Projekt zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia zmieniającego zarządzenie w sprawie warunków zawarcia i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna.

Akty korporacyjne

Lekarz.2022.9.26

Akt nieoceniany
Wersja od: 26 września 2022 r.

STANOWISKO Nr 18/22/P-IX
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 26 września 2022 r.
w sprawie projektu zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia zmieniającego zarządzenie w sprawie warunków zawarcia i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia zmieniającego zarządzenie w sprawie warunków zawarcia i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna, o którym powiadomił Zastępca Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia ds. Medycznych pismem z dnia 16 września 2022 r. (znak: DSOZ-DPZ.400.14.2022 2022.320627.CZDO) zgłasza następujące uwagi do przedmiotowego projektu:

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej nie neguje zasadności wyodrębnienia budżetu powierzonego opieki koordynowanej. Nowy zakres świadczeń w podstawowej opiece zdrowotnej tj. świadczenia opieki koordynowanej - zgodnie z załącznikiem nr 6 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 24 września 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej począwszy od dnia 1 października 2022 r. obejmą:

1) diagnostykę i leczenie nadciśnienia tętniczego, niewydolności serca, przewlekłej choroby niedokrwiennej serca oraz migotania przedsionków,

2) diagnostykę i leczenie cukrzycy,

3) diagnostykę i leczenie astmy oskrzelowej i przewlekłej choroby obturacyjnej płuc,

4) diagnostykę i leczenie niedoczynności tarczycy oraz diagnostyka guzków pojedynczych i mnogich tarczycy.

Świadczenia w budżecie powierzonym opieki koordynowanej - wymienione w 23 pozycjach załącznika nr 1 do projektu zarządzenia Prezesa NFZ mają zatem za zadanie zwiększyć dostęp do badań diagnostycznych z obszaru kardiologii, diabetologii, chorób płuc, alergologii oraz endokrynologii, a także do konsultacji specjalistycznych z zakresu kardiologii, diabetologii, chorób płuc, alergologii i endokrynologii. Zdaniem samorządu lekarskiego konieczne jest jednak wprowadzenie mechanizmów oceny czy wyodrębnienie budżetu opieki koordynowanej w zaproponowanym kształcie oraz z zaproponowanym w projekcie zarządzenia finansowaniem rzeczywiście skróci w wyżej wymienionych obszarach czas oczekiwania pacjentów na świadczenia lekarzy specjalistów i poprawi jakość opieki nad pacjentem.

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zauważa, że projekt zarządzenia nie wskazuje, czy przystąpienie przez świadczeniodawcę do udzielania świadczeń opieki koordynowanej będzie miało charakter dobrowolny.

Wątpliwości budzi także zaproponowany w projekcie zarządzenia tryb współpracy POZ z lekarzami specjalistami w postaci zgłaszania sztywnego harmonogramu ich pracy. Będzie to prowadzić do ograniczenia możliwości przystąpienia do koordynacji. Wydaje się przy tym, że z idei opieki koordynowanej wynika, że narzucanie sztywnych reguł jej funkcjonowania nie jest ani konieczne, ani pożądane.

Zastrzeżenia samorządu lekarskiego budzi także wprowadzenie w § 16 ust. 9 zmienianego zarządzenia Prezesa NFZ limitu wartości konsultacji lekarza POZ z lekarzem specjalistą wynoszącego 3% kwoty budżetu powierzonego opieki koordynowanej w okresie rozliczeniowym. W uzasadnieniu projektu zarządzenia nie określono, dlaczego przyjęto taką wartość limitu, wydaje się tymczasem, że ta forma współpracy lekarza POZ z lekarzem specjalistą jest właściwą drogą do podnoszenia jakości udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej.