Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych.

Akty korporacyjne

Lekarz.2014.11.7

Akt nieoceniany
Wersja od: 7 listopada 2014 r.

STANOWISKO Nr 52/14/P-VII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 7 listopada 2014 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po rozpatrzeniu projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych, przekazanego przy piśmie pana Piotra Warczyńskiego, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia, z dnia 17 października 2014 r, zgłasza następujące uwagi do przedstawionego projektu rozporządzenia:
1)
w ocenie Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej niepotrzebne jest dalsze rozbudowywanie sprawozdawczości w zakresie list oczekujących na świadczenia opieki zdrowotnej w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej; należy ograniczyć tę sprawozdawczość do osób czekających zbyt długo - np. powyżej 3 miesięcy;
2)
z projektu rozporządzenia wynika, że aplikacja z imiennym wykazem oczekujących pacjentów wymuszać będzie dodatkowe wprowadzanie danych, tymczasem winna ona przyjmować dane w systemie plików xml, powszechnie stosowanym przez świadczeniodawców z uwagi na wymagania NFZ;
3)
w zmienianej tabeli nr 16 lp. 1 użyto sformułowania "podstawowa opieka specjalistyczna"; pojęcie takie nie występuje w obowiązujących przepisach prawa;
4)
wydawanie karty onkologicznej w formie papierowej wydłuży czas oczekiwania na świadczenia, gdyż wymagać będzie wpisywania w niej danych z dokumentacji

medycznej;

5)
wprowadzenie wymogu przekazania danych o wystawionej karcie onkologicznej w aplikacji NFZ w dniu wydania karty będzie stanowiło nieuzasadnione odstępstwo od zasad regulujących sprawozdawczość świadczeńiodawców, zgodnie z którymi dane wpisywane są na koniec miesiąca, co pozwalało na racjonalne gospodarowanie czasem pracy osób zatrudnionych; realizacja tego wymogu będzie dla świadczeń iodawców organizacyjnie bardzo trudna;
6)
projekt przewiduje nadmierne rozbudowanie ilości danych gromadzonych w rejestrze świadczeń i sprawozdawczości związanej z prowadzeniem pacjentów onkologicznych; dodatkowo projekt rozporządzenia zakłada wprowadzenie ich w 5 miejscach: dokumentacji pacjenta, rejestrze świadczeń, karcie onkologicznej (papierowej), raporcie NFZ w postaci xml i przez specjalnym portalu.

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej stwierdza, że tak znaczne rozszerzenie zakresu danych, które będą zobowiązani gromadzić i przechowywać świadczeńiodawcy nadmiernie obciąży ich obowiązkami administracyjnymi ze szkodą dla pacjentów. Z tego również względu Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej za niedopuszczalne uznaje projektowane wprowadzenie obowiązku osobnego wprowadzania danych w aplikacji NFZ, przesyłanych w plikach xml i wpisywania tych danych również w formie papierowej do karty onkologicznej.

Zastrzeżenia budzi również celowość gromadzenia i przechowywania tak licznych danych o konkretnych, identyfikowanych osobach oraz właściwość takich działań, z punktu widzenia prawa pacjentów do ochrony ich danych osobowych. Art. 190 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, stanowiący upoważnienie do wydania przedmiotowego rozporządzenia, przy jego tworzeniu każe uwzględniać potrzebę ochrony danych osobowych. Przewidziane w projekcie rozporządzenia nadmierne i niepotrzebne gromadzenie tych danych stoi w sprzeczności z zaleceniem ich ochrony, przewidzianym w ww. delegacji ustawowej.