Plany pracy na rok 2022 Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych oraz Komisji i Zespołów problemowych działających przy Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych.

Akty korporacyjne

NIPIP.2022.3.24

Akt nieoceniany
Wersja od: 24 marca 2022 r.

UCHWAŁA Nr 527/VII/2022
NACZELNEJ RADY PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH
z dnia 24 marca 2022 r.
w sprawie planów pracy na rok 2022 Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych oraz Komisji i Zespołów problemowych działających przy Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz. U. 2021, poz. 628) oraz Uchwały Nr 21 VII Krajowego Zjazdu Pielęgniarek i Położnych z dnia 20 stycznia 2016 r. w sprawie programu samorządu pielęgniarek i położnych na okres VII kadencji oraz art. 14hb ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2021, poz. 2095 ze zm.) uchwala się, co następuje:
§  1. 
Przyjmuje się plan pracy na rok 2022:
1.
Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
2.
Komisji Etyki, stanowiący załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
3.
Komisji Prawa i Legislacji stanowiący załącznik nr 3 do niniejszej uchwały.
4.
Komisji Nauki, Kształcenia i Rozwoju Zawodowego, stanowiący załącznik nr 4 do niniejszej uchwały.
5.
Zespołu ds. Kontroli Organizatorów Kształcenia, stanowiący załącznik nr 5 do niniejszej uchwały.
6.
Komisji Budżetowo-finansowej, stanowiący załącznik nr 6 do niniejszej uchwały.
7.
Komisji ds. Warunków Płacy i Pracy, stanowiący załącznik nr 7 do niniejszej uchwały.
8.
Zespołu ds. Ochrony Zdrowia Pracujących, stanowiący załącznik nr 8 do niniejszej uchwały.
9.
Komisji ds. Położnych, stanowiący załącznik nr 9 do niniejszej uchwały.
10.
Komisji ds. Świadczeń Gwarantowanych, stanowiący załącznik nr 10 do niniejszej uchwały.
11.
Zespołu ds. Podstawowej Opieki Zdrowotnej, stanowiący załącznik nr 11 do niniejszej uchwały.
12.
Zespołu ds. Opieki Długoterminowej i Paliatywnej, stanowiący załącznik nr 12 do niniejszej uchwały.
13.
Zespołu ds. Lecznictwa Szpitalnego, stanowiący załącznik nr 13 do niniejszej uchwały.
14.
Komisji Skarg i Wniosków, stanowiący załącznik nr 14 do niniejszej uchwały.
15.
Zespołu ds. Domów Pomocy Społecznej, stanowiący załącznik nr 15 do niniejszej uchwały.
16.
Zespołu ds. Służb Mundurowych, stanowiący załącznik nr 16 do niniejszej uchwały.
17.
Zespołu ds. Ratownictwa Medycznego, stanowiący załącznik nr 17 do niniejszej uchwały.
§  2. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

PLAN PRACY NACZELNEJ RADY PIELĘGNIAREK I POŁOŻNYCH

Lp.ZadaniaSposób realizacjiTermin realizacjiOdpowiedzialni za wykonanie
1.Współdziałanie w ustalaniu kierunków rozwoju pielęgniarstwa i położnictwa1. Współudział w realizacji przyjętej w dniu 15 października2019r. Polityki Wieloletniej Państwa na rzecz rozwoju Pielęgniarstwa i Położnictwa w Polsce.

2. Współpraca z Ministrem Zdrowia, Departamentem Rozwoju Kadr Medycznych, Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych, Ministrem Edukacji i Nauki oraz Ministrem Rodziny, i Polityki Społecznej.

3. Współpraca z Organizacjami i Stowarzyszeniami zrzeszającymi pielęgniarki i położne w kraju i poza granicami kraju.

Cały rokNRPiP

Prezydium NRPiP

2.Analiza i opiniowanie kierunków rozwoju ochrony zdrowia1. Opracowywanie propozycji zmian przepisów prawnych dotyczących wykonywania zawodu pielęgniarki i zawodu położnej (nowe uprawnienia).

2. Opiniowanie projektów aktów normatywnych w zakresie dotyczącym ochrony zdrowia i zasad organizacji opieki zdrowotnej.

3. Podejmowanie stanowisk w sprawach stanu zdrowia społeczeństwa polskiego.

4. Udział w pracach i wdrożenie mechanizmów na rzecz poprawy, dostępności społeczeństwa polskiego do opieki zdrowotnej.

5. Współpraca z Ministerstwem Zdrowia w zakresie poprawy funkcjonowania opieki zdrowotnej.

Cały rokNRPiP
3.Realizacja zadań przejętych od administracji państwowej1. Oszacowanie faktycznych kosztów ponoszonych przez NIPiP oraz OIPiP w związku z przejętymi zadaniami.

2. Ustalenie warunków umów związanych z przekazywaniem przez Ministra właściwego do spraw zdrowia środków finansowych na realizacje zadań przejętych od administracji państwowej dla NIPiP oraz OIPiP.

3. Kontynuacja prac związanych z wdrożeniem nowego wzoru prawa wykonywania zawodu.

Pkt. 1,2,3 do 30 czerwca 2022r.

Pkt.4 do 31 grudnia 2022r.

NRPiP
4.Prowadzenia Ośrodka Informacyjno-Edukacyjnego1. Współpraca z Ośrodkami Informacyjno- Edukacyjnymi przy Okręgowych Izbach Pielęgniarek i Położnych.

2. Współpraca z Departamentem Rozwoju Kadr Medycznych w Ministerstwie Zdrowia oraz z Ministerstwem Edukacji i Nauki.

3. Opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących zagadnień związanych z uznawaniem kwalifikacji zawodowych i innych dokumentów.

4. Udzielanie informacji na temat uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek i położnych.

5. Udzielanie informacji i bieżąca pomoc w korzystaniu z systemu IMI m.in. w zakresie ostrzeżeń, wniosków o udzielenie informacji w zakresie kwalifikacji zawodowych, Europejskiej Legitymacji Zawodowej.

6. Organizacja szkoleń dla OIPiP korzystaniu z systemu IMI m.in. w zakresie ostrzeżeń, wniosków o udzielenie informacji, uznawania kwalifikacji zawodowych, oraz opracowanie materiałów na stronę www.nipip.pl

Cały rokNRPiP

Ośrodek Informacyjno-Edukacyjny

5.Działalność wydawnicza1. Magazyn Pielęgniarki i Położnej (10 wydań w roku).

2. Wydania specjalne MPiP:

- Komórki macierzyste z krwi pępowinowej. Przewodnik dla pielęgniarek i położnych;

- Zalecenia w opiece diabetologicznej 2022 r.;

- Leczenie ran - ZSC;

- Opieka nad pacjentem onkologicznym;

- Dobre praktyki - pobieranie krwi.

3. Repriny z artykułów na zlecenie.

4. Publikacje książkowe

- Książka poświęcona Polkom, które otrzymały Medal im. Florence Nightingale (objętość ok. 350 stron) - powstaje we współpracy z GKH, planowane wydanie maj 2022 r.;

- Alfabet covidowy, autor Sebastian Kuklo. Planowana publikacja - lipiec 2022.

5. Opracowanie koncepcji zeszytów: Pacjent onkologiczny; Pacjent pediatryczny; Opieka nad seniorem; Pacjent po udarze; Pacjent w stanie terminalnym, Położna POZ.

Cały rokNRPiP

Prezydium NRPiP

Rada Programowa MPiP

Zespól Redakcyjny

6.Współpraca z organami administracji publicznej, samorządami i organizacjami pielęgniarek i położnych za granicą oraz samorządem innych zawodów zaufania publicznego.1. Kontynuacja współpracy w zakresie międzynarodowej aktywności towarzystw.

2. Pozyskiwanie materiałów źródłowych dotyczących pielęgniarstwa i polityki zdrowotnej w Europie i na Świecie.

3. Uczestniczenie w spotkaniach, posiedzeniach organizowanych przez Władzę Publiczną.

4. Współorganizowanie cyklicznych spotkań na szczeblu krajowym przedstawicieli NRPiP z Samorządami Zawodów Zaufania Publicznego.

Cały rokNRPiP

Prezydium NRPiP

7.Opracowanie budżetu Organów Naczelnej Izby1. Opracowanie projektu planu budżetu organów NIPiP na rok 2022.

2. Sporządzenie opinii do planu budżetu.

3. Przyjęcie planu budżetu Organów Naczelnej Izby na rok 2022.

Do 31 marca 2022r.NRPiP

Komisja Budżetowo - Finansowa

8.Prowadzenie Centralnego Rejestru Pielęgniarek i Położnych1. Tworzenie Systemu Obsługi Samorządu we współpracy z okręgowymi izbami pielęgniarek i położnych.

2. Współpraca z Centrum eZdrowie w zakresie obsługi:

Centralnego Wykaz Pracowników Medycznych

3. Współpraca z Kancelarią Premiera w zakresie tworzenia mPWZ.

4. Współpraca z Głównym Urzędem Statystycznym w zakresie przekazywania danych do badań statystycznych.

5. Obsługa systemu IMI.

6. Obsługa Systemu Monitorowania Kształcenia (prowadzenie jawnego rejestru organizatorów kształcenia wpisanych do rejestru prowadzonego przez NRPiP.

Cały rokNRPiP

CRPiP

9.Rejestr Ukaranych Pielęgniarek i Położnych1. Prowadzenie Rejestru Ukaranych Pielęgniarek i Położnych.

2. Szkolenie nowych pracowników z OIPiP obsługujących Rejestr.

Cały rokNRPiP
10.Współpraca z FirmamiWspółorganizowanie z NRPiP i OIPiP konferencji i warsztatów dla pielęgniarek i położnych w zakresie:

1) Evereth Publishing Postępowanie z raną przewlekłą;

2) INTER- Polska Ubezpieczenia OC pielęgniarek i położnych;

3) Fundacja Razem Zmieniamy Świat - "Damy Radę" bezpłatna dystrybucja poradników do szpitali na terenie działania poszczególnych OIPiP;

4) Zakłady Farmaceutyczne "UNIA" i Akademia Alantan - konkurs "Położna na medal";

5) Glaxo Smith Kline Commercial - Kongres na temat szczepień ochronnych "WIEM, WIĘC SZCZEPIĘ";

6) PELAGROS Opiniowanie produktów do "NIEBIESKIE PUDEŁKO"- rekomendacja NRPiP;

7) P&G opiniowanie materiałów dla kobiet w ciąży i rodziców małych dzieci - rekomendacje NRPiP dla chusteczek i pieluszek Pampers;

8) iLCS Bartłomiej Grzywna -rekomendacja NRPiP dla interaktywnego portalu internetowego www.ilcs.pl zawierającego materiały edukacyjne dla pacjentów;

9) Medisept - organizacja webinariów pod hasłem kampanii "Dezynfekcja tak, ale nie byle jak" dla pielęgniarek, położnych POZ, pielęgniarek epidemiologicznych oraz dla kadry zarządzającej;

10) Fundacja Medicover - konkurs" Nagroda Pielęgniarska Królowej Sylwii QSNA";

11) Warszawski Uniwersytet Medyczny - współpraca w zakresie projektu "Budowanie zaufania do szczepień ochronnych z wykorzystaniem najnowszych narzędzi komunikacji i wpływu społecznego";

12) CM "Żelazna" i Polskie Towarzystwo Położnych - konkurs "Położna przyszłości-Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

PLAN PRACY KOMISJI ETYKI

LpZadania KomisjiMetody pracyTerminy realizacji zadań
1.Udział w upowszechnianiu zasad etyki zawodowej.1. Ewaluacja projektu Kodeksu Etyki Pielęgniarki i Położnej Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Czynny udział członków Komisji w konferencjach organizowanych przez oipip, organizacje pielęgniarskie uniwersytety i inne instytucje.

3. Przygotowanie artykułów z zakresu propagowania etyki zawodowej do publikacji w czasopismach, w tym w MPiP.

4. Współpraca z Komisjami i zespołami przy NRPiP oraz NRzOZ i NSPiP.

5. Monitorowanie zasad etycznych w aktach prawnych i innych dokumentach.

praca ciągła
2.Rozpatrzenie spraw kierowanych do Komisji.1. Przygotowanie propozycji odpowiedzi na zapytania pielęgniarek i położnych w zakresie dylematów etycznych.

2. Wydawanie opinii w zakresie przestrzegania zasad etyki zawodowej.

praca ciągła

ZAŁĄCZNIK Nr  3

PLAN PRACY KOMISJI PRAWA I LEGISLACJI

Lp.Zadania KomisjiMetody pracy KomisjiTermin realizacji zadań
1.Praca na rzecz nowelizacji ustaw i przepisów wykonawczych do tych ustaw dotyczących wykonywania zawodów pielęgniarki i położnejPrzygotowanie projektów, pod warunkiem otrzymania propozycji z okręgowych izb pielęgniarek i położnych oraz organów i komisji NRPiP, dla Naczelnej Rady Pielęgniarek i PołożnychPraca ciągła
2.Prowadzenie prac nad wdrożeniem projektu w zakresie kształcenia ustawicznego z określeniem punktów edukacyjnych i zasad ich zdobywania, rozliczania oraz zapewnienia pielęgniarkom i położnym warunków do podjęcia doskonalenia zawodowegoKontynuowanie prac z NRPiP w ramach współpracy w zakresie nowelizacji zapisów ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej w kontekście kształcenia ustawicznego, pod warunkiem uzyskania projektu z Komisji Nauki, Kształcenia i Rozwoju Zawodowego.2022-2023
3.Współpraca w zakresie opracowania i wprowadzenia uregulowanych przepisami prawnymi standardów kwalifikacji polskiej pielęgniarki i polskiej położnej1. Udział w opracowaniu standardów poziomów kwalifikacji dla pielęgniarki i dla położnej w zależności od poziomu i zakresu wykształcenia przed i podyplomowego,

2. Wnioskowanie do MZ o wprowadzenie uregulowanych przepisami prawnymi standardów, o których mowa w pkt 3

Kontynuowanie prac w ramach współpracy i pod warunkiem uzyskania projektu z Komisji Nauki, Kształcenia i Rozwoju Zawodowego oraz po ustaleniu z oipip

2022-2023
4.Współpraca w zakresie opracowania i wprowadzenia uregulowanych przepisami prawnymi standardów dofinansowania z budżetu państwa i ustalania dziedzin priorytetowych specjalizacjiPrzygotowanie projektów, pod warunkiem otrzymania propozycji z okręgowych izb pielęgniarek i położnych oraz organów i komisji NRPiP, dla Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych oraz z oipip2022-2023
5.Współpraca w zakresie wprowadzenia standardu zakresu informacji w elektronicznej dokumentacji pielęgniarskiejWspółpraca z Centrum E-Zdrowie. Współpraca z Ministerstwem Cyfryzacji.

Przygotowanie projektów, pod warunkiem otrzymania propozycji z okręgowych izb pielęgniarek i położnych oraz organów i komisji NRPiP, dla Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych oraz z oipip

Praca ciągła
6.Udział w opracowaniu klasyfikacji i wyceny procedur pielęgniarskich i położniczychPrzygotowanie projektów, pod warunkiem otrzymania propozycji z okręgowych izb pielęgniarek i położnych oraz organów i komisji NRPiP, dla Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych oraz z oipip
7.Opiniowanie projektów aktów prawnych w zakresie dotyczącym ochrony zdrowia i zasad organizacji opieki zdrowotnej innych niż wymienione.Przygotowanie propozycji zapisów w aktach prawnych dla NRPiP po przeanalizowaniu opinii przysłanych z okręgowych rad pielęgniarek i położnychPraca ciągła
8.Udział w realizacji działań na rzecz polskiego pielęgniarstwa i położnictwaUdział w realizacji Strategii dla rozwoju pielęgniarstwa w zakresie plenipotencji udzielonych Komisji przez NRPiP oraz w zakresie kompetencji KPiLPraca ciągła

ZAŁĄCZNIK Nr  4

PLAN PRACY KOMISJI NAUKI, KSZTAŁCENA I ROZWOJU ZAWODOWEGO

Lp.Zadania KomisjiMetody pracyTermin realizacji zadań
1.Monitorowanie opracowywania standardów praktyki klinicznej w pielęgniarstwie1. Wnioskowanie do NRPiP o opracowanie standardów w danej dziedzinie pielęgniarstwa,

2. Opiniowanie standardów opracowanych przez Zespoły powołane przy NRPiP

Praca ciągła
2.Współpraca w zakresie opracowania i wprowadzenia aktem prawnym standardów kwalifikacji polskiej pielęgniarki i położnej1. Udział w opracowaniu standardów poziomów kwalifikacji dla pielęgniarki i dla położnej w zależności od poziomu i zakresu wykształcenia przed i podyplomowego,

2. Wnioskowanie do MZ o wprowadzenie aktem prawnym standardów, o których mowa w pkt 1

Praca ciągła
3.Ewaluacja programów kształcenia szkoleń specjalizacyjnych, kursów kwalifikacyjnych i kursów specjalistycznych dla pielęgniarek i położnychZebranie i analiza uwag do programówPraca ciągła
4.Proponowanie i monitorowanie zmian do obowiązujących aktów prawnych dotyczących kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnychWnioskowanie o wprowadzenie zmian, opracowywanie projektów stanowisk i apeliPraca ciągła
5.Ewaluacja i ewentualne podjęcie działań dotyczących nowelizacji ścieżki rozwoju zawodowego pielęgniarek i położnychWspółpraca z Komisją Prawa i LegislacjiPraca ciągła
6.Współpraca z instytucjami działającymi w obszarze kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych w tym m.in. CKPPiP, KRASzPiP, MZ i inneUdział w komisjach, spotkaniach, grupach roboczych itp.Praca ciągła
7.Udział Członków Komisji w międzynarodowych i krajowych sympozjach, konferencjach, szkoleniach oraz organizacja konferencji/sympozjówWnioskowanie o sfinansowanie czynnego/biernego udziału członków komisjiPraca ciągła
8.Współpraca z innymi Komisjami i Zespołami powołanym Uchwałą Nr 76/VII/2016 NRPiP z dn. 8.03.2016 r. oraz współpraca z obsługą prawną NRPiPKonsultacje, wnioski o opinię. Wypracowywanie stanowisk i apeliPraca ciągła
9.Bieżąca analiza zgłaszanych spraw i problemów w zakresie kompetencji KomisjiZajmowanie stanowiska w danej sprawiePraca ciągła

ZAŁĄCZNIK Nr  5

PLAN PRACY ZESPOŁU DS. KONTROLI ORGANIZATORÓW KSZTAŁCENIA

Lp.Zadania zespołuMetody pracyTermin realizacji
1.Kontrola stacjonarna ośrodków kształcenia w 5 okręgowych izbach pielęgniarek i położnychOśrodki i rodzaje szkolenia zostaną wybrane wg planów szkoleń umieszczonych w SMK

Kontrola realizowana będzie w zespołach dwuosobowych zgodnie z ustalona procedurą kontroli

Cały rok
2.Kontrole stacjonarne interwencyjne po zgłoszeniu skarg na przebieg kształcenia do Prezes NRPiP przez pielęgniarki/położne lub CKPPiP lub Ministra Zdrowia na ośrodek kształcenia wpisany do rejestru prowadzonego przez NRPiPKontrola realizowana będzie w zespołach dwuosobowych zgodnie z ustalona procedurą kontroliCały rok

ZAŁĄCZNIK Nr  6

PLAN PRACY KOMISJI BUDŻETOWO-FINANSOWEJ

ZadanieSposób realizacji przez KomisjęTermin realizacji
Opiniowanie rocznego planu budżetowego organów Naczelnej Izby Pielęgniarek i PołożnychOpracowanie wspólnie ze Skarbnikiem rocznego planu budżetowego organów Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych
Analiza wykonania budżetu organów Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych1) Przeprowadzenie analizy wykonania budżetu organów Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych - raz na kwartałpraca ciągła
2) Udział w spotkaniach dotyczących bieżących spraw finansowych NRPiP
Opiniowanie projektów umów z NRPiP na przekazanie dotacji ze środków budżetowych i sposobu jej rozliczenia1) Udział w negocjacjach dotyczących wysokości środków otrzymanych z budżetu państwa na zadania przejęte od administracji państwowej w roku 2022praca ciągła
2) Współpraca z ORPiP w zakresie opiniowania projektów umów z NRPiP na przekazanie dotacji ze środków budżetowych i sposobu jej rozliczenia (na 2022 r.) oraz innych projektów umówpraca ciągła
Rozwój działalności gospodarczej Naczelnej Rady Pielęgniarek i PołożnychOpracowywanie projektów rozwoju działalności gospodarczej NRPiP. Monitorowanie ich wdrażania2022 r.
Współpraca z Komisjami i Zespołami działającymi przy NRPiP w obszarze polityki finansowejBieżąca analiza spraw finansowych przedstawionych przez Komisje i Zespoły oraz ich monitorowaniepraca ciągła

ZAŁĄCZNIK Nr  7

PLAN PRACY KOMISJI DS. WARUNKÓW PŁACY I PRACY

LpZadania KomisjiMetody pracyTerminy realizacji zadańUwagi
1.Monitorowanie działań rządu dotyczących warunków pracy i płacy pielęgniarek i położnych, ze szczególnym uwzględnieniem norm zatrudnienia, systemu finansowania oraz sposobów pozyskiwania dodatkowych środków finansowych na zwiększanie wynagrodzeń.1.Opiniowanie aktów prawnych oraz opracowywanie propozycji zmian regulacji prawnych w zakresie przekazywania środków finansowych na wzrost wynagrodzenia dla pielęgniarek i położnych.cały rok
2.Kontynuacja prac w zakresie uregulowania norm zatrudnienia pielęgniarek i położnych - monitorowanie wdrażania założeń wynikających z rządowego dokumentu pn.: Polityka Wieloletnia Państwa na Rzecz Pielęgniarstwa i Położnictwa w Polsce.1.Analiza norm zatrudnienia w rodzajach świadczeń opieki zdrowotnej, w których nie zostały określone wskaźniki zatrudnienia.

2.Wnioskowanie do NRPiP w sprawie kontynuacji prac związanych z wprowadzeniem w kolejnych obszarach nowych wskaźników norm zatrudnienia.

cały rok
3.Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy pielęgniarek i położnych1.Zgłaszanie nieprawidłowości w zakresie niestosowania obowiązujących norm zatrudnienia pielęgniarek i położnych w podmiotach leczniczych oraz zgłaszanie propozycji rozwiązań.praca na bieżąco
4.Działania na rzecz poprawy warunków płacy pielęgniarek i położnych1.Udział w opiniowaniu propozycji w zakresie ustalania zmian warunków i zasad wzrostu wynagrodzeń pielęgniarek i położnych, z uwzględnieniem odpowiednio wysokiego współczynnika pracy, prawidłowego zaszeregowania względem innych medycznych grup zawodowych, posiadanych kwalifikacji.

2. Podejmowanie współpracy z OZZPiP w zakresie podwyższenia wynagrodzenia dla grupy zawodowej pielęgniarek i położnych.

3. Podjęcie działań w kierunku wprowadzenia ścieżką legislacyjną kwotowego dodatku deficytowego dla wszystkich pielęgniarek i położnych.

praca na bieżąco
5.Monitorowanie stanu kadry pielęgniarek i położnych w systemie ochrony zdrowia.1.Analiza danych statystycznych dotyczących:

- liczby kandydatów i absolwentów na studiach na kierunku pielęgniarskim i położniczym,

- liczby pielęgniarek i położnych, które uzyskały PWZ i podjęły pracę w zawodzie,

- liczby pielęgniarek i położnych przechodzących na emeryturę.

2. Monitorowanie sytuacji związanej z napływem i zatrudnianiem pielęgniarek i położnych z Ukrainy:

- pozyskiwanie danych z Centralnego Rejestru Pielęgniarek i Położnych odnośnie liczby pielęgniarek i położnych, którym przyznano warunkowe prawo wykonywania zawodu,

- przygotowanie kwestionariusza ankiety mającej na celu poznanie faktycznej liczby zatrudnionych w polskim systemie ochrony zdrowia pielęgniarek i położnych z Ukrainy.

3. Analizowanie przyczyn spadku zainteresowania się zawodem pielęgniarki i położnej.

4. Wskazywanie propozycji rozwiązań w zakresie poprawy warunków pracy i płacy pielęgniarek i położnych.

cały rok
6.Monitorowanie przepisów prawa związanych z kształceniem, wykonywaniem zawodu oraz wynagrodzeniem pielęgniarek i położnych z Ukrainy.1.Opiniowanie aktów prawnych oraz wnioskowanie o zmianę przepisów w tym zakresie.praca na bieżąco

ZAŁĄCZNIK Nr  8

PLAN PRACY ZESPOŁU DS. OCHRONY ZDROWIA PRACUJĄCYCH

Lp.Zadania zespołuMetody pracyTermin realizacji
1.Monitorowanie projektów aktów prawnych regulujących warunki pracy pielęgniarek i położnych, ze szczególnym uwzględnieniem przepisów dotyczących czynników zagrażających zdrowiu pielęgniarek i położnych w miejscu wykonywania pracy.1. Opiniowanie i wnioskowanie w sprawach dotyczących zagrożeń zdrowia pielęgniarek i położnych związanych z wykonywaniem zawodu.

2. Opiniowanie aktów prawnych dotyczących systemu ochrony zdrowia pracujących oraz warunków pracy i płacy pielęgniarek i położnych.

Cały rok
2.Rozpatrywanie spraw związanych z działalnością pielęgniarek medycyny pracy.1. Przygotowywanie projektów odpowiedzi na zapytania, przygotowywanie projektów pism i stanowisk.Cały rok

ZAŁĄCZNIK Nr  9

PLAN PRACY KOMISJI DS. POŁOŻNYCH

l.p.Zadania KomisjiMetody pracy KomisjiTermin realizacji
1.Monitorowanie, opiniowanie i negocjowanie warunków kontraktowania świadczeń zdrowotnych realizowanych przez położne1. Opiniowanie aktów prawnych dotyczących organizacji i warunków oraz zasad kontraktowania świadczeń gwarantowanych realizowanych przez położne.

2 Udział przedstawicieli Komisji:

- w spotkaniach z przedstawicielami Ministerstwa Zdrowia, dotyczących ochrony zdrowia, w tym głównie organizacji świadczeń zdrowotnych realizowanych przez położne;

- w spotkaniach z przedstawicielami Narodowego Funduszu Zdrowia w zakresie warunków kontraktowania i finansowania świadczeń zdrowotnych realizowanych przez położne;

- w pracach Zespołów Roboczych dotyczących organizacji świadczeń zdrowotnych powoływanych przez Ministra Zdrowia, Kluby Parlamentarne, inne instytucje;

- w posiedzeniach Sejmowej i Senackiej Komisji Zdrowia dotyczących organizacji i finansowania świadczeń zdrowotnych.

Cały rok
2.Porada laktacyjna dla położnych - monitorowanie projektu produktu zgłoszonego do MZ1. Udział w spotkaniach z przedstawicielami Ministerstwa Zdrowia.

2.Opiniowanie projektu rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych w podstawowej opiece zdrowotnej.

Cały rok
3.Monitorowanie prac związanych z kształceniem podyplomowym położnych.1. Opiniowanie programu kursu specjalistycznego w zakresie wykonywania badań ultrasonograficznych w położnictwie i ginekologii.Cały rok
4.Analiza zagadnień związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, kierowanych do Komisji ds. Położnych1. Zajmowanie stanowisk (przygotowanie opinii) obejmujących problematykę zawartą w korespondencji do NRPiP.

2. Przygotowywanie dla NRPiP propozycji stanowisk, wydawanie opinii.

Cały rok
5.Kreowanie pozytywnego wizerunku zawodu położnej1. Współpraca z:

- Komisjami i Zespołami działającymi przy NRPiP;

- Zarządem Polskiego Towarzystwa Położnych, Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych, Konsultantem krajowym oraz Konsultantami wojewódzkimi w dziedzinie pielęgniarstwa położniczo-ginekologicznego,

- doradcami laktacyjnymi, nauczycielami naturalnych metod planowania rodziny, instruktorami naprotechnologii, organizacjami konsumenckimi.

Cały rok
6.Udział w konferencjach, szkoleniach, sympozjach tematycznie związanych z działaniem KomisjiWnioskowanie do NRPiP i Prezydium NRPiP o umożliwienie udziału członków Komisji ds. Położnych w konferencjach, szkoleniach, sympozjach tematycznie związanych z działaniem komisji.Cały rok

ZAŁĄCZNIK Nr  10

PLAN PRACY ZESPOŁU KOMISJI DS. ŚWIADCZEŃ GWARANTOWANYCH

Lp.Zadania KomisjiMetody pracyTermin realizacji zadańUwagi
1.Uczestniczenie w procesach tworzenia aktów prawnych: ustaw, rozporządzeń, zarządzeń w ochronie zdrowia.1. Opiniowanie projektów aktów prawnych.Praca ciągła
2.Proponowanie zmian do obowiązujących aktów prawnych mających zastosowanie w ochronie zdrowia.1. Wnioskowanie o wprowadzenie zmian w obowiązujących aktach prawnych i przygotowywanie propozycji ich zmian.Praca ciągła
3.Monitorowanie warunków zawierania umów na określone świadczenia opieki zdrowotnej.1. Uczestniczenie w spotkaniach grupy praktyków i osób związanych z tematyką świadczeń medycznych, zajmowanie stanowisk w przedmiotowych sprawach i przygotowanie propozycji rozwiązań dla NRPiP.Praca ciągła
4.Rozpatrywanie i rozważanie zgłaszanych bieżących problemów.1. Zajmowanie stanowisk w przedmiotowych sprawach.Praca ciągła
5.Współpraca z Zespołami tematycznymi powołanymi Uchwał Nr 76/VII/2016 NRPiP z dnia 8 marca 2016 r. w sprawie powołania Komisji i Zespołów problemowych działających przy Naczelnej radzie Pielęgniarek i Położnych, składu osobowego komisji i zespołów problemowych działających przy Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych, Regulaminu działania komisji problemowych i zespołów stałych działających przy Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych.1. Udział członków Zespołów w pracach Komisji - zapoznawanie się z przyjętymi przez Zespoły tematyczne planami pracy i protokołami ze spotkań.

2. Analizowanie podjętych działań realizowanych przez Zespoły.

Praca ciągła

ZAŁĄCZNIK Nr  11

PLAN PRACY KOMISJI DS. PODSTAWOWEJ OPIEKI ZDROWOTNEJ

LpZadania ZespołuMetody pracyTermin realizacji zadań
1.Uczestniczenie w procesach tworzenia, nowelizacjach aktów prawnych: ustaw, rozporządzeń i zarządzeń Prezesa NFZ regulujących wykonywanie zawodu pielęgniarki, położnej, realizacji świadczeń w POZ.1.Opiniowanie projektów aktów prawnych.

2.Wnioskowanie o wprowadzenie zmian w obowiązujących aktach prawnych, przygotowywanie propozycji ich zmian.

Praca ciągła
2.Monitorowanie, opiniowanie, i negocjowanie warunków kontraktowania świadczeń zdrowotnych realizowanych przez pielęgniarki i położne w POZ.1.Zgłaszanie udziału członków zespołu w spotkaniach z przedstawicielami Narodowego Funduszu Zdrowia dotyczących warunków kontraktowania i finansowania świadczeń realizowanych w POZ.

2.Podejmowanie działań w zakresie wprowadzenia wyceny świadczeń gwarantowanych dotyczących Porady Pielęgniarki POZ, Położnej POZ.

3. Monitorowanie działań Zespołu ds. zmian w POZ powołanego przez MZ.

4.Współpraca z Komisjami problemowymi i Zespołami działającymi przy NRPiP w obszarze zagadnień realizacji świadczeń gwarantowanych przez pielęgniarki i położne POZ.

5.Współpraca z Konsultantami i organizacjami działającymi na rzecz pielęgniarek i położnych w POZ.

Praca ciągła
3.Analiza zagadnień związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych oraz ocena realizacji udzielanych świadczeń przez pielęgniarki i położne w POZ.1.Dokonywanie systematycznej analizy zagadnień związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w POZ.

2.Rozpatrywanie zgłaszanych bieżących problemów, zajmowanie stanowisk w przedmiotowych sprawach.

3.Wnioskowanie do Prezesa NRPiP w sprawie zgłaszania do MZ, NFZ propozycji rozwiązań w zakresie organizacji i realizacji świadczeń zdrowotnych oraz podejmowania działań w kierunku eliminowania nieprawidłowości.

Praca ciągła
4.Monitorowanie działań związanych z zapisami art. 34 ustawy o podstawowej opiece zdrowotnej, które dotyczą utraty ważności z dniem 31 grudnia 2024 r. oświadczeń woli składanych przez świadczeniobiorców do świadczeniodawców: lekarza POZ, pielęgniarki POZ i położnej POZ nietworzących zespołu POZ.1.Wnioskowanie do Prezesa NRPiP w sprawie kontynuacji rozmów z MZ w sprawie funkcjonowania podmiotów leczniczych oraz praktyk zawodowych prowadzonych przez pielęgniarki poz i położne poz od 1 stycznia 2025 roku, tj. w ramach Zespołu POZ.Praca ciągła
5.Udział członków Zespołu w konferencjach, szkoleniach, sympozjach.Wnioskowanie do NRPiP i do Prezydium NRPiP o możliwość udziału członków Zespołu w konferencjach, szkoleniach, sympozjach tematycznie związanych z działalnością Zespołu.Praca ciągła

ZAŁĄCZNIK Nr  12

PLAN PRACY ZESPOŁU DS. OPIEKI DŁUGOTERMINOWEJ I PALIATYWNEJ

Zadania ZespołuMetody realizacji przez ZespółTermin realizacji
I.Monitorowanie wprowadzania zmian legislacyjnych w zakresie organizacji świadczeń w opiece długoterminowej oraz zasad ich kontraktowania i realizowania przez Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia oraz inne instytucje państwowe odpowiedzialne za organizację polityki zdrowotnej.1.Opiniowanie projektów ustaw, rozporządzeń i zarządzeń dotyczących organizacji udzielania świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej.praca ciągła
II.Poprawa jakości i dostępności do świadczeń zdrowotnych realizowanych przez pielęgniarki w opiece długoterminowej i paliatywnej.1. Analiza problemów związanych z dostępnością do świadczeń gwarantowanych w rodzaju pielęgniarska opieka długoterminowa domowa.

2. Proponowanie rozwiązań w zakresie usprawnienia organizacji pracy pielęgniarek oraz podmiotów leczniczych udzielających świadczeń z zakresu opieki długoterminowej.

3. Podejmowanie współpracy z Komisjami i Zespołami działającymi przy NRPiP, Polskim Towarzystwem Pielęgniarskim oraz innymi organizacjami działającymi na rzecz opieki długoterminowej.

praca ciągła
III.Działania zmierzające do wzrostu finansowania świadczeń udzielanych w ramach opieki długoterminowej realizowanej w warunkach domowych oraz właściwej wyceny stawki osobodnia w pielęgniarskiej opiece długoterminowej domowej.1. Analiza aktualnej sytuacji finansowej podmiotów leczniczych udzielających świadczeń w ramach pielęgniarskiej opieki długoterminowej domowej.

3. Wnioskowanie do NRPiP o podejmowanie działań mających na celu zwiększenie finansowania na świadczenia w pielęgniarskiej opiece długoterminowej domowej: wnioskowanie do Ministra Zdrowia, Prezesa NFZ oraz Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji (AOTMiT).o podwyższenie stawki za osobodzień w opiece długoterminowej domowej.

4. Współpraca z Konsultantem Krajowym i Konsultantami Wojewódzkimi w celu wsparcia podjętych przez Zespół działań zmierzających do wzrostu ceny za realizację świadczeń w rodzaju pielęgniarska opieka długoterminowa domowa oraz wsparcia merytorycznego w zakresie opieki długoterminowej.

praca ciągła

ZAŁĄCZNIK Nr  13

PLAN PRACY ZESPOŁU DS. LECZNICTWA SZPITALNEGO

l.p.Zadania ZespołuMetody pracy Zespołu ds. lecznictwa szpitalnegoTermin realizacji zadańOdpowiedzialność za wykonanie
1.Monitorowanie prac legislacyjnych w zakresie wprowadzania zmian w aktach prawnych z obszaru lecznictwa szpitalnego oraz w zakresie ewentualnej restrukturyzacji szpitali.1.Opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących warunków i zasad kontraktowania świadczeń gwarantowanych w lecznictwie szpitalnym.Cały rokPrzewodnicząca

Członkowie zespołu

2.Działania w kierunku poprawy organizacji pracy pielęgniarek i położnych zatrudnianych na poszczególnych stanowiskach pracy w lecznictwie szpitalnym.1.Opracowanie projektu dokumentu zawierającego ogólny opis stanowisk pracy.

2.Współpraca z Komisją Prawa i Legislacji (KPiL) działającą przy NRPiP w zakresie opracowania standardów kwalifikacyjnych zawodowych, ustalanych przez NRPiP na podstawie art. 4 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia z dnia 1 lipca 2011 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 628).

3.Współpraca z KPiL w zakresie lecznictwa szpitalnego.

Cały rokPrzewodnicząca

Członkowie zespołu

3.Diagnozowanie problemów zawodowych pielęgniarek i położnych zatrudnionych w oddziałach szpitalnych w zakresie przebiegu procesu adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pielęgniarek i położnych ze stażem pracy do - 3 lat.1. Przygotowanie kwestionariusza ankiety.

2. Przeprowadzenie badań ankietowych wśród pielęgniarek i położnych zatrudnionych w szpitalach.

3. Analiza danych pozyskanych z badań i opracowanie wniosków.

4. Przedstawienie propozycji rozwiązań zgłaszanych przez pielęgniarki i położne problemów związanych z wykonywaniem zawodu.

Cały rokPrzewodnicząca

Członkowie zespołu

ZAŁĄCZNIK Nr  14

PLAN PRACY KOMISJI UCHWAŁ I WNIOSKÓW

ZadanieTermin realizacji
1.Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków zgodnie z obowiązującym stanem prawnymPraca doraźna uzależniona od wpływu skargi lub wniosku
2.Prowadzenie dokumentacji prowadzonych skarg i rozpatrywanych wnioskówPraca ciągła

ZAŁĄCZNIK Nr  15

PLAN PRACY ZESPOŁU DS. DOMÓW POMOCY SPOŁECZNEJ

Lp.Zadania zespołuMetody pracyTermin realizacji
1.Działania mające na celu poprawę jakości opieki pielęgniarskiej w Domach Pomocy Społecznej oraz zwiększenia dostępności do świadczeń zdrowotnych realizowanych przez zatrudnione w DPS-ach pielęgniarki.1. Opiniowanie projektów aktów prawnych: ustaw, rozporządzeń, zarządzeń oraz zgłaszanie propozycji zmian w zakresie organizacji i funkcjonowania DPS-ów, w tym również poprawy jakości i dostępności mieszkańców domów do świadczeń zdrowotnych udzielanych przez pielęgniarki.

2. Współpraca z Ministerstwem Zdrowia, Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, organizacjami pozarządowymi oraz Komisjami i Zespołami działającymi przy NRPiP w zakresie rozwiązywania problemów związanych z funkcjonowaniem DPS-ów.

3. Diagnozowanie problemów oraz opracowywanie i wdrażanie propozycji rozwiązań usprawniających działanie DPS-ów w zakresie dostarczania mieszkańcom domów świadczeń zdrowotnych realizowanych przez pielęgniarki.

4. Przygotowanie i przeprowadzenie ankiety, której wyniki zbiorcze posłużą do opracowania zapotrzebowania na kadrę pielęgniarską w domach pomocy społecznej oraz w placówkach zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku.

5. Monitorowanie wzrostu zapotrzebowania na opiekę pielęgniarską w DPS-ach.

6. Kontynuacja prac w kierunku wprowadzenia uregulowań prawnych umożliwiających finasowanie ze środków publicznych świadczeń zdrowotnych zaproponowanych jako produkt dla pielęgniarek zatrudnionych w DPS-ach:

"Świadczenia zdrowotne realizowane przez pielęgniarki w domach pomocy społecznej".

Cały rok
2.Zwiększenie roli pielęgniarki w organizowaniu opieki pielęgniarskiej w domach pomocy społecznej, w szczególności w odniesieniu do pacjentów przewlekle i ciężko chorych.1. Określenie roli, zadań i kompetencji pielęgniarki w zapewnieniu bezpieczeństwa zdrowotnego i zaspokojeniu potrzeb zdrowotnych osobie wymagającej wzmożonej opieki medycznej.

2. Kontynuacja prac w zakresie możliwości kontraktowania świadczeń zdrowotnych realizowanych przez pielęgniarki w domach pomocy społecznej.

3. Monitorowanie propozycji tworzenia przy DPS-ach zakładów pielęgnacyjno - opiekuńczych dla obłożnie chorych.

Cały rok
3.Działania w zakresie wzrostu wynagrodzeń pielęgniarek zatrudnionych w DPS-ach.1. Monitorowanie sytuacji zawodowej pielęgniarek i położnych zatrudnionych w DPS, w tym monitorowanie warunków pracy i płacy.

2. Monitorowanie propozycji dofinansowywania z innych źródeł wynagrodzeń pielęgniarek zatrudnionych w DPS-ach.

Cały rok
4Podejmowanie spraw kierowanych do Zespołu związanych z funkcjonowaniem DPS-ów.Rozpatrywanie spraw i przygotowywanie odpowiedzi.Cały rok

ZAŁĄCZNIK Nr  16

PLAN PRACY ZESPOŁU DS. SŁUŻB MUNDUROWYCH

Zadania ZespołuMetody pracy ZespołuTerminy realizacji zadańUwagi
Monitorowanie sytuacji zawodowej pielęgniarek i położnych w resortowej służbie zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem penitencjarnej służby zdrowia.1) Analiza problemów zawodowych w resortowej służbie zdrowia;

2) Kontynuacja współpracy z Biurem Służby Zdrowia w Centralnym Zarządem Służby Więziennej.

Cały rok
Monitorowanie aktów prawnych w zakresie wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej w resortowej służbie zdrowia.Opiniowanie projektów aktów prawnych i innych dokumentów obejmujących zagadnienia wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej w podmiotach podległych Ministrowi Sprawiedliwości, Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministrowi Obrony Narodowej.Cały rok
Zajmowanie stanowisk i wydawanie opinii obejmujących zagadnienia przekazywane do Zespołu.Przygotowanie wniosków, apeli i stanowisk dla Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych dotyczących poprawy sytuacji zawodowej pielęgniarek i położnych wykonujących zawód w resortowej służbie zdrowia.Cały rok
Udział członków Zespołu w szkoleniach i konferencjachWnioskowanie do NRPiP i Prezydium NRPiP o możliwość udziału członków Zespołu w konferencjach i szkoleniach związanych tematycznie z działalnością Zespołu.Cały rok

ZAŁĄCZNIK Nr  17

PLAN PRACY ZESPOŁU DS. RATOWNICTWA MEDYCZNEGO

Zadania ZespołuMetody pracy ZespołuTerminy realizacji zadań
Zajmowanie stanowisk w sprawach stanu zdrowia społeczeństwa, polityki zdrowotnej państwa oraz organizacji ochrony zdrowia w zakresie systemu Państwowe Ratownictwo MedycznePrzygotowanie propozycji dla Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych w zakresie:

1) Opiniowania projektów aktów normatywnych dotyczących systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego

2) Zasad współpracy z komisjami i zespołami działającymi przy Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych

3) Zasad współpracy z Konsultantem krajowym i konsultantami wojewódzkimi w dziedzinie pielęgniarstwa ratunkowego

4) Udziału w konferencjach uzgodnieniowych oraz spotkaniach dotyczących nowelizacji aktów prawnych dotyczących Państwowego Ratownictwa Medycznego

Cały rok
Monitorowanie rozwiązań w ratownictwie medycznym wypracowanych przez Zespół ds. opracowania propozycji nowych rozwiązań organizacyjnych w systemie Państwowe Ratownictwo Medyczne1) Opracowanie zmian dotyczących samodzielnych czynności ratunkowych wykonywanych przez pielęgniarkę ratunkową

2) Przedstawianie zmian do wypracowanego materiału przez Zespół do spraw opracowania propozycji nowych rozwiązań organizacyjnych w systemie Państwowe Ratownictwo Medyczne

3) Wskazanie różnic pomiędzy medycznymi czynnościami ratunkowymi realizowanymi przez pielęgniarkę systemu, a świadczeniami zapobiegawczymi i leczniczymi wykonywanymi przez pielęgniarkę samodzielnie bez zlecenia lekarskiego w jednostkach podległych ministrowi obrony narodowej lub jednostkach wojskowych

Cały rok
Przygotowanie propozycji prowadzenia działalności edukacyjnej w zakresie ratownictwa medycznegoPrzygotowanie propozycji dla Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych w zakresie:

1) Udziału w konferencjach, szkoleniach oraz zawodach w ratownictwie medycznym

2) Organizacji ogólnokrajowej konferencji we współpracy z Polskim Towarzystwem Pielęgniarstwa Ratunkowego nt. Pielęgniarka systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego

Cały rok
Udział członków Zespołu w szkoleniach i konferencjachWnioskowanie do NRPiP i Prezydium NRPiP o możliwość udziału członków Zespołu w konferencjach i szkoleniach związanych tematycznie z działalnością Zespołu, w tym w zespołach parlamentarnych i zespołach powołanych przy Ministrze Zdrowia oraz w konferencjach uzgodnieniowychCały rok