Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego.

Akty korporacyjne

Lekarz.2023.1.26

Akt nieoceniany
Wersja od: 26 stycznia 2023 r.

STANOWISKO Nr 7/23/P-IX
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 26 stycznia 2023 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego, o którym powiadomił Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji i nauki pan Wojciech Murdzek pismem z dnia 30 grudnia 2022 r. (znak: DP-WLS.0231.6.2022.AK) zgłasza następujące uwagi do przedmiotowego projektu:

Odnośnie do projektowanej rezygnacji z realizacji zajęć w formie seminariów na rzecz realizacji zajęć w formie ćwiczeń w ramach praktycznego nauczania klinicznego na VI roku studiów Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej wskazuje, że dobrze prowadzone seminaria przez osoby posiadające wiedze i doświadczenie kliniczne są cennym źródłem wiedzy.

W zakresie projektowanego zmniejszenia liczby godzin zajęć z przedmiotów przedklinicznych na rzecz nauk klinicznych, należy to uznać za krok w dobrym kierunku, ale działania te należy podejmować z zachowaniem ostrożności i dbałości o jakość kształcenia. Samorząd lekarski wyraża zaniepokojenie czy propozycja ta nie jest spowodowana przede wszystkim ograniczeniem dostępu niektórych uczelni do laboratoriów i prosektoriów. Praktyczne rezultaty będą zależały od tego jaką bazę naukowo-dydaktyczną posiada dana uczelnia. Wobec powszechnie znanych braków kadrowych wśród nauczycieli akademickich wątpliwości budzi, czy realizacja tego zamierzenia będzie w ogóle możliwa. Dokonując zmian w standardach kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty, należy także pamiętać, że studia na kierunku lekarskim i lekarsko-dentystycznym mają profil ogólnoakademicki, a nie profil praktyczny, co oznacza, że powinny być powiązane z działalnością naukową danej uczelni i powinny uwzględniać udział studentów w zajęciach przygotowujących do prowadzenia działalności naukowej.