Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

Akty korporacyjne

Lekarz.2024.1.25

Akt nieoceniany
Wersja od: 25 stycznia 2024 r.

STANOWISKO Nr 3/24/P-IX
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 25 stycznia 2024 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych, przekazanym przy piśmie Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny z dnia 17 stycznia 2024 r. (znak: DLJ.0210.2.2023.OK), zgłasza następujące uwagi:

W projektowanym rozporządzeniu Ministra Zdrowia został uregulowany tryb pracy oraz organizacja, Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych, zadania sekretarza Zespołu i wysokość wynagrodzenia członków Zespołu.

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej wskazuje, że projekt rozporządzenia używa dwóch określeń: "członek Zespołu wyznaczony do przygotowania opinii" i "członek Zespołu wyznaczony do pełnienia funkcji sprawozdawcy" w zależności od tego, czy Zespół działa w składzie jednoosobowym czy większym. Wprowadzenie takiego podziału nie jest konieczne, a nadmiernie komplikuje terminologię rozporządzenia. Proponuje się ujednolicenie nazw używanych w projektowanym rozporządzeniu (§ 2, § 3 ust. 1, 2, 3, 6, § 4), poprzez posługiwanie się terminem "członek zespołu wyznaczonego do

przygotowania opinii".

Ponadto, zważając na chronologię pracy Zespołu, proponuje się, aby dotychczasowa treść § 3 ust. 1-5, który określa tryb pracy nad przygotowaniem opinii Zespołu, została usytuowana jeszcze przed dotychczasowym § 2, który dotyczy przekazania ukończonej opinii sekretarzowi Zespołu. Dopiero w kolejnym paragrafie należy zamieścić dotychczasową regulację zawartą w § 2 rozporządzenia (dotyczącą sytuacji, gdy Zespół działa w składzie jednoosobowym - gdzie nie ma potrzeby regulowania trybu przygotowywania opinii przez jedną osobę) i § 3 ust. 6 rozporządzenia (dotyczącą sytuacji, gdy Zespół działa w składzie dwuosobowym albo trzyosobowym).

Niezależnie w jakim składzie działa Zespół, termin na oddanie opinii sekretarzowi Zespołu jest taki sam i wynosi 2 miesiące, nie ma więc konieczności opisywania terminu na przekazanie opinii sekretarzowi Zespołu w dwóch jednostkach redakcyjnych rozporządzenia (§ 2 i § 3 ust. 6 projektu rozporządzenia) - może być jeden, wspólny przepis, który to określi.

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zgłasza ponadto, że projekt rozporządzenia powinien przyznawać osobie wyznaczonej do przygotowania opinii możliwość zwrócenia się, z ważnych powodów, o zmianę tego wyznaczenia. Zasadne jest wprowadzenie takiej możliwości np. w sytuacji czasowej niezdolności do pracy z powodu choroby lub innej przemijającej przeszkody.

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej wskazuje, że projekt rozporządzenie nie określa w jaki sposób dochodzi do przyjęcia opinii, gdy członkowie Zespołu powołanego w składzie dwuosobowym głosują odmiennie. Należy zatem wprowadzić w rozporządzeniu mechanizm rozstrzygający spór w razie równości głosów członków dwuosobowego Zespołu.

Zastrzeżenia budzi § 6 projektowanego rozporządzenia w zakresie, w jakim przewiduje możliwość powołania kolejnego Zespołu do wydania opinii w sprawie wcześniej zaopiniowanej przez inny Zespół. Takiej możliwości nie przewiduje ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.

W § 8 projektu rozporządzenia wskazano, że członkowi Zespołu przysługuje

wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż 8.359,00 zł miesięcznie. Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej przypomina, że maksymalną wysokość wynagrodzenia członka Zespołu określa bezpośrednio art. 67x ust. 9 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta i wynosi ona 120% przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku ubiegłego, ogłaszanego, w drodze obwieszczenia, przez Prezesa GUS. Wprowadzenie w projektowanym rozporządzeniu określonej kwotowo maksymalnej wysokości miesięcznego wynagrodzenia będzie skutkowało koniecznością corocznej nowelizacji rozporządzenia. Ponadto zwraca się uwagę, że - przy identycznym ustawowym ograniczeniu maksymalnej wysokości miesięcznego wynagrodzenia dla członków Komisji Odwoławczej do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych Minister Zdrowia wynikającym z art. 67zg ust. 8 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta - w projekcie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wysokości wynagrodzenia członków Komisji Odwoławczej do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych nie wprowadzono określonej kwotowo maksymalnej wysokości miesięcznego wynagrodzenia członka Komisji.