Określenie szczegółowych kryteriów oceny spełniania przez uczelnie standardów kształcenia.

Akty korporacyjne

KRASM.2005.11.3

Akt nieoceniany
Wersja od: 3 listopada 2005 r.

UCHWAŁA Nr 2/II/05
KRAJOWEJ RADY AKREDYTACYJNEJ SZKOLNICTWA MEDYCZNEGO
z dnia 3 listopada 2005 r.
w sprawie określenia szczegółowych kryteriów oceny spełniania przez uczelnie standardów kształcenia

Na podstawie art. 8a ust. 6 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 57, poz. 602 z późn. zm.) oraz § 16.1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 31 lipca 2001 r. w sprawie Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkolnictwa Medycznego oraz trybu uzyskiwania akredytacji (Dz. U. z 2001 r. Nr 83, poz. 904) uchwala się, co następuje:
§  1.
Określa się szczegółowe kryteria oceny spełniania przez uczelnie standardów kształcenia:
1)
na kierunku pielęgniarstwo:
a)
dla studiów pierwszego stopnia w uczelniach, które rozpoczynają kształcenie, stanowiące załącznik nr 1 do niniejszej uchwały,
b)
dla studiów pierwszego stopnia w uczelniach występujących o akredytację kolejny raz, stanowiące załącznik nr 2 do niniejszej uchwały,
c)
dla studiów drugiego stopnia, stanowiące załącznik nr 3 do niniejszej uchwały,
d)
dla studiów jednolitych magistersich 5- letnich, stanowiących załącznik nr 4 do niniejszej uchwały,
e)
dla studiów pierwszego stopnia dla dyplomowanych pielęgniarek, stanowiące załącznik nr 5 do niniejszej uchwały.
2)
na kierunku położnictwo:
a)
dla studiów pierwszego stopnia w uczelniach, które rozpoczynają kształcenie, stanowiące załącznik nr 6 do niniejszej uchwały,
b)
dla studiów pierwszego stopnia w uczelniach występujących o akredytację kolejny raz, stanowiące załącznik nr 7 do niniejszej uchwały,
c)
dla studiów drugiego stopnia stanowiące załącznik nr 8 do niniejszej uchwały,
d)
dla studiów jednolitych magisterskich 5 - letnich, stanowiących załącznik nr 9 do niniejszej uchwały,
e)
dla studiów pierwszego stopnia dla dyplomowanych położnych, stanowiące załącznik nr 10 do niniejszej uchwały.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem powzięcia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW PIERWSZEGO STOPNIA- KIERUNEK PIELĘGNIARSTWO W UCZELNIACH, KTÓRE ROZPOCZYNAJĄ KSZTAŁCENIE

A. Kryteria do standardu w zakresie sposobu realizacji programu kształcenia
Kryterium obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie-0
1.Studia trwają co najmniej 3 lata (6 semestrów)TakNie
Plan studiów w systemie stacjonarnym/ niestacjonarnym obejmuje 4780 godzin, w tym:TakNie
* 180 godzin teoretycznych kształcenia ogólnegoTakNie
* 1540 godzin teoretycznych kształcenia zawodowegoTakNie
* 760 godzin teoretycznych realizowanych w ramach samokształceniaTakNie
* 1100 godzin zajęć praktycznych,TakNie
* 1200 godzin praktyk zawodowychTakNie
Plan studiów zawiera bloki przedmiotów kształcenia ogólnego, podstawowego i kierunkowegoTakNie
2.Program kształcenia:
* jest kompletny i w formie pisemnej,TakNie
* nie zawiera zbędnych powtórzeń,TakNie
* cele kształcenia zawarte w programach szczegółowych są zgodne z charakterystyką absolwenta oraz odpowiadają kompetencjom zawodowym określonym w art. 4 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnejTakNie
* zaplanowane metody kształcenia teoretycznego są adekwatne do celów kształceniaTakNie
3.Zajęcia praktyczne i praktyki są zaplanowane zgodnie ze standardami nauczania dla kierunku studiówTakNie
4.Jest przygotowana dokumentacja oceny postępów i postawy studenta na zajęciach praktycznych i praktykach zawodowychTakNie
5.Jest przygotowany wykaz umiejętności, które student będzie zaliczał w czasie zajęć praktycznych i praktyk zawodowychTakNie
6.Powołana jest Komisja Dydaktyczna z reprezentacją nauczycieli kierunku pielęgniarstwo (po rozpoczęciu studiów z reprezentacją studentów tego kierunku)TakNie
7.Przebieg egzaminu dyplomowego praktycznego i teoretycznego jest zaplanowanyTakNie
Razem17 pkt

B. Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie -0
1.Zatrudnienie w uczelni publicznej na podstawie mianowania a w uczelni niepublicznej w pełnym wymiarze czasu pracy co najmniej:
* Czterech nauczycieli akademickich posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanegoTakNie
* Sześciu nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora i udokumentowany dorobek praktycznyTakNie
2.Stosunek liczby nauczycieli akademickich zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, posiadających tytuł profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego do liczby studentów na kierunku nie może być mniejszy niż 1:40TakNie
3.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli zaplanowanych do realizacji zajęć praktycznych znajduje się w ich dokumentacji osobowejTakNie
4.Nauczyciel pielęgniarstwa ma udokumentowaną minimum roczną praktykę zgodną z nauczanym przedmiotem.TakNie
Razem5 pkt

C. Kryteria do standardów kształcenia w zakresie bazy dydaktycznej

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie -0
1.Uczelnia posiada strukturę organizacyjną umożliwiającą sprawną obsługę procesu dydaktycznegoTakNie
2.Uczelnia posiada bazę materialną i dydaktyczną odpowiednią do liczby studentów tj.
a/ miejsca do nauki dla studentów,TakNie
b/ sale wykładowe wyposażone w środki audiowizualne,TakNie
c/ sale ćwiczeń i / lub seminaryjne odpowiednio wyposażone,TakNie
d/ pracownie specjalistyczne z wyposażeniem,
* anatomiczno-fizjologiczną,TakNie
* umiejętności pielęgniarskichTakNie
3.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* biblioteki wyposażonej w aktualne piśmiennictwo w zakresie nauczanych dyscyplin,TakNie
* czytelni wyposażonej w czasopisma w zakresie nauczanych dyscyplin,TakNie
* internetuTakNie
Godziny otwarcia biblioteki umożliwiają korzystanie z księgozbioru studentom wszystkich form kształcenia.TakNie
4.Uczelnia uwzględniając liczbę studentów zapewnia odbywanie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych w:
* podstawowej opiece zdrowotnej (żłobek, szkoła, poradnia ogólna, poradnia dziecka zdrowego, poradnia" K", opieka domowa)TakNie
* oddziałach podstawowych (pediatria, oddział położniczo-noworodkowy, interna, chirurgia) TakNie
* oddziałach specjalistycznych (psychiatria, geriatria, neurologia, rehabilitacja, opieka nad przewlekle chorym, opieka paliatywna, intensywna opieka medyczna)TakNie
5.Uczelnia zapewnia dostęp do:

* sali gimnastycznej/ boiska/ basenu

* zaplecza socjalnego i sanitarno-higienicznego adekwatnego do liczby studentów

Tak TakNie Nie
6.Kryteria doboru zakładów opieki zdrowotnej i innych podmiotów prawnych realizujących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe są ustalone przez uczelnieTakNie
7.Uczelnia posiada dokumentację potwierdzającą zawarcie umów z podmiotem realizującym zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe nie będącym w strukturze uczelniTakNie
Razem17 pkt

D. Kryteria do standardów kształcenia w zakresie oceny jakości kształcenia i osiągnięć uczelni

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak -1Nie-0
1.W Uczelni jest powołana Komisja do wewnętrznej oceny jakości kształceniaTakNie
2.Komisja ds. jakości kształcenia posiada kryteria i narzędzia oceniania.TakNie
3.Wewnętrznej ocenie jakości kształcenia podlegać będą:
A/ warunki realizacji procesu kształcenia,TakNie
B/ program,TakNie
C/kadra,TakNie
D/ udostępnienie studentom regulaminu i programu studiów.TakNie
Razem6 pkt.

Obligatoryjna liczba punktów do uzyskania akredytacji na 3 lata

A. -17 pkt
B.-5 pkt
C.-17 pkt
D.-6 pkt
Razem45 pkt

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW PIERWSZEGO STOPNIA- KIERUNEK PIELĘGNIARSTWO W UCZELNIACH WYSTĘPUJĄCYCH O AKREDYTACJĘ KOLEJNY RAZ

A. Kryteria do standardu w zakresie sposobu realizacji programu kształcenia
Kryterium obligatoryjne do uzyskania akredytacji na 3 lataPunktacja
Tak - 1Nie-0
1.Studia trwają co najmniej 3 lata (6 semestrów)TakNie
Plan studiów w systemie stacjonarnym/ niestacjonarnym obejmują 4780 godzin, w tym:TakNie
* 180 godzin teoretycznych kształcenia ogólnegoTakNie
* 1540 godzin teoretycznych kształcenia zawodowegoTakNie
* 760 godzin teoretycznych realizowanych w ramach samokształceniaTakNie
* 1100 godzin zajęć praktycznychTakNie
* 1200 praktyk zawodowychTakNie
Plan studiów zawiera bloki przedmiotów kształcenia ogólnego, podstawowego i kierunkowegoTakNie
2.Program kształcenia:
* jest kompletny i w formie pisemnej,TakNie
* nie zawiera zbędnych powtórzeń,TakNie
* cele kształcenia zawarte w programach szczegółowych są zgodne z charakterystyką absolwenta oraz odpowiadają kompetencjom zawodowym określonym w art..4 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnejTak

p-p -i

Nie
* program uwzględnia zadania do samodzielnej pracy studentaTakNie
3.Zajęcia praktyczne i praktyki są realizowane zgodnie z celami kształcenia i podlegają ocenieTakNie
4.Przebieg każdej praktyki jest udokumentowanyTakNie
5.Student ma wykaz umiejętności, które zalicza w czasie zajęć praktycznych i praktykTakNie
6.Stosowane metody kształcenia teoretycznego są adekwatne do celów kształceniaTakNie
7.Powołana jest Komisja Dydaktyczna z reprezentacją nauczyciela i studenta kierunku studiów i jej działalność jest udokumentowanaTakNie
8.Przebieg dyplomowego egzaminu teoretycznego i praktycznego jest zaplanowany i udokumentowanyTakNie
9.Absolwent uzyskuje dyplom licencjata pielęgniarstwaTakNie
Razem19 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
10.Uczelnia wdraża do programu kształcenia najnowsze osiągnięcia teorii i praktykiTakNie
11.Program jest opracowany modułowoTakNie
12.Przedmioty/ moduły mają oszacowane punkty kredytoweTakNie
Razem19 + 3= 22 pkt.

B. Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie -0
1.Zatrudnienie w uczelni publicznej na podstawie mianowania a w uczelni niepublicznej w pełnym wymiarze czasu pracy:
* Czterech nauczycieli akademickich posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanegoTakNie
* Sześciu nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora i udokumentowany dorobek praktycznyTakNie
2.Stosunek liczby nauczycieli akademickich zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego do liczby studentów na danym kierunku studiów nie może być mniejszy niż 1:40TakNie
3.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli prowadzących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe znajduje się w dokumentacji osobowej nauczycieli.TakNie
4.Nauczyciel pielęgniarstwa ma udokumentowaną minimum roczną praktykę zgodną z nauczanym przedmiotem.TakNie
5.Nauczyciele przedmiotów kierunkowych współpracują z prowadzącymi praktyki w zakresie realizacji programu i postępów studentów w nabywaniu przez nich umiejętności zawodowych.TakNie
6.Pielęgniarka odpowiedzialna za kształcenie studentów w czasie praktyk ma udokumentowany co najmniej dwuletni staż pracy, zna program i posiada przygotowanie pedagogiczneTakNie
Nauczyciele uczestniczą:
7.* w zorganizowanych formach doskonalenia zawodowego,TakNie
* w zjazdach, konferencjach, sympozjach krajowych i międzynarodowych.TakNie
8.Uczelnia wspomaga rozwój zawodowy i naukowy nauczycieli.TakNie
9.Uczelnia prowadzi ocenę pracy nauczyciela.TakNie
Razem11 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji powyżej 3 lat
10.Nauczyciele:
* publikują swoje osiągnięcia naukowe,TakNie
* są zaangażowani w działalność w organizacjach zawodowych i stowarzyszeniach naukowych.TakNie
11.Pielęgniarki odpowiedzialne za kształcenie studentów w czasie praktyk mają ukończone studia wyższe i /lub specjalizację w dziedzinie pielęgniarstwa, w której realizują zajęcia.TakNie
Razem11+3= 14pkt

C. Kryteria do standardów kształcenia w zakresie bazy dydaktycznej

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie -0
1.Uczelnia posiada strukturę organizacyjną umożliwiającą sprawną obsługę procesu dydaktycznegoTakNie
2.Uczelnia posiada bazę materialną i dydaktyczną odpowiednią do liczby studentów tj.
a/ miejsca do nauki dla studentów,TakNie
b/ sale wykładowe wyposażone w środki audiowizualne,TakNie
c/ sale ćwiczeń i / lub seminaryjne odpowiednio wyposażone,TakNie
d/ pracownie specjalistyczne z wyposażeniem,
* anatomiczno-fizjologiczną,TakNie
* umiejętności pielęgniarskich,TakNie
3.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* biblioteki wyposażonej w aktualne piśmiennictwo w zakresie nauczanych dyscyplin,TakNie
* czytelni wyposażonej w czasopisma w zakresie nauczanych dyscyplin,TakNie
* internetu.TakNie
Godziny otwarcia biblioteki umożliwiają korzystanie z księgozbioru studentom wszystkich form kształcenia.TakNie
4.Uczelnia uwzględniając liczbę studentów zapewnia odbywanie ćwiczeń i praktyk zawodowych w:
* podstawowej opiece zdrowotnej (żłobek, szkoła, poradnia ogólna, poradnia dziecka zdrowego, poradnia"K", opieka środowiskowo-rodzinna)TakNie
* oddziałach podstawowych (pediatria, oddział położniczo-noworodkowy, interna, chirurgia)TakNie
* oddziałach specjalistycznych (psychiatria, geriatria, neurologia, rehabilitacja, opieka nad przewlekle chorym, opieka paliatywna, intensywna terapia)TakNie
5.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* sali gimnastycznej i boiska,TakNie
* zaplecza socjalnego i sanitarno-higienicznego adekwatnego do liczby studentówTakNie
6.Kryteria doboru zakładów opieki zdrowotnej i innych podmiotów prawnych realizujących praktyczną naukę zawodu są ustalone przez uczelnie i respektowaneTakNie
7.Uczelnia posiada dokumentację potwierdzającą zawarcie umów z podmiotem realizującym zajęcia praktyczne nie będącym w strukturze uczelniTakNie
Razem17pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
8.Biblioteka zaopatrzona jest w zagraniczne czasopisma pielęgniarskieTakNie
9.Studenci mają zapewnioną możliwość korzystania z basenu i innych obiektów rekreacyjnych.TakNie
10.Studenci mają możliwość zakupu zimnych i ciepłych napojów na terenie uczelni.TakNie
Razem17+3=20 pkt.

D. Kryteria do standardów kształcenia w zakresie oceny jakości kształcenia i osiągnięć uczelni

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak -1Nie-0
1.W Uczelni jest:
* powołana Komisja do wewnętrznej oceny jakości kształcenia,TakNie
* działalność Komisji jest udokumentowana.TakNie
2.Komisja ds. jakości kształcenia posiada kryteria i narzędzia oceniania.TakNie
3.Komisja ds. jakości kształcenia ocenia:
A/ warunki realizacji procesu kształcenia,TakNie
B/ program,TakNie
C/kadrę,TakNie
D/ udostępnienie studentom regulaminu i programu studiów.TakNie
4.Uzyskane informacje są analizowane a wnioski wykorzystywane.TakNie
Razem8pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
5.Uczelnia prowadzi dystansową ocenę przydatności zawodowej absolwenta.TakNie
6.Na kierunku działają studenckie koła naukoweTakNie
7.Uczelnia współpracuje z ośrodkami zagranicznymi w obszarze:
* naukowym,TakNie
* dydaktycznym, np. wymiana studentów.TakNie
8.Nauczyciele uczestniczą w opracowaniu podręczników akademickichTakNie
Razem8+5= 13 pkt.
PunktacjaOkres uzyskania akredytacji
553 lata
56-624 lata
63-695 lat
A. minimalna19-maksymalna22
B. minimalna11-maksymalna14
C. minimalna17-maksymalna20
D. minimalna8-maksymalna13
Razem min.55maks.69

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW DRUGIEGO STOPNIA- KIERUNEK PIELĘGNIARSTWO

A. Kryteria do standardu w zakresie sposobu realizacji programu kształcenia
Kryterium obligatoryjne do uzyskania akredytacji na 3 lataPunktacja
Tak - 1Nie-0
1.Studia trwają co najmniej 2 lata (4 semestry) Plan studiów w systemie stacjonarnym/ niestacjonarnym obejmuje 1320 godzin, w tym:TakNie
* 680 godzin zajęć teoretycznychTakNie
* 280 godzin zajęć praktycznychTakNie
* 360 godzin praktyk zawodowychTakNie
Plan studiów zawiera bloki przedmiotów kształcenia podstawowego i kierunkowegoTakNie
2.Program kształcenia:
* jest kompletny i w formie pisemnej,TakNie
* nie zawiera zbędnych powtórzeń,TakNie
* cele kształcenia zawarte w programach szczegółowych są zgodne z charakterystyką absolwenta oraz odpowiadają kompetencjom zawodowym określonym w art. 4 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnejTakNie
3.Zajęcia praktyczne i praktyki są realizowane zgodnie z celami kształcenia i podlegają ocenieTakNie
4.Przebieg każdej praktyki jest udokumentowanyTakNie
5.Student ma wykaz umiejętności, które zalicza w czasie zajęć praktycznych i praktyk zawodowychTakNie
6.Stosowane metody kształcenia teoretycznego są adekwatne do celówTakNie
7.Powołana jest Komisja Dydaktyczna z reprezentacją nauczyciela i studenta kierunku studiów a jej działalność jest udokumentowanaTakNie
8.Absolwent uzyskuje dyplom magistra pielęgniarstwaTakNie
Razem14 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
10.Uczelnia doskonali programy nauczania wykorzystując osiągnięcia nauki i praktyki (aktualne treści, literatura, metody nauczania)TakNie
11.Program jest opracowany modułowoTakNie
12.Przedmioty/ moduły mają oszacowane punkty kredytoweTakNie
Razem14 + 3= 17 pkt.

B. Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie -0
1.Zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy:

* Ośmiu pracowników z tytułem naukowym profesora lub stopieniem naukowym doktora habilitowanego, w tym co najmniej 5 reprezentujących specjalności, w których uzyskiwane są dyplomy na tym kierunku

TakNie
2.Stosunek liczby nauczycieli akademickich zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego do liczby studentów na kierunku jest nie mniejszy niż 1:40TakNie
3.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli prowadzących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe znajdują się w ich dokumentacji osobowejTakNie
4.Nauczyciel pielęgniarstwa ma udokumentowaną minimum roczną praktykę zgodną z nauczanym przedmiotem.TakNie
5.Nauczyciele przedmiotów kierunkowych współpracują z prowadzącymi praktyki w zakresie realizacji programu i postępów studentów w nabywaniu przez nich umiejętności zawodowych.TakNie
6.Pielęgniarka odpowiedzialna za kształcenie studentów w czasie praktyk ma udokumentowany co najmniej dwuletni staż pracy, zna program i ma przygotowanie pedagogiczneTakNie
7.Nauczyciele uczestniczą:
* w zorganizowanych formach doskonalenia zawodowego,TakNie
* w zjazdach, konferencjach, sympozjach krajowych i międzynarodowych.TakNie
8.Uczelnia wspomaga rozwój zawodowy i naukowy nauczycieli.TakNie
9.Uczelnia prowadzi ocenę pracy nauczyciela.TakNie
Razem10 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji powyżej 3 lat
10.Nauczyciele:
* publikują swoje osiągnięcia naukowe,TakNie
* są zaangażowani w działalność w organizacjach zawodowych i stowarzyszeniach naukowych.TakNie
11.Pielęgniarki odpowiedzialne za kształcenie studentów w czasie praktyk mają ukończone studia wyższe i /lub specjalizację w dziedzinie pielęgniarstwa, w której realizują zajęcia.TakNie
Razem10+3= 1 3pkt

C. Kryteria do standardów kształcenia w zakresie bazy dydaktycznej

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie -0
1.Uczelnia posiada strukturę organizacyjną umożliwiającą sprawną obsługę procesu dydaktycznegoTakNie
2.Uczelnia posiada bazę materialną i dydaktyczną odpowiednią do liczby studentów tj.
a/ miejsca do nauki dla studentów,TakNie
b/ sale wykładowe wyposażone w środki audiowizualne,TakNie
c/ sale ćwiczeń i / lub seminaryjne odpowiednio wyposażone,TakNie
3.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* biblioteki wyposażonej w aktualne piśmiennictwo w zakresie nauczanych dyscyplin,TakNie
* czytelni wyposażonej w czasopisma w zakresie nauczanych dyscyplin,TakNie
* internetu.TakNie
Godziny otwarcia biblioteki umożliwiają korzystanie z księgozbioru studentom wszystkich form kształcenia.TakNie
4.Uczelnia uwzględniając liczbę studentów zapewnia odbywanie ćwiczeń i praktyk zawodowych w:
* podstawowej opiece zdrowotnej (opieka domowa, pielęgniarstwo środowiskowo-rodzinne),TakNie
* oddziałach specjalistycznych (chirurgia naczyniowa, nefrologia, metaboliczny, kardiologia, kardiochirurgia, neurologia, psychiatria, anestezjologia i intensywna terapia),TakNie
* w placówkach dydaktycznychTakNie
5.Uczelnia zapewnia dostęp do:

* zaplecza socjalnego i sanitarno-higienicznego adekwatnego do liczby studentów

TakNie
6.Kryteria doboru zakładów opieki zdrowotnej i innych podmiotów prawnych realizujących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe są ustalone przez uczelnie i respektowaneTakNie
7.Uczelnia posiada dokumentację potwierdzającą zawarcie umów z podmiotem realizującym zajęcia praktyczne nie będącym w strukturze uczelniTakNie
Razem14 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
8.Biblioteka zaopatrzona jest w zagraniczne czasopisma pielęgniarskieTakNie
9.Studenci mają możliwość zakupu zimnych i ciepłych napojów na terenie uczelni.TakNie
Razem14+2= 16 pkt

D. Kryteria do standardów kształcenia w zakresie oceny jakości kształcenia i osiągnięć uczelni

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak -1Nie-0
1.W Uczelni jest:
* powołana Komisja do wewnętrznej oceny jakości kształcenia,TakNie
* działalność Komisji jest udokumentowana.TakNie
2.Komisja ds. jakości kształcenia posiada kryteria i narzędzia oceniania.TakNie
3.Komisja ds. jakości kształcenia ocenia:
A/ warunki realizacji procesu kształcenia,TakNie
B/ program,TakNie
C/ kadrę,TakNie
D/ udostępnienie studentom regulaminu i programu studiów.TakNie
4.Uzyskane informacje są analizowane a wnioski wykorzystywane.TakNie
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata8 pkt.
5.Uczelnia prowadzi dystansową ocenę przydatności zawodowej absolwentaTakNie
6.Na kierunku działają studenckie koła naukoweTakNie
7.Nauczyciele uczestniczą w opracowaniu podręczników akademickichTakNie
8.Uczelnia współpracuje z ośrodkami zagranicznymi w obszarze:
* naukowym,TakNie
* dydaktycznym, np. wymiana studentówTakNie
Razem8+5= 13 pkt.
PunktacjaOkres uzyskiwania akredytacji
463 lata
47-544 lata
55-595 lat
A. minimalna14- maksymalna17
B. minimalna10- maksymalna13
C. minimalna14- maksymalna16
D. minimalna8- maksymalna13
Razem min.46maks.59

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW MAGISTERSKICH 5- LETNICH - KIERUNEK PIELĘGNIARSTWO

A. Kryteria do standardu w zakresie sposobu realizacji programu kształcenia
Kryterium obligatoryjne do uzyskania akredytacji na 3 lataPunktacja
Tak - 1Nie-0
1.Studia trwają co najmniej 5 lat (10 semestrów)TakNie
Plan studiów w systemie stacjonarnym/ niestacjonarnym obejmuje 6100 godzin, w tym:TakNie
* 180 godzin teoretycznych kształcenia ogólnegoTakNie
* 2200 godzin teoretycznych kształcenia zawodowegoTakNie
* 760 godzin teoretycznych samokształceniaTakNie
* 1380 godzin zajęć praktycznych,TakNie
* 1560 praktyk zawodowychTakNie
Plan studiów zawiera bloki przedmiotów kształcenia ogólnego, podstawowego i kierunkowegoTakNie
2.Program kształcenia:
* jest kompletny i w formie pisemnejTakNie
* nie zawiera zbędnych powtórzeńTakNie
* cele kształcenia zawarte w programach szczegółowych są zgodne z charakterystyką absolwenta oraz odpowiadają kompetencjom zawodowymi określonym w art. 4 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnejTakNie
* program uwzględnia zadania do samodzielnej pracy studentaTakNie
3.Zajęcia praktyczne i praktyki są realizowane zgodnie z celami kształcenia i podlegają ocenieTakNie
4.Przebieg każdej praktyki jest udokumentowanyTakNie
5.Student ma wykaz umiejętności, które zalicza w czasie zajęć praktycznych i praktykTakNie
6.Stosowane metody kształcenia teoretycznego są adekwatne do celów kształceniaTakNie
7.Powołana jest Komisja Dydaktyczna z reprezentacją nauczyciela i studenta kierunku studiów a jej działalność jest udokumentowanaTakNie
8.Przebieg dyplomowego egzaminu teoretycznego i praktycznego jest zaplanowany i udokumentowanyTakNie
9.Absolwent uzyskuje dyplom magistra pielęgniarstwaTakNie
Razem19 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
10.Uczelnia doskonali program nauczania wykorzystując osiągnięcia nauki i praktyki (aktualne treści, literatura, metody nauczania)TakNie
11.Program jest opracowany modułowoTakNie
12.Przedmioty/ moduły mają oszacowane punkty kredytoweTakNie
Razem19 + 3= 22 pkt

B. Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie -0
1.Zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy:

* Ośmiu pracowników z tytułem naukowym profesora lub stopieniem naukowym doktora habilitowanego, w tym co najmniej 5 reprezentujących specjalności, w których uzyskiwane są dyplomy na tym kierunku

TakNie
2.Stosunek liczby nauczycieli akademickich zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego do liczby studentów na danym kierunku studiów nie może być mniejszy niż 1:40TakNie
3.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli prowadzących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe znajduje się w dokumentacji osobowej nauczycieli.TakNie
4.Nauczyciel pielęgniarstwa ma udokumentowaną minimum roczną praktykę zgodną z nauczanym przedmiotem.TakNie
5.Nauczyciele przedmiotów kierunkowych współpracują z prowadzącymi praktyki w zakresie realizacji programu i postępów studentów w nabywaniu przez nich umiejętności zawodowych.TakNie
6.Pielęgniarka odpowiedzialna za kształcenie studentów w czasie praktyk ma udokumentowany co najmniej dwuletni staż pracy, zna program i posiada przygotowanie pedagogiczneTakNie
Nauczyciele uczestniczą:
7.* w zorganizowanych formach doskonalenia zawodowego,TakNie
* w zjazdach, konferencjach, sympozjach krajowych i międzynarodowych.TakNie
8.Uczelnia wspomaga rozwój zawodowy i naukowy nauczycieli.TakNie
9.Uczelnia prowadzi ocenę pracy nauczyciela.TakNie
Razem10 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji powyżej 3 lat
10.Nauczyciele:
* publikują swoje osiągnięcia naukowe,TakNie
* są zaangażowani w działalność w organizacjach zawodowych i stowarzyszeniach naukowych.TakNie
11.Pielęgniarki odpowiedzialne za kształcenie studentów w czasie praktyk mają ukończone studia wyższe i /lub specjalizację w dziedzinie pielęgniarstwa, w której realizują zajęcia.TakNie
Razem10+3= 13 pkt

C. Kryteria do standardów kształcenia w zakresie bazy dydaktycznej

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie -0
1.Uczelnia posiada strukturę organizacyjną umożliwiającą sprawną obsługę procesu dydaktycznegoTakNie
2.Uczelnia posiada bazę materialną i dydaktyczną odpowiednią do liczby studentów tj.
a/ miejsca do nauki dla studentów,TakNie
b/ sale wykładowe wyposażone w środki audiowizualne,TakNie
c/ sale ćwiczeń i / lub seminaryjne odpowiednio wyposażone,TakNie
d/ pracownie specjalistyczne z wyposażeniem,
* anatomiczno-fizjologiczną,TakNie
* umiejętności pielęgniarskich,TakNie
3.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* biblioteki wyposażonej w aktualne piśmiennictwo w zakresie nauczanych dyscyplin,TakNie
* czytelni wyposażonej w czasopisma w zakresie nauczanych dyscyplin,TakNie
* internetu.TakNie
Godziny otwarcia biblioteki umożliwiają korzystanie z księgozbioru studentom wszystkich form kształcenia.TakNie
4.Uczelnia uwzględniając liczbę studentów zapewnia odbywanie ćwiczeń i praktyk zawodowych w:
* podstawowej opiece zdrowotnej (żłobek, szkoła, poradnia ogólna, poradnia dziecka zdrowego, poradnia "K", opieka środowiskowo-rodzinna)TakNie
* oddziałach podstawowych (pediatria, oddział położniczo-noworodkowy, interna, chirurgia)TakNie
* oddziałach specjalistycznych (psychiatria, geriatria, neurologia, rehabilitacja, opieka nad przewlekle chorym, opieka paliatywna, intensywna terapia)TakNie
* w placówkach dydaktyczno-wychowawczychTakNie
5.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* sali gimnastycznej i boiska,TakNie
* zaplecza socjalnego i sanitarno-higienicznego adekwatnego do liczby studentówTakNie
6.Kryteria doboru zakładów opieki zdrowotnej i innych podmiotów prawnych realizujących praktyczną naukę zawodu są ustalone przez uczelnie i respektowaneTakNie
7.Uczelnia posiada dokumentację potwierdzającą zawarcie umów z podmiotem realizującym zajęcia praktyczne nie będącym w strukturze uczelniTakNie
Razem18 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
8.Biblioteka zaopatrzona jest w zagraniczne czasopisma pielęgniarskieTakNie
9.Studenci mają zapewnioną możliwość korzystania z basenu i innych obiektów rekreacyjnych.TakNie
10.Studenci mają możliwość zakupu zimnych i ciepłych napojów na terenie uczelni.TakNie
Razem18+3=21 pkt.

D. Kryteria do standardów kształcenia w zakresie oceny jakości kształcenia i osiągnięć uczelni

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak -1Nie-0
1.W Uczelni jest:
* powołana Komisja do wewnętrznej oceny jakości kształcenia,TakNie
* działalność Komisji jest udokumentowana.TakNie
2.Komisja ds. jakości kształcenia posiada kryteria i narzędzia oceniania.TakNie
3.Komisja ds. jakości kształcenia ocenia:
A/ warunki realizacji procesu kształcenia,TakNie
B/ program,B/p
C/kadrę,
D/ udostępnienie studentom regulaminu i programu studiów.TakNie
4.Uzyskane informacje są analizowane a wnioski wykorzystywane.TakNie
Razem8 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
5.Uczelnia prowadzi dystansową ocenę przydatności zawodowej absolwenta.TakNie
6.Na kierunku działają studenckie koła naukoweTakNie
7.Uczelnia współpracuje z ośrodkami zagranicznymi w obszarze:
* naukowym,TakNie
* dydaktycznym, np. wymiana studentów.TakNie
8.Nauczyciele uczestniczą w opracowaniu podręczników akademickichTakNie
Razem8+5= 13 pkt.
PunktacjaOkres uzyskania akredytacji
553 lata
56-634 lata
64-695 lat
A. minimalna19-maksymalna22
B. minimalna10-maksymalna13
C. minimalna18-maksymalna21
D. minimalna8-maksymalna13
Razem min.55maks.69

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW PIERWSZEGO STOPNIA DLA DYPLOMOWANYCH PIELĘGNIAREK- KIERUNEK PIELĘGNIARSTWO

A. Kryteria do standardu w zakresie sposobu realizacji programu kształcenia
Kryterium obligatoryjne do uzyskania akredytacji na 3 lataPunktacja
Tak - 1Nie-0
AStudia trwają co najmniej 3 semestry TakNie
Dla pielęgniarek dyplomowanych, które Plan studiów w systemie stacjonarnym/ niestacjonarnym obejmuje:
rozpoczęły naukę w Liceum * 1633 godziny, w tym:TakNie
Medycznym w roku szkolnym * nie mniej niż 540 godzin zajęć teoretycznychTakNie
1980/81 i później* nie mniej niż 820 godzin zajęć praktycznych i praktyk zawodowychTakNie
Plan studiów zawiera bloki przedmiotów kształcenia podstawowego i kierunkowegoTakNie
BStudia trwają co najmniej 5 semestrówTakNie
Dla pielęgniarek dyplomowanych, które Plan studiów w systemie stacjonarnym/ niestacjonarnym/ obejmuje:
rozpoczęły naukę w Liceum * 3000 godzi, w tym:TakNie
Medycznym wcześniej niż w * nie mniej niż 990 godzin zajęć teoretycznychTakNie
roku szkolnym 1980/81* nie mniej niż 1500 godzin zajęć praktycznych i praktyk zawodowychTakNie
Plan studiów zawiera bloki przedmiotów kształcenia podstawowego i kierunkowegoTakNie
CStudia trwają co najmniej 3 semestry
Dla pielęgniarek dyplomowanych, które Plan studiów w systemie stacjonarnym/ niestacjonarnym obejmuje:TakNie
ukończyły 2-letnie * 2410 godzin, w tym:TakNie
medyczne szkoły zawodowe* nie mniej niż 800 godzin zajęć teoretycznychTakNie
* nie mniej niż 1205 godzin zajęć praktycznych i praktyk zawodowychTakNie
Plan studiów zawiera bloki przedmiotów kształcenia podstawowego i kierunkowegoTakNie
DStudia trwają co najmniej 2 semestryTakNie
Dla pielęgniarek dyplomowanych, które Plan studiów w systemie stacjonarnym/ niestacjonarnym obejmuje:
ukończyły 2,5-letnie * 1984 godziny, w tym;TakNie
medyczne szkoły zawodowe* nie mniej niż 660 godzin zajęć teoretycznychTakNie
* nie mniej niż 992 godziny zajęć praktycznych i praktyk zawodowychTakNie
Plan studiów zawiera bloki przedmiotów kształcenia podstawowego i kierunkowegoTakNie
EStudia trwają co najmniej 2 semestryTakNie
Dla pielęgniarek dyplomowanych, które Plan studiów w systemie stacjonarnym/ niestacjonarnym obejmuje:
ukończyły 3-letnie * 660 godzin, w tym;TakNie
medyczne szkoły zawodowe* nie mniej niż 220 godzin zajęć teoretycznychTakNie
* nie mniej niż 330 godziny zajęć praktycznych i praktyk zawodowychTakNie
Plan studiów zawiera bloki przedmiotów kształcenia podstawowego i kierunkowegoTakNie
2.Szczegółowe programy kształcenia są:
* kompletne i w formie pisemnej,TakNie
* nie zawierają zbędnych powtórzeń,TakNie
* cele kształcenia są zgodne z charakterystyką absolwenta oraz odpowiadają kompetencjom zawodowym określonym w art. 4 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnejTakNie
3.Zajęcia praktyczne i praktyki są realizowane zgodnie z celami kształceniaTakNie
4.Postępy i postawa studenta podlegają ocenie na zajęciach praktycznych i praktykachTakNie
5.Indywidualny program praktyk jest zaplanowany i udokumentowanyTakNie
6.Student ma wykaz umiejętności, które zalicza w czasie zajęć praktycznych i praktykTakNie
7.Stosowane metody kształcenia teoretycznego są adekwatne do celówTakNie
8.Powołana jest Komisja Dydaktyczna z reprezentacją nauczyciela i studenta kierunku studiów i jej działalność jest udokumentowanaTakNie
9.Przebieg dyplomowego egzaminu teoretycznego i praktycznego jest zaplanowany i udokumentowanyTakNie
10.Absolwent uzyskuje dyplom licencjata pielęgniarstwaTakNie
Razem16 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
10.Uczelnia wdraża najnowsze osiągnięcia teorii i praktykiTakNie
11.Program jest opracowany modułowoTakNie
12.Przedmioty/ moduły mają oszacowane punkty kredytoweTakNie
Razem16 + 3= 19 pkt.

B. Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie -0
1.Zatrudnienie w uczelni publicznej na podstawie mianowania a w uczelni niepublicznej w pełnym wymiarze czasu pracy:
* Czterech nauczycieli akademickich posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanegoTakNie
* Sześciu nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora i udokumentowany dorobek praktycznyTakNie
2.Stosunek liczby nauczycieli akademickich zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego do liczby studentów na kierunku nie może być mniejszy niż 1:40TakNie
3.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli prowadzących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe znajduje się w ich dokumentacji osobowej.TakNie
4.Nauczyciel pielęgniarstwa ma udokumentowaną minimum roczną praktykę zgodną z nauczanym przedmiotem.TakNie
5.Nauczyciele przedmiotów kierunkowych współpracują z prowadzącymi praktyki w zakresie realizacji programu i postępów studentów w nabywaniu przez nich umiejętności zawodowych.TakNie
6.Pielęgniarka odpowiedzialna za kształcenie studentów w czasie praktyk ma udokumentowany co najmniej dwuletni staż pracy, zna program i posiada przygotowanie pedagogicznym.TakNie
7.Nauczyciele uczestniczą:
* w zorganizowanych formach doskonalenia zawodowego,TakNie
* w zjazdach, konferencjach, sympozjach krajowych i międzynarodowych.TakNie
8.Uczelnia wspomaga rozwój zawodowy i naukowy nauczycieli.TakNie
9.Uczelnia prowadzi ocenę pracy nauczyciela.TakNie
Razem11 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji powyżej 3 lat
10.Nauczyciele:
* publikują swoje osiągnięcia naukowe,TakNie
* są zaangażowani w działalność w organizacjach zawodowych i stowarzyszeniach naukowych.TakNie
11.Pielęgniarki odpowiedzialne za kształcenie studentów w czasie praktyk mają ukończone studia wyższe i /lub specjalizację w dziedzinie pielęgniarstwa, w której realizują zajęcia.TakNie
Razem11+3 = 14 pkt

C. Kryteria do standardów kształcenia w zakresie bazy dydaktycznej

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie -0
1.Uczelnia posiada strukturę organizacyjną umożliwiającą sprawną obsługę procesu dydaktycznegoTakNie
2.Uczelnia posiada bazę materialną i dydaktyczną odpowiednią do liczby studentów tj.
a/ miejsca do nauki dla studentów,TakNie
b/ sale wykładowe wyposażone w środki audiowizualne,TakNie
c/ sale ćwiczeń i / lub seminaryjne odpowiednio wyposażone,TakNie
d/ pracownie specjalistyczne z wyposażeniem,
* anatomiczno-fizjologiczną,TakNie
3.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* biblioteki wyposażonej w aktualne piśmiennictwo w zakresie nauczanych dyscyplin,TakNie
* czytelni wyposażonej w czasopisma w zakresie nauczanych dyscyplin,TakNie
* internetu.TakNie
Godziny otwarcia biblioteki umożliwiają korzystanie z księgozbioru studentom wszystkich form kształcenia.TakNie
4.Uczelnia uwzględniając liczbę studentów zapewnia odbywanie ćwiczeń i praktyk zawodowych w:
* podstawowej opiece zdrowotnej (żłobek, szkoła, poradnia ogólna, poradnia dziecka zdrowego, poradnia "K", opieka środowiskowo-rodzinna)TakNie
* oddziałach podstawowych (pediatria, oddział położniczo-noworodkowy, interna, chirurgia)TakNie
* oddziałach specjalistycznych (psychiatria, geriatria, neurologia, rehabilitacja, opieka nad przewlekle chorym, opieka paliatywna, intensywna terapia)TakNie
5.Uczelnia zapewnia dostęp do:TakNie
* zaplecza socjalnego i sanitarno-higienicznego adekwatnego do liczby studentów
6.Kryteria doboru zakładów opieki zdrowotnej i innych podmiotów prawnych realizujących praktyczną naukę zawodu są ustalone przez uczelnie i respektowaneTakNie
7.Uczelnia posiada dokumentację potwierdzającą zawarcie umów z podmiotem realizującym zajęcia praktyczne nie będącym w strukturze uczelniTakNie
Razem15 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
8.Biblioteka zaopatrzona jest w zagraniczne czasopisma pielęgniarskieTakNie
9.Studenci mają możliwość zakupu zimnych i ciepłych napojów na terenie uczelni.TakNie
Razem15+2= 17 pkt.

D. Kryteria do standardów kształcenia w zakresie oceny jakości kształcenia i osiągnięć uczelni

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak -1Nie-0
1.W Uczelni jest:
* powołana Komisja do wewnętrznej oceny jakości kształcenia,TakNie
* działalność Komisji jest udokumentowana.TakNie
2.Komisja ds. jakości kształcenia posiada kryteria i narzędzia oceniania.TakNie
3.Komisja ds. jakości kształcenia ocenia:
A/ warunki realizacji procesu kształcenia,TakNie
B/ program,TakNie
C/ kadrę,TakNie
D/ udostępnienie studentom regulaminu i programu studiów.TakNie
4.Uzyskane informacje są analizowane a wnioski wykorzystywane.TakNie
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata8 pkt.
5.Uczelnia współpracuje z ośrodkami zagranicznymi w obszarze:
* naukowym,TakNie
* dydaktycznym, np. wymiana studentów.TakNie
6.Nauczyciele uczestniczą w opracowaniu podręczników akademickichTakNie
7.Na kierunku działają studenckie koła naukoweTakNie
8.Uczelnia prowadzi dystansową ocenę przydatności zawodowej absolwenta.TakNie
Razem8+5= 13 pkt.
PunktacjaOkres uzyskania akredytacji
503 lata
51-574 lata
58-635 lat
A. minimalna16-maksymalna19
B. minimalna11-maksymalna14
C. minimalna15-maksymalna17
D. minimalna8-maksymalna13
Razem min.50maks.63

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW PIERWSZEGO STOPNIA- KIERUNEK POŁOŻNICTWO W UCZELNIACH, KTÓRE ROZPOCZYNAJĄ KSZTAŁCENIE

A. Kryteria do standardu w zakresie sposobu realizacji programu kształcenia
Kryterium obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie-0
1.Studia trwają co najmniej 3 lata (6 semestrów)TakNie
Plan studiów w systemie stacjonarnym/ niestacjonarnym obejmuje 4780 godzin, w tymTakNie
* 180 godzin teoretycznych kształcenia ogólnegoTakNie
* 1540 godzin teoretycznych kształcenia zawodowegoTakNie
* 760 godzin teoretycznych realizowanych w ramach samokształceniaTakNie
* 1120 godzin zajęć praktycznych,TakNie
* 1180 godzin praktyk zawodowychTakNie
Plan studiów zawiera bloki przedmiotów kształcenia ogólnego, podstawowego i kierunkowegoTakNie
2.Program kształcenia:
* jest kompletny i w formie pisemnej,TakNie
* nie zawiera zbędnych powtórzeń,TakNie
* cele kształcenia zawarte w programach szczegółowych są zgodne z charakterystyką absolwenta oraz odpowiadają kompetencjom zawodowym określonym w art. 4 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnejTakNie
* zaplanowane metody kształcenia teoretycznego są adekwatne do celów kształceniaTakNie
3.Zajęcia praktyczne i praktyki są realizowane zgodnie ze standardami nauczaniaTakNie
dla kierunku studiów
4.Jest przygotowana dokumentacja oceny postępów i postawy studentów na zajęciach praktycznych i praktykach zawodowychTakNie
5.Jest przygotowany wykaz umiejętności, które student będzie zaliczał w czasie zajęć praktycznych i praktyk zawodowychTakNie
6.Powołana jest Komisja Dydaktyczna z reprezentacją nauczycieli kierunku studiów położnictwo (po rozpoczęciu studiów z reprezentacją studentów tego kierunku)TakNie
7.Przebieg egzaminu dyplomowego teoretycznego i praktycznego jest zaplanowanyTakNie
Razem17 pkt

B. Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie -0
1Zatrudnienie w uczelni publicznej na podstawie mianowania a w uczelniach niepublicznej w pełnym wymiarze czasu pracy co najmniej:TakNie
* czterech nauczycieli akademickich posiadających tytuł naukowy profesora lub doktora habilitowanego
* sześciu nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora i udokumentowany dorobek praktycznyTakNie
2.Stosunek liczby nauczycieli akademickich zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego do liczby studentów na kierunku wynosi 1: 40TakNie
3.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli prowadzących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe znajduje się w dokumentacji osobowejTakNie
4.Nauczyciel położnictwa /pielęgniarstwa ma udokumentowaną minimum roczną praktykę zgodną z nauczanym przedmiotemTakNie
Razem5 pkt

C. Kryteria do standardów kształcenia w zakresie bazy dydaktycznej

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie -0
1.Uczelnia posiada strukturę organizacyjną umożliwiającą sprawną obsługę procesu dydaktycznegoTakNie
2.Uczelnia posiada bazę materialną i dydaktyczną odpowiednią do liczby studentów tj.
a/ miejsca do nauki dla studentów,TakNie
b/ sale wykładowe wyposażone w środki audiowizualneTakNie
c/ sale ćwiczeń i / lub seminaryjne odpowiednio wyposażone,TakNie
d/ pracownie specjalistyczne z wyposażeniem:
* anatomiczno-fizjologiczną,
* umiejętności położniczych,TakNie
TakNie
3.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* biblioteki wyposażonej w aktualne piśmiennictwo w zakresie nauczanych dyscyplin,TakNie
* czytelni wyposażonej w czasopisma w zakresie nauczanych dyscyplin,TakNie
* internetu,TakNie
Godziny otwarcia biblioteki i czytelni umożliwiają korzystanie z księgozbioru studentom wszystkich form kształcenia.TakNie
4.Uczelnia uwzględniając liczbę studentów zapewnia odbywanie ćwiczeń i praktyk zawodowych w:
* podstawowej opiece zdrowotnej (poradnia "K", poradnie planowania rodziny opieka domowa),TakNie
* oddziałach podstawowych (sala porodowa, położnictwo, noworodki, pediatria, ginekologia, interna)TakNie
* oddziałach specjalistycznych (chirurgia, onkologia ginekologiczna, rehabilitacja, intensywny nadzór położniczy, neonatologia, psychiatria)TakNie
5.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* sali gimnastycznej/ boiska/ basenuTakNie
* zaplecza socjalnego i sanitarno-higienicznego adekwatnego do liczby studentówTakNie
6.Kryteria doboru zakładów opieki zdrowotnej i innych podmiotów prawnych realizujących praktyczną naukę zawodu są ustalone przez uczelnieTakNie
7.Uczelnia posiada dokumentację potwierdzającą zawarcie umów z podmiotem realizującym zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe nie będącym w strukturze uczelniTakNie
Razem17 pkt

D. Kryteria do standardów kształcenia w zakresie oceny jakości kształcenia i osiągnięć uczelni

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak -1Nie-0
1.W Uczelni jest powołana Komisja do wewnętrznej oceny jakości kształceniaTakNie
2.Komisja ds. jakości kształcenia posiada kryteria oceniania i narzędziaTakNie
3.Wewnętrznej ocenie jakości kształcenia podlegać będą:
A/ warunki realizacji procesu kształcenia,TakNie
B/ program,TakNie
C/kadra,TakNie
D/ udostępnienie studentów regulaminu i programu studiów.TakNie
Razem6 pkt

Liczba punktów do uzyskania akredytacji na okres 3 lat

A-17 pkt
B-5 pkt
C-17 pkt
D-6 pkt
Razem45 pkt

ZAŁĄCZNIK  Nr 7

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW PIERWSZEGO STOPNIA- KIERUNEK POŁOŻNICTWO W UCZELNIACH WYSTĘPUJĄCYCH O AKREDYTACJĘ KOLEJNY RAZ

A. Kryteria do standardu w zakresie sposobu realizacji programu kształcenia
Kryterium obligatoryjne do uzyskania akredytacji na 3 lataPunktacja
Tak - 1Nie-0
1.Studia trwają co najmniej 3 lata (6 semestrów)TakNie
Plan studiów w systemie stacjonarnym/ niestacjonarnym obejmują 4780 godzin, w tym:TakNie
* 180 godzin teoretycznych kształcenia ogólnegoTakNie
* 1540 godzin teoretycznych kształcenia zawodowegoTakNie
* 760 godzin teoretycznych realizowanych w ramach samokształceniaTakNie
* 1120 godzin zajęć praktycznychTakNie
* 1180 praktyk zawodowychTakNie
Plan studiów zawiera bloki przedmiotów kształcenia ogólnego, podstawowego i kierunkowegoTakNie
2.Program kształcenia:
* jest kompletny i w formie pisemnej,TakNie
* nie zawiera zbędnych powtórzeń,TakNie
* cele kształcenia zawarte w programach szczegółowych są zgodne z charakterystyką absolwenta oraz odpowiadają kompetencjom zawodowym określonym w art. 4 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnejTakNie
* program uwzględnia zadania do samodzielnej pracy studentaTakNie
3.Zajęcia praktyczne i praktyki są realizowane zgodnie z celami kształcenia i podlegają ocenieTakNie
4.Przebieg każdej praktyki jest udokumentowanyTakNie
5.Student ma wykaz umiejętności, które zalicza w czasie zajęć praktycznych i praktykTakNie
6.Stosowane metody kształcenia teoretycznego są adekwatne do celów kształceniaTakNie
7.Powołana jest Komisja Dydaktyczna z reprezentacją nauczycieli i studentów kierunku studiów położnictwo, jej działalność jest udokumentowanaTakNie
8.Przebieg dyplomowego egzaminu teoretycznego i praktycznego jest zaplanowany i udokumentowanyTakNie
9.Absolwent uzyskuje dyplom licencjata położnictwaTakNie
Razem19 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
10.Uczelnia wdraża najnowsze osiągnięcia teorii i praktykiTakNie
11.Program jest opracowany modułowoTakNie
12.Przedmioty/ moduły mają oszacowane punkty kredytoweTakNie
Razem19 + 3= 22 pkt.

B. Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie -0
1.Zatrudnienie w uczelni publicznej na podstawie mianowania a w uczelni niepublicznej w pełnym wymiarze czasu pracy:
* Czterech nauczycieli akademickich posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanegoTakNie
* Sześciu nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora i udokumentowany dorobek praktycznyTakNie
2.Stosunek liczby nauczycieli akademickich zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego do liczby studentów na kierunku nie może być mniejszy niż 1:40TakNie
3.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli prowadzących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe znajduje się w dokumentacji osobowej nauczycieli.TakNie
4.Nauczyciel pielęgniarstwa/ położnictwa ma udokumentowaną minimum roczną praktykę godną z nauczanym przedmiotemTakNie
5.Nauczyciele przedmiotów kierunkowych współpracują z prowadzącymi praktyki w zakresie realizacji programu i postępów studentów w nabywaniu przez nich umiejętności zawodowych.TakNie
6.Położna/ pielęgniarka odpowiedzialna za kształcenie studentów w czasie praktyk ma udokumentowany co najmniej dwuletni staż pracy i posiada przygotowanie pedagogicznym.TakNie
7.Nauczyciele uczestniczą:
* w zorganizowanych formach doskonalenia zawodowego,TakNie
* w zjazdach, konferencjach, sympozjach krajowych i międzynarodowych.TakNie
8.Uczelnia wspomaga rozwój zawodowy i naukowy nauczycieli.TakNie
9.Uczelnia prowadzi ocenę pracy nauczyciela.TakNie
Razem11 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji powyżej 3 lat
10.Nauczyciele:
* publikują swoje osiągnięcia naukowe,TakNie
* są zaangażowani w działalność w organizacjach zawodowych i stowarzyszeniach naukowych.TakNie
11.Położne/ pielęgniarki odpowiedzialne za kształcenie studentów w czasie praktyk mają ukończone studia wyższe i /lub specjalizację w dziedzinie, w której realizują zajęcia.TakNie
Razem11+3= 14 pkt

C. Kryteria do standardów kształcenia w zakresie bazy dydaktycznej

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie -0
1.Uczelnia posiada strukturę organizacyjną umożliwiającą sprawną obsługę procesu dydaktycznegoTakNie
2.Uczelnia posiada bazę materialną i dydaktyczną odpowiednią do liczby studentów tj.
a/ miejsca do nauki dla studentów,TakNie
b/ sale wykładowe wyposażone w środki audiowizualne,TakNie
c/ sale ćwiczeń i / lub seminaryjne odpowiednio wyposażone,TakNie
d/ pracownie specjalistyczne z wyposażeniem,
* anatomiczno-fizjologiczną,TakNie
* umiejętności położniczych,TakNie
3.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* biblioteki wyposażonej w aktualne piśmiennictwo w zakresie nauczanych dyscyplin,TakNie
* czytelni wyposażonej w czasopisma w zakresie nauczanych dyscyplin,TakNie
* internetu.TakNie
Godziny otwarcia biblioteki umożliwiają korzystanie z księgozbioru studentom wszystkich form kształcenia.TakNie
4.Uczelnia uwzględniając liczbę studentów zapewnia odbywanie ćwiczeń i praktyk zawodowych w:
* podstawowej opiece zdrowotnej (poradnia "K", poradnia planowania rodziny, opieka domowa)TakNie
* oddziałach podstawowych (sala porodowa, położnictwo, noworodki, pediatria, ginekologia, interna)TakNie
* oddziałach specjalistycznych (chirurgia, onkologia ginekologiczna, rehabilitacja, intensywny nadzór położniczy, neonatologia, psychiatria)TakNie
5.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* sali gimnastycznej i boiska,TakNie
* zaplecza socjalnego i sanitarno-higienicznego adekwatnego do liczby studentówTakNie
6.Kryteria doboru zakładów opieki zdrowotnej i innych podmiotów prawnych realizujących praktyczną naukę zawodu są ustalone przez uczelnie i respektowaneTakNie
7.Uczelnia posiada dokumentację potwierdzającą zawarcie umów z podmiotem realizującym zajęcia praktyczne nie będącym w strukturze uczelniTakNie
Razem17 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
8.Biblioteka zaopatrzona jest w zagraniczne czasopisma położniczo-ginekologiczneTakNie
9.Studenci mają zapewnioną możliwość korzystania z basenu i innych obiektów rekreacyjnych.TakNie
10.Studenci mają możliwość zakupu zimnych i ciepłych napojów na terenie uczelni.TakNie
Razem17+3= 20 pkt

D. Kryteria do standardów kształcenia w zakresie oceny jakości kształcenia i osiągnięć uczelni

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak -1Nie-0
1.W Uczelni jest:
* powołana Komisja do wewnętrznej oceny jakości kształcenia,TakNie
* działalność Komisji jest udokumentowana.TakNie
2.Komisja ds. jakości kształcenia posiada kryteria i narzędzia oceniania.TakNie
3.Komisja ds. jakości kształcenia ocenia:
A/ warunki realizacji procesu kształcenia,TakNie
B/ program,TakNie
C/ kadrę,TakNie
D/ udostępnienie studentom regulaminu i programu studiów.TakNie
4.Uzyskane informacje są analizowane a wnioski wykorzystywane.TakNie
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata8 pkt.
5.Uczelnia współpracuje z ośrodkami zagranicznymi w obszarze:
* naukowym,TakNie
* dydaktycznym, np. wymiana studentów.TakNie
6.Nauczyciele uczestniczą w opracowaniu podręczników akademickichTakNie
7.Na kierunku działają studenckie koła naukoweTakNie
8.Uczelnia prowadzi dystansową ocenę przydatności zawodowej absolwenta.TakNie
Razem8+5= 13 pkt.
PunktacjaOkres uzyskania akredytacji
553 lata
56-624 lata
63-695 lat
A. minimalna19- maksymalna22
B. minimalna11- maksymalna14
C. minimalna17- maksymalna20
D. minimalna8- maksymalna13
Razem min.55maks.69

ZAŁĄCZNIK  Nr 8

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW DRUGIEGO STOPNIA- KIERUNEK POŁOŻNICTWO

A. Kryteria do standardu w zakresie sposobu realizacji programu kształcenia
Kryterium obligatoryjne do uzyskania akredytacji na 3 lataPunktacja
Tak - 1Nie-0
1.Studia trwają co najmniej 2 lata (4 semestry)TakNie
Plan studiów w systemie stacjonarnym/ niestacjonarnym obejmuje 1320 godzin, w tym:
* 660 godzin zajęć teoretycznychTakNie
* 340 godzin zajęć praktycznych iTakNie
* 320 godzin praktyk zawodowychTakNie
Plan studiów zawiera bloki przedmiotów kształcenia podstawowego i kierunkowegoTakNie
2.Program kształcenia:
* jest kompletny i w formie pisemnej,TakNie
* nie zawiera zbędnych powtórzeń,TakNie
* cele kształcenia zawarte w programach szczegółowych są zgodne z charakterystyką absolwenta oraz odpowiadają kompetencjom zawodowym określonym w art. 4 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnejTakNie
3.Zajęcia praktyczne i praktyki są realizowane zgodnie z celami kształcenia i podlegają ocenieTakNie
4.Przebieg każdej praktyki jest udokumentowanyTakNie
5.Student ma wykaz umiejętności, które zalicza w czasie zajęć praktycznych i praktykTakNie
6.Stosowane metody kształcenia teoretycznego są adekwatne do celówTakNie
7.Powołana jest Komisja Dydaktyczna z reprezentacją nauczyciela i studenta kierunku studiów a jej działalność jest udokumentowanaTakNie
8.Absolwent uzyskuje dyplom magistra położnictwaTakNie
Razem14 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
10.Uczelnia doskonali programy nauczania wykorzystując osiągnięcia nauki i praktyki (aktualne treści, literatura, metody nauczania)TakNie
11.Program jest opracowany modułowoTakNie
12.Przedmioty/ moduły mają oszacowane punkty kredytoweTakNie
Razem14 + 3= 17 pkt.

B. Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie -0
1.Zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy:TakNie
* Ośmiu pracowników z tytułem naukowym profesora lub stopieniem naukowym doktora habilitowanego, w tym co najmniej 5 reprezentujących specjalności, w których uzyskiwane są dyplomy na kierunku
2.Stosunek liczby nauczycieli akademickich zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego do liczby studentów na kierunku jest nie mniejszy niż 1:40TakNie
3.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli prowadzących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe znajduje się w ich dokumentacji osobowej.TakNie
4.Nauczyciel położnictwa/ pielęgniarstwa ma udokumentowaną minimum roczną praktykę zgodną z nauczanym przedmiotem.TakNie
5.Nauczyciele przedmiotów kierunkowych współpracują z prowadzącymi praktyki w zakresie realizacji programu i postępów studentów w nabywaniu przez nich umiejętności zawodowych.TakNie
6.Położna/ pielęgniarka odpowiedzialna za kształcenie studentów w czasie praktyk ma udokumentowany co najmniej dwuletni staż pracy i posiada przygotowanie pedagogiczne.TakNie
7.Nauczyciele uczestniczą:
* w zorganizowanych formach doskonalenia zawodowego,TakNie
* w zjazdach, konferencjach, sympozjach krajowych i międzynarodowych.TakNie
8.Uczelnia wspomaga rozwój zawodowy i naukowy nauczycieli.TakNie
9.Uczelnia prowadzi ocenę pracy nauczyciela.TakNie
Razem10 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji powyżej 3 lat
10.Nauczyciele:
* publikują swoje osiągnięcia naukowe,TakNie
* są zaangażowani w działalność w organizacjach zawodowych i stowarzyszeniach naukowych.TakNie
11.Położne / pielęgniarki odpowiedzialne za kształcenie studentów w czasie praktyk mają ukończone studia wyższe i /lub specjalizację z dziedziny, w której realizują zajęcia.TakNie
Razem10+3 = 13 pkt

C. Kryteria do standardów kształcenia w zakresie bazy dydaktycznej

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie -0
1.Uczelnia posiada strukturę organizacyjną umożliwiającą sprawną obsługę procesu dydaktycznegoTakNie
2.Uczelnia posiada bazę materialną i dydaktyczną odpowiednią do liczby studentów tj.
a/ miejsca do nauki dla studentów,TakNie
b/ sale wykładowe wyposażone w środki audiowizualne,TakNie
c/ sale ćwiczeń i / lub seminaryjne odpowiednio wyposażone,TakNie
3.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* biblioteki wyposażonej w aktualne piśmiennictwo w zakresie nauczanych dyscyplin,TakNie
* czytelni wyposażonej w czasopisma w zakresie nauczanych dyscyplin,TakNie
* internetu.TakNie
Godziny otwarcia biblioteki umożliwiają korzystanie z księgozbioru studentom wszystkich form kształcenia.TakNie
4.Uczelnia uwzględniając liczbę studentów zapewnia odbywanie ćwiczeń i praktyk zawodowych w:
* oddziałach podstawowych (sala porodowa, położnictwo, noworodki, pediatria, ginekologia, interna)TakNie
* oddziałach specjalistycznych (onkologia ginekologiczna, intensywny nadzór położniczy, neonatologia, psychiatria)TakNie
* w placówkach dydaktycznychTakNie
5.Uczelnia zapewnia dostęp do:TakNie
* zaplecza socjalnego i sanitarno-higienicznego adekwatnego do liczby studentów
6.Kryteria doboru zakładów opieki zdrowotnej i innych podmiotów prawnych realizujących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe są ustalone przez uczelnie i respektowaneTakNie
7.Uczelnia posiada dokumentację potwierdzającą zawarcie umów z podmiotem realizującym zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe nie będącym w strukturze uczelniTakNie
Razem14 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
8.Biblioteka zaopatrzona jest w zagraniczne czasopisma pielęgniarskie/ położniczeTakNie
9.Studenci mają możliwość zakupu zimnych i ciepłych napojów na terenie uczelni.TakNie
Razem14+2= 16 pkt

D. Kryteria do standardów kształcenia w zakresie oceny jakości kształcenia i osiągnięć uczelni

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak -1Nie-0
1.W Uczelni jest:
* powołana Komisja do wewnętrznej oceny jakości kształcenia,TakNie
* działalność Komisji jest udokumentowana.TakNie
2.Komisja ds. jakości kształcenia posiada kryteria i narzędzia oceniania.TakNie
3.Komisja ds. jakości kształcenia ocenia:
A/ warunki realizacji procesu kształcenia,TakNie
B/ program,TakNie
C/kadrę,TakNie
D/ udostępnienie studentom regulaminu i programu studiów.TakNie
4.Uzyskane informacje są analizowane a wnioski wykorzystywane.TakNie
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata8 pkt.
5.Uczelnia współpracuje z ośrodkami zagranicznymi w obszarze:
* naukowym,TakNie
* dydaktycznym, np. wymiana studentów.TakNie
6.Nauczyciele uczestniczą w opracowaniu podręczników akademickichTakNie
7.Na kierunku działają studenckie koła naukoweTakNie
8.Uczelnia prowadzi dystansową ocenę przydatności zawodowej absolwenta.TakNie
Razem8+5= 13 pkt.
PunktacjaOkres uzyskania akredytacji
463 lata
47-544 lata
55-595 lat
A. minimalna14- maksymalna17
B. minimalna10-- maksymalna13
C. minimalna14-- maksymalna16
D. minimalna8- maksymalna13
Razem min.46maks.59

ZAŁĄCZNIK  Nr 9

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW MAGISTERSKICH 5- LETNICH - KIERUNEK POŁOŻNICTWO

A. Kryteria do standardu w zakresie sposobu realizacji programu kształcenia
Kryterium obligatoryjne do uzyskania akredytacji na 3 lataPunktacja
Tak - 1Nie-0
1.Studia trwają co najmniej 5 lat (10 semestrów)TakNie
Plan studiów w systemie stacjonarnym/ niestacjonarnym obejmuje 6100 godzin, w tym:TakNie
* 180 godzin kształcenia ogólnegoTakNie
* 2200 godzin kształcenia zawodowegoTakNie
* 760 godzin samokształceniaTakNie
* 1520 godzin zajęć praktycznych,TakNie
* 1440 godzin praktyk zawodowychTakNie
Plan studiów zawiera bloki przedmiotów kształcenia ogólnego, podstawowego i kierunkowegoTakNie
2.Program kształcenia:
* jest kompletny i w formie pisemnejTakNie
* nie zawiera zbędnych powtórzeńTakNie
* cele kształcenia zawarte w programach szczegółowych są zgodne z charakterystyką absolwenta oraz odpowiadają kompetencjom zawodowymiTakNie
określonym w art. 4 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnejTakNie
* program uwzględnia zadania do samodzielnej pracy studenta
3.Zajęcia praktyczne i praktyki są realizowane zgodnie z celami kształcenia i podlegają ocenieTakNie
4.Przebieg każdej praktyki jest udokumentowanyTakNie
5.Student ma wykaz umiejętności, które zalicza w czasie zajęć praktycznych i praktykTakNie
6.Stosowane metody kształcenia teoretycznego są adekwatne do celów kształceniaTakNie
7.Powołana jest Komisja Dydaktyczna z reprezentacją nauczyciela i studenta kierunku studiów a jej działalność jest udokumentowanaTakNie
8.Przebieg dyplomowego egzaminu teoretycznego i praktycznego jest zaplanowany i udokumentowanyTakNie
9.Absolwent uzyskuje dyplom magistra położnictwaTakNie
Razem19 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
10.Uczelnia doskonali program nauczania wykorzystując osiągnięcia nauki i praktyki (aktualne treści, literatura, metody nauczania)TakNie
11.Program jest opracowany modułowoTakNie
12.Przedmioty/ moduły mają oszacowane punkty kredytoweTakNie
Razem19 + 3= 22 pkt

B. Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie -0
1.Zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy:TakNie
* Ośmiu pracowników z tytułem naukowym profesora lub stopieniem naukowym doktora habilitowanego, w tym co najmniej 5 reprezentujących specjalności, w których uzyskiwane są dyplomy na tym kierunku
2.Stosunek liczby nauczycieli akademickich zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego do liczby studentów na danym kierunku studiów nie może być mniejszy niż 1:40TakNie
3.Prawo wykonywania zawodu nauczycieli prowadzących zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe znajduje się w dokumentacji osobowej nauczycieli.TakNie
4.Nauczyciel pielęgniarstwa ma udokumentowaną minimum roczną praktykę zgodną z nauczanym przedmiotem.TakNie
5.Nauczyciele przedmiotów kierunkowych współpracują z prowadzącymi praktyki w zakresie realizacji programu i postępów studentów w nabywaniu przez nich umiejętności zawodowych.TakNie
6.Położna/ pielęgniarka odpowiedzialna za kształcenie studentów w czasie praktyk ma udokumentowany co najmniej dwuletni staż pracy, zna program i posiada przygotowanie pedagogiczneTakNie
Nauczyciele uczestniczą:
7.* w zorganizowanych formach doskonalenia zawodowego,TakNie
* w zjazdach, konferencjach, sympozjach krajowych i międzynarodowych.TakNie
8.Uczelnia wspomaga rozwój zawodowy i naukowy nauczycieli.TakNie
9.Uczelnia prowadzi ocenę pracy nauczyciela.TakNie
Razem10 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji powyżej 3 lat
10.Nauczyciele:
* publikują swoje osiągnięcia naukowe,TakNie
* są zaangażowani w działalność w organizacjach zawodowych i stowarzyszeniach naukowych.TakNie
11.Położne/ pielęgniarki odpowiedzialne za kształcenie studentów w czasie praktyk mają ukończone studia wyższe i /lub specjalizację w dziedzinie w której realizują zajęcia.TakNie
Razem10+3= 13 pkt

C. Kryteria do standardów kształcenia w zakresie bazy dydaktycznej

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie -0
1.Uczelnia posiada strukturę organizacyjną umożliwiającą sprawną obsługę procesu dydaktycznegoTakNie
2.Uczelnia posiada bazę materialną i dydaktyczną odpowiednią do liczby studentów tj.
a/ miejsca do nauki dla studentów,TakNie
b/ sale wykładowe wyposażone w środki audiowizualne,TakNie
c/ sale ćwiczeń i / lub seminaryjne odpowiednio wyposażone,TakNie
d/ pracownie specjalistyczne z wyposażeniem,
* anatomiczno-fizjologiczną,TakNie
* umiejętności położniczych.TakNie
3.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* biblioteki wyposażonej w aktualne piśmiennictwo w zakresie nauczanych dyscyplin,TakNie
* czytelni wyposażonej w czasopisma w zakresie nauczanych dyscyplin,TakNie
* internetuTakNie
Godziny otwarcia biblioteki umożliwiają korzystanie z księgozbioru studentom wszystkich form kształcenia.TakNie
4.Uczelnia uwzględniając liczbę studentów zapewnia odbywanie ćwiczeń i praktyk zawodowych w:
* podstawowej opiece zdrowotnej (żłobek, szkoła, poradnia ogólna, poradnia dziecka zdrowego, poradnia "K", opieka środowiskowo-rodzinna)TakNie
* oddziałach podstawowych (pediatria, oddział położniczo-noworodkowy, interna, chirurgia)TakNie
* oddziałach specjalistycznych (psychiatria, geriatria, neurologia, rehabilitacja, opieka nad przewlekle chorym, opieka paliatywna, intensywna terapia)TakNie
* w placówkach dydaktyczno-wychowawczychTakNie
5.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* sali gimnastycznej i boiska,TakNie
* zaplecza socjalnego i sanitarno-higienicznego adekwatnego do liczby studentówTakNie
6.Kryteria doboru zakładów opieki zdrowotnej i innych podmiotów prawnych realizujących praktyczną naukę zawodu są ustalone przez uczelnie i respektowaneTakNie
7.Uczelnia posiada dokumentację potwierdzającą zawarcie umów z podmiotem realizującym zajęcia praktyczne nie będącym w strukturze uczelniTakNie
Razem18 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
8.Biblioteka zaopatrzona jest w zagraniczne czasopisma położnicze i pielęgniarskieTakNie
9.Studenci mają zapewnioną możliwość korzystania z basenu i innych obiektów rekreacyjnych.TakNie
10.Studenci mają możliwość zakupu zimnych i ciepłych napojów na terenie uczelni.TakNie
Razem18+3=21 pkt.

D. Kryteria do standardów kształcenia w zakresie oceny jakości kształcenia i osiągnięć uczelni

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak -1Nie-0
1.W Uczelni jest:
* powołana Komisja do wewnętrznej oceny jakości kształcenia,TakNie
* działalność Komisji jest udokumentowana.TakNie
2.Komisja ds. jakości kształcenia posiada kryteria i narzędzia oceniania.TakNie
3.Komisja ds. jakości kształcenia ocenia:
A/ warunki realizacji procesu kształcenia,TakNie
B/ program,TakNie
C/kadrę,TakNie
D/ udostępnienie studentom regulaminu i programu studiów.TakNie
4.Uzyskane informacje są analizowane a wnioski wykorzystywane.TakNie
Razem8 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
5.Uczelnia prowadzi dystansową ocenę przydatności zawodowej absolwenta.TakNie
6.Na kierunku działają studenckie koła naukoweTakNie
7.Uczelnia współpracuje z ośrodkami zagranicznymi w obszarze:
* naukowym,TakNie
* dydaktycznym, np. wymiana studentów.TakNie
8.Nauczyciele uczestniczą w opracowaniu podręczników akademickichTakNie
Razem8+5= 13 pkt.
PunktacjaOkres uzyskania akredytacji
553 lata
56-634 lata
64-695 lat
A. minimalna19- maksymalna22
B. minimalna10maksymalna13
C. minimalna18- maksymalna21
D. minimalna8- maksymalna13
Razem min.55maks.69

ZAŁĄCZNIK  Nr 10

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY SPEŁNIANIA STANDARDÓW DLA STUDIÓW PIERWSZEGO STOPNIA DLA DYPLOMOWANYCH POŁOŻNYCH - KIERUNEK POŁOŻNICTWO

A. Kryteria do standardu w zakresie sposobu realizacji programu kształcenia
Kryterium obligatoryjne do uzyskania akredytacjiPunktacja
Tak - 1Nie-0
AStudia trwają co najmniej 3 semestryTakNie
Dla dyplomowanych położnych, które są absolwentami Plan studiów w systemie stacjonarnym/ niestacjonarnym obejmuje:
dwuletnich letnich * 1479 godziny, w tym:TakNie
medycznych szkół zawodowych* nie mniej niż 489 godzin zajęć teoretycznychTakNie
* nie mniej niż 740 godzin zajęć praktycznych i praktyk zawodowychTakNie
Plan studiów zawiera bloki przedmiotów kształcenia podstawowego i kierunkowegoTakNie
B
Dla dyplomowanych położnych, które są absolwentami Studia trwają co najmniej 2 semestry Plan studiów w systemie stacjonarnym/ niestacjonarnym obejmuje:TakNie
dwuipółletnich medycznych * 1086 godzin, w tym:TakNie
zawodowych* nie mniej niż 360 godzin zajęć teoretycznychTakNie
* nie mniej niż 543 godzin zajęć praktycznych i praktyk zawodowychTakNie
Plan studiów zawiera bloki przedmiotów kształcenia podstawowego i kierunkowegoTakNie
2.Szczegółowe programy kształcenia są:
* kompletne i w formie pisemnej,TakNie
* nie zawierają zbędnych powtórzeń,TakNie
* cele kształcenia są zgodne z charakterystyką absolwenta oraz odpowiadają kompetencjom zawodowym określonym w art. 4 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnejTakNie
3.Zajęcia praktyczne i praktyki są realizowane zgodnie z celami kształceniaTakNie
4.Postępy i postawa studenta podlegają ocenie na zajęciach praktycznych i praktykachTakNie
5.Indywidualny program praktyk jest zaplanowany i udokumentowanyTakNie
6.Student ma wykaz umiejętności, które zalicza w czasie zajęć praktycznych i praktyk zawodowychTakNie
7.Stosowane metody kształcenia teoretycznego są adekwatne do celówTakNie
8.Powołana jest Komisja Dydaktyczna z reprezentacją nauczyciela i studenta kierunku i jej działalność jest udokumentowanaTakNie
9.Przebieg dyplomowego egzaminu teoretycznego i praktycznego jest zaplanowany i udokumentowanyTakNie
10.Absolwent uzyskuje dyplom licencjata położnictwaTakNie
Razem16 pkt.
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
11.Uczelnia wdraża najnowsze osiągnięcia teorii i praktykiTakNie
12.Program jest opracowany modułowoTakNie
13.Przedmioty/ moduły mają oszacowane punkty kredytoweTakNie
Razem16 + 3= 19 pkt.

B. Kryteria do standardów w zakresie kadry prowadzącej kształcenie

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie -0
1.Zatrudnienie w uczelni publicznej na podstawie mianowania a w uczelni niepublicznej w pełnym wymiarze czasu pracy:
* Czterech nauczycieli akademickich posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanegoTakNie
* Sześciu nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora i udokumentowany dorobek praktycznyTakNie
2.Stosunek liczby nauczycieli akademickich zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, posiadających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego do liczby studentów na kierunku nie może być mniejszy niż 1:40TakNie
3.Prawo wykonywania zawodu znajduje się w dokumentacji osobowej nauczycieli.TakNie
4.Nauczyciel pielęgniarstwa/ położnictwa ma udokumentowaną minimum roczną praktykę zgodną z nauczanym przedmiotemTakNie
5.Nauczyciele przedmiotów kierunkowych współpracują z prowadzącymi praktyki w zakresie realizacji programu i postępów studentów w nabywaniu przez nich umiejętności zawodowych.TakNie
6.Położna/ pielęgniarka odpowiedzialna za kształcenie studentów w czasie praktyk ma udokumentowany co najmniej dwuletni staż pracy i ma przygotowanieTakNie
pedagogiczne.
7.Nauczyciele uczestniczą:
* w zorganizowanych formach doskonalenia zawodowego,TakNie
* w zjazdach, konferencjach, sympozjach krajowych i międzynarodowych.TakNie
8.Uczelnia wspomaga rozwój zawodowy i naukowy nauczycieli.TakNie
9.Uczelnia prowadzi ocenę pracy nauczyciela.TakNie
Razem11 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji powyżej 3 lat
10.Nauczyciele:
* publikują swoje osiągnięcia naukowe,TakNie
* są zaangażowani w działalność w organizacjach zawodowych i stowarzyszeniach naukowych.TakNie
11.Położne/ pielęgniarki odpowiedzialne za kształcenie studentów w czasie praktyk mają ukończone studia wyższe i /lub specjalizację z dziedziny, w której realizują zajęcia.TakNie
Razem11+3= 14 pkt

C. Kryteria do standardów kształcenia w zakresie bazy dydaktycznej

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak - 1Nie -0
1.Uczelnia posiada strukturę organizacyjną umożliwiającą sprawną obsługę procesu dydaktycznegoTakNie
2.Uczelnia posiada bazę materialną i dydaktyczną odpowiednią do liczby studentów tj.
a/ miejsca do nauki dla studentów,TakNie
b/ sale wykładowe wyposażone w środki audiowizualne,TakNie
c/ sale ćwiczeń i / lub seminaryjne odpowiednio wyposażone,TakNie
d/ pracownie specjalistyczne z wyposażeniem,
* anatomiczno-fizjologiczną,TakNie
3.Uczelnia zapewnia dostęp do:
* biblioteki wyposażonej w aktualne piśmiennictwo w zakresie nauczanych dyscyplin,TakNie
* czytelni wyposażonej w czasopisma w zakresie nauczanych dyscyplin,TakNie
* internetuTakNie
Godziny otwarcia biblioteki umożliwiają korzystanie z księgozbioru studentom wszystkich form kształcenia.TakNie
4.Uczelnia uwzględniając liczbę studentów zapewnia odbywanie ćwiczeń i praktyk zawodowych w:
* podstawowej opiece zdrowotnej (poradnia "K", poradnia planowania rodziny, opieka domowa)TakNie
* oddziałach podstawowych (sala porodowa, położnictwo, noworodki, pediatria, ginekologia, interna)TakNie
* oddziałach specjalistycznych (chirurgia, onkologia ginekologiczna, rehabilitacja, intensywny nadzór położniczy, neonatologia, psychiatria)TakNie
5.Uczelnia zapewnia dostęp do:TakNie
* zaplecza socjalnego i sanitarno-higienicznego adekwatnego do liczby studentów
6.Kryteria doboru zakładów opieki zdrowotnej i innych podmiotów prawnych realizujących praktyczną naukę zawodu są ustalone przez uczelnie i respektowaneTakNie
7.Uczelnia posiada dokumentację potwierdzającą zawarcie umów z podmiotem realizującym zajęcia praktyczne nie będącym w strukturze uczelniTakNie
Razem15 pkt
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
8.Biblioteka zaopatrzona jest w zagraniczne czasopisma położniczo-ginekologiczneTakNie
9.Studenci mają możliwość zakupu zimnych i ciepłych napojów na terenie uczelni.TakNie
Razem15+2= 17 pkt

D. Kryteria do standardów kształcenia w zakresie oceny jakości kształcenia i osiągnięć uczelni

Kryteria obligatoryjne do uzyskania akredytacji na okres 3 latPunktacja
Tak -1Nie-0
1.W Uczelni jest:
* powołana Komisja do wewnętrznej oceny jakości kształcenia,TakNie
* działalność Komisji jest udokumentowana.TakNie
2.Komisja ds. jakości kształcenia posiada kryteria i narzędzia oceniania.TakNie
3.Komisja ds. jakości kształcenia ocenia:
A/ warunki realizacji procesu kształcenia,TakNie
B/ program,TakNie
C/ kadrę,TakNie
D/ udostępnienie studentom regulaminu i programu studiów.TakNie
4.Uzyskane informacje są analizowane a wnioski wykorzystywane.TakNie
Kryteria do uzyskania akredytacji na okres dłuższy niż 3 lata
5.Uczelnia współpracuje z ośrodkami zagranicznymi w obszarze
* naukowymTakNie
* dydaktycznym np. wymiana studentówTakNie
6.Nauczyciele uczestniczą w opracowaniu podręczników akademickichTakNie
7.Na kierunku działają studenckie koła naukoweTakNie
8.Uczelnia prowadzi dystansową ocenę przydatności zawodowej absolwenta.TakNie
Razem8 + 5= 13 pkt.
PunktacjaOkres uzyskania akredytacji
503 lata
51-574 lata
58-635 lat
A. minimalna16- maksymalna19
B. minimalna11- maksymalna14
C. minimalna15- maksymalna17
D. minimalna8- maksymalna13
Razem min.50maks.63