Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów spółek kapitałowych powstałych z przekształcenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Akty korporacyjne

Lekarz.2022.11.18

Akt nieoceniany
Wersja od: 18 listopada 2022 r.

STANOWISKO Nr 29/22/P-IX
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 18 listopada 2022 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów spółek kapitałowych powstałych z przekształcenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów spółek kapitałowych powstałych z przekształcenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, przekazanym przy piśmie Sekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów pana Artura Sobonia z dnia 2 listopada 2022 r., znak: DD6.8200.8.2022, przedstawia następujące stanowisko.

Zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób prawnych w stosunku do dochodów spółek kapitałowych powstałych z przekształcenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w zakresie dochodów stanowiących równowartość niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych wniesionych nieodpłatnie przez podmiot tworzący zostało przyjęte w drodze rozporządzenia Ministra Finansów już w grudniu 2019 r. Obecny projekt rozporządzenia planuje przedłużyć okres zaniechania poboru podatku dochodowego do końca 2025 r. Samorząd lekarski popiera wprowadzenie rozwiązań prawnych, które pozwolą zmniejszyć obciążenia podatkowe podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych, stąd do treści projektu rozporządzenia Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej nie zgłasza uwag.

W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia Minister Finansów wskazuje, że jest ono uzasadnione ważnym interesem publicznym oraz stwierdza, iż pozostawanie tych środków w sektorze zdrowia (zamiast przeznaczenia ich na odprowadzenie podatku dochodowego) oznacza wydatkowanie ich w tym sektorze, co stanowi uzasadnienie dla zwolnienia z podatku w przedmiotowym zakresie. Stanowisko Ministerstwa Finansów zawarte w uzasadnieniu do projektu jest w pełni uzasadnione. Skoro jednak Ministerstwo Finansów trafnie wskazuje, że tego rodzaju ulga podatkowa jest zgodna z interesem społecznym i ma obowiązywać przez okres 5 lat od daty jej wprowadzenia, to zasadnym jest zaproponowanie, aby dochody te objęte były zwolnieniem podatkowym zapisanym na stałe w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, a nie rozporządzeniu Ministra Finansów wydawanym tylko na czas określony na podstawie art. 22 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.