Projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie badań klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi oraz uchylenia dyrektywy 2001/20/WE.
Lekarz.2013.7.5
Akt nieocenianySTANOWISKO Nr 50/13/P-VI
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 5 lipca 2013 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie badań klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi oraz uchylenia dyrektywy 2001/20/WE
Udział komisji etycznych w procedurze wydawania pozwolenia
Przedstawiony przez Komisję Europejską projekt rozporządzenia całkowicie pomija kwestię udziału komisji etycznych 1 w procedurze wydawania pozwolenia na badanie kliniczne. Jest to wyraźny krok wstecz w porównaniu z obecnie obowiązującą dyrektywą 2001/20/WE 2 .
W tym kontekście Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej z zadowoleniem przyjmuje, że Komisja Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności Parlamentu Europejskiego (Komisja ENVI), która jako komisja przedmiotowo właściwa opracowuje projekt stanowiska Parlamentu w tej sprawie, uwzględniła w swoim sprawozdaniu udział komisji etycznych w procedurze wydawania pozwolenia na badanie kliniczne.
Jednakże rola komisji etycznych nie powinna być ograniczona tylko do zbadania wniosku o wydanie pozwolenia i wyrażenia opinii (co przewiduje poprawka nr 79 Komisji ENVI).
Aby zapewnić jak najszerszą ochronę uczestników badań, wydawanie pozwoleń przez państwa członkowskie należy uzależnić od pozytywnej decyzji interdyscyplinarnej i niezależnej komisji etycznej. Warunkiem wydania pozwolenia powinno więc być uprzednie wyrażenie zgody przez komisję etyczną, zaś wydanie negatywnej decyzji przez komisję etyczną musi bezwzględnie skutkować brakiem wydania pozwolenia na badanie kliniczne.
Ramy czasowe procedury wydawania pozwolenia
W projekcie rozporządzenia przedstawionym przez Komisję Europejską przewidziane zostały zbyt krótkie terminy na podejmowanie poszczególnych decyzji w ramach procedury wydawania pozwolenia na badanie kliniczne. W połączeniu z zasadą milczącej zgody stwarza to poważne ryzyko, że w wielu przypadkach państwa członkowskie nie będą w stanie przeanalizować dokumentacji w sposób wystarczająco dokładny i rzetelny.
Zawarta w sprawozdaniu Komisji ENVI propozycja wydłużenia poszczególnych terminów o 2 dni jest w ocenie Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej niewystarczająca. Jest to de facto zmiana kosmetyczna, biorąc pod uwagę, że w świetle zaproponowanego w sprawozdaniu Komisji ENVI nowego motywu 9f preambuły (poprawka nr 15) terminy określone w rozporządzeniu mają być oparte na dniach kalendarzowych a nie roboczych.
Ochrona uczestników badań
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej stwierdza, że bezpieczeństwo, prawa zdrowie i dobro uczestników badań są nadrzędne w stosunku do innych interesów i w taki sposób muszą być postrzegane w pracach nad projektem rozporządzenia. Decyzja uczestnika o wzięciu udziału w badaniu musi być wyrażona w pełni świadomie, na podstawie przekazanych mu wyczerpujących informacji o badaniu i wiążącym się z nim ryzykiem, swobodnie i dobrowolnie. Dodatkowa ochrona powinna obejmować osoby z grup bardziej narażonych na ryzyko.
W związku z tym Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej popiera następujące poprawki do projektu przedstawionego przez Komisję Europejską zawarte w sprawozdaniu Komisji ENVI: