Projekt Informacji o realizacji działań wynikających z Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego w 2013 r.

Akty korporacyjne

Lekarz.2014.8.8

Akt nieoceniany
Wersja od: 8 sierpnia 2014 r.

STANOWISKO Nr 33/14/P-VII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 8 sierpnia 2014 r.
w sprawie projektu Informacji o realizacji działań wynikających z Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego w 2013 r.

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po rozpatrzeniu projektu Informacji o realizacji działań wynikających z Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego w 2013 r, przekazanego przy piśmie pana Igora Radziewicza - Winnickiego, Podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia, z dnia 24 lipca 2014 r., zgłasza następujące uwagi do przedstawionego projektu:

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej stwierdza, że pomimo środków przeznaczonych na działania szkoleniowo - informacyjne w resortach współpracujących z Ministerstwem Zdrowia, reforma organizacji ochrony zdrowia psychicznego przebiega bardzo opornie. W szczególności na niższych szczeblach administracji widoczna jest niechęć do angażowania sił i środków (głównie finansowych) na realizację Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego. Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zwraca również uwagę na braki w organizacji kształcenia specjalistycznej kadry, która powinna być bazą dla realizacji Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego. Nie wypracowano mechanizmów motywujących lekarzy do podjęcia specjalizacji w dziedzinie psychiatrii oraz podejmowania pracy w małych ośrodkach. Reforma studiów medycznych w znacznym stopniu ograniczyła ilość godzin dydaktycznych poświęconych na kształcenie przeddyplomowe, co najprawdopodobniej odbije się na dalszym spadku zainteresowania specjalizacją z psychiatrii.

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej podziela pogląd wyrażony w Raporcie Rzecznika Praw Obywatelskich Ochrona Zdrowia Psychicznego w Polsce - 2014, o zagrożeniu realizacji Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego i konieczności wprowadzenia w przyszłości następujących środków zaradczych:

1)
powołania Parlamentarnej Komisji Zdrowia Psychicznego, składającej się z członków przedstawicieli wszystkich partii politycznych, czuwających nad wdrażaniem Programu;
2)
równoległego powołania kilkuosobowej posiadającej kompetencje decyzyjne, centralnej grupy koordynującej proces wdrażania Programu, reprezentowanej przez odpowiednich Dyrektorów z resortów zdrowia, pracy i polityki społecznej oraz Narodowego Funduszu Zdrowia;
3)
skumulowania środków finansowych rozproszonych w różnych Ministerstwach i uruchomienie przez Ministerstwo Zdrowia (wzorem programów onkologicznych) resortowego programu reformy psychiatrii;
4)
wzrostu nakładów Narodowego Funduszu Zdrowia na psychiatrię oraz odpowiednia adekwatna wycena świadczeń;
5)
wzrostu nakładów na szpitale psychiatryczne przy szpitalach ogólnych.
6)
kontraktowania przez NFZ zespołów leczenia środowiskowego
7)
przeciwdziałania deficytowi kadr poprzez podniesienie wynagrodzenia dla osób specjalizujących się w psychiatrii i innych specjalistów niezbędnych dla systemu ochrony zdrowia psychicznego.