Projekt rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości zmieniającego rozporządzenie - Regulamin urzędowania sądów powszechnych (w zakresie protokołu elektronicznego).
Sędz.2012.4.20
Akt nieocenianyOPINIA
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 20 kwietnia 2012 r.
w przedmiocie projektu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości zmieniającego rozporządzenie - Regulamin urzędowania sądów powszechnych (w zakresie protokołu elektronicznego).
Jednocześnie Rada zaznacza, że w razie zmian w projekcie aktu zmieniającego rozporządzenie, do opiniowania winien być przedstawiony cały projekt nowelizujący. Dokonywanie, na kolejnych etapach prac legislacyjnych, korekt projektu aktu zmieniającego rzutuje bowiem nie tylko na konkretne przepisy wprowadzane do niego, ale może także wpływać na rozumienie całości regulacji. Opiniowanie zmian wywołuje konieczność odniesienia się do całości docelowego kształtu aktu prawnego, nie zaś wybiórczo do jednej określonej kwestii.
W podobnym kontekście Rada zwraca uwagę na problem utworzenia nowych stanowisk urzędniczych - kierownika zespołu transkrybentów oraz transkrybentów. Do przedmiotowego projektu nie załączono propozycji zmian rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 30 marca 2010 r. w sprawie stanowisk i szczegółowych zasad wynagradzania urzędników i innych pracowników sądów i prokuratury oraz odbywania stażu urzędniczego (Dz.U. Nr 49 poz. 299), co wskazuje na celowość dogłębnej rewizji projektowanych zmian.
Mając powyższe na uwadze, Krajowa Rada Sądownictwa w zakresie przedstawionych zmian dotyczących protokołu elektronicznego wyraża poniższe uwagi:
Krajowa Rada Sądownictwa pragnie jednocześnie zwrócić uwagę na skalę niedoszacowania kosztów wprowadzenia protokołu elektronicznego, albowiem dokonana przy nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego kalkulacja obejmowała jedynie sprzęt i inne wyposażenie związane z samym sporządzeniem zapisu, natomiast pominięto koszt realizacji czynności akcesoryjnych i zapewnienie w tym zakresie stosownego wyposażenia sprzętowego, oprogramowania i szkoleń. Związane jest to w szczególności z koniecznością modernizacji sprzętu komputerowego pozostającego w dyspozycji sędziów, sekretariatów i biur obsługi interesantów, przeprowadzenia stosownych szkoleń sędziów i urzędników sądowych, kosztów nowego oprogramowania czy dostosowania aktualnie będącego w dyspozycji sądów oraz zatrudnienia transkrybentów.
Nie uwzględniono także konieczności odsłuchań materiałów i spowolnionej pracy całych sądów spowodowanej pracochłonnością przewidywanych przez kolejnych projektodawców rozwiązań. Powyższe z pewnością przedłuży ogólny czas postępowań cywilnych.
Przeprowadzone testy systemów informatycznych do obsługi protokołu elektronicznego wymuszają konieczność dodatkowej czynności przed właściwym sporządzeniem protokołu elektronicznego. Systemy informatyczne wymagać będą pobierania próbek mowy/głosu osób, których zeznania/wystąpienia mają być elektronicznie protokołowane co pochłonie cały ewentualny zysk czasowy w czasie prowadzenia rozprawy, jaki mógłby przynieść idealnie funkcjonujący system rozpoznawania mowy. Krajowa Rada Sądownictwa widzi konieczność przyspieszenia prac nad wprowadzenia programu do transkrypcji głosu na tekst.
Projektowane zmiany nie rozwiązują problemów zapoznawania się z nagraniem przebiegu rozpraw przez osoby, które nie posługują się sprawnie sprzętem elektronicznym. W okresie przejściowym koniecznym jest prowadzenie równolegle zapisu audiowizualnego (obrazu i dźwięku) oraz zapisu tradycyjnego (w formie pisemnego protokołu).