Projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym.

Akty korporacyjne

Lekarz.2023.2.24

Akt nieoceniany
Wersja od: 24 lutego 2023 r.

STANOWISKO Nr 13/23/P-IX
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 24 lutego 2023 r.
w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym, przekazanym przy piśmie Zastępcy Szefa Kancelarii Sejmu pana Dariusza Salamończyka z dnia 15 lutego 2023 r. znak: SPS- WP.020.34.5.2023 popiera kierunek proponowanych zmian, których celem jest ograniczenie negatywnego wpływu napojów energetycznych na zdrowie dzieci i młodzieży.

Do przedstawionego projektu Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zgłasza następujące uwagi:

W projektowanym art. 12m ustawy o zdrowiu publicznym, który będzie wprowadzał w określonym zakresie zakaz reklamy i promocji napojów z dodatkiem kofeiny lub tauryny celowe jest dodanie kolejnego punktu wskazującego, że reklama i promocja napojów z dodatkiem kofeiny lub tauryny nie może wykorzystywać wizerunku osób wykonujących zawody medyczne lub podających się za takie osoby lub przedstawiać osób prezentujących te napoje w sposób sugerujący, że wykonują taki zawód. Taki przepis korelowałby z projektowanym brzmieniem art. 12m ust. 2 pkt 4, który zabrania reklamy i promocji tych napojów w sposób, który zawiera stwierdzenia, że napoje z dodatkiem kofeiny lub tauryny mają właściwości lecznicze.

W związku z tym Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej proponuje dodać do art. 12m ust. 2 punkt 9 o brzmieniu: "9) wykorzystującej wizerunek osób wykonujących zawody medyczne lub podających się za takie osoby lub przedstawiającej osoby prezentujące napoje z dodatkiem kofeiny lub tauryny w sposób sugerujący, że wykonują taki zawód.".

Ponadto samorząd lekarski zgłasza zastrzeżenia do brzmienia art. 12n ust. 1 pkt 2 ustawy, który przewiduje zakaz sprzedaży napojów z dodatkiem kofeiny lub tauryny "na terenie szkół i innych jednostek systemu oświaty". Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe nie posługuje się pojęciem "jednostki systemu oświaty", dlatego konieczne jest, aby przepis przewidujący zakaz sprzedaży i obwarowany sankcją karną, był dostatecznie określony i precyzyjny. Wobec tego proponuje się, aby nowelizacja ustawy o zdrowiu publicznym wskazywała, że zakaz sprzedaży napojów z dodatkiem kofeiny lub tauryny obowiązuje na terenie szkół i jednostek wymienionych w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Zasadne jest także rozważenie, czy wszystkie placówki wymienione w art. 2 ustawy Prawo oświatowe mają podlegać przepisowi o zakazie sprzedaży na ich terenie napojów z dodatkiem kofeiny lub tauryny, ponieważ w art. 2 prawa oświatowego są wymienione m.in. placówki doskonalenia nauczycieli czy kolegia pracowników służb społecznych, w których nie występuje konieczność ochrony dzieci i młodzieży przed skutkami spożywana tego rodzaju napojów.