Konieczne korekty w organizacji procesu cyfryzacji opieki zdrowotnej.
Lekarz.2019.2.8
Akt nieocenianySTANOWISKO Nr 16/19/P-VIII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 8 lutego 2019 r.
w sprawie koniecznych korekt w organizacji procesu cyfryzacji opieki zdrowotnej
Przede wszystkim Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej podkreśla konieczność niezwłocznego ogłoszenia przez Ministra Zdrowia przewidzianych w art.8b ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia "wymagań funkcjonalnych i technicznych dla systemów teleinformatycznych usługodawców". Projekt dokumentu był dwukrotnie przedstawiany do konsultacji, ale wciąż nie został ogłoszony. Samorząd lekarski, zgłaszając uwagi do projektu tego dokumentu, wskazał na brak w przedłożonym do konsultacji publicznych projekcie określenia wymagań związanych z procesem wymiany i udostępniania EDM. Konieczność zawarcia w nim wymagań dotyczących całokształtu procesów jest oczywista - bez ich precyzyjnego określenia usługodawcy nie wiedzą, jakie wymogi postawić dostawcom programów informatycznych do obsługi EDM, co powoduje cały czas blokadę procesu inwestycyjnego w placówkach ambulatoryjnych.
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej wyraża przy tym przekonanie i zwraca niniejszym stanowiskiem uwagę Ministrowi Zdrowia, że udostępnianie dokumentów EDM nie może polegać na tworzeniu przez usługodawców repozytoriów pełnej dokumentacji (dokumenty związane z wizytami lekarskimi oraz wyniki badań). Prezydium pragnie zaakcentować ten wątek Stanowiska, jako potencjalnie najpoważniejszą przeszkodę wdrożenia wymiany i udostępniania elektronicznej dokumentacji medycznej. Zamiar obarczenia usługodawców takim zadaniem odnaleźć można w dokumencie "usługi biznesowe dla projektu P1", jak również w otrzymanym od Dyrektora CSIOZ piśmie z dnia 24 października 2018 r., znak WRSP1.070.8.2018.
Względy bezpieczeństwa tak zgromadzonych zasobów cyfrowych, jak również ochrony danych osobowych, utrzymywanie infrastruktury udostępniającej dokumentację w trybie ciągłym, oraz wiele innych technicznych wymogów szczegółowych powodują, że organizacja takiego repozytorium przez większość ambulatoryjnych podmiotów wykonujących działalność leczniczą musiałaby polegać na skorzystaniu z usług komercyjnych repozytoriów, co niepomiernie powiększyłoby i tak już znaczne koszty związane z cyfryzacją opieki zdrowotnej.
W obszarze związanym z e-receptą, na pierwszy plan wybija się konieczność znacznej poprawy funkcjonalności systemu obsługującego e-receptę. Chodzi przede wszystkim o umożliwienie pacjentom częściowej realizacji recepty w różnych aptekach. Brak takiej możliwości niweluje spodziewane korzyści, jakie miałyby być udziałem pacjentów. Spowoduje też nalegania pacjentów na wystawianie wielu recept w przypadku przepisywania większej liczby leków, co wydłuży czas potrzebny na wizytę lekarską i -co za tym idzie- spadek dostępności do świadczeń.
Postuluje się również poszerzenie katalogu określonych w art.96b ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo farmaceutyczne sytuacji, w których wskutek braku technicznych możliwości wydruku e-recepty dopuszczalne będzie przekazanie pacjentowi informacji złożonej z nazwy produktu leczniczego oraz kodu dostępu do e-recepty.
Władze publiczne powinny przedstawić realną prognozę wyposażania pacjentów w elektroniczny dokument autoryzacji oświadczeń podczas wizyty. Jest to niezbędne dla udokumentowania w formacie elektronicznym zgody na udzielenie świadczenia oraz dla upoważnienia lekarza do wglądu w zasoby Internetowego Konta Pacjenta. Za niezbędne Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej uznaje również zastosowanie systemu zachęt do konfigurowania przez pacjentów kont IKP.