Plan pracy Krajowej Rady Radców Prawnych na rok 2022.

Akty korporacyjne

Radc.2022.1.31

Akt nieoceniany
Wersja od: 31 stycznia 2022 r.

UCHWAŁA Nr 90/XI/2022
KRAJOWEJ RADY RADCÓW PRAWNYCH
z dnia 31 stycznia 2022 r.
w sprawie planu pracy Krajowej Rady Radców Prawnych na rok 2022

Na podstawie § 46 ust. 1 Regulaminu działalności samorządu radców prawnych i jego organów stanowiącego załącznik do uchwały Nr 34/VII/2008 Krajowej Rady Radców Prawnych z dnia 26 września 2008 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu działalności samorządu radców prawnych i jego organów, uchwala się, co następuje:
§  1. 
Uchwala się plan pracy Krajowej Rady Radców Prawnych na rok 2022 stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§  2. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK

PLAN PRACY KRAJOWEJ RADY RADCÓW PRAWNYCH NA ROK 2022

Plan pracy Krajowej Rady Radców Prawnych na rok 2022 obejmuje kierunki działania samorządu radców prawnych, działania Krajowej Rady Radców Prawnych oraz Prezydium Krajowej Rady Radców Prawnych, a także plany pracy komisji stałych.

I. Ogólne kierunki działania Krajowej Rady Radców Prawnych

Krajowa Rada Radców Prawnych przyjmuje, że w 2022 roku priorytetem będą:

1) analiza obowiązujących uregulowań dotyczących wykonywania zawodu radcy prawnego, a także opracowywanie założeń reformy zawodu, w tym reformy Kodeksu Etyki Radcy Prawnego;

2) organizacja Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Radców Prawnych;

3) realizacja wydarzeń związanych z jubileuszem 40-lecia samorządu radców prawnych;

4) analiza wpływu pandemii na sytuację radców prawnych oraz wypracowanie mechanizmów i narzędzi dla radców prawnych, łagodzących skutki potencjalnych, niekorzystnych zmian sytuacji gospodarczej, a także nadzwyczajnych okoliczności związanych z pandemią;

5) umacnianie gwarancji niezależności samorządu radców prawnych i pozycji zawodowej radców prawnych;

6) analiza i opiniowanie projektowanych zmian w obowiązujących przepisach i ich wpływu na sytuację radców prawnych;

7) profesjonalizacja pionu dyscyplinarnego;

8) wsparcie radców prawnych w dostosowaniu do zmieniających się warunków wykonywania zawodu;

9) promowanie wizerunku radców prawnych jako profesjonalnych pełnomocników, zwiększanie świadomości dostępności oraz jakości usług radców prawnych wśród obywateli;

10) analiza potrzeb i wspieranie radców prawnych w podnoszeniu praktycznych umiejętności zawodowych, w tym w zakresie nowych technologii, nowoczesnych narzędzi i metod pracy, umożliwiających efektywne konkurowanie na rynku;

11) unowocześnianie metod i narzędzi technologicznych pomocnych w kształceniu aplikantów radcowskich;

12) wspieranie misji społecznej i środowiskowej samorządu;

13) rozbudowa i zwiększenie roli nowoczesnych kanałów komunikacji wewnątrz samorządu radców prawnych, w tym organizacja spotkań koordynacyjnych przedstawicieli izb na poziomie okręgowym i krajowym.

W ramach obchodów jubileuszu 40-lecia samorządu radców prawnych przewiduje się organizację:

* oficjalnej uroczystości podczas Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Radców Prawnych;

* spotkania Prezesów Krajowej Rady Radców Prawnych w latach 1982-2022;

* Dnia Otwartego Forum Samorządów Zawodów Zaufania Publicznego;

* "otwartego tygodnia" w okręgowych izbach radców prawnych, podczas którego zainteresowani będą mogli skorzystać z porad z różnych dziedzin prawa;

* Kongresu/Konferencji Prawników Polskich;

* okolicznościowych konferencji merytorycznych;

a także:

* podjęcie działań komunikacyjnych, promocyjnych i związanych z oprawą wizerunkową jubileuszowych wydarzeń oraz

* włączanie w działania podejmowane przez samorząd radców prawnych na szczeblu okręgowym, stanowiące jedną z form celebrowania dotychczasowego dorobku w środowisku radców prawnych oraz

* udział w przedsięwzięciach dedykowanych zawodom zaufania publicznego, w tym przede wszystkim zawodom prawniczym.

W 2022 roku planowane są 4 wideospotkania/posiedzenia Krajowej Rady Radców Prawnych oraz co najmniej 24 wideospotkania/posiedzenia Prezydium Krajowej Rady Radców Prawnych, z zastrzeżeniem podejmowania uchwał w trybie obiegowym w związku ze stanem epidemii obowiązującym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej (art. 14hb ustawy z dnia 2 marca

2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych; Dz. U. z 2021 r. poz. 2095, z późn. zm.).

Ze względu na zmieniającą się sytuację epidemiczną formuła zaplanowanych na 2022 rok wydarzeń może ulec zmianie.

II. Aplikacja radcowska

Planowane działania Komisji Aplikacji:

1) monitorowanie przestrzegania postanowień Regulaminu odbywania aplikacji radcowskiej (dalej: Regulamin) i realizacji programu aplikacji przez rady okręgowych izb radców prawnych;

2) aktualizacja wykazu aktów prawnych na zajęcia i kolokwia z poszczególnych przedmiotów oraz przygotowanie wykazu na następny rok szkoleniowy;

3) aktualizacja zbiorów pytań na kolokwia ustne oraz przygotowanie zbiorów na następny rok szkoleniowy;

4) współpraca z radami okręgowych izb radców prawnych w zakresie przebiegu szkolenia i organizacji zajęć aplikantów pod kątem wypełniania celów szkolenia, o których mowa w § 1 ust. 2 Regulaminu;

5) współorganizacja ogólnopolskiego stacjonarnego spotkania konsultacyjnego kierowników szkolenia aplikantów radcowskich i kierowników działu aplikacji radcowskiej w zakresie wymiany doświadczeń związanych z organizacją i prowadzeniem aplikacji radcowskiej oraz w zakresie proponowanych zmian w programie aplikacji radcowskiej;

6) organizacja cyklicznych ogólnopolskich spotkań konsultacyjnych kierowników szkolenia aplikantów radcowskich i kierowników działu aplikacji radcowskiej w formie zdalnej;

7) prowadzenie ewaluacji dotychczas przygotowanych zajęć e-leamingowych dla aplikantów radcowskich oraz podjęcie działań w zakresie przygotowania i opracowania nowych szkoleń e-leamingowych;

8) wspieranie dalszej informatyzacji procesów związanych ze szkoleniem aplikantów radcowskich, w tym wdrażania i rozwijania funkcjonalności dzienniczka elektronicznego; udział w pracach mających na celu budowę ogólnopolskiej platformy dla radców prawnych i aplikantów radcowskich;

9) koordynacja działań w zakresie podnoszenia umiejętności dydaktycznych osób prowadzących zajęcia na aplikacji radcowskiej, w tym opracowanie materiałów i metodyki organizacji zajęć, organizacja szkoleń i warsztatów;

10) organizacja form aktywizacji aplikantów, w tym turniejów i konkursów: turniej negocjacyjny, moot-court z zakresu praw człowieka, turniej arbitrażowy, turniej mediacyjny.

11) organizacja zajęć dla aplikantów radcowskich z okręgowych izb radców prawnych w ramach przedmiotowych grup patronackich;

12) organizacja zajęć ogólnopolskich dla aplikantów radcowskich w formie webinariów i e-leamingu;

13) organizacja zajęć repetytoryjnych przed egzaminem radcowskim;

14) przygotowanie symulacji egzaminu radcowskiego;

15) organizacja wideospotkań oraz posiedzeń stacjonarnych Komisji Aplikacji oraz uczestnictwo w Ogólnopolskim Forum Aplikantów Radcowskich.

III. Etyka i wykonywanie zawodu

Planowane działania Komisji Etyki i Wykonywania Zawodu:

1) organizacja 2 posiedzeń plenarnych z osobistym udziałem członków Komisji, celem wypracowania stanowisk, dyskusji w sprawach szczególnie istotnych, podsumowania działań rocznych dla potrzeb Prezydium Krajowej Rady Radców Prawnych i Krajowej Rady Radców Prawnych - przy zastosowaniu głównego założenia wynikającego z § 11 ust. 1 Uchwały Nr 21/XI/2020 KRRP z dnia 5 grudnia 2020 r. w sprawie powołania oraz zakresu działania komisji stałych Krajowej Rady Radców Prawnych XI kadencji;

2) bieżąca realizacja spraw wpływających do Komisji, a w sprawach szczególnie istotnych i skomplikowanych współpraca w tym zakresie z Ośrodkiem Badań, Studiów i Legislacji;

3) przeprowadzenie - w zależności od potrzeb - kolejnych konsultacji z przewodniczącymi komisji wykonywania zawodu okręgowych izb radców prawnych, w celu wypełnienia zadania określonego w § 5 pkt 3 i § 10 cyt. wyżej uchwały;

4) współpraca z Komisją Aplikacji w zakresie przygotowania propozycji pytań na kolokwia ustne dla aplikantów radcowskich z etyki;

Planowane działania Krajowego Zespołu Wizytatorów:

1) kontynuacja działań na rzecz skutecznego przeprowadzania wizytacji.

IV. Wspieranie rozwoju zawodowego

Planowane działania Komisji Wspierania Rozwoju Zawodowego:

1) przeprowadzenie przy współpracy okręgowych izb radców prawnych badań środowiska radcowskiego, w szczególności pod kątem diagnozy potrzeb i oczekiwań związanych z wykonywaniem zawodu;

2) organizacja Forum Młodych Radców Prawnych skierowanego do radców prawnych rozpoczynających wykonywanie zawodu jako stałej formy pomocy i wymiany poglądów;

3) organizacja Forum Aplikantów Radcowskich, którego celem j est zachęcenie aplikantów radcowskich do dialogu na temat procesu kształcenia oraz ich miejsca i roli w samorządzie radców prawnych;

4) współorganizacja z OIRP w Kielcach Forum dla przedsiębiorczych kobiet z branży prawniczej;

5) współorganizacja "Namiotu Radców Prawnych" w ramach strefy ASP PolAndRock Festiwal 2022 we współpracy z OIRP w Poznaniu;

6) organizacja Forum Nowych Technologii skierowanego do wszystkich radców prawnych wykonujących zawód, w ramach którego prezentowane będą dostępne narzędzia IT wykorzystywane w pracy radcy prawnego, ułatwiające zarządzanie kancelarią, zapisywanie czasu pracy, zawierające systemy informacji prawnej, ułatwiające tworzenie umów i pism procesowych;

7) wsparcie radców prawnych w budowaniu pozycji zawodowej na rynku pracy - "Biuro Karier";

8) organizacja warsztatów online "Spotkanie z ..." z zakresu doskonalenia umiejętności miękkich, komunikacji, prezentacji, retoryki, pozyskiwania klientów, budowania biznesu, upowszechniania nowoczesnych narzędzi technologicznych, w tym rozwiązań informatycznych;

9) publikacja opracowań wspierających rozwój zawodowy będących wynikiem organizowanych przez Komisję wydarzeń, a także mających na celu wskazanie przydatnych narzędzi w codziennej pracy radcy prawnego niezależnie od formy wykonywania zawodu z uwagi na zmiany technologiczne i elektronizację;

10) koordynacja i wdrażanie wybranych inicjatyw zgłoszonych w ramach zorganizowanego przez Komisję Forum Młodych Radców Prawnych z zakresu pracy samorządowej, doskonalenia zawodowego i prowadzenia działalności;

11) organizacja wideospotkań i stacjonarnych posiedzeń Komisji.

V. Doskonalenie zawodowe

Planowane działania Komisji Doskonalenia Zawodowego:

1) organizacja form doskonalenia zawodowego radców prawnych:

a) szkolenia e-leamingowe - 20, z czego co najmniej 15 będzie dotyczyć, tzw. umiejętności miękkich,

b) szkolenia online (webinaria) - 20, z czego co najmniej 10 będzie obejmować poszczególne dziedziny prawa,

c) konferencje w formie online - 4, których przedmiotem będą istotne zagadnienia prawne;

2) organizacja spotkań Komisji z przedstawicielami okręgowych izb radców prawnych zajmujących się doskonaleniem zawodowym;

3) doskonalenie modelu wymiany i wzajemnego udostępniania organizowanych przez okręgowe izby radców prawnych i Komisję form doskonalenia zawodowego;

4) wspieranie okręgowych izb radców prawnych w organizacji lub umożliwianiu radcom prawnym dostępu do kursów prawniczych języków obcych;

5) podejmowanie stanowisk i opinii w sprawach stosowania przepisów prawa wewnętrznego dotyczących doskonalenia zawodowego;

6) inicjowanie i opiniowanie propozycji zmian regulacji prawnych dotyczących doskonalenia zawodowego;

7) bieżąca analiza stanu wypełniania obowiązku doskonalenia zawodowego przez radców prawnych;

8) nawiązanie współpracy z agendami innych samorządów prawniczych oraz organizacji i środowisk naukowych, zajmującymi się doskonaleniem zawodowym;

9) organizacja spotkań i wideospotkań Komisji oraz realizacja zadań w zespołach problemowych.

VI. Promocja praw człowieka i ich ochrona

Planowane działania Komisji Praw Człowieka:

1) promowanie powszechnego poszanowania podstawowych praw oraz wolności człowieka i obywatela;

2) reagowanie na pojawiające się systemowe lub poważne naruszenia praw człowieka oraz przygotowywanie projektów stanowisk organów samorządu dotyczących naruszenia tych praw;

3) popularyzacja wiedzy o efektywnej ochronie praw człowieka gwarantowanych przez Konstytucję RP, Europejską Konwencję o Ochronie Praw Człowieka i Kartę Praw Podstawowych Unii Europejskiej, monitorowanie orzecznictwa sądowego, a w szczególności Europejskiego Trybunału Praw Człowieka oraz Trybunału Sprawiedliwości UE w obszarze ochrony praw podstawowych, w tym stanu wykonywania wyroków i decyzji w tym zakresie;

4) prowadzenie innych działań przyczyniających się do upowszechniania wiedzy o prawach człowieka i podstawowych wolnościach oraz ich ochronie.

Celem realizacji powyższych zadań planuje się:

1) organizację konferencji/seminarium poświęconej 25. rocznicy Konstytucji RP;

2) organizację konferencji/seminarium poświęconej wybranym problemom ochrony praw człowieka w kontekście zastosowań nowoczesnych technologii;

3) zainicjowanie i współorganizacja serii seminariów w okręgowych radach poświęconych roli orzecznictwa europejskich trybunałów w ochronie praw podstawowych;

4) prowadzenie listy radców prawnych specjalizujących się w prowadzeniu spraw przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka, udostępnianej Sekretariatowi Trybunału na potrzeby osób występujących ze skargą;

5) monitorowanie ogłoszeń Dyrekcji Generalnej ds. Sprawiedliwości (DG JUST) w sprawie naboru wniosków na projekty w obszarze ochrony praw człowieka i inicjowanie ich przygotowania;

6) monitorowanie ofert szkoleniowych z zakresu praw człowieka oferowanych m.in. przez Radę Europy oraz Europejską Akademię Prawa (ERA) oraz przekazywanie stosownych informacji okręgowym izbom;

7) wspieranie udziału członków Komisji w konferencjach i seminariach poświęconych prawom człowieka (w charakterze prelegentów lub uczestników);

8) monitorowanie orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka oraz Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w szczególności dotyczącego prawa do niezależnego sądu oraz prawa do pomocy prawnej, ochrony niezależności zawodu radcy prawnego oraz tajemnicy zawodowej;

9) przygotowywanie artykułów do dwumiesięcznika "Radca Prawny" oraz materiałów medialnych celem popularyzacji praw człowieka wśród radców prawnych oraz w społeczeństwie;

10) monitorowanie przestrzegania praw osób niebędących obywatelami Rzeczypospolitej Polskiej oraz podejmowanie interwencji w tym zakresie;

11) wspieranie represjonowanych prawników na świecie poprzez interwencje i nagłaśnianie ich spraw m. in. w mediach samorządowych;

12) prowadzenie współpracy krajowej oraz międzynarodowej z wyspecjalizowanymi organami, organizacjami i instytucjami, a także z ekspertami krajowymi i zagranicznymi, działającymi w obszarze ochrony praw człowieka.

VII. Współpraca zagraniczna

Planowane działania Komisji Zagranicznej:

1) udział przedstawicieli samorządu radców prawnych w działalności międzynarodowych organizacji prawniczych oraz kształtowaniu treści powstających za granicą aktów prawnych wpływających na wykonywanie zawodu radcy prawnego (Rozporządzenia i Dyrektywy Parlamentu Europejskiego, konwencje Rady Europy itp.);

2) wzmacnianie i poszerzanie wpływu samorządu radców prawnych na politykę, strategię i działalność międzynarodowych organizacji prawniczych (np. wytyczne, stanowiska i modelowe zasady CCBE, IB A i innych międzynarodowych organizacji prawniczych);

3) informowanie KRRP, dziekanów rad okręgowych izb radców prawnych oraz radców prawnych:

* o działalności międzynarodowych organizacji prawniczych, ze szczególnym uwzględnieniem korzyści dla każdego radcy prawnego, jakie daje udział przedstawicieli samorządu w tych działaniach;

* o organizowanych przez międzynarodowe organizacje prawnicze szkoleniach, konferencjach i webinariach oraz wspieranie organizowania takich wydarzeń w Polsce;

4) informowanie międzynarodowych organizacji prawniczych o najważniejszych wydarzeniach dotyczących przestrzegania prawa w Polsce;

5) zabieganie o rozpoznawalność zawodu radcy prawnego na forum międzynarodowym;

6) utrzymanie pozytywnego wizerunku samorządu radców prawnych w CCBE i innych międzynarodowych organizacjach prawniczych;

7) włączanie w działalność zagraniczną radców prawnych poprzez promowanie ich udziału w wydarzeniach międzynarodowych oraz wspieranie organizowania takich wydarzeń w Polsce;

8) kontynuacja programów Fundacji Prawników Europejskich lub prawniczych organizacji międzynarodowych z udziałem KIRP (Crimilaw, Civilaw, EU Litigation, Tradata2 i in.);

9) popularyzacja znajomości języków obcych wśród radców prawnych i aplikantów radcowskich - organizacja prawniczych warsztatów językowych (angielki, niemiecki, francuski);

10) wspieranie okręgowych izb radców prawnych w ich działalności zagranicznej;

11) organizacja z okręgowymi izbami radców prawnych wydarzeń:

a) wspólnie z OIRP w Opolu konferencji z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet, jako wydarzenia połączonego z obchodami 40-lecia samorządu radców prawnych lub półmaratonu prawniczego z udziałem gości z zagranicy, jako wydarzenia połączonego z obchodami 40-lecia samorządu radców prawnych,

b) webinarium z zakresu alternatywnych sposobów rozwiązywania sporów z AEA- EAL, z udziałem przedstawicieli Rady Europy,

c) konferencji z zakresu LegalTech z udziałem gości zagranicznych,

d) wspólnie z OIRP w Rzeszowie seminarium dot. pomocy prawnej w działalności gospodarczej dla przedsiębiorców zagranicznych na przykładzie "euroregionów",

e) wspólnie z OIRP w Zielonej Górze XIV Forum Polsko-Niemieckiego,

f) udział w obchodach Europejskiego Dnia Prawnika oraz organizacja konkursu dla okręgowych izb radców prawnych zachęcającego do działalności zagranicznej,

g) podjęcie działań zmierzających do wprowadzenie języka polskiego jako jednego z języków FBE,

h) popularyzacja zawodów prawniczych (organizacja wirtualnej wystawy tóg z różnych państw);

12) organizacja spotkań komisji, w tym z udziałem koordynatorów ds. zagranicznych z okręgowych izb radców prawnych.

VIII. Alternatywne metody rozwiązywania sporów

1) podejmowanie działań w zakresie ugruntowania pozycji radców prawnych oraz Ogólnopolskiej Sieci "Ośrodki Mediacji Radców Prawnych" w obszarze alternatywnych metod rozwiązywania sporów oraz kreowanie ich marki i wizerunku w tym zakresie poprzez:

a) organizację trzeciej edycji ogólnopolskiej akcji "Ambasador Mediacji",

b) organizację lub współorganizację ogólnopolskiego turnieju negocjacyjnego polegającego na przeprowadzeniu symulacji negocjacji,

c) organizację konferencji w formule online z okazji Międzynarodowego Dnia Mediacji,

d) działania promujące i szkolenia mające na celu popularyzację w środowisku radców prawnych utworzenia i działalności Sądu Arbitrażowego przy Krajowej Izbie Radców Prawnych,

e) organizację ogólnopolskich turniejów propagujących arbitraż adresowanych do aplikantów radcowskich i studentów szkół wyższych,

f) organizację ogólnopolskich turniejów propagujących mediację adresowanych do aplikantów radcowskich i uczniów szkół średnich,

g) obejmowanie patronatem i udział w wydarzeniach promujących alternatywne metody rozwiązywania sporów,

h) organizację lub współorganizację seminariów, paneli dyskusyjnych oraz spotkań o analogicznym charakterze, poświęconych zagadnieniom rozwoju alternatywnych metod rozwiązywania sporów (w szczególności z udziałem przedstawicieli środowisk przedsiębiorców, sędziów, mediatorów oraz przedstawicieli organów administracji publicznej),

i) organizowanie lub współorganizowanie działań informacyjnych na rzecz popularyzacji alternatywnych metod rozwiązywania sporów, w szczególności publikacje prasowe, w tym w zakresie wdrażania - opracowanego przez Centrum Mediacji przy Krajowej Radzie Radców Prawnych we współpracy z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii - podręcznika typu handbook dla urzędników administracji publicznej pod nazwą "Mediacja w postępowaniu administracyjnym";

2) koordynacj a działalności Ogólnopolskiej Sieci "Ośrodki Mediacj i Radców Prawnych' ', w szczególności poprzez organizację lub współorganizację spotkań przedstawicieli ośrodków mediacji przy okręgowych izbach radców prawnych,

3) wypracowywanie i prezentowanie jednolitego stanowiska w istotnych sprawach znajdujących się w obszarze funkcjonowania Ogólnopolskiej Sieci "Ośrodki Mediacji Radców Prawnych", w szczególności w zakresie stanowienia, czy stosowania prawa w relacjach z organami administracji publicznej, współdziałanie z Komisją Doskonalenia

Zawodowego oraz okręgowymi izbami radców prawnych w przedmiocie edukacji i podnoszenia kompetencji radców prawnych oraz radców prawnych - mediatorów w zakresie alternatywnych metod rozwiązywania sporów, polegające w szczególności na: a) monitorowaniu aktualnych zaleceń Europejskiej Komisji na Rzecz Skutecznego

Wymiaru Sprawiedliwości w zakresie szkoleń dla radców prawnych - pełnomocników w postępowaniu mediacyjnym oraz radców prawnych - mediatorów i udostępnianie informacji w tym zakresie,

b) doborze programów edukacyjnych oraz trenerów dla przeprowadzenia szkoleń - zgodnych z zaleceniami Europejskiej Komisji na Rzecz Skutecznego Wymiaru Sprawiedliwości,

c) pozyskiwanie z okręgowych izb radców informacji w zakresie organizowanych szkoleń certyfikujących pozwalających na uzyskanie statusu mediatora;

4) współdziałanie z komisjami stałymi Krajowej Rady Radców Prawnych w zakresach obejmujących przedmiot działania Komisji;

5) udział przewodniczącego Komisji w pracach Społecznej Rady ds. Alternatywnych Metod Rozwiązywania Sporów przy Ministrze Sprawiedliwości;

6) opiniowanie obowiązujących aktów prawnych dotyczących alternatywnych metod rozwiązywania sporów oraz udział w pracach legislacyjnych i badawczych w tym zakresie;

7) bieżące utrzymywanie kontaktów z organizacjami międzynarodowymi - w celu monitorowania zaleceń tych organizacji dla umocnienia rozwoju alternatywnych metod rozwiązywania sporów oraz wiedzy w zakresie jej usytuowania w systemach prawnych w Europie i na świecie.

IX. Promocja zawodu radcy prawnego

Planowane działania Komisji Promocji Zawodu:

1) w zakresie aktywności promocyjnej:

a) uczestnictwo w organizacji wydarzeń związanych z jubileuszem 40-lecia samorządu radców prawnych,

b) działania związane z oprawą wizerunkową jubileuszu 40-lecia samorządu radców prawnych,

c) działania związane z rebrandingiem logo KIRP oraz komunikacją graficzną samorządu radców prawnych,

d) opracowanie założeń kampanii promocji zawodu radcy prawnego,

e) kontynuacja działań zmierzających do opracowania kreacji założeń kampanii promocji zawodu radcy prawnego,

f) realizacja kampanii promocji zawodu radcy prawnego według opracowanego modelu,

g) realizacja i publikacja serii podcastów "Prawie prawniczo" promujących zawód radcy prawnego,

h) wspieranie okręgowych izb radców prawnych w prowadzeniu działań promocyjnych,

i) opracowanie założeń i realizacja działań związanych z wdrożeniem wyszukiwarki radców prawnych jako elementu kampanii promocji zawodu radcy prawnego;

2) w zakresie komunikacji:

a) nawiązanie współpracy i podejmowanie działań w celu koordynacji działań w zakresie komunikacji i promocji okręgowych izb radców prawnych i zawodu radcy prawnego,

b) stworzenie dobrych praktyk komunikacji w samorządzie na poziomie okręgowym i krajowym,

c) kontynuacja działań mających na celu stworzenie słownika pojęć prawnych dla osób głuchych;

3) w zakresie budowania kompetencji w obszarze komunikacji:

a) organizacja szkolenia dotyczącego wykorzystania narzędzi komunikacyjnych w mediach społecznościowych,

b) organizacja szkoleń z wystąpień medialnych.

Planowane działania w zakresie popularyzacji wiedzy prawniczej:

1) organizacja corocznej edycji ogólnopolskiego konkursu dla uczniów szkół podstawowych i średnich "Akademia Wiedzy o Prawie";

2) współorganizacja Turnieju Mediacyjnego dla szkół średnich we współpracy z Komisją Alternatywnych Metod Rozwiązywania Sporów;

3) rozwój i promocja gry "Młodzi Mistrzowie Prawa" oraz jej przystosowanie do edycji na poziomie okręgowych izb radców prawnych;

4) realizacja filmów z lekcjami o prawie online, jako alternatywa dla dotychczasowej stacjonarnej formuły prowadzenia lekcji o prawie w szkołach, pozwalająca na dotarcie do szkół, a także innych placówek edukacyjnych w całej Polsce;

5) stworzenie centralnej bazy radców prawnych, którzy zgłosili udział do poprowadzenia lekcji prawa online według deklarowanej specjalizacji;

6) realizacja wybranego przez koordynatorów ds. edukacji prawnej przy okręgowych izbach radców prawnych projektu spośród zgłoszonych inicjatyw;

7) przygotowanie we współpracy z Komisją Wspierania Rozwoju Zawodowego komiksu o zawodzie radcy prawnego oraz materiałów szkoleniowych w postaci scenariuszy lekcji wiedzy o prawie;

8) organizacja szkolenia online mającego na celu wzmocnienie kompetencji i umiejętności koordynatorów ds. edukacji prawnej oraz radców prawnych prowadzących lekcje prawa;

9) organizacja wideospotkań i spotkania stacjonarnego z koordynatorami ds. edukacji prawnej przy okręgowych izbach radców prawnych.

X. Działalność wydawnicza

Planowane działania wydawnicze:

1) wydawanie dwumiesięcznika "Radca Prawny", w tym w zwiększonym nakładzie drukowanym celem dotarcia do szerszego grona odbiorców;

2) wydawanie kwartalnika "Radca Prawny. Zeszyty Naukowe";

3) publikacja wydań specjalnych dwumiesięcznika "Radca Prawny" oraz kwartalnika "Radca Prawny. Zeszyty Naukowe" w związku z jubileuszem 40-lecia samorządu radców prawnych;

4) popularyzacja wydawnictw KRRP w intemecie;

5) kontynuacja współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim w zakresie rozpowszechniania wersji elektronicznej kwartalnika "Radca Prawny. Zeszyty Naukowe" oraz rozpowszechnianie kwartalnika w bazach wydawnictw naukowych;

6) współpraca z wydawnictwami systemów prawnych dotycząca zamieszczenia artykułów archiwalnych i z aktualnych wydań kwartalnika "Radca Prawny. Zeszyty Naukowe" w tych systemach.

XI. Działalność bieżąca

Planowane działania bieżące:

1) rozpatrywanie wniosków i podejmowanie uchwał w sprawach objętych zakresem działania KRRP oraz Prezydium KRRP;

2) rozpatrywanie spraw wnoszonych według właściwości przez poszczególne organy;

3) organizacja uroczystej inauguracji I roku szkoleniowego 2022 aplikacji radcowskiej;

4) organizacja Konkursu "Kryształowe Serce Radcy Prawnego";

5) wydawanie informatora samorządowego dla członków KRRP i członków organów samorządu na poziomie okręgowym i krajowym;

6) promocja działań organów samorządu radców prawnych w intemecie i w mediach społecznościowych;

7) stała współpraca i organizacja cyklicznych spotkań z sekretarzami okręgowych izb radców prawnych;

8) stała współpraca i organizacja cyklicznych spotkań ze skarbnikami okręgowych izb radców prawnych;

9) organizacja spotkań z dziekanami rad okręgowych izb radców prawnych;

10) okresowa ocena realizacji postanowień zawartych w Wytycznych działania samorządu i jego organów na lata 2021-2024 przyjętych przez XII Krajowy Zjazd Radców Prawnych;

11) w zakresie aktywności społecznej i środowiskowej:

a) inicjowanie, wspieranie i koordynowanie działań mających na celu integrację środowiska radców prawnych i aplikantów radcowskich,

b) inicjowanie, wspieranie i koordynacja działalności pro bono radców prawnych i aplikantów radcowskich, wspieranie inicjatyw charytatywnych,

c) wspieranie i koordynowanie działalności socjalnej w okręgowych izbach radców prawnych, ze szczególnym uwzględnieniem wsparcia seniorów oraz organizacji turnusów sanatoryjnych dla seniorów,

d) podjęcie działań na rzecz rozszerzenia działalności oraz wzmocnienia roli Fundacji Radców Prawnych "Subsidio Venire";

12) w zakresie informatyzacji:

a) realizacja działań zmierzających do poprawy dostępności i przejrzystości strony internetowej kirp.pl i stron powiązanych, poprawa funkcjonalności wyszukiwarek samorządowych aktów prawnych oraz orzeczeń sądów dyscyplinarnych;

b) realizacja działań zmierzających do poprawy funkcjonalności i rozbudowy systemów informatycznych służących do wymiany informacji z okręgowymi izbami radców prawnych i sądami, prowadzenia szkoleń, w tym:

a. prace nad opracowaniem specyfikacji modułów dotyczących Centralnego Systemu Obsługi Radców Prawnych (CSORP),

b. prace programistyczne dotyczące wdrożenia podstawowych modułów CSORP w zakresie ewidencji aplikantów i radców prawnych,

c. prace nad unowocześnieniem platformy szkoleniowej, mające na celu poprawę funkcjonalności i ułatwienie dostępu do poszerzonej oferty szkoleniowej dla radców prawnych,

d. wdrożenie platformy "Miniextranet" umożliwiającej radcom prawnym korzystanie z platformy szkoleniowej KIRP, zapisanie się na newsletter i korzystanie z wyszukiwarki radców prawnych,

e. zakup rozwiązania Lex Baza Dokumentów i dostosowanie go do potrzeb wymiany dokumentów w ramach samorządu;

c) realizacja działań zmierzających do informatyzacji kolejnych obszarów działalności samorządu;

13) w zakresie funkcjonowania Biura KRRP:

a) zapewnienie stałej obsługi KRRP, Prezydium KRRP oraz komisji i agend KRRP,

b) opracowywanie projektów uchwał na posiedzenia KRRP i Prezydium KRRP,

c) bieżąca analiza poziomu wykonania budżetu,

d) rozpatrywanie wniosków o dostęp do informacji publicznej,

e) archiwizacja dokumentacji KRRP,

f) organizacja szkoleń dla pracowników w ramach podnoszenia kompetencji, w celu zapewnienia profesjonalnej obsługi Biura KRRP;

14) w zakresie ubezpieczeń radców prawnych:

a) bieżące działania związane z obsługą programu ubezpieczeniowego radców prawnych w ramach obowiązującej umowy generalnej na lata 2019-2022,

b) działania mające na celu ustalenie zasad współpracy z brokerem oraz wybór i nawiązanie współpracy z ubezpieczycielem na 2023 r. oraz ewentualnie lata dalsze;

15) przygotowanie sprawozdania z działalności samorządu dla Prezydenta RP;

16) przygotowanie sprawozdania z działalności Prezydium KRRP dla Krajowej Rady Radców Prawnych;

17) zakończenie prac nad opracowaniem wytycznych dotyczących archiwizacji dokumentów i zasad retencji danych osobowych przetwarzanych w organach samorządu radców prawnych;

18) organizacja cyklicznych spotkań inspektorów ochrony danych KIRP i okręgowych izb radców prawnych w celu omawiania zagadnień dotyczących ochrony danych osobowych i wypracowywania wspólnych rozwiązań w przypadku zagadnień problemowych.