Komentarz do niektórych punktów zarządzenia Ministra Skarbu Państwa wprowadzającego "Zasady nadzoru właścicielskiego nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa oraz innymi państwowymi osobami prawnymi" obowiązującego w stosunku do "spółek znajdujących się pod nadzorem Skarbu Państwa". Komentarz dotyczy rozdziału pt. "Współpraca rady nadzorczej z biegłym rewidentem, monitorowanie audytu w spółce".

Akty korporacyjne

Rewid.2004.4.19

Akt nieoceniany
Wersja od: 19 kwietnia 2004 r.

KOMENTARZ
KRAJOWEJ RADY BIEGŁYCH REWIDENTÓW
z dnia 19 kwietnia 2004 r.
do niektórych punktów zarządzenia Ministra Skarbu Państwa wprowadzającego "Zasady nadzoru właścicielskiego nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa oraz innymi państwowymi osobami prawnymi" obowiązującego w stosunku do "spółek znajdujących się pod nadzorem Skarbu Państwa". Komentarz dotyczy rozdziału pt. "Współpraca rady nadzorczej z biegłym rewidentem, monitorowanie audytu w spółce".

KWESTIE OGÓLNE

Z zadowoleniem przyjmujemy wszelkie przepisy wzmacniające i wspierające zasadę niezależności biegłego rewidenta. Krajowa Izba Biegłych Rewidentów - samorząd zawodowy biegłych rewidentów, przykłada dużą wagę do działań zmierzających do zapewnienia przestrzegania przez biegłych rewidentów w Polsce zasad określonych w Kodeksie etyki zawodowej biegłych rewidentów, zwanym dalej Kodeksem etyki (wybrane fragmenty Kodeksu etyki stanowią załącznik nr 1) oraz w Kodeksie etyki zawodowych księgowych, wydanym przez Międzynarodową Federację Księgowych (IFAC), zwanym dalej Kodeksem IFAC (wybrane fragmenty Kodeksu IFAC stanowią załącznik nr 2).

Zgodnie z definicją zawartą w Kodeksie IFAC niezależność jest podstawowym pojęciem w zawodzie biegłego rewidenta i oznacza przekonanie (stan umysłu), zezwalające na wyrażenie opinii bez ulegania wpływom zniekształcającym zawodowy osąd oraz zezwalający danej osobie działać z rzetelnością, obiektywnie i z zawodowym sceptycyzmem. Ponadto, niezależność wymaga unikania faktów i okoliczności, które są na tyle znaczące, że racjonalnie myśląca i dobrze poinformowana strona trzecia, posiadająca wiedzę na temat wszystkich stosownych informacji, łącznie z informacjami o zastosowanych przez zawodowego księgowego zabezpieczeniach, wyciągnęłaby uzasadniony wniosek, że rzetelność, obiektywizm lub zawodowy sceptycyzm firmy lub członka zespołu wykonującego prace weryfikacyjne zostały naruszone. W pkt 8.7 Kodeksu IFAC mowa jest o tym, że rozdział 8 Kodeksu IFAC przedstawia zasady identyfikacji, oceny oraz reagowania na ewentualne zagrożenia niezależności. Ponadto pkt 8.10 ww. Kodeksu zawiera zapis, że założenia ogólne Kodeksu IFAC wymagają, aby firmy i członkowie zespołów wykonujących prace weryfikacyjne działali nie tylko zgodnie z zestawem koniecznych zasad, które mogą mieć arbitralny charakter, ale także aby identyfikowali, oceniali i reagowali na zagrożenia niezależności, co leży w interesie publicznym.

Takim właśnie przekonaniem kierujemy się stosując przepisy zawarte w Kodeksie etyki oraz dokonując profesjonalnego osądu w poszczególnych sytuacjach. Podejście to pozwala zapewnić faktyczne zachowanie niezależności, a nie tylko przestrzeganie listy zakazów.

Mając na uwadze powyższe zasady, uważamy, że niektóre wymogi wydanego zarządzenia wymagają doprecyzowania.

SZCZEGÓŁOWE UWAGI DO ZARZĄDZENIA

A. Usługi objęte zakazem - okres trwania zakazu

Zgodnie z wymogami zawartymi w zarządzeniu, biegły rewident (firma audytorska) nie powinien wykonywać na rzecz spółki niektórych usług w okresie 3 lat, poprzedzających badanie sprawozdań finansowych. Wprawdzie wymóg ten przypomina wymogi zawarte w pkt 7.5 Kodeksu etyki, jednak zarządzenie rozszerza listę takich usług.

Wymóg dotyczący zakazu świadczenia określonych usług przez okres 3 lat jest znacznie bardziej restrykcyjny, niż wymogi zawarte w Kodeksie IFAC. Pkt 8.44 Kodeksu IFAC wymaga, by biegły rewident był niezależny względem zamawiającego w czasie trwania zlecenia, który to okres zaczyna się w momencie rozpoczęcia prac weryfikacyjnych przez zespół badający, a kończy w momencie wydania raportu z wykonanych prac weryfikacyjnych. Pkt 8.45 stwierdza, że w przypadku zlecenia na badanie sprawozdania finansowego okres trwania zlecenia obejmuje okres objęty sprawozdaniem finansowym przygotowywanym przez zamawiającego.

W związku z powyższym, uważamy, że objęcie trzyletnim zakazem szerszego zakresu usług o charakterze innym niż prace weryfikacyjne jest nadmiernie restrykcyjne i nie jest niezbędne do zachowania przedstawionych powyżej zasad niezależności. W szczególności, jeśli w przeszłości biegły rewident świadczył na rzecz zamawiającego usługi, które przypuszczalnie miały wpływ na jego sprawozdania finansowe, to z pewnością sprawozdania te zostały zbadane przez innego biegłego rewidenta oraz zatwierdzone przez udziałowców. Uważamy, że fakty te usuwają ewentualne zagrożenie dla niezależności związane z wyborem nowego biegłego rewidenta.

B. Usługi objęte zakazem - data wejścia w życie

Zarządzenie zostało wydane w dniu 19 kwietnia 2004 r. i weszło w życie z dniem podpisania. Uważamy, że w kontekście trzyletniego zakazu świadczenia szerszego zakresu usług innych niż usługi weryfikacyjne, które w przeszłości nie były objęte takim zakazem, natychmiastowe wejście zarządzenia w życie jest nadmiernie restrykcyjne zarówno dla firm audytorskich, jak i dla ich klientów. W konsekwencji może bowiem okazać się, że niedawno wybrany biegły rewident (firma audytorska), który być może rozpoczął już swoje prace, będzie musiał zostać zmieniony. Może też okazać się, że biegli rewidenci, którzy przeprowadzili badanie sprawozdania finansowego zamawiającego tylko za jeden rok obrotowy, będą musieli zostać zmienieni, co spowoduje dodatkowe koszty i utrudnienia dla zamawiającego (patrz również punkt H poniżej). Niezależnie od kwestii, o których mowa powyżej w punkcie A), dla porównania, rozdział 8 aktualnego Kodeksu IFAC dotyczący niezależności, który został zmieniony i opublikowany w listopadzie 2001 r., obowiązuje w stosunku do zleceń na prace weryfikacyjne, które są dokumentowane raportem wydawanym z dniem 31 grudnia 2004 r. lub później, chociaż zaleca się wcześniejsze stosowanie nowych przepisów. Taki okres przejściowy pozwala zarówno biegłym rewidentom, jak i zamawiającym, wprowadzić nowe zasady w uporządkowany sposób, bez szkody dla udziałowców lub innych podmiotów zaangażowanych.

C. Zakaz świadczenia usług dotyczących prowadzenia ksiąg rachunkowych, sporządzania sprawozdań finansowych oraz projektowania i wdrażania informatycznych systemów finansowych

Jesteśmy za wprowadzeniem powyższych zakazów, gdyż są one zgodne z wymogami pkt 7.5 Kodeksu etyki. W kwestii informatycznych systemów finansowych Kodeks etyki ogólnie zakazując prowadzenia ksiąg rachunkowych, jednocześnie stwierdza, że "świadczenie usług doradztwa z zakresu organizacji i informatyzacji rachunkowości (...) nie jest zaliczane do kategorii prowadzenia ksiąg rachunkowych". Uważamy, że zawarcie w Zarządzeniu odrębnego zakazu świadczenia usług związanych z "projektowaniem i wdrażaniem informatycznych systemów finansowych" było właściwe, z uwagi na konieczność odróżnienia ich od wspomnianych w Kodeksie etyki usług doradczych, które nie są objęte takim zakazem.

D. Zakaz świadczenia usług związanych z wyceną

Jesteśmy za wprowadzeniem zakazu świadczenia usług związanych z wyceną, ale uważamy, że należy go doprecyzować. Pkty 8.171 - 8.174 Kodeksu IFAC określają zasady oceny wpływu świadczenia przez biegłego rewidenta usług związanych z wyceną na jego niezależność. W szczególności, stwierdzają one, że zagrożenie dla niezależności może pojawić się w sytuacji, gdy firma audytorska dokonuje wyceny dla spółki, której sprawozdania finansowe bada, a sama wycena ma wpływ na to sprawozdanie finansowe. Dalej mówią one, że jeżeli usługi związane z wyceną obejmują wycenę pozycji istotnych dla sprawozdania finansowego i wycena wiąże się z dużym stopniem subiektywizmu, wówczas zaistniałego zagrożenia nie da się zmniejszyć do możliwego do zaakceptowania poziomu żadnymi innymi działaniami mającymi na celu zmniejszenie tego zagrożenia.

W związku z powyższym uważamy, że zakaz świadczenia usług związanych z wyceną powinien obejmować tylko te usługi, które mają istotny wpływ na badane sprawozdanie finansowe. Jeśli chodzi o zakaz świadczenia takich usług w okresie 3 lat poprzedzających badanie, uważamy, że nie uwzględnia on faktu, iż sprawozdania finansowe za poprzednie lata obrotowe zostały zbadane przez innego biegłego rewidenta. Ktokolwiek w przeszłości dokonał danej wyceny, została ona przyjęta przez zarząd jednostki i zbadana przez innego biegłego rewidenta. W związku z powyższym, uważamy, że nie powoduje żadnego ograniczenia niezależności biegłego rewidenta fakt, iż niektóre elementy sprawozdania finansowego zostały w przeszłości przez niego wycenione, ponieważ zostały one następnie zbadane przez innego biegłego rewidenta.

E. Zakaz świadczenia usług związanych z udziałem w kontroli wewnętrznej

Uważamy, że należy sprecyzować, jakie usługi są objęte tym zakazem. Jesteśmy za wprowadzeniem tego zakazu w stosunku do usług powiązanych z usługami opisanymi w punkcie C powyżej.

F. Zakaz świadczenia usług związanych z udziałem w procesie sądowym na rzecz klienta

Uważamy, że należy sprecyzować, jakie usługi są objęte tym zakazem, poprzez określenie, co należy rozumieć przez "udział" oraz "proces sądowy".

Pkty 8.190 - 8.192 Kodeksu IFAC określają zasady dokonywania oceny wpływu świadczenia przez biegłego rewidenta usług pomocniczych w procesie sądowym na jego niezależność. Przewidują one, że zagrożenie dla niezależności może powstać wówczas, gdy usługi pomocnicze w procesach sądowych świadczone na rzecz zamawiającego badanie obejmują szacowanie ewentualnego wyniku i tym samym wpływają na kwoty lub ujawnienia, jakie mają być przedstawione w sprawozdaniu finansowym. Podobnie jak w przypadku usług związanych z wyceną, zasadnicze znaczenie ma fakt, czy usługi te mają wpływ na sprawozdanie finansowe, które ma podlegać badaniu. Niemniej jednak zapisy tych artykułów stwierdzają, że biegły rewident nie powinien wykonywać żadnych usług, które obejmowałyby podejmowanie decyzji zarządczych w imieniu zamawiającego badanie.

Pkty 8.193 - 8.199 Kodeksu IFAC określają zasady oceny wpływu na niezależność biegłego rewidenta faktu świadczenia przez niego usług prawnych na rzecz zamawiającego, w odróżnieniu od usług pomocniczych w procesie sądowym. Usługi prawne zostały zdefiniowane jako wszelkie usługi, które może świadczyć osoba dopuszczona do występowania przed Sądami jurysdykcji, w której te usługi mają być świadczone, albo posiadać kwalifikacje wymagane do świadczenia usług prawnych. Warunki te odróżniają usługi prawne od usług świadczonych przez doradców podatkowych (patrz niżej "Dodatkowe uwagi dotyczące usług podatkowych w związku z "udziałem w procesie sądowym na rzecz zamawiającego"). Podobnie jak w przypadku opisanym powyżej, w odrębnym punkcie jest mowa o tym, że świadczenie przez biegłego rewidenta usług obejmujących kwestie, co, do których nie przypuszcza się, aby wywierały istotny wpływ na sprawozdanie finansowe, nie powoduje nadmiernego zagrożenia dla niezależności. Powyższe artykuły wprowadzają rozróżnienie pomiędzy reprezentowaniem interesów klienta a udzielaniem porady oraz stopniem, w jakim świadczenie przez biegłego rewidenta takich usług może zostać uznane lub nie za zagrożenie dla jego niezależności. W szczególności, stwierdzają one, że biegły rewident nie powinien świadczyć usług polegających na działaniu na rzecz zamawiającego badanie podczas rozwiązywania sporu lub podczas procesu sądowego w sytuacji, gdy kwoty objęte sporem są istotne dla sprawozdania finansowego zamawiającego badanie. Jeśli chodzi o zakaz świadczenia takich usług w okresie 3 lat poprzedzających badanie, uważamy, że argumenty przedstawione w punkcie D powyżej mają również zastosowanie do usług prawnych i usług pomocniczych w procesach sądowych.

Dodatkowe uwagi dotyczące usług podatkowych w związku z "udziałem w procesie sądowym na rzecz zamawiającego"

Pkt 8.177 Kodeksu IFAC dotyczący usług podatkowych stwierdza, iż usługi podatkowe, obejmujące między innymi pomoc w rozwiązywaniu sporów podatkowych, zwykle nie są postrzegane jako stwarzające zagrożenie dla niezależności. Zgodnie z prawem polskim usługi doradztwa podatkowego mogą być świadczone w zasadzie tylko przez doradców podatkowych oraz określone inne osoby, takie jak adwokaci, radcowie prawni oraz biegli rewidenci. Doradca podatkowy nie musi być prawnikiem (tzn. osobą, która ukończyła studia prawnicze). Doradcy podatkowi są przyjmowani do zawodu i wpisywani na listę doradców podatkowych przez organizację zawodową (Krajowa Izba Doradców Podatkowych). Warunki te nie są jednak tożsame z wymogami zawartymi w definicji usług prawnych w Kodeksie IFAC, zgodnie z którymi osoba świadcząca takie usługi musi albo być dopuszczona do występowania przed Sądami jurysdykcji, w ramach której usługi te mają być świadczone, albo posiadać kwalifikacje wymagane do świadczenia usług prawnych. W świetle powyższego ani "usługi doradztwa podatkowego" (usługi doradcze), ani usługi dotyczące "reprezentowania podatnika w sporze podatkowym" ("usługi związane z reprezentowaniem interesów klienta") nie muszą być w Polsce świadczone przez prawników. W związku z powyższym nie uważamy, by usługi te wchodziły w zakres, zawartej w Kodeksie IFAC, definicji usług prawnych.

G. Zakaz świadczenia usług związanych z rekrutacją personelu kierowniczego

Popieramy propozycję rozważenia wpływu świadczenia usług rekrutacji personelu kierowniczego na niezależność biegłego rewidenta, uważamy jednak, że niezbędne jest sformułowanie bardziej szczegółowych wskazówek w tym zakresie. pkt 8.200 Kodeksu IFAC określa zasady oceny wpływu świadczenia przez biegłego rewidenta usług związanych z rekrutacją personelu kierowniczego na jego niezależność. W szczególności, stwierdza on, że firma audytorska może służyć klientowi pomocą i radą, ale ostateczną decyzję należy pozostawić zamawiającemu. Uważamy, że wskazówki zawarte w Kodeksie IFAC zawierają wystarczające zabezpieczenia w odniesieniu do świadczenia takich usług, oraz że podobne wskazówki powinny znaleźć się w Zarządzeniu.

H. Obligatoryjna zmiana firmy audytorskiej - z usług tej samej firmy nie można korzystać dłużej niż przez pięć kolejnych okresów sprawozdawczych

W Art. 8.151 Kodeks IFAC nie narzuca obowiązku zmiany firmy audytorskiej, ale wymaga zmiany osób kierujących badaniem sprawozdań finansowych spółek giełdowych. Popieramy zasadę rotacji biegłych rewidentów, natomiast nie uważamy, by w interesie publicznym leżała zmiana firmy audytorskiej (podmiotu uprawionego do badania sprawozdań finansowych), z następujących przyczyn:

* Studia akademickie potwierdzają pogląd, że zmiana firmy audytorskiej przyczynia się do obniżenia jakości świadczonych usług audytorskich na skutek zmniejszenia stopnia znajomości jednostki, ryzyka związanego z prowadzoną przez jednostkę działalnością, procedur kontrolnych oraz innych istotnych kwestii.

* W Stanach Zjednoczonych prowadzone były badania statystyczne, które potwierdziły, że w okresie dwóch pierwszych lat współpracy zamawiającego z firmą audytorską w badaniu sprawozdań finansowych pojawia się trzy razy więcej błędów, niż w trzecim roku i w kolejnych latach współpracy.

* Obecnie, jeżeli zdarza się, że firma audytorska rezygnuje ze zlecenia, taka rezygnacja stanowi ostrzeżenie dla rynków kapitałowych. W przypadku obligatoryjnej zmiany firmy, zagrożenie dobrowolnym odejściem firmy audytorskiej, a także potencjalny wpływ takiego odejścia, zostaną usunięte.

* Podczas gdy celem zmiany biegłego rewidenta jest wyeliminowanie możliwości powstania "zażyłych" relacji z kierownictwem wyższego szczebla, przegląd przeprowadzony przez "Fortune 500" w roku 1991 w 100 największych koncernach przemysłowych wykazał, że 30% dyrektorów finansowych było zatrudnionych w firmie przez okres krótszy niż pięć lat, a 68% zajmowało to stanowisko przez okres krótszy niż pięć lat. Badanie przeprowadzone niedawno przez firmę "Booz Allen & Hamilton" wykazało, że prawie 10% europejskich dyrektorów generalnych odeszło z firm, w których byli zatrudnieni w roku 2003. Nasuwa się więc wniosek, że naturalna rotacja osób pełniących w firmach funkcje kierownicze wraz ze zmianą osoby kierującej zleceniem, pozwala osiągnąć taki sam cel, jak zmiana firmy audytorskiej, a jednocześnie jest wolna od negatywnych konsekwencji związanych z tą ostatnią.

* Szereg państw Unii Europejskiej rozważało wprowadzenie obowiązku zmiany firmy audytorskiej, ale ostatecznie odrzuciło to rozwiązanie uznając je za nieskuteczne. W chwili obecnej rozwiązanie to stosowane jest tylko we Włoszech.

* Istnieje prawdopodobieństwo, że wprowadzenie wymogu zmiany firmy audytorskiej w połączeniu z rosnącą liczbą zakazów dotyczących świadczenia na rzecz klientów audytowych usług o charakterze innym niż usługi audytorskie spowoduje nieoczekiwane i niezaplanowane konsekwencje dla rynków kapitałowych.

* Wprowadzenie obowiązkowej zmiany firmy audytorskiej ograniczy znaczące obecnie uprawnienia rady nadzorczej do dokonywania własnej oceny i własnego wyboru.

Biorąc pod uwagę zapisy zawarte w "Zasadach nadzoru właścicielskiego nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa oraz innymi państwowymi osobami prawnymi" uważamy za wskazane doprecyzowanie zawartych w tych zasadach przepisów, dotyczących niezależności biegłego rewidenta w duchu zgodnym z Kodeksem etyki zawodowej biegłych rewidentów oraz Kodeksem etyki zawodowych księgowych, wydanym przez IFAC.

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Wybrane fragmenty Kodeksu etyki zawodowej biegłych rewidentów, stanowiącego załącznik do uchwały nr 2 z dnia 30 czerwca 2002 r. Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Biegłych Rewidentów w sprawie zasad etyki zawodowej biegłych rewidentów

Rozdział 2 - OGÓLNE ZASADY ETYKI ZAWODOWEJ

(...)

2.4 W swoim postępowaniu biegły rewident powinien kierować się rozsądkiem; zasada rozsądnego działania może być również wzorowana na postanowieniach Kodeksu IFAC.

(...)

Rozdział 7 - NIEZALEŻNOŚĆ ZAWODOWA

(...)

7.5 Biegły rewident ani podmiot nie powinien świadczyć jednostce usług poświadczających, jeżeli w ostatnich trzech latach uczestniczył w prowadzeniu ksiąg rachunkowych i sporządzaniu sprawozdania finansowego jednostki, tzn. wykonywał zadania polegające w szczególności na:

a) emisji dowodów księgowych jednostki,

b) kontroli dowodów i ich kwalifikowaniu do ujęcia w księgach rachunkowych,

c) wykonywaniu procedur rachunkowości stosowanych przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych i sporządzaniu sprawozdań finansowych,

d) przeprowadzeniu inwentaryzacji składników aktywów i pasywów na dzień bilansowy,

e) sporządzaniu elementów sprawozdań finansowych.

Dla celów oceny, czy biegły rewident lub podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych uczestniczył w prowadzeniu ksiąg rachunkowych należy przyjąć, że świadczenie usług doradztwa z zakresu organizacji i informatyzacji rachunkowości oraz doradztwa podatkowego nie jest zaliczane do kategorii prowadzenia ksiąg rachunkowych.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Wybrane fragmenty Kodeksu etyki zawodowych księgowych, wydanego przez Międzynarodową Federację Księgowych (IFAC)

(tłumaczenie: Krajowa Izba Biegłych Rewidentów; zatwierdzonym tekstem niniejszego Kodeksu etyki jest tekst opublikowany w języku angielskim)

Rozdział 8

NIEZALEŻNOŚĆ

(...)

8.7 Niniejszy rozdział Kodeksu etyki (zwany dalej tym rozdziałem) przedstawia oparte na zasadach założenia dotyczące identyfikowania, oceny oraz reagowania na zagrożenia niezależności. Założenia tworzą zasady, które powinny być wykorzystywane przez członków zespołu wykonującego prace weryfikacyjne, firmy oraz firmy należące do sieci w celu zidentyfikowania zagrożeń niezależności, oceny znaczenia tych zagrożeń, oraz - jeśli zagrożenia te nie są wyraźnie bez znaczenia - zidentyfikowania i zastosowania zabezpieczeń mających na celu wyeliminowanie tych zagrożeń lub ich zmniejszenie do możliwego do zaakceptowania poziomu. W celu ustalenia jakie zabezpieczenia mają być zastosowane konieczny jest osąd tych zagrożeń. Niektóre zabezpieczenia mogą wyeliminować zagrożenie, podczas gdy inne mogą je zmniejszyć do możliwego do zaakceptowania poziomu. Ten rozdział nakłada wymóg, aby członkowie zespołów wykonujących prace weryfikacyjne, firmy oraz firmy należące do sieci stosowali te zasady w konkretnych okolicznościach. Przedstawione w tym rozdziale przykłady mają na celu zilustrowanie zastosowania zasad; przykłady te nie mają być wyczerpującą listą wszystkich okoliczności, które mogą stwarzać zagrożenia niezależności i nie powinny być w ten sposób interpretowane. W związku z powyższym, niewystarczające jest aby członkowie zespołu wykonującego prace weryfikacyjne, firmy lub firmy należące do sieci jedynie działali zgodnie z przedstawionymi przykładami, powinni oni raczej stosować zasady przedstawione w tym rozdziale w konkretnych okolicznościach.

(...)

KONCEPCYJNE PODEJŚCIE DO NIEZALEŻNOŚCI

(...)

8.10 Wiele różnych okoliczności, lub kombinacji okoliczności, może posiadać znaczenie w stosunku dla niezależności i w związku z tym niemożliwe jest zdefiniowanie wszystkich sytuacji stwarzających zagrożenia niezależności i przedstawienie konkretnych działań łagodzących, które należałoby podjąć. Poza tym, charakter prac weryfikacyjnych może się różnić, w wyniku czego mogą istnieć różne zagrożenia wymagające zastosowania różnych zabezpieczeń. Dlatego też założenia koncepcyjne wymagające aby firmy i członkowie zespołów wykonujących prace weryfikacyjne nie tylko działali zgodnie z zestawem konkretnych zasad, które mogą mieć arbitralny charakter, ale aby także identyfikowali, oceniali i reagowali na zagrożenia niezależności, leżą w publicznym interesie.

(...)

OKRES TRWANIA ZLECENIA

8.44 Członkowie zespołu wykonującego prace weryfikacyjne oraz firma powinni być niezależni od zamawiającego te prace w okresie trwania prac weryfikacyjnych. Okres trwania zlecenia zaczyna się w momencie gdy zespół wykonujący prace weryfikacyjne rozpoczyna je wykonywać, a kończy w momencie, gdy wydane jest sprawozdanie z wykonanych prac weryfikacyjnych poza przypadkami, gdy prace weryfikacyjne mają charakter powtarzalny. Jeśli oczekiwane jest ponowne wykonanie prac weryfikacyjnych, okres trwania zlecenia kończy się w momencie poinformowania przez którąkolwiek ze stron, że zawodowe powiązania zakończyły się lub w momencie wydania końcowego sprawozdania z wykonywanych prac weryfikacyjnych, w zależności od tego co pojawi się później.

8.45 W przypadku zlecenia badania sprawozdania finansowego, okres trwania zlecenia obejmuje okres objęty sprawozdaniem finansowym przygotowywanym przez firmę. Gdy jednostka staje się zamawiającym badanie sprawozdania finansowego w czasie trwania lub po zakończeniu okresu objętego sprawozdaniem finansowym, o którym firma ma wydać raport, firma powinna rozważyć czy jakiekolwiek zagrożenia niezależności mogą powstać w wyniku:

* Finansowych lub gospodarczych powiązań z zamawiającym badanie sprawozdania finansowego w czasie trwania lub po zakończeniu okresu objętego sprawozdaniem finansowym, ale przed przyjęciem zlecenia badania sprawozdania finansowego; lub

* Usług poprzednio świadczonych na rzecz zamawiającego badanie sprawozdania finansowego.

(...)

ZAMAWIAJĄCY BADANIE SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO BĘDĄCY SPÓŁKAMI NOTOWANYMI NA GIEŁDZIE

8.151 Wykorzystanie tej samej osoby kierującej zleceniem do badania sprawozdań finansowych przez długi okres czasu może przyczynić się do zaistnienia zagrożenia związanego ze zbytnią zażyłością. Zagrożenie to będzie szczególnie ważne w kontekście badania sprawozdań finansowych spółek notowanych na giełdzie i w takich sytuacjach powinno się stosować zabezpieczenia mające na celu zmniejszenie zagrożenia do możliwego do zaakceptowania poziomu. W związku z tym, w przypadku badania sprawozdań finansowych spółek notowanych na giełdzie:

(a) Osoba kierująca zleceniem powinna być zmieniana po upływie ustalonego wcześniej okresu czasu, trwającego zwykle nie dłużej niż siedem lat; oraz

(b) Osoba zmieniona po upływie ustalonego wcześniej okresu czasu nie powinna ponownie obejmować roli osoby kierującej zleceniem przed upływem kolejnego okresu czasu, trwającego zwykle dwa lata.

(...)

USŁUGI ZWIĄZANE Z WYCENĄ 8.171 Wycena obejmuje formułowanie założeń przyszłego rozwoju, zastosowania pewnych metodologii i technik oraz kombinacji obydwu wymienionych powyżej kwestii w celu obliczenia pewnej wartości, lub zakresu wartości, dla pozycji aktywów, pasywów lub przedsiębiorstwa jako całości.

8.172 Zagrożenie związane z przeglądem własnej pracy może pojawić się w sytuacji gdy firma, lub firmy należące do sieci, przeprowadzają dla zamawiającego badanie sprawozdania finansowego wycenę, która ma potem być włączona do sprawozdania finansowego zamawiającego.

8.173 Jeśli usługi związane z wyceną obejmują wycenę pozycji istotnych dla sprawozdania finansowego i wycena wiąże się z dużym stopniem subiektywizmu, zaistniałe zagrożenie związane z przeglądem własnej pracy nie mogłoby być zmniejszone do możliwego do zaakceptowania poziomu poprzez zastosowanie żadnych zabezpieczeń. W związku z tym, tego rodzaju usługi związane z wyceną, nie powinny być świadczone, lub jedynym alternatywnym działaniem byłoby wycofanie się z realizacji badania sprawozdania finansowego.

8.174 Świadczenie związanych z wyceną usług, które ani oddzielnie ani łącznie nie są istotne dla sprawozdania finansowego, lub które nie wiążą się z dużym stopniem subiektywizmu, może stwarzać zagrożenie związane z przeglądem własnej pracy, które mogłoby być zmniejszone do możliwego do zaakceptowania poziomu poprzez zastosowanie zabezpieczeń. Takie zabezpieczenia mogą obejmować:

* Zaangażowanie dodatkowego zawodowego księgowego, który nie był członkiem zespołu wykonującego prace weryfikacyjne w celu sprawdzenia wykonanych prac lub aby w razie konieczności doradził w inny sposób;

* Potwierdzenie, że zamawiający badanie sprawozdania finansowego rozumie podstawowe założenia wyceny i metodologii, która ma być wykorzystana oraz otrzymanie zgody na jej wykorzystanie;

* Otrzymanie od zamawiającego badanie sprawozdania finansowego potwierdzenia jego odpowiedzialności za wyniki przeprowadzonych przez firmę prac; oraz

* Podjęcie kroków w kierunku tego, aby personel wykonujący takie usługi nie brał udziału w badaniu sprawozdań finansowych. (...)

ŚWIADCZENIE USŁUG PODATKOWYCH DLA ZAMAWIAJĄCYCH BADANIE SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH

8.177 W wielu systemach prawnych, firma może być poproszona o świadczenie usług podatkowych na rzecz zamawiającego badanie sprawozdania finansowego. Usługi podatkowe obejmują szeroką gamę usług, łącznie z potwierdzeniem zgodności z przepisami, planowaniem, przygotowywaniem formalnych opinii podatkowych oraz pomocą w rozwiązywaniu sporów podatkowych. Tego rodzaju zlecenia nie są zwykle postrzegane jako stwarzające zagrożenia niezależności.

(...)

WSPIERANIE ZAMAWIAJĄCEGO BADANIE SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH W PROCESACH SĄDOWYCH

8.190 Usługi pomocnicze w procesach sądowych mogą obejmować takie czynności jak występowanie w charakterze świadka-eksperta, obliczanie szacowanych szkód lub innych kwot, które mogłyby stać się należnościami lub zobowiązaniami w wyniku procesu sądowego lub innego sporu o charakterze prawnym, oraz pomoc w zarządzaniu i odtwarzaniem dokumentacji związanej ze sporem lub procesem sądowym.

8.191 Zagrożenie związane z przeglądem własnej pracy może powstać w sytuacji gdy usługi pomocnicze w procesach sądowych świadczone na rzecz zamawiającego badanie sprawozdania finansowego obejmują szacowanie ewentualnego wyniku i tym samym wpływają na kwoty lub ujawnienia jakie mają być podane w sprawozdaniach finansowych. Znaczenie wszystkich powstających zagrożeń będzie zależało od czynników takich jak:

* Istotność omawianych kwot;

* Stopień subiektywizmu nieodłącznego omawianej kwestii; oraz

* Charakter zlecenia. Firma lub firma należąca do sieci powinna ocenić znaczenie wszystkich zagrożeń i jeśli okaże się, że nie są one wyraźnie bez znaczenia powinno się rozważyć i w razie konieczności zastosować zabezpieczenia mające na celu ich wyeliminowanie lub zmniejszenie do możliwego do zaakceptowania poziomu. Takie zabezpieczenia mogłyby obejmować:

* Polityki i procedury zabraniające osobom fizycznym udzielającym pomocy zamawiającemu badanie sprawozdania finansowego podejmowania jakichkolwiek decyzji zarządczych w imieniu zamawiającego;

* Wykorzystywanie pracowników merytorycznych nie będących członkami zespołu wykonującego prace weryfikacyjne do wykonania tych prac; lub

* Zaangażowanie innych osób, takich jak niezależni eksperci.

8.192 Jeśli rola pełniona przez firmę, lub firmę należącą do sieci, objęła podejmowanie decyzji zarządczych w imieniu zamawiającego badanie sprawozdania finansowego, żadne zabezpieczenia nie byłyby w stanie zmniejszyć zaistniałych zagrożeń do możliwego do zaakceptowania poziomu. Dlatego też, firma lub firma należąca do sieci nie powinny wykonywać tego rodzaju usług dla zamawiającego badanie sprawozdania finansowego.

ŚWIADCZENIE USŁUG PRAWNYCH DLA ZAMAWIAJĄCYCH BADANIE SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH

8.193 Usługi prawne są zdefiniowane jako wszelkie usługi, w związku z którymi osoba je świadcząca musi albo być dopuszczona do występowania przed Sądami jurysdykcji, w których te usługi mają być świadczone, albo posiadać wymagane do świadczenia usług prawnych kwalifikacje. Usługi prawne obejmują szeroką i zróżnicowaną gamę obszarów, łącznie z zarówno usługami dotyczącymi spółek jak i usługami o charakterze gospodarczym na rzecz klientów, takimi jak usługi wspierania w związku z kontraktami (umowami), procesami sądowymi, porady i pomoc związane z połączeniem i nabyciem innych firm oraz udzielanie pomocy wewnętrznym działom prawnym zamawiającego. Świadczenie usług prawnych przez firmę lub firmę należącą do sieci na rzecz jednostki będącej zamawiającym badanie sprawozdania finansowego może stworzyć zagrożenia zarówno związane z przeglądem własnej pracy jak i z reprezentowaniem interesów klienta.

8.194 Zagrożenia niezależności muszą być rozważone w zależności od charakteru usług jakie mają być świadczone, od tego czy świadczący usługi jest odseparowany od zespołu wykonującego usługi weryfikacyjne oraz od istotności wszelkich kwestii związanych ze sprawozdaniami finansowymi jednostki. Zabezpieczenia wymienione w punkcie 8.160 mogą być odpowiednie dla zmniejszenia wszelkich zagrożeń niezależności do możliwego do zaakceptowania poziomu. W okolicznościach gdy zagrożenie niezależności nie może być zmniejszone do możliwego do zaakceptowania poziomu, jedynym możliwym działaniem jest odmówienie świadczenia omawianych usług lub wycofanie się z badania sprawozdania finansowego.

8.195 Świadczenie na rzecz zamawiającego badanie sprawozdania finansowego usług prawnych obejmujących kwestie, które nie przypuszcza się, aby wywierały istotny wpływ na sprawozdania finansowe, nie jest uważane za przyczyniające się do stworzenia niemożliwego do zaakceptowania zagrożenia niezależności.

8.196 Istnieje rozróżnienie pomiędzy reprezentowaniem interesów klienta a udzielaniem porady. Usługi prawne mające na celu wsparcie zamawiającego badanie sprawozdania finansowego podczas realizowania transakcji (np. wsparcie w związku z kontraktami (umowami), porady prawne, prawna analiza due-diligence oraz restrukturyzacja) mogą stworzyć zagrożenia związane z przeglądem własnej pracy; jednakże, mogą istnieć zabezpieczenia, które zmniejszą te zagrożenia do możliwego do zaakceptowania poziomu. Usługa tego rodzaju zwykle nie naruszałaby niezależności, pod warunkiem że:

* Członkowie zespołu wykonującego prace weryfikacyjne nie są zaangażowani w świadczenie omawianej usługi; oraz

* W stosunku do udzielanych porad, podjęcie ostatecznej decyzji należy do zamawiającego badanie sprawozdania finansowego lub, w przypadku transakcji, usługa obejmuje wykonanie tego, co zostało zdecydowane przez zamawiającego badanie sprawozdania finansowego.

8.197 Działanie na rzecz zamawiającego badanie sprawozdania finansowego podczas rozwiązywania sporu lub procesu sądowego w okolicznościach, gdy kwoty objęte sprawą są istotne dla sprawozdania finansowego zamawiającego badanie sprawozdania finansowego, przyczyniłoby się do stworzenia zagrożeń związanych z reprezentowaniem interesów klienta i z przeglądem własnej pracy. Zagrożenia te byłyby tak znaczące, że żadne zabezpieczenie nie byłoby w stanie zmniejszyć ich do możliwego do zaakceptowania poziomu. Dlatego też, firma nie powinna wykonywać tego rodzaju usług dla zamawiającego badanie sprawozdania finansowego.

8.198 Gdy firma jest proszona o reprezentowanie interesów zamawiającego badanie sprawozdania finansowego podczas rozwiązywania sporu lub procesu sądowego w okolicznościach, gdy kwoty objęte sprawą nie są istotne dla sprawozdań finansowych zamawiającego badanie sprawozdania finansowego, firma powinna ocenić znaczenie wszelkich zaistniałych zagrożeń związanych z reprezentowaniem interesów klienta i z przeglądem własnej pracy oraz jeśli zagrożenie nie jest wyraźnie bez znaczenia, powinno się rozważyć i w razie konieczności zastosować zabezpieczenia mające na celu wyeliminowanie tego zagrożenia lub zmniejszenie go do możliwego do zaakceptowania poziomu. Takie zabezpieczenia mogłyby obejmować:

* Polityki i procedury zabraniające indywidualnym osobom udzielającym pomocy zamawiającemu badanie sprawozdania finansowego podejmowania decyzji zarządczych w imieniu klienta; lub

* Wykorzystanie pracowników merytorycznych, którzy nie są członkami zespołu wykonującego prace weryfikacyjne do wykonania tej usługi.

8.199 Zatrudnienie partnera lub pracownika firmy lub firmy należącej do sieci na stanowisku głównego radcy prawnego (General Counsel) do spraw prawnych u zamawiającego badanie sprawozdania finansowego przyczyniłoby się do stworzenia zagrożeń związanych z przeglądem własnej pracy oraz z reprezentowaniem interesów klienta. Zagrożenia te są tak znaczące, że żadne zabezpieczenie nie byłoby w stanie zmniejszyć ich do możliwego do zaakceptowania poziomu. Stanowisko głównego radcy prawnego jest zwykle pozycją na wyższym szczeblu kierowniczym z szerokim zakresem odpowiedzialności za sprawy prawne spółki i w związku z tym żaden członek firmy, lub firmy należącej do sieci, nie powinien przyjąć takiego stanowiska u zamawiającego badanie sprawozdania finansowego.

REKRUTACJA WYŻSZEGO PERSONELU KIEROWNICZEGO

8.200 Rekrutacja wyższego personelu kierowniczego u zamawiającego prace weryfikacyjne, np. na stanowiska wywierające wpływ na przedmiot prac weryfikacyjnych, może stwarzać bieżące lub przyszłe zagrożenia interesu własnego, zagrożenia związane ze zbytnią zażyłością lub z zastraszeniem. Znaczenie zagrożenia będzie zależało od czynników takich jak:

* Rola osoby, która ma być zatrudniona; oraz

* Charakter oczekiwanej pomocy.

Firma mogłaby świadczyć takie usługi jak sprawdzanie kwalifikacji zawodowych kilku aplikantów oraz udzielenie porady na temat ich przydatności na dane stanowisko. Poza tym, firma mogłaby przygotować krótką listę kandydatów po wstępnej kwalifikacji do przeprowadzenia rozmowy o pracy pod warunkiem, że lista ta została przygotowana przy wykorzystaniu kryteriów wyszczególnionych przez zamawiającego prace weryfikacyjne. Powinno zostać ocenione znaczenie powstałego zagrożenia i jeśli okaże się, że nie jest ono wyraźnie bez znaczenia, powinno się rozważyć i w razie konieczności zastosować zabezpieczenia mające na celu zmniejszenie tego zagrożenia do możliwego do zaakceptowania poziomu. W żadnym przypadku firma nie powinna podejmować decyzji zarządczych, zaś decyzja co do tego kogo zatrudnić powinna zostać pozostawiona w gestii zamawiającego.

(...)