Niewydanie przez Ministra Sprawiedliwości rozporządzenia dotyczącego szczegółowego trybu i sposobu dokonywania oceny kwalifikacji kandydata na wolne stanowisko prokuratorskie.

Akty korporacyjne

Prok.2012.5.9

Akt nieoceniany
Wersja od: 9 maja 2012 r.

UCHWAŁA Nr 359/2012
KRAJOWEJ RADY PROKURATURY
z dnia 9 maja 2012 r.
w sprawie niewydania przez Ministra Sprawiedliwości rozporządzenia dotyczącego szczegółowego trybu i sposobu dokonywania oceny kwalifikacji kandydata na wolne stanowisko prokuratorskie

I.
Krajowa Rada Prokuratury wyraża dezaprobatę z powodu niewywiązania się przez Ministra Sprawiedliwości z ustawowego obowiązku wydania rozporządzenia na podstawie art. 14j ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (Dz. U. z 2011 r. Nr 270, poz. 1599 z późn. zm.).

Rada przypomina, iż nowelizacją z dnia 18 sierpnia 2011 r. (Dz. U. Nr 203, poz. 1192) w ustawie o prokuraturze wprowadzono nowe przepisy normujące zasady sporządzania ocen kwalifikacji kandydatów na wolne stanowiska prokuratorskie. Przepisy te weszły w życie z dniem 28 marca 2012 r., a zostały ogłoszone 27 września 2011 r.

W jednym z nowo wprowadzonych przepisów, to jest w art. 14j ust. 2, ustawodawca umocował Ministra Sprawiedliwości do wydania rozporządzenia określającego szczegółowy tryb i sposób dokonywania oceny kwalifikacji kandydata na wolne stanowisko prokuratorskie, mając na uwadze konieczność zachowania metodyki uwzględniającej specyfikę wykonywanego przez kandydata zawodu lub zajmowanego stanowiska oraz potrzebę jej dostosowania do zakresu badań i kryteriów wskazanych w ustawie, zachowania jednolitości kryteriów dla kandydatów ubiegających się o równorzędne stanowiska w powszechnych i wojskowych jednostkach prokuratury oraz w Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu - przy uwzględnieniu zróżnicowania kwalifikacji niezbędnych do prawidłowego wypełniania zadań na poszczególnych stanowiskach i szczeblach organizacyjnych.

Brak tego aktu normatywnego uniemożliwia sporządzanie ocen kwalifikacji kandydatów na stanowiska prokuratorskie, co w konsekwencji doprowadziło do wstrzymania procedur powoływania na te stanowiska.

Na potrzebę wydania rozporządzenia członkowie Krajowej Rady Prokuratury zwrócili uwagę Ministrowi Sprawiedliwości, obecnemu na posiedzeniu Rady, już w dniu 26 stycznia 2012 r.

Wskazać należy, że art. 92 ust. 2 Konstytucji RP stanowi, że organ upoważniony do wydania rozporządzenia nie może przekazać tej kompetencji innemu organowi. W tej sytuacji zarządzenia prokuratorów apelacyjnych czy okręgowych nie mogą zastępować przepisów, do wydania których uprawniony jest jedynie Minister Sprawiedliwości.

Podkreślić przy tym wypada, że materia związana z zasadami i trybem sporządzenia ocen kwalifikacji nie była dotychczas uregulowana normami powszechnie obowiązującymi, dlatego też nie ma przepisów, które mogłyby znaleźć zastosowanie do czasu wydania tego rozporządzenia.

Jednocześnie Krajowa Rada Prokuratury zauważa, że brak rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości nie uchyla nałożonego na Prokuratora Generalnego obowiązku ogłaszania obwieszczeń o wolnych stanowiskach prokuratorskich w wypadkach wskazanych w ustawie, co uruchamia procedury awansu, to jest zgłaszanie kandydatur na te stanowiska, a także ocenę takich zgłoszeń pod kątem spełnienia warunków formalnych. Jednak dalszy etap procedury - sporządzanie ocen kwalifikacji - jest już niemożliwy.

Niewywiązanie się Ministra Sprawiedliwości z ustawowego obowiązku wydania rozporządzenia szczególnie dotyka asesorów prokuratorskich, gdyż skutkuje niemożnością zachowania ciągłości pozostawania ich w służbie w związku z upływem okresu asesury i powoduje wypowiadanie im stosunku służbowego.

Wprawdzie w dniu 17 lutego 2012 r. przedstawiono Radzie projekt rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości, o którym mowa w art. 14j ust. 2 ustawy o prokuraturze, jednakże w dniu 23 lutego 2012 r. został on zaopiniowany negatywnie, wobec stwierdzenia szeregu uchybień merytorycznych.

Ponieważ zaniechanie prawodawcze Ministra Sprawiedliwości spowodowało paraliż kadrowy w prokuraturze, Krajowa Rada Prokuratury apeluje o pilne zakończenie prac nad powyższym rozporządzeniem, które w ocenie Rady, z uwagi na jego znaczenie w procesie obsad stanowisk prokuratorskich, winno być ponownie przedstawione jej do zaopiniowania.

II.
Krajowa Rada Prokuratury zobowiązuje Przewodniczącego Rady do przedstawienia niniejszej uchwały:
1.
Prezydentowi RP,
2.
Marszałkowi Sejmu RP,
3.
Marszałkowi Senatu RP,
4.
Prezesowi Rady Ministrów,
5.
Ministrowi Sprawiedliwości.