Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie programu pilotażowego w zakresie kompleksowej opieki nad świadczeniobiorcami, u których stwierdzono występowanie otyłości lub wysokie ryzyko jej rozwoju KOSBMI Dzieci.

Akty korporacyjne

Lekarz.2024.2.20

Akt nieoceniany
Wersja od: 20 lutego 2024 r.

STANOWISKO Nr 8/24/P-IX
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 20 lutego 2024 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie programu pilotażowego w zakresie kompleksowej opieki nad świadczeniobiorcami, u których stwierdzono występowanie otyłości lub wysokie ryzyko jej rozwoju KOSBMI Dzieci

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie programu pilotażowego w zakresie kompleksowej opieki nad świadczeniobiorcami, u których stwierdzono występowanie otyłości lub wysokie ryzyko jej rozwoju KOS-BMI Dzieci, przekazanym przy piśmie Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia, pana Marka Kosa z dnia 1 lutego 2024 r. (znak: ZPN.0210.3.2023.AP), negatywnie opiniuje projekt.

Samorząd lekarski nie neguje oczywiście potrzeby podjęcia działań zmierzających do poprawy jakości i efektywności leczenia świadczeniobiorców w wieku do 18. roku życia, u których występuje otyłość lub wysokie ryzyko jej rozwoju. Nadwaga i otyłość to niewątpliwie zjawiska stanowiące poważny problem zdrowotny, a także społeczny.

Programy pilotażowe z uwagi na specyfikę wyboru podmiotów leczniczych, które je realizują, oraz sposób finansowania świadczeń, stanowią wyjątek od zasady konkurencyjnego dostępu placówek medycznych do możliwości realizowania świadczeń finansowanych i dostępu pacjentów do świadczeń. Stanowiąc odstępstwo od obowiązujących zasad i warunków udzielania świadczeń opieki zdrowotnej, stosowanie programów pilotażowych nie powinno być nadmiernie wykorzystywane.

Zastrzeżenia budzi ponadto, że w projektowanym rozporządzeniu przewiduje się długi, bo prawie 4-letni okres trwania programu pilotażowego, przy objęciu programem pilotażowym niewielkiej grupy liczącej nie więcej niż 2 tys. świadczeniobiorców w skali całego kraju.