa Rada Prokuratury z dezaprobatą stwierdza, że tak ważny i obszerny projekt aktu prawnego przedstawiony został do zaopiniowania Radzie w terminie uniemożliwiającym jego dogłębną analizę.

Niemniej jednak przeprowadzona ocena projektu upoważnia do sformułowania następujących wniosków:

Rada krytycznie opiniuje wprowadzenie znacznie większej niż dotąd liczby urządzeń ewidencyjnych, do których prowadzenia zobowiązani będą pracownicy sekretariatu. Projekt przewiduje ilościowe, a nie jakościowe rozbudowanie repertoriów i rejestrów, tworzenie zbędnych samodzielnych wykazów kontrolnych, na przykład "Wu", "W" czy rejestrów, na przykład "Ak". Jednocześnie zauważyć należy, że bez żadnego racjonalnego powodu rezygnuje się z przejrzystych rejestrów, czego przykładem może być wprowadzenie jednego rejestru "Ks" zamiast dotychczas obowiązujących rejestrów "Ksk" i "Ksu".

Niezgodnie z ustawą Kodeks postępowania karnego oraz niezasadnie z punktu widzenia praktyki, uregulowano kwestie związane z prowadzeniem akt postępowań przygotowawczych. W sposób skomplikowany zaprojektowano gromadzenie materiałów wchodzących w skład tych akt. Proponowane rozwiązania są nieczytelne i budzą wątpliwości, co do ich prawidłowej interpretacji, zaś w zakresie prowadzenia akt dostrzec należy niekonsekwencję używanego nazewnictwa, często odbiegającego od określeń ustawowych oraz rozproszenie uregulowań z tym związanych.

Przygotowanie akt i ich ekspedycja do sądu będzie wymagała znacznie większego nakładu pracy pracowników sekretariatu, a nadto zwiększenia wydatków finansowych.

Rada zauważa, że nie uregulowano całościowo problematyki odnoszącej się do 2 momentu wykreślenia sprawy prowadzonej przez inne organy prowadzące postępowania przygotowawcze, a wpisanej do repertorium "Ds", w której prokurator wykonywał jedynie czynności incydentalne, na przykład przedłużenie czasu trwania dochodzenia.

W projekcie zbyt wąsko określono zakres spraw zaliczanych do spraw nowych, nie uwzględniając chociażby sytuacji uchylenia przez sąd w trybie art. 330 § 1 k.p.k. postanowienia o uchyleniu postanowienia o umorzeniu postępowania przygotowawczego, czy przekazania sprawy prokuratorowi w trybie znowelizowanego art. 343 § 7 k.p.k. (art. 12 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. z 2015 r. poz. 396).

Krajowa Rada Prokuratury mając świadomość, iż wejście w życie opiniowanego aktu prawnego powinno nastąpić równocześnie z wejściem w życie noweli Kodeksu postępowania karnego, uważa, że należy wykorzystać pozostały czas na zmodyfikowanie projektowanych przepisów, z uwzględnieniem zaprezentowanych przez Radę uwag.