Projekt zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia zmieniającego zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju leczenie stomatologiczne.

Akty korporacyjne

Lekarz.2019.8.23

Akt nieoceniany
Wersja od: 23 sierpnia 2019 r.

STANOWISKO Nr 88/19/P-VIII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 23 sierpnia 2019 r.
w sprawie projektu zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia zmieniającego zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju leczenie stomatologiczne

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju leczenie stomatologiczne, o którym powiadomił Bernard Waśko Zastępca Prezesa NFZ ds. Medycznych pismem z dnia 14 sierpnia 2019 r., znak: DSOZ.400.45.2019 2019.57028.KKL, zgłasza następujące uwagi do przedłożonego projektu.

W ocenie Prezydium NRL zastrzeżenia budzi konieczność wyodrębnienia kwoty zobowiązania wynikającej z realizacji umowy zawartej z organem prowadzącym szkołę. W przypadku zakresów świadczeń ogólnostomatologicznych dla dzieci i młodzieży do ukończenia 18 r.ż. oraz świadczeń udzielonych w dentobusie beneficjentami świadczeń w tych zakresach mogą być tylko dzieci i młodzież do 18 r.ż. Z punktu widzenia interesu publicznego nie ma znaczenia, z jakiego tytułu dziecko zostało przyjęte w ramach świadczeń publicznych.

Ponadto należy wskazać, że procedura wyodrębniania kwot dla świadczeń

"szkolnych" rodzi obawy przed powstaniem obowiązku sporządzania odrębnych sprawozdań i raportów statystycznych w zakresie świadczeń udzielonych uczniom szkoły, która współpracuje z gabinetem stomatologicznym. Takie rozwiązanie byłoby dla gabinetów podejmujących się się tego zadania dodatkowym utrudnieniem, zniechęcającym do podjęcia współpracy.

W związku z powyższym jeżeli nie jest możliwe oznaczenie świadczeń "szkolnych" w jednolitym sprawozdaniu to należy w zakresach świadczeń wskazanych w projektowanym § 17a ust.1:

*
w pkt 2) i 3) - odstąpić od wydzielania odrębnych kwot zobowiązania,
*
w pkt 1) (świadczenia ogólnostomatologiczne) wyodrębnić co najwyżej kwotę przeznaczoną na świadczenia udzielane dzieciom i młodzieży do 18 r.ż. (niezależnie od tego, czy świadczenie udzielane jest uczniowi szkoły, z którą gabinet stomatologiczny posiada porozumienie). Należy wskazać, że wykonanie tej części umowy jest weryfikowane z poziomu tego samego sprawozdania tj. na podstawie nr PESEL. Przyjąć bowiem należy, że świadczeniodawca zawiera z organem prowadzącym szkołę umowę i w braku jej wypowiedzenia przez organ prowadzący szkołę należy przyjąć, że umowa jest realizowana. Stąd też brak konieczności wskazywania, które z przyjętych dzieci są uczniami szkoły posiadającej porozumienie z gabinetem stomatologicznym.

W ocenie Prezydium niezrozumiały jest zapis § 1 pkt 1) projektu, który wprowadzając do Zarządzenia przepisu § 17a wadliwie ustala moment uruchomienia zwiększonego finansowania w celu dostosowania umowy do postanowień art. 136 ust. 2 pkt. 1b) ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Przyjęcie projektowanego § 17a ust. 2 oznaczałoby, że wniosek o zwiększenie finansowania świadczeniodawca mógłby złożyć dopiero wówczas, gdy wartość świadczeń "szkolnych" przekroczy nie kwotę odrębną, o której mowa w ust. 1, a kwotę zobowiązania dla całego zakresu. Analogiczny błąd znajduje się w § 1 pkt. 2 projektu - to samo wadliwe rozwiązanie wprowadza się do wzoru umowy (załącznik nr 2) w postaci ustępu 5b.

Jednocześnie należy zauważyć, że zwiększenie kwoty zobowiązania, a w szczególności liczby jednostek rozliczeniowych, związanej z wykonaniem umowy z organem prowadzącym szkołę, nie powinno rodzić obowiązku zmian w harmonogramie pracy. Wielkość wykonania świadczeń "szkolnych" jest trudna do przewidzenia, będzie również zmienna choćby z powodów ferii szkolnych. Trudno zatem oszacować aktywność szkoły w promowaniu świadczeń stomatologicznych wśród uczniów, i tym samym trudno przesądzać o liczbie potrzebnych w tym celu godzin pracy gabinetu, w szczególności mając na uwadze, że czas pracy gabinetu nie powinien ulegać częstym zmianom, aby nie dezorientować pozostałych pacjentów.