Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego.

Akty korporacyjne

Lekarz.2023.11.17

Akt nieoceniany
Wersja od: 17 listopada 2023 r.

STANOWISKO Nr 69/23/P-IX
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 17 listopada 2023 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego, przekazanym przy piśmie Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia pana Macieja Miłkowskiego z dnia 31 października 2023 r. (znak: DLG.72.13.2023.MG) nie zgłasza uwag do projektu.

Odnosząc się do faktu, że projektowany akt prawny planuje zmienić wymogi dla świadczeniodawców, które zostały wprowadzone niecały miesiąc przed opublikowaniem projektu, Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zgłasza uwagę, że zmiana wymogów stosowanych wobec placówek udzielających świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych powinna być poprzedzona dokładną analizą istniejących po stronie świadczeniodawców realnych możliwości spełnienia tego wymogu tak pod względem organizacyjno-finansowym, jak i pod względem dostępnych na rynku zasobów kadrowych profesjonalistów medycznych. Narzucenie wymogów niemożliwych do spełnienia przez większość świadczeniodawców powoduje ryzyko ograniczenia dostępności do świadczeń i niepokój wśród pacjentów o możliwość kontynuacji leczenia w wybranej przez nich placówce.

W załączniku 3a do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego, w wersji obowiązującej od dnia 6 października 2023 r., ustalono warunki szczegółowe, jakie powinni spełnić świadczeniodawcy realizujący świadczenia gwarantowane diagnostyki i leczenia onkologicznego poszczególnych grup nowotworów. Wśród tych warunków dla centrum kompetencji raka piersi wskazano, że konieczne jest posiadanie "w lokalizacji" jednostki diagnostyki patomorfologicznej (zakładu albo pracowni).

Jak wskazuje obecnie Ministerstwo Zdrowia, zaostrzenie dla centrum kompetencji raka piersi warunków posiadania jednostki diagnostyki patomorfologicznej w stosunku do poprzednio obowiązujących wymogów może wiązać się z ograniczeniem dostępności do świadczeń gwarantowanych z uwagi na ryzyko, że nie wszyscy świadczeniodawcy będą kontynuowali realizację kompleksowej opieki nad świadczeniobiorcą z rakiem piersi, gdyż nie posiadają w lokalizacji zakładu lub pracowni patomorfologicznej.

Biorąc pod uwagę kryterium dostępności pacjentów do świadczeń zasadne jest - przewidziane w projektowanym rozporządzeniu - wprowadzenie okresu przejściowego, tak aby do dnia 31 grudnia 2025 r. dopuszczalne było realizowanie kompleksowej opieki onkologicznej nad pacjentem z nowotworem piersi przez centrum kompetencji raka piersi, które posiada jednostkę diagnostyki patomorfologicznej (zakład lub pracownię) jedynie "w dostępie", czyli zapewnia realizację tej diagnostyki w innym miejscu niż miejsce udzielania świadczeń.