Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego.
Lekarz.2023.5.12
Akt nieocenianySTANOWISKO Nr 29/23/P-IX
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 12 maja 2023 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego
W uzasadnieniu opiniowanego projektu rozporządzenia wskazano, że odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego to inicjatywa podjęta na wniosek Głównego Inspektora Sanitarnego, związana ze stwierdzeniem spadku liczby diagnozowanych zakażeń SARS-CoV-2, a także odnotowywanych zgonów i hospitalizacji z tego powodu. W ocenie Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej w aktualnej sytuacji epidemicznej w Polsce wystąpiły przesłanki do zniesienia stanu zagrożenia epidemicznego. Nie oznacza to jednak końca pandemii, co wskazuje na konieczność wdrożenia systemu długoterminowego zarządzania pandemią COVID-19, którego w Polsce brakuje. Dlatego samorząd lekarski postuluje, aby jednocześnie z odwołaniem stanu zagrożenia epidemicznego władze publiczne w Polsce przygotowały pakiet rozwiązań prawnych i organizacyjnych, umożliwiających wdrożenie Tymczasowych Zaleceń WHO na lata 2023-2025 1 .
W dniu 5 maja 2023 r. Dyrektor Generalny WHO stwierdził, że COVID-19 jest obecnie ustalonym i ciągłym problemem zdrowotnym, który nie stanowi już zagrożenia zdrowia publicznego o zasięgu międzynarodowym. Obserwuje się utrwalony spadkowy trend liczby zgonów z powodu COVID-19, hospitalizacji i przyjęć na oddziały intensywnej terapii z powodu COVID-19. Nie oznacza to jednak zakończenia pandemii, ponieważ wirus stale mutuje, a nowe warianty wywołują kolejne fale zachorowań. Z tego względu zalecono, aby w aktualnej sytuacji wdrożyć pakiet Tymczasowych Zaleceń WHO na lata 2023-2025 obejmujących m.in.:
1. utrzymywanie wzrostu krajowego potencjału i przygotowywanie się na przyszłe wydarzenia, aby uniknąć wystąpienia paniki i zaniedbań i poprawić gotowość kraju na przyszłe wybuchy epidemii;
2. włączenie szczepień przeciwko COVID-19 do powszechnych programów szczepień oraz podejmowanie wysiłków na rzecz zwiększenia zasięgu szczepień przeciwko COVID-19 dla wszystkich osób z grup o wysokim priorytecie;
3. łączyć informacje z różnych źródeł w zakresie danych dotyczących nadzoru nad patogenami układu oddechowego, aby umożliwić wszechstronną ocenę sytuacji;
4. wspierać badania nad ulepszeniem szczepionek, które ograniczają przenoszenie i mają szerokie zastosowanie oraz badania mające na celu zrozumienie pełnego spektrum, częstości występowania i wpływu stanu po COVID-19 oraz ewolucji SARS- COV-2 w populacjach o obniżonej odporności.