Kryteria oceny warunków i trybu rekrutacji na studia.

Akty korporacyjne

PolKA.2010.5.13

Akt nieoceniany
Wersja od: 13 maja 2010 r.

UCHWAŁA Nr 454/2010
PREZYDIUM PAŃSTWOWEJ KOMISJI AKREDYTACYJNEJ
z dnia 13 maja 2010 r.
w sprawie kryteriów oceny warunków i trybu rekrutacji na studia

Na podstawie § 7 ust. 2 pkt. 2 Statutu Państwowej Komisji Akredytacyjnej Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej uchwala, co następuje:
§  1.
Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej ustala ogólne kryteria oceny warunków i trybu procesu rekrutacji na studia.
§  2.
Kryteria, o których mowa w § 1, zawiera załącznik do uchwały.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK 

Kryteria oceny warunków i trybu rekrutacji na studia

Ocena warunków i trybu rekrutacji na studia powinna umożliwiać odpowiedź na następujące pytania:

1. Czy uczelnia posiada przejrzysty system rekrutacji na studia I i II stopnia oraz jednolite studia magisterskie, zapewniający wszystkim kandydatom równe szansę?

2. Czy uczelnia różnicuje warunki i tryb postępowania rekrutacyjnego stosowanego wobec kandydatów na studia I stopnia i jednolite studia magisterskie, jeżeli podstawę przyjęcia na studia stanowią wyniki:

- egzaminu maturalnego ("nowa matura"),

- egzaminu dojrzałości ("stara matura")?

3. Czy przyjęte warunki i tryb rekrutacji pozwalają na ocenę wiedzy i umiejętności niezbędnych do podjęcia studiów na danym kierunku i zapewniają właściwy dobór kandydatów, tj.:

a)
czy dokonano właściwego, ze względu na specyfikę danego kierunku studiów, wyboru przedmiotów, z których oceny są uwzględniane w postępowaniu rekrutacyjnym;
b)
czy ustalono limity liczby punktów określonych na podstawie ocen otrzymanych na egzaminie maturalnym;
c)
czy liczba punktów jest zróżnicowana ze względu na poziom - podstawowy lub rozszerzony - na jakim zdawany był egzamin maturalny z danego przedmiotu?

4. Czy przeprowadzane są egzaminy wstępne, w trybie określonym w art. 169 ust. 2 ustawy z dnia. 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, w przypadku konieczności sprawdzenia wiedzy lub umiejętności niesprawdzanych w trybie egzaminu maturalnego (np. kierunki artystyczne, kierunek "wychowanie fizyczne") lub gdy osoba ubiegająca się o przyjęcie na studia posiada świadectwo dojrzałości uzyskane za granicą?

5. Czy zakres wymagań egzaminu wstępnego, o którym mowa w pkt. 4, umożliwia pełną ocenę wiedzy i umiejętności niezbędnych do podjęcia studiów na danym kierunku.

6. Czy przyjęte w uczelni warunki i tryb rekrutacji na studia II stopnia zapewniają właściwy dobór kandydatów, tj.:

a)
czy ustalono limit liczby punktów uwzględniający np. ocenę studiów I stopnia, średnią ocen ze studiów I stopnia, egzaminu dyplomowego i pracy dyplomowej, oceny z wybranych przedmiotów realizowanych na studiach I stopnia, itp.;
b)
czy liczba punktów uzależniona jest od ukończonego kierunku studiów;
c)
czy przeprowadzany jest egzamin wstępny;
d)
czy zakres egzaminu wstępnego umożliwia ocenę wiedzy, predyspozycji i umiejętności kandydata niezbędnych do podjęcia studiów na danym kierunku?

7. Czy uczelnia w koncepcji kształcenia i strukturze kwalifikacji absolwenta studiów II stopnia zakłada określony poziom wiedzy i umiejętności kandydata związany ze studiami I stopnia? Jeżeli tak, to czy uczelnia:

* wskazuje: rodzaj dyplomu, kierunek studiów, efekty kształcenia (w tym punkty ECTS), treści kształcenia (przedmioty) i umiejętności, które są niezbędne do podjęcia studiów II stopnia?

* weryfikuje wiedzę i umiejętności, które nie zostały przez studenta udokumentowane oceną, zaliczeniem, itp. na studiach I stopnia, a są niezbędne dla przyswojenia treści kształcenia na studiach II stopnia?

* wspomaga studentów w nabyciu brakującej wiedzy i umiejętności (np. organizuje. dodatkowe zajęcia, konsultacje z wykładowcami, itp.), czy też przewiduje uzupełnienie braków wyłącznie w formie samokształcenia?