Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej.

Akty korporacyjne

Lekarz.2015.1.30

Akt nieoceniany
Wersja od: 30 stycznia 2015 r.

STANOWISKO Nr 7/15/P-VII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 30 stycznia 2015 r.
w sprawie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej po rozpatrzeniu poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej, przekazanego przy piśmie pana Adama Podgórskiego Zastępcy Szefa Kancelarii Sejmu znak GMS-WP-173-274/14 z dnia 16 grudnia 2014 r. z dezaprobatą przyjmuje sposób pracy nad nim. Przepisy kompleksowo regulujące sprawy ochrony zdrowia w armii powinny być oczywiście przedmiotem pracy Rządu i poddane normalnej ścieżce legislacyjnej. Projekt jest kolejnym przykładem nagannego zwyczaju pomijania tej drogi legislacji (w tym ważnego etapu konsultacji społecznych). Jednocześnie Prezydium z satysfakcją przyjmuje inicjatywę odchodzenia, na razie w szczególnym obszarze wojskowej służby zdrowia, od szkodliwej idei przyjmowania, że ochrona zdrowia jest podobną do innych gałęzią gospodarki poddawaną komercjalizacji i regulowaną prawami wolnego rynku. Na ten błąd leżący u podstaw obowiązującej ustawy o działalności leczniczej samorząd lekarski wielokrotnie zwracał uwagę. W związku z tym Prezydium stwierdza, że zaproponowane zmiany są zdecydowanie niewystarczające i oczekuje kolejnych inicjatyw nowelizacyjnych, które zwiększyłyby odpowiedzialność państwa za to, co dzieje się w systemie ochrony zdrowia.
Prezydium zgłasza następujące uwagi do art. 1 przedstawionego projektu ustawy:
1)
pkt 5 - należy rozważyć skreślenie projektowanego przepisu, zmieniającego art. 13 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Przepis art. 13 zmienianej ustawy dotyczy dopuszczalności wykonywania działalności innej niż lecznicza w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych pod warunkiem, że nie jest uciążliwa dla pacjenta lub przebiegu leczenia - nie zaś ogólnej uciążliwości dla pacjenta warunków, w jakich przebiega leczenie, co sugeruje uzasadnienie projektu. W związku z powyższym projektowany pkt 5 nie realizuje celu przedstawionego w uzasadnieniu ustawy;
2)
pkt 7- w dodawanym ust. 4a pkt 1 należy doprecyzować projektowaną delegację dla Ministra Obrony Narodowej, aby z przepisu tego jednoznacznie wynikało, że dotyczy on określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zarówno podmioty lecznicze będące jednostkami budżetowymi, jak też jednostki wojskowe niebędące jednostkami budżetowymi, utworzone przez Ministra Obrony Narodowej.