Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ramowych procedur przyjmowania, obsługi zgłoszeń alarmowych i powiadomień o zdarzeniach oraz dysponowania zespołów ratownictwa medycznego przez dyspozytora medycznego.

Akty korporacyjne

Lekarz.2019.1.7

Akt nieoceniany
Wersja od: 7 stycznia 2019 r.

STANOWISKO Nr 2/19/P-VIII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 7 stycznia 2019 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ramowych procedur przyjmowania, obsługi zgłoszeń alarmowych i powiadomień o zdarzeniach oraz dysponowania zespołów ratownictwa medycznego przez dyspozytora medycznego

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ramowych procedur przyjmowania, obsługi zgłoszeń alarmowych i powiadomień o zdarzeniach oraz dysponowania zespołów ratownictwa medycznego przez dyspozytora medycznego, przekazanym przy piśmie Pani Józefy Szczurek-Żelazko - Sekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia z dnia 17 grudnia 2019 r., znak: ROR.450.2.8.2018.MG, zgłasza następujące uwagi do przedłożonego projektu:
1)
w § 2 ust. 2 pkt 2 w miejsce zapisu: "weryfikację i potwierdzenie danych wprowadzonych do elektronicznego formularza zgłoszenia danych przez operatora numerów alarmowych" proponuje się zapis: "weryfikację i potwierdzenie adresu miejsca zdarzenia wprowadzonego do elektronicznego formularza zgłoszenia danych przez operatora numerów alarmowych".

Uzasadnienie: weryfikacja wszystkich zapisów dokonanych przez operatora wydłuży niepotrzebnie czas przyjmowania zgłoszenia, istotne jest potwierdzenie poprawności danych adresowych. Inne ważne dane będą wynikały z wywiadu medycznego;

2)
w § 2 ust. 3 w miejsce zapisu: "dyspozytor medyczny przyjmujący zdarzenie podejmuje trzy próby nawiązania rozmowy z osobą wzywającą" proponuje się zapis: "dyspozytor medyczny przyjmujący zdarzenie podejmuje do trzech prób nawiązania rozmowy z osobą wzywającą w zależności od powodu wezwania wprowadzonego do elektronicznego formularza zgłoszenia przez operatora numerów alarmowych".

Uzasadnienie: w sytuacji zgłoszeń dotyczących bezpośredniego zagrożenia życia obligatoryjne wykonywanie trzech prób połączenia niepotrzebnie wydłuży czas przyjmowania zgłoszenia;

3)
w § 2 ust. 5 proponuje usunąć zapis dotyczący eCall, ponieważ zgłoszenia z tego systemu nie wpływają bezpośrednio do dyspozytorni medycznych, a za pośrednictwem operatorów numerów alarmowych. Ponadto proponuje się w pkt 1 dodać wyrazy: "w razie potrzeby", zaś w pkt 2 zamiast: "w przypadku braku możliwości nawiązania połączenia uznaje zgłoszenie za zasadne i je przyjmuje" proponuje się dodać zapis: "w przypadku uznania zgłoszenia za zasadne przyjmuje je".

Uzasadnienie: część zgłoszeń wpływających od innych służb nie wymaga dodatkowej weryfikacji zasadności, np. wezwanie do postrzelonego policjanta, bądź dodatkowe informacje mogą być uzyskane po zadysponowaniu zespołów ratownictwa medycznego;

4)
w § 4 ust. 2 proponuje się dodać pkt 3 w brzmieniu: "Minister Zdrowia ogłasza w drodze obwieszczenia standardy kwalifikowania przez dyspozytorów medycznych zgłoszeń do odpowiednich kodów pilności".

Uzasadnienie: przez ponad 10 lat od wprowadzenia systemu PRM w obecnym kształcie nie przyjęto żadnych jednolitych zasad kodyfikacji wyjazdów, co zmusza poszczególnych dysponentów do wydawania własnych wytycznych w tym zakresie. Koniecznością jest ujednolicenie standardów;

5)
w § 6 ust. 1 proponuje się dodać zapis dotyczący obowiązku weryfikacji danych adresowych zdarzenia i statusu obsługi tego zdarzenia podczas obsługi ponaglenia przez dyspozytora medycznego oraz zapis o przeprowadzeniu w razie potrzeby przez dyspozytora przyjmującego ponaglenie instrukcji udzielania pomocy osobie poszkodowanej. Uzasadnienie: ponaglenie może wynikać z długiego czasu oczekiwania na zespół ratownictwa medycznego, co w niektórych przypadkach może wynikać z błędu w lokalizacji zdarzenia lub problemów z dotarciem na miejsce zdarzenia przez zespół ratownictwa medycznego.
6)
w § 7 ust. 1 pkt 5 w miejsce zapisu: "- decyduje o liczbie zespołów ratownictwa medycznego do zadysponowania" proponuje się zapis: "- decyduje o liczbie i rodzaju zespołów ratownictwa medycznego do zadysponowania".

Uzasadnienie: dyspozytor wysyłający oprócz liczby zrm musi przypisać wyjazd dla zespołu S lub P.

Ponadto proponuje się dodać kolejny ustęp o następującej treści: "Minister Zdrowia ogłasza w drodze obwieszczenia standardy kwalifikowania przez dyspozytorów medycznych zgłoszeń dla zespołów S i P".

Uzasadnienie: przez ponad 10 lat od wprowadzenia systemu PRM w obecnym kształcie nie przyjęto żadnych jednolitych zasad przypisywania wyjazdów dla zespołów S i P, co zmusza poszczególnych dysponentów do wydawania własnych wytycznych w tym zakresie lub też pozostawia dyspozytorów na łasce własnej wiedzy i doświadczenia.

7)
w § 9 pkt 2 proponuje się zastąpienie wyrazów: "na żądanie" wyrazem "ustala"

Uzasadnienie: kierownik zespołu ratownictwa medycznego po osobistym badaniu pacjenta zna jego stan, powinien więc współuczestniczyć w decydowaniu o miejscu docelowym dla pacjenta. Dyspozytor nie powinien być jednoosobowo odpowiedzialny za te decyzje.