Konieczne korekty w organizacji procesu cyfryzacji opieki zdrowotnej.

Akty korporacyjne

Lekarz.2019.2.8

Akt nieoceniany
Wersja od: 8 lutego 2019 r.

STANOWISKO Nr 16/19/P-VIII
PREZYDIUM NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 8 lutego 2019 r.
w sprawie koniecznych korekt w organizacji procesu cyfryzacji opieki zdrowotnej

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zwraca uwagę, że proces cyfryzacji opieki zdrowotnej wymaga pilnych korekt, bez których nie zostaną zrealizowane podstawowe założenia reformy, lekarze prowadzący podmioty wykonujące działalność leczniczą oraz inni usługodawcy Systemu Informacji Medycznej zostaną narażeni na ryzyko niewłaściwego wydatkowania środków, utrudnienia mogą spotkać również pacjentów.

Przede wszystkim Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej podkreśla konieczność niezwłocznego ogłoszenia przez Ministra Zdrowia przewidzianych w art.8b ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia "wymagań funkcjonalnych i technicznych dla systemów teleinformatycznych usługodawców". Projekt dokumentu był dwukrotnie przedstawiany do konsultacji, ale wciąż nie został ogłoszony. Samorząd lekarski, zgłaszając uwagi do projektu tego dokumentu, wskazał na brak w przedłożonym do konsultacji publicznych projekcie określenia wymagań związanych z procesem wymiany i udostępniania EDM. Konieczność zawarcia w nim wymagań dotyczących całokształtu procesów jest oczywista - bez ich precyzyjnego określenia usługodawcy nie wiedzą, jakie wymogi postawić dostawcom programów informatycznych do obsługi EDM, co powoduje cały czas blokadę procesu inwestycyjnego w placówkach ambulatoryjnych.

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej wyraża przy tym przekonanie i zwraca niniejszym stanowiskiem uwagę Ministrowi Zdrowia, że udostępnianie dokumentów EDM nie może polegać na tworzeniu przez usługodawców repozytoriów pełnej dokumentacji (dokumenty związane z wizytami lekarskimi oraz wyniki badań). Prezydium pragnie zaakcentować ten wątek Stanowiska, jako potencjalnie najpoważniejszą przeszkodę wdrożenia wymiany i udostępniania elektronicznej dokumentacji medycznej. Zamiar obarczenia usługodawców takim zadaniem odnaleźć można w dokumencie "usługi biznesowe dla projektu P1", jak również w otrzymanym od Dyrektora CSIOZ piśmie z dnia 24 października 2018 r., znak WRSP1.070.8.2018.

Względy bezpieczeństwa tak zgromadzonych zasobów cyfrowych, jak również ochrony danych osobowych, utrzymywanie infrastruktury udostępniającej dokumentację w trybie ciągłym, oraz wiele innych technicznych wymogów szczegółowych powodują, że organizacja takiego repozytorium przez większość ambulatoryjnych podmiotów wykonujących działalność leczniczą musiałaby polegać na skorzystaniu z usług komercyjnych repozytoriów, co niepomiernie powiększyłoby i tak już znaczne koszty związane z cyfryzacją opieki zdrowotnej.

W obszarze związanym z e-receptą, na pierwszy plan wybija się konieczność znacznej poprawy funkcjonalności systemu obsługującego e-receptę. Chodzi przede wszystkim o umożliwienie pacjentom częściowej realizacji recepty w różnych aptekach. Brak takiej możliwości niweluje spodziewane korzyści, jakie miałyby być udziałem pacjentów. Spowoduje też nalegania pacjentów na wystawianie wielu recept w przypadku przepisywania większej liczby leków, co wydłuży czas potrzebny na wizytę lekarską i -co za tym idzie- spadek dostępności do świadczeń.

Postuluje się również poszerzenie katalogu określonych w art.96b ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo farmaceutyczne sytuacji, w których wskutek braku technicznych możliwości wydruku e-recepty dopuszczalne będzie przekazanie pacjentowi informacji złożonej z nazwy produktu leczniczego oraz kodu dostępu do e-recepty.

Władze publiczne powinny przedstawić realną prognozę wyposażania pacjentów w elektroniczny dokument autoryzacji oświadczeń podczas wizyty. Jest to niezbędne dla udokumentowania w formacie elektronicznym zgody na udzielenie świadczenia oraz dla upoważnienia lekarza do wglądu w zasoby Internetowego Konta Pacjenta. Za niezbędne Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej uznaje również zastosowanie systemu zachęt do konfigurowania przez pacjentów kont IKP.