Instrukcja w sprawie biurowości oraz zasady obsługi biurowej Głównego Rzecznika Dyscyplinarnego i jego zastępców.

Akty korporacyjne

Radc.2016.1.28

Akt nieoceniany
Wersja od: 28 stycznia 2016 r.

UCHWAŁA Nr 207/IX/2016
PREZYDIUM KRAJOWEJ RADY RADCÓW PRAWNYCH
z dnia 28 stycznia 2016 r.
- Instrukcja w sprawie biurowości oraz zasady obsługi biurowej Głównego Rzecznika Dyscyplinarnego i jego zastępców

Na podstawie art. 59 ust. 4 ustawy z dn. 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz.U. z 2015 r., poz. 507 ze zm.) i § 35 ust. 1 uchwały Krajowej Rady Radców Prawnych nr 98/IX/2015 z dn. 11 września 2015 r. w sprawie zasad działania Głównego Rzecznika Dyscyplinarnego, rzeczników dyscyplinarnych, a także ich zastępców oraz trybu i sposobu wyboru zastępców Głównego Rzecznika Dyscyplinarnego i zastępców rzeczników dyscyplinarnych, stanowi się co następuje:
§  1.
Uchwala się "Instrukcję w sprawie biurowości oraz zasady obsługi biurowej Głównego Rzecznika Dyscyplinarnego i jego zastępców" w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
1.
Do spraw w toku stosuje się zasady dotychczasowe.
2.
Zarządzenie, o którym mowa w § 2 ust. 4 Instrukcji może odnosić się do sygnatur nadawanych przed dniem jej wejścia w życie.
3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od 1 lutego 2016 r.

ZAŁĄCZNIK

Instrukcja w sprawie biurowości oraz zasady obsługi biurowej Głównego Rzecznika Dyscyplinarnego i jego zastępców

§  1.
Sprawy wpływające do biura Głównego Rzecznika Dyscyplinarnego (GRD) dzieli się na następujące kategorie:
1)
skargi dotyczące osoby lub osób, które zgodnie z ustawą o radcach prawnych winny być rozpatrywane w pierwszej instancji przez Wyższy Sąd Dyscyplinarny (WSD);
2)
sprawy, w których GRD występuje przed WSD jako sądem odwoławczym;
3)
sprawy, w których GRD występuje przed Sądem Najwyższym;
4)
sprawy, w których zwrócono się do GRD o nadzór lub w których GRD z własnej inicjatywy uznał za zasadne objęcie ich nadzorem;
5)
sprawy dotyczące wyłączenia prowadzącego postępowanie rzecznika dyscyplinarnego albo przekazania innemu Rzecznikowi Dyscyplinarnemu ze względu na zasadę ekonomii procesowej lub z uwagi na dobro samorządu;
6)
skargi i sprawy, które GRD przekazuje innym podmiotom zgodnie z właściwością;
7)
sprawy organizacyjno-administracyjne dotyczące działalności biura GRD, szkoleń lub opinii i stanowisk zajmowanych w sprawach samorządu;
8)
sprawy dotyczące kontaktów GRD z przedstawicielami samorządu radców prawnych albo innych samorządów lub organów państwa;
9)
sprawy interwencji i pytań dotyczących postępowań dyscyplinarnych;
10)
skargi i wnioski o charakterze administracyjnym;
11)
sprawy różne, nie ujęte w poprzednich punktach.
§  2.
1.
Wprowadza się następujący sposób oznaczania spraw (sygnowania akt) prowadzonych w biurze GRD:
1)
spraw określone w § 1 pkt 1 - GRD/numer porządkowy sprawy/rok wszczęcia;
2)
spraw określone w § 1 pkt 2 - GRD/WSD/numer porządkowy sprawy/rok wszczęcia;
3)
spraw określone w § 1 pkt 3 - GRD/SN/numer porządkowy sprawy/rok wszczęcia;
4)
spraw określone w § 1 pkt 4 - GRD/N/numer porządkowy sprawy/rok wszczęcia;
5)
spraw określone w § 1 pkt 5 - GRD/W/numer porządkowy sprawy/rok wszczęcia;
6)
spraw określone w § 1 pkt 6 - GRD/SPW/numer porządkowy sprawy/rok wszczęcia;
7)
spraw określone w § 1 pkt 7 - GRD/ASOS/nnmer porządkowy sprawy/rok wszczęcia;
8)
spraw określone w § 1 pkt 8 - GRD/K/numer porządkowy sprawy/rok wszczęcia;
9)
spraw określone w § 1 pkt 9 - GRD/I/numer porządkowy sprawy/rok wszczęcia;
10)
spraw określone w § 1 pkt 10 - GRD/SiW/numer porządkowy sprawy/rok wszczęcia;
11)
spraw określone w § 1 pkt 11 - GRD/V/numer porządkowy sprawy/rok wszczęcia.
2.
Rok wszczęcia, o którym mowa w ust. 1 oznacza rok, w którym GRD podjął w danej sprawie pierwszą czynność.
3.
Numer porządkowy sprawy w danej kategorii oznacza się kolejnymi liczbami w porządku arytmetycznym.
4.
W przypadku pominięcia przy oznaczaniu teczki któregoś z kolejnych numerów, GRD w zależności od potrzeby może w formie zarządzenia bądź anulować dany numer, bądź przypisać go do sprawy, która wpłynęła w późniejszym czasie.
§  3.
1.
Dla spraw określonych w § 2 od pkt 1 do pkt 5 oraz w § 2 pkt 9 i 10 zakłada się osobne teczki. W pozostałych sprawach dokumentację przechowuje się w segregatorach, chyba że GRD zarządzi inaczej.
2.
Teczki zawierają na okładce sygnaturę akt, informację o podmiocie, którego działanie doprowadziło do wszczęcia sprawy, podmiocie lub przedmiocie, którego sprawa dotyczy oraz podmiocie prowadzącym sprawę. W lewym górnym rogu okładki umieszcza się informację o dacie założenia teczki (dacie wszczęcia sprawy). W przypadku prawomocnego lub ostatecznego zakończenia sprawy poniżej daty wszczęcia umieszcza się datę zakończenia oraz streszczenie istoty rozstrzygnięcia. W przypadku udostępniania akt stronom lub osobom trzecim albo w przypadku wypożyczenia akt uprawnionym do tego organom państwa lub samorządu radców prawnych, adnotację o tym umieszcza się na wewnętrzne stronie przedniej okładki; adnotacja zawiera informację o dacie udostępnienia lub wypożyczenia, dacie zwrotu oraz podmiocie, któremu udostępniono lub wypożyczono akta i osobie udostępniającej.
3.
Każda karta w teczce jest numerowana. Teczki oznaczone w § 2 pkt 1 Instrukcji zawierają spis treści. Dokumenty w teczce układa się w porządku chronologicznym.
4.
Po upływie sześciu miesięcy od prawomocnego lub ostatecznego zakończenia postępowania umieszcza się na okładce adnotację "sprawa archiwalna" i przekazuje do archiwum GRD, w którym przechowywany jest przez okres dalszych pięciu lat lub do upływu terminu zatarcia skazania. Po upływie wskazanych w zdaniu poprzednim terminów teczki przekazuje się do archiwum.
5.
Przed przekazaniem teczki do archiwum sporządza się jej dokumentacje cyfrową zawierającą zdjęcie okładki oraz, jeżeli istnieją, spisu treści i orzeczeń kończących sprawę w każdej z instancji.
§  4.
1.
Segregatory, o których mowa w § 3 pkt 1 zd. 2. Instrukcji, oznacza się na grzbiecie informacją identyfikującą zawartość zgodnie z klasyfikacją określoną w § 1.
2.
Wewnątrz segregatora poszczególne sprawy układa się najpierw w porządku geograficznym (zgodnie z siedzibą izby, której sprawa dotyczy), następnie w porządku alfabetycznym (zgodnie z nazwą podmiotu wnoszącego sprawę) i wreszcie, w ramach danej sprawy, w porządku chronologicznym (według daty wpływu).
3.
Postanowienia § 3 ust. 2. Instrukcji, dotyczące trybu udostępniania lub wypożyczania akt, stosuje się odpowiednio do akt przechowywanych w segregatorach.
§  5.
1.
Obsługę biura GRD oraz jego zastępców prowadzi co najmniej jedna osoba, wykonująca swoje obowiązki na podstawie umowy o pracę albo umowy zlecenia w wymiarze odpowiadającym co najmniej 20 godzinom tygodniowo. Dokładny rozkład dni i godzin wykonywania zadań przez pracownika biura ustala GRD po konsultacji z Sekretarzem Krajowej Rady Radców Prawnych.
2.
Osoba wykonująca obsługę biura GRD jest podległa w zakresie merytorycznym Głównemu Rzecznikowi Dyscyplinarnemu, a w sprawach formalnych Sekretarzowi Krajowej Rady Radców Prawnych współdziałającemu w tym zakresie z GRD.
3.
Osoba wykonująca obsługę biura GRD - w razie potrzeby i w zakresie swych kompetencji - może zastępować sekretarza lub inne osoby obsługujące sekretariat Wyższego Sądu Dyscyplinarnego.
§  6.
Główny Rzecznik Dyscyplinarny może wydawać zarządzenia uszczegóławiające kwestie biurowości i zasad obsługi biurowej.