Projekt ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece.
Akty korporacyjne
Sędz.2013.2.7
Akt nieoceniany Wersja od: 7 lutego 2013 r.
OPINIA
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 7 lutego 2013 r.
w przedmiocie projektu ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece
Krajowa Rada Sądownictwa po zapoznaniu się z tekstem przedłożonego jej do zaopiniowania projektu ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece zgłasza krytyczne uwagi do tego projektu:
1)
Podstawowym celem ksiąg wieczystych jest ustalenie stanu prawnego nieruchomości (art. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece Dz. U. z 2001 r., Nr 124, poz. 1361 z późn. zm.) Księgi wieczyste są jawne dla wszystkich, co oznacza, że każdy ma prawo zapoznania się z treścią każdej księgi wieczystej. Celem ich prowadzenia nie jest natomiast ustalanie składników majątkowych i poszukiwanie majątku właścicieli nieruchomości.Zmiana możliwości technicznych umożliwiająca inne sposoby przeszukiwania treści ksiąg wieczystych nie może powodować wykorzystania ksiąg wieczystych dla ustalania sytuacji majątkowej obywateli. Organy Państwa upoważnione są do korzystania z informacji jedynie w zakresie koniecznym dla wykonywania swoich funkcji w granicach przewidzianych przez ustawy.
2)
W razie wprowadzenia ustawowej podstawy dla innego niż dotychczas korzystania z ksiąg wieczystych uprawnienie takie powinno być ograniczone do wybranego organu Państwa, organów podatkowych, które posiadają informację o sytuacji materialnej obywateli, a także otrzymują odpisy aktów notarialnych w związku z dokonywanymi czynnościami dotyczącymi nieruchomości.3)
W razie przyjęcia możliwości udostępniania informacji przetworzonych (art. 1 pkt 8 projektu) konkretnie wymienione podmioty powinny mieć ustawowo zagwarantowane prawo dostępu do danych, natomiast koniecznym jest wprowadzenie trybu kontroli nad prawidłowością tego dostępu i spełnianie warunków, o których mowa w art. 1 pkt 12 projektu, a więc posiadanie urządzeń umożliwiających identyfikację osoby uzyskującej dane, jak i posiadania zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych chroniących przed niezgodnym z przepisami wykorzystaniem danych. Zwrócić należy uwagę, że każdy organ Państwa w razie uzasadnionej potrzeby może od upoważnionego do pozyskiwania danych organu uzyskać stosowne informację w konkretnym postępowaniu.4)
Krajowa Rada Sądownictwa zwraca uwagę na to, że projekt ustawy przesądza ustawową właściwość organu władzy wykonawczej - Ministra Sprawiedliwości do wydawania odpisów i wyciągów.5)
Rada konsekwentnie stoi na stanowisku, że propozycja wprowadzenia możliwości samodzielnego generowania przez wnioskodawcę wydruków dokumentów z systemu mających moc dokumentów wydawanych przez Centralną Informację Ksiąg Wieczystych, którą to możliwość przewiduje w projektowanym brzmieniu art. 364 ust 4 ustawy o księgach wieczystych i hipotece, nie będzie sprzyjać pewności obrotu i prawidłowej realizacji zasady jawności ksiąg wieczystych. Stworzy natomiast ryzyko posługiwania się w obrocie dokumentami, które nie będą odzwierciedlały stanu prawnego nieruchomości opisanego w CBDKW. Czynności prawne dotyczące nieruchomości dokonywane są z udziałem notariusza i właściwym jest, żeby to notariusz weryfikował i ewentualnie poświadczał stan prawny nieruchomości, której dotyczy czynność. Rada wyraża zaniepokojenie propozycją uczynienia z prywatnych wydruków dokumentów mających istotne znaczenie dla pewnego obrotu.6)
Krajowa Rada Sądownictwa zwraca uwagę, że w obecnej sytuacji na rynku nieruchomości nie ma samodzielnego generowania przez wnioskodawców z CBDKW dokumentów zrównanych mocą z dokumentami urzędowymi. Rada zwraca uwagę, że system ksiąg wieczystych oparty jest na wartościach, jakimi są pewność ujawnionych w księgach treści i realizacja konstytucyjnej zasady ochrony własności (art. 64 Konstytucji RP). Postulowane tym samym przez projektodawców wygoda wnioskodawcy, jak również szybkość postępowania wieczystoksięgowego, nie mogą stanowić celu samego w sobie, który dominowałby nad wymienionymi powyżej pryncypiami.7)
Zdaniem Rady wartym rozważenia rozwiązaniem byłoby umożliwienie generowania takich dokumentów przez Notariuszy i Sądy. Wydruk taki mógłby być zrównany z mocą dokumentów wydawanych przez Centralną Informację Ksiąg Wieczystych po podpisaniu (uczynieniu wzmianki o podmiocie, który dokument wygenerował) przez podmiot go generujący. Dla potrzeb innych postępowań wystarczającym wydaje się ustalenie aktualnego stanu prawnego nieruchomości w CBDKW, przy ewentualnym rozważeniu możliwości generowania dokumentów z systemu przez ograniczony krąg podmiotów np. organów administracji na potrzeby postępowań dotyczących konkretnych nieruchomości.8)
Krajowa Rada Sądownictwa zwraca uwagę na zakres danych ujawnionych a dotyczących stosunków kredytowych. Dotyczy to także możliwości przeszukiwania danych przez znaczną liczbę podmiotów. Rada zauważa przy tym, że projektodawca proponując poszerzenie dostępu do danych zawartych w CBDKW nie przewidział ostałecznie żadnych, normatywnych instrumentów ochrony tych danych. Brak propozycji uregulowań w przedmiotowym zakresie budzi tym większe zastrzeżenia, że w projekcie założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece z dnia 26 kwietnia 2011 r. projektodawca wielokrotnie wskazywał na potrzebę karno - prawnej ochrony danych zawartych w CBDKW, zwłaszcza przed procederem ich wtórnego przetwarzania w celu dalszej dystrybucji.