Postulat implementowania prawnych gwarancji odpowiedniego standardu kształcenia na kierunkach medycznych.
KAAUM.2021.11.25
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr 30/2021
KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH UCZELNI MEDYCZNYCH
z dnia 25 listopada 2021 r.
w sprawie postulatu implementowania prawnych gwarancji odpowiedniego standardu kształcenia na kierunkach medycznych
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Uzasadnienie
Uzasadnienie
Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych po raz kolejny podkreśla stanowiącą warunek s/ne qua non należytej jakości kształcenia rolę szpitali klinicznych w przygotowywaniu personelu medycznego do wykonywania zawodu. Prawidłowe kształcenie w zawodach medycznych warunkowane jest posiadaniem własnego zaplecza w postaci bazy do praktycznej nauki zawodu, co potwierdza także Polska Komisja Akredytacyjna, zwracając uwagę na zapewnienie w ten sposób należytej rękojmi nauczania medycyny na poziomie akademickim.
Podczas posiedzenia KRAUM w dniu 22.06.2021 r. Zespół ds. Przygotowania Założeń do Ustawy o Szpitalach Klinicznych w materiale pod tytułem Szpitale kliniczne a planowana reforma szpitali w Polsce - propozycje rozwiązań zaprezentował założenia systemowych regulacji w zakresie finansowania szpitali klinicznych, przewidując, m.in. nielimitowanie procedur wysokospecjalistycznych, utworzenie dedykowanego dla szpitali klinicznych, VI poziomu PSZ oraz ustawowe gwarancje dodatkowe finansowania podmiotowego według wskaźnika 1,1 i 1,15 albo 1,2, kumulowanego z innymi ustanowionymi przez płatnika wskaźnikami, pod warunkiem uzyskania odpowiedniego wyniku akredytacji.
Trwającym aktualnie w Parlamencie pracom legislacyjnym nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy -Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1569) towarzyszy istotna dyskusja w przedmiocie dopuszczalnego kompromisu pomiędzy mechanizmami zwiększenia liczby absolwentów na kierunkach medycznych z uwagi na istotne braki kadrowe a jakością ich kształcenia, stanowiącą warunek konieczny udzielania świadczeń zdrowotnych z należytą starannością oraz w zgodzie z aktualną wiedzą medyczną. W pracach tych ujawniono niepodważalną rolę własnej bazy klinicznej w zapewnieniu optymalnego modelu kształcenia kolejnych pokoleń kadr medycznych.
Powyższe uzasadniało podjęcie przez KRAUM niniejszej Uchwały.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Projekt zmian legislacyjnych
Projekt zmian legislacyjnych
z dnia
o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz niektórych innych ustaw
W ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 t.j.) w art. 53 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
"6. Pozwolenie na utworzenie studiów na kierunkach lekarskim lub lekarskodentystycznym może uzyskać uczelnia akademicka, która posiada kategorią naukową A+, A albo B+ w dyscyplinie w zakresie nauk medycznych lub nauk o zdrowiu oraz jest większościowym udziałowcem, większościowym współwłaścicielem, właścicielem lub podmiotem tworzqcym dla podmiotu leczniczego w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne szpitalne, posiadającym profile systemu zabezpieczenia odpowiadające co najmniej profilom właściwym dla poziomu szpitala III stopnia, określonego w art. 951 ust. 2 pkt 3 -osiem profili systemu zabezpieczenia spośród wskazanych w art. 951 ust. 4 pkt 1-3, w tym trzy profile systemu zabezpieczenia spośród wskazanych w art. 951 ust. 4 pkt 3 ustawy o świadczenia opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1285 t.j.)";
W ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1285 t.j.) w art. 951 ust. 4 w punkcie 6 kropkę zastępuje się przecinkiem, a po nim dodaje się punkt 7 w brzmieniu:
"7) poziom szpitali klinicznych, które posiadają profile systemu zabezpieczenia odpowiadające co najmniej profilom właściwym dla poziomu szpitala III stopnia, określonego w art. 951 ust. 2 pkt 3 - osiem profili systemu zabezpieczenia spośród wskazanych w art. 951 ust. 4 pkt 1-3, w tym trzy profile systemu zabezpieczenia spośród wskazanych w art. 951 ust. 4 pkt 3 ustawy o świadczenia opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1285 t.j.) oraz finansowane są według wskaźnika 1,1, 1,15 albo 1,2, kumulowanego z innymi ustanowionymi przez płatnika wskaźnikami, pod warunkiem uzyskania odpowiedniego wyniku akredytacji CMJ (odpowiednio: 75-80, 81-90, 91-100). Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady organizacji oraz finansowania szpitali klinicznych.";
W ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2021 r. poz. 711 t.j.) w art. 6 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
"6. Uczelnia medyczna może utworzyć i prowadzić podmiot leczniczy w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej albo spółki kapitałowej. Uczelni medycznej, o której mowa w art. 53 ust. 6 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 t.j.), wraz z pozwoleniem na utworzenie studiów na kierunkach lekarskim lub lekarsko-dentystycznym, zapewnia się szpital kliniczny w rozumieniu art. 951 ust. 4 pkt 7 ustawy o świadczenia opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1285 t.j.), co nie uchybia korzystania przez uczelnię medyczną z jednostek organizacyjnych innych podmiotów leczniczych udostępnionych w trybie, o którym mowa w art. 89 ust. 3 ustawy dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2021 r. poz. 711 t.j.)".