Plan pracy Ośrodka Badań, Studiów i Legislacji na rok 2022.
Radc.2022.1.31
Akt nieocenianyUCHWAŁA Nr 89/XI/2022
KRAJOWEJ RADY RADCÓW PRAWNYCH
z dnia 31 stycznia 2022 r.
w sprawie planu pracy Ośrodka Badań, Studiów i Legislacji na rok 2022
ZAŁĄCZNIK
PLAN PRACY
Ośrodka Badań, Studiów i Legislacji Krajowej Rady Radców Prawnych na rok 2022
PLAN PRACY
Ośrodka Badań, Studiów i Legislacji Krajowej Rady Radców Prawnych na rok 2022
Plan pracy Ośrodka Badań, Studiów i Legislacji na rok 2022 został opracowany na podstawie § 57 ust. 2 Regulaminu działalności samorządu radców prawnych i jego organów (stanowiącego załącznik do Uchwały nr 34/VII/2008 Krajowej Rady Radców Prawnych z dnia 26 września 2008 r.) oraz § 3 ust. 1 Regulaminu funkcjonowania Ośrodka badań, Studiów i Legislacji (stanowiącego załącznik do uchwały Nr 10/VII/2008 Krajowej Rady Radców Prawnych z dnia 25 stycznia 2008 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Funkcjonowania Ośrodka Badań, Studiów i Legislacji). Wskazać również należy na treść § 3a Regulaminu działalności samorządu radców prawnych i jego organów, zgodnie z którym projekt rocznego planu pracy Ośrodka przygotowuje Kierownik Ośrodka uwzględniając wytyczne Krajowego Zjazdu Radców Prawnych w zakresie spraw należących do właściwości Ośrodka.
Plan pracy Ośrodka Badań Studiów i Legislacji na rok 2022 został sporządzony w celu: (i) wspomagania organów samorządu radców prawnych w zakresie realizacji zadań samorządu wynikających z art. 41 pkt 3 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych;
(ii) realizacji zadań samorządu określonych w treści uchwały Kraj owego Zj azdu Radców
Prawnych w sprawie wytycznych działania samorządu radców prawnych na lata 2020-2023;
(iii) reagowania na bieżące wyzwania stawiane ze strony podmiotów i czynników zewnętrznych przed Krajową Radą Radców Prawnych.
Powyższe działania mają zmierzać do:
(i) wypracowania stanowiska środowiska radców prawnych prezentowanego przez właściwe organy samorządu w zakresie zachodzących zmian w prawodawstwie;
(ii) zapewnienia najlepszych warunków świadczenia pomocy prawnej przez radców prawnych;
(iii) budowy prestiżu zawodu radcy prawnego.
Ośrodek w ramach swojej aktywności wspiera bieżącą działalność Prezesa, Prezydium KRRP oraz komisji Krajowej Rady Radców Prawnych. Podejmuje również współpracę z organami władzy publicznej w ramach realizacji zadań samorządu wynikających z art. 41 pkt 3 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych.
I. Działalność naukowobadawcza
1. Opracowanie raportu pt. "Dyrektywa usługowa a rola samorządu zawodowego we wspieraniu wzrostu jakości usług prawniczych świadczonych przez radców prawnych".
W raporcie omówione zostaną następujące zagadnienia:
* wynikający z dyrektywy usługowej obowiązek i rola państwa członkowskiego UE we wspieraniu jakości usług prawniczych;
* zadania państwa członkowskiego we wspieraniu jakości usług prawniczych;
* obszary wspierania jakości usług prawniczych (aplikacja i szkolenie zawodowe, specjalizacja zawodowa, praktyki multidyscypliname, ustalenie standardów wykonywania zawodu tzw. kodeksy postępowania, ochrona konkurencji i konsumentów, sądownictwo dyscyplinarne);
* problematyka kompetencji samorządu zawodowego jako formy decentralizacji zadań państwa członkowskiego we wspieraniu jakości usług prawniczych (obowiązek państwa członkowskiego wspierania samorządu zawodowego)
Termin realizacji - do końca III kwartału 2022 r.
2. Opracowanie dokumentu stanowiącego założenia optymalnych możliwości i narzędzi prawnych dla samorządu zawodowego w przeciwdziałaniu nieprawidłowym zjawiskom w wykonywaniu zawodu oraz na rynku usług prawniczych - raport.
Poniższy raport będzie oparty o opracowanie katalogu narzędzi organów samorządowych dla przeciwdziałania nieuczciwym i nieetycznym zjawiskom w wykonywaniu zawodu oraz naruszeniom ustawy o radcach prawnych, w tym określenie:
* obowiązku przekazywania - przez właściwe władze państwowe, kontroli państwowej, ochrony prawa lub ścigania, organy administracji państwowej lub samorządowej - organom samorządu radców prawnych informacji lub dokumenty niezbędne do wykonywania ich zadań statutowych;
* uprawnienia dla organu samorządu - organizacji społecznej działającej na prawach strony oraz uprawnionej do wszczęcia postępowania, przystąpienia do postępowania na każdym jego etapie w sprawach cywilnych, gospodarczych, własności intelektualnej i przemysłowej, ochrony konkurencji, administracyjnych lub sądowo-administracyjnych związanych z wykonywaniem zawodu radcy prawnego;
* uprawnień pokrzywdzonego dla organu samorządu w postępowaniu karnym lub o wykroczenia;
* uprawnień organu samorządu wobec sp. z o.o. jako formy wykonywania zawodu (prowadzenie rejestru, rejestracja i wykreślanie z rejestru, członkostwo sp. z o.o. w samorządzie, odpowiedzialność dyscyplinarna członków organów).
Termin realizacji - do końca IV kwartału 2022 r.
3. Raport pt. "Podstawy prawne wykonywania czynności zawodowych na rzecz klienta - formy wykonywania zawodu, a formy umownej współpracy przy dokonywaniu czynności zawodowych".
W przedmiotowym Raporcie zostaną uwzględnione następujące problemy:
* model współpracy w oparciu o zawartą umowę z klientem (wspólne wykonywanie zawodu, a obligacyjne wspólne świadczenie usług);
* model współpracy w oparciu o umowę z kontrahentem i bez umowy z klientem (wykonywanie zawodu, a zastępstwo bezpośrednie kontrahenta - działanie w imieniu i na rzecz kontrahenta wobec klienta lub zastępstwo pośrednie kontrahenta - działanie na rzecz klienta zamiast kontrahenta);
* model współpracy bez umowy z kontrahentem i klientem (wykonywanie zawodu na podstawie pełnomocnictwa lub upoważnienia klienta);
* model wspólnoty obsługowo-biurowej (wykonywanie zawodu, a wspólny marketing i dystrybucja usług, wspólna obsługa klienta, wspólne korzystanie z lokalu i urządzeń).
Termin realizacji - III kwartał 2022 r.
4. Badania nad statusem aplikanta radcowskiego
Przedmiotem badań objęty zostanie status aplikanta radcowskiego - analizie poddane zostaną regulacje dotyczących praw i obowiązków aplikanta radcowskiego, a także zagadnienia związane z wpisem oraz skreśleniem z listy aplikantów radcowskich.
Rezultatem podjętych badań będzie przedstawienie raportu uwzględniającego orzecznictwo. Omówione zostaną w nim następujące problemy:
* aplikant w obrocie prawnym (działanie na podstawie upoważnienia);
* kontrowersje wokół charakteru prawnego upoważnienia aplikanta (zastępstwo klienta czy patrona?);
* problemy z przedmiotem i zakresem upoważnienia, w tym ze związkiem upoważnienia z ramami aplikacji i patronem oraz w spółkach radcowsko-adwokackich oraz w praktykach multidyscyplinamych;
* upoważnienia, a inne czynności aplikanta nie związane z zastępstwem procesowym;
* aplikant w zatrudnieniu i obrocie gospodarczym (działanie poza ramami aplikacji);
* zatrudnienie w dziale prawnym lub przy obsłudze prawnej jednostki organizacyjnej;
* zatrudnienie w jednostce organizacyjnej na stanowisku nieprawniczym;
* usługi prawnicze aplikanta w ramach działalności gospodarczej;
* działalność gospodarcza aplikanta o charakterze nieprawniczym;
* zajęcia niedopuszczalne aplikanta;
* niepodjęcie wykonywania zawodu.
Termin realizacji - III kwartał 2022 r.
5. Badania nad historią zawodu radcy prawnego i samorządu zawodowego radców prawnych - działalność Sekcji Historycznej OBSiL.
Do zadań Sekcji Historycznej działającej przy Ośrodku, w związku z uchwałą nr 234/IX/2016 Prezydium KRRP z dnia 31 marca 2016 r. powołującą Sekcję, należy:
* archiwizacja historycznych dokumentów znajdujących się w posiadaniu KRRP oraz poszukiwanie nowych dokumentów;
* przeprowadzanie i archiwizowanie rozmów z radcami prawnymi oraz innymi osobami mającymi wiedzę dotyczącą historii zawodu i samorządu;
* stałe uzupełnianie materiałów prezentowanych w e-muzeum samorządu zawodowego radców prawnych w miarę gromadzenia odpowiednich materiałów archiwalnych;
* współpraca z izbami w zakresie pozyskiwania od nich materiałów archiwalnych dotyczących zagadnień ogólnosamorządowych oraz w zakresie współpracy w budowaniu modułów izbowych w e-muzeum.
W 2022 roku działalność Sekcji będzie skupiać się na:
* staraniach o zapewnienie wsparcia informatycznego działań Sekcji;
* wspomaganiu działań Biura KRRP dotyczących archiwizacji i retencji danych znajdujących się w jego posiadaniu; działanie to związane jest ze zmianą siedziby KRRP;
* kontynuacji procesu weryfikacji materiałów historycznych będących w posiadaniu KRRP;
* zabezpieczaniu i udostępnianiu danych archiwalnych zebranych przez Sekcję, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania platformy Wirtualnego Muzeum Samorządu Radcowskiego;
* wznowieniu kontaktów z osobami odpowiedzialnymi w poszczególnych okręgowych izbach za kontakty z Sekcją (przy uwzględnieniu zmian personalnych związanych z wyborami samorządowymi przeprowadzonymi w ubiegłym roku w izbach);
* udziale Sekcji w przygotowywaniu uroczystości związanych z 40-leciem samorządu radcowskiego w Polsce.
Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.
6. Współpraca ze Społeczną Komisją Kodyfikacyjną
Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.
7. Współpraca ekspercka z Kolegium Redakcyjnym kwartalnika "Radca Prawny. Zeszyty Naukowe" nad przygotowaniem: (i) artykułów naukowych dotyczących nowelizacji aktów normatywnych, istotnych dla wykonywania zawodu radcy prawnego, oraz (ii) glos do orzeczeń sądowych, istotnych dla obrotu prawnego
Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.
II. Działalność wydawnicza
1. Przygotowanie publikacji monograficznej pt. "Apelacja w sprawach karnych
Ośrodek zamierza podjąć inicjatywę publikowania serii wydawniczej, dotyczącej najważniejszych instytucji procesowych, zwłaszcza tych, których stosowanie wywiera szczególne trudności w praktyce obrotu prawnego. Serię wydawniczą rozpocznie przygotowanie praktycznej publikacji dotyczącej apelacji w sprawach karnych. Publikacja ta będzie mogła być wykorzystywana, zarówno przez radców prawnych, jak i aplikantów radcowskich.
Termin realizacji - do III kwartału 2022 r.
2. Przygotowanie wraz z Kolegium Redakcyjnym "Radca Prawny. Zeszyty Naukowe" rocznicowego numeru kwartalnika, poświęconego współczesnym wyzwaniom stawianym przed samorządem radcowskim oraz zawodowi radcy prawnego.
Termin realizacji - do końca II kwartału 2022 r.
III. Działalność o charakterze zaplecza eksperckiego samorządu radców prawnych i jego organów
1. Udzielanie odpowiedzi na pytania prawne organów okręgowych izb radców prawnych. Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.
2. Sporządzanie interpretacji, stanowisk oraz opinii:
* w oparciu o bieżące potrzeby organów samorządu, a dotyczące jego działalności;
* jak również w sytuacjach związanych z powtarzającymi się trudnościami w stosowaniu konkretnych przepisów normatywnych prawa samorządu radców prawnych oraz przepisów dotyczących wykonywania zawodu radcy prawnego.
Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.
3. Przygotowanie ekspertyz prawnych w sprawach skomplikowanych, na potrzeby prowadzonych przez Krajową Radę Radców Prawnych postępowań przed organami administracji, sądami oraz Trybunałem Konstytucyjnym, czy też sądami unijnymi.
Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.
4. Reagowanie na projekty aktów normatywnych oraz postulaty zmierzające do destabilizacji rynku świadczenia usług prawnych.
Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.
5. Współpraca przy tworzeniu systemu informatycznego porządkującego i ułatwiającego dostęp do aktów wewnętrznych samorządu radców prawnych - ciąg dalszy prac podjętych w 2020 r. we współpracy z WoltersKluwer. Zakończenie prac.
Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.
IV. Działalność legislacyjna
1. Opiniowanie projektów aktów prawnych - zwłaszcza dotyczących ustroju państwa, ustroju organów ochrony prawnej, ustroju samorządu radców prawnych, jak i statusu zawodowego radcy prawnego - zarówno przekazywanych do KRRP w ramach konsultacji społecznych, jak i poza nimi.
Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.
2. Organizowanie grupy eksperckiej biorącej udział w posiedzeniach komisji i podkomisji sejmowych i senackich, czy też konferencjach uzgodnieniowych.
Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.
3. Analiza systemowa oraz monitorowanie stanu prawa samorządowego celem sygnalizowania kwestii regulowanych w sposób niewłaściwy bądź niezupełny, a także inicjowanie zmian gwarantujących spójność prawa samorządowego z wprowadzanymi zmianami prawa powszechnie obowiązującego.
Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.
V. Biuro orzecznictwa Wyższego Sądu Dyscyplinarnego
1. Gromadzenie orzeczeń sądów dyscyplinarnych.
2. Analizowanie orzecznictwa sądów dyscyplinarnych oraz podejmowanie działań mających na celu komentowanie i glosowanie orzeczeń sądów dyscyplinarnych.
3. Udostępnianie orzeczeń sądów dyscyplinarnych organom dyscyplinarnym.
4. Udostępnianie orzeczeń sadów dyscyplinarnych poprzez stronę internetową Wyższego Sądu Dyscyplinarnego i Sądu Najwyższego.
Termin realizacji - sukcesywnie w okresie objętym planem.