Petycja dotycząca podjęcia inicjatywy ustawodawczej w celu zmiany art. 180 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r.-Kodeks postępowania karnego.

Akty korporacyjne

Lekarz.2023.3.30

Akt nieoceniany
Wersja od: 30 marca 2023 r.

STANOWISKO Nr 19/23/P-IX
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 30 marca 2023 r.
w sprawie petycji dotyczącej podjęcia inicjatywy ustawodawczej w celu zmiany art. 180 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r.-Kodeks postępowania karnego

Prezydium NRL po zapoznaniu się z treścią petycji w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w celu zmiany art. 180 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (dalej: KPK) w zakresie zwolnienia z obowiązku z zachowania tajemnicy zawodowej i służbowej, przekazanej przy piśmie Przewodniczącego Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji Senatu RP Pana Aleksandra Pocieja z 9 marca 2023 r., znak: BPS-DKS.KPCPP.0330.9.2023, przedstawia następujące stanowisko.

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej pozytywnie ocenia kierunek proponowanych zmian ustawowych w zakresie art. 180 § 1 KPK, które będą skutkowały

wstrzymaniem wykonania postanowienia o zwolnieniu z tajemnicy, o której mowa w art. 180 § 1 KPK w przypadku wniesienia na to postanowienie zażalenia.

Jednocześnie mając na uwadze, że lekarze i lekarze dentyści korzystają z ochrony tajemnicy zawodowej, o której mowa w art. 180 § 2 KPK Prezydium NRL zwraca uwagę, że analogiczne zmiany dotyczące wstrzymania wykonania zaskarżonego postanowienia o zwolnieniu z tajemnicy powinny dotyczyć § 2 art. 180 KPK, który stanowi szczególną postać ochrony dla wybranych tajemnic zawodowych, w tym tajemnicy lekarskiej.

Na postanowienie w przedmiocie zwolnienia z tajemnicy, o której mowa w art. 180 § 1 i 2 KPK, przysługuje zażalenie. Zauważyć jednak należy, że wniesienie zażalenia na takie postanowienie nie wywołuje skutku w postaci wstrzymania jego wykonania. Wobec powyższego aktualnie obowiązujące brzmienie art. 180 § 1 i 2 KPK może prowadzić do sytuacji, w której przy braku decyzji o wstrzymaniu wykonania wydanego postanowienia o zwolnieniu z tajemnicy i przesłuchaniu osoby, może nastąpić nieodwracalny skutek w postaci ujawnienia informacji objętych tajemnicą w wypadku uwzględnienia takiego zażalenia. Konsekwencje w tym zakresie dotyczą zarówno § 1 i 2 art. 180 KPK.

Samorząd lekarski nieustannie zabiega aby obowiązujące przepisy prawa gwarantowały jak najwyższą ochronę danych objętych tajemnicą lekarską. Niewątpliwie proponowana zmiana legislacyjna ma na celu wzmocnienie tej ochrony. Informacje objęte tajemnicą zawodową należą do grupy danych szczególnie wrażliwych ze względu na swoją naturę i znaczenie dla praw pacjentów. Brak dostatecznej ochrony tajemnicy lekarskiej wiąże się z narażeniem pacjentów na zbyt szeroki dostęp różnych organów i instytucji do informacji związanych ze sferą prywatności obejmującą stan zdrowia i leczenie, co może podważać zaufanie, które stanowi podstawę prawidłowych relacji pacjenta z lekarzem.

W związku z powyższym Prezydium NRL stoi na stanowisku, że zaproponowane w petycji zmiany legislacyjne w zakresie art. 180 § 1 KPK polegające na wprowadzeniu obowiązku wstrzymania zaskarżonego postanowienia zwalniającego z tajemnicy zawodowej, powinny znaleźć analogiczne odzwierciedlenie w art. 180 § 2 KPK.