Projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniający rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci w odniesieniu do amalgamatu stomatologicznego i innych produktów z dodatkiem rtęci podlegających ograniczeniom co do produkcji, wywozu i przywozu.

Akty korporacyjne

Lekarz.2023.11.23

Akt nieoceniany
Wersja od: 23 listopada 2023 r.

STANOWISKO Nr 71/23/P-IX
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 23 listopada 2023 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci w odniesieniu do amalgamatu stomatologicznego i innych produktów z dodatkiem rtęci podlegających ograniczeniom co do produkcji, wywozu i przywozu

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci w odniesieniu do amalgamatu stomatologicznego i innych produktów z dodatkiem rtęci podlegających ograniczeniom co do produkcji, wywozu i przywozu, przekazanym przez Departament Lecznictwa w Ministerstwie Zdrowia przy piśmie z dnia 17 listopada 2023 r. (znak: DLG.747.59.2023.TK) przedstawia następujące stanowisko:

W projektowanym rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającym rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci w odniesieniu do amalgamatu stomatologicznego i innych produktów z dodatkiem rtęci podlegających ograniczeniom co do produkcji, wywozu i przywozu (Regulation of the European Parliament and of the Council amending Regulation (EU) 2017/852 of the European Parliament and of the Council of 17 May 2017 on mercury as regards dental amalgam and other mercury-added products subject to manufacturing, import and export restrictions) przewiduje się dodanie w art. 10 rozporządzenia ustępu 2a oraz ustępu 7, które dotyczą amalgamatu stomatologicznego.

Proponowany art. 10 ust. 2a rozporządzenia przewiduje rozszerzenie zakazu stosowania amalgamatu stomatologicznego na wszystkich członków populacji Unii od dnia 1 stycznia 2025 r. (całkowite wycofanie z użytku), przy jednoczesnym zabezpieczeniu prawa lekarzy dentystów do dalszego jego stosowania, gdy zostanie to uznane za absolutnie niezbędne ze względu na szczególne potrzeby medyczne pacjenta (np. alergie, problemy z nawilżaniem jamy ustnej itp.).

Proponowany art. 10 ust. 7 rozporządzenia przewiduje wprowadzenie zakazu produkcji w Unii Europejskiej i wywozu z Unii amalgamatu dentystycznego od dnia 1 stycznia 2025 r.

Biorąc pod uwagę aktualną faktyczną sytuację w Polsce, czyli to, że w praktyce amalgamat stomatologiczny nie jest już stosowany ani w ramach świadczeń finansowanych ze środków publicznych, ani w ramach pozostałych świadczeń, Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej nie zgłasza uwag do projektu rozporządzenia. Proponowane przez Komisję Europejską zmiany nie będą bowiem istotnie wpływały na zasady udzielania świadczeń w Polsce.

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej wskazuje jednak, że skoro projekt rozporządzenia przewiduje, iż w szczególnych sytuacjach lekarz dentysta będzie miał prawo zastosować amalgamat, to jednocześnie proponowany w art. 10 ust. 7 rozporządzenia zakaz produkcji amalgamatu na terytorium UE może stać się faktyczną przeszkodą w stosowaniu amalgamatu nawet w tych wyjątkowych sytuacjach.