Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania.

Akty korporacyjne

Lekarz.2023.10.19

Akt nieoceniany
Wersja od: 19 października 2023 r.

STANOWISKO Nr 63/23/P-IX
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 19 października 2023 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania, przekazanym przy piśmie Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia pana Macieja Miłkowskiego z dnia 27 września 2023 r. (znak: DIWP.0210.4.2023.MG) zgłasza następujące uwagi do projektu:

Na poparcie zasługuje uproszczenie zasad prowadzenia dokumentacji medycznej w szpitalnym oddziale ratunkowym w odniesieniu do osób, które podczas segregacji medycznej zostały przydzielone do kategorii pilności oznaczonej kolorem zielonym lub niebieskim i na podstawie § 6 ust. 11 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 czerwca 2019 r. w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego (Dz.U. 2023 poz. 1225) zostały skierowane bezpośrednio po triażu do podstawowej opieki zdrowotnej. W stosunku do takich pacjentów rzeczywiście nie ma potrzeby wystawiania karty informacyjnej z leczenia szpitalnego, która może zostać zastąpiona kartą segregacji medycznej podpisaną przez osobę, która przeprowadziła segregację medyczną. Stąd nie budzi zastrzeżeń projektowany § 21 ust. 7 rozporządzenia w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania, który przewiduje rezygnację z wystawiania karty informacyjnej w takim przypadku.

Doprecyzowania wymaga jednak projektowany § 2 ust. 4 pkt 5a rozporządzenia w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania - przewiduje on, że karta segregacji medycznej ma zostać uznana za dokumentację indywidualną zewnętrzną. Projekt rozporządzenia ani dołączone do niego uzasadnienie nie wyjaśniają czy intencją projektodawcy jest, aby dokumentację indywidualną zewnętrzną stanowiła tylko karta segregacji medycznej w sytuacji gdy pacjent otrzymał kategorię pilności oznaczoną kolorem zielonym lub niebieskim i został skierowany do miejsca udzielania świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, czy też intencją prawodawcy jest, aby dokumentację indywidualną zewnętrzną stanowiła każda karta segregacji medycznej, w tym także karta segregacji medycznej wystawioną pacjentowi, któremu przydzielono kategorię pilności oznaczoną kolorem czerwonym, pomarańczowym lub żółtym. Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zwraca uwagę, że pacjenci, którzy w trakcie segregacji medycznej nie otrzymali kategorii pilności oznaczonej kolorem zielonym lub niebieskim i nie zostali skierowani do miejsc udzielania świadczeń zdrowotnych z zakresu POZ, nadal będą otrzymywać kartę informacyjną z leczenia szpitalnego (stanowiącą dokumentację indywidualną zewnętrzną), dlatego w ich wypadku karta segregacji medycznej niekoniecznie musi mieć status dokumentacji indywidualnej zewnętrznej.

W związku z powyższym § 2 ust. 4 pkt 5a rozporządzenia w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania mógłby otrzymać brzmienie:

"karta segregacji medycznej - w przypadku, o którym mowa w § 20a ust. 3.".

Zmianie uległyby wówczas także § 12 ust. 1 pkt 2 lit. d oraz § 12a ust. 1 pkt 2 lit. d rozporządzenia, które powinny otrzymać brzmienie:

"d) karty segregacji medycznej - w przypadku, o którym mowa w § 20a ust. 3;";

Zastrzeżenia budzi projektowany § 44 ust. 5 rozporządzenia w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania. Przewiduje się w nim, że w przypadku awarii System Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego (SWD PRM) dysponent zespołów ratownictwa medycznego będzie prowadził dokumentację medyczną w postaci papierowej. Projekt rozporządzenia przewiduje, że w takim wypadku dokumentacja medyczna wytworzona w postaci papierowej podlega digitalizacji zgodnie z art. 13b ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia. Odesłanie do całego art. 13b ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia będzie miało ten skutek, że dysponenci będą zobowiązani do informowania pacjenta, którego dokumentacja została zdigitalizowana, o tym fakcie oraz o możliwości odbioru dokumentacji medycznej w postaci papierowej we wskazanym terminie, nie krótszym niż 1 rok od dnia przekazania informacji. Jest to obowiązek nadmiarowy, wobec tego proponuje się, aby w § 44 ust. 5 rozporządzenia doprecyzować, że dokumentacja medyczna wytworzona w postaci papierowej w przypadku, o którym mowa w ust. 3, podlega digitalizacji zgodnie z art.

13b ustęp 1-3 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia.

W projektowanym § 46 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania wskazane jest, by karta medycznych czynności ratunkowych, oprócz daty i czasu odmowy przyjęcia w podmiocie leczniczym pacjenta przywożonego przez zespół ratownictwa medycznego, zawierała także oznaczenie osoby odmawiającej przyjęcia pacjenta oraz danych podmiotu, w którym odmówiono przyjęto pacjenta. Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej uważa, że w dokumentacji powinny być dane pracownika i podmiotu odmawiającego przyjęcia pacjenta. W przypadku zdarzeń niepożądanych będą to istotne informacje. Wobec tego proponuje się, aby dodawany § 46 ust. 1 pkt 4 lit. ee rozporządzenia miał brzmienie:

"ee) odmowy przyjęcia pacjenta przez podmiot leczniczy od zespołu ratownictwa medycznego, ze wskazaniem nazwy i adresu tego podmiotu leczniczego oraz imienia, nazwiska i tytułu zawodowego osoby, która odmówiła przyjęcia pacjenta, jeżeli dotyczy,".