Inne usługi poświadczające wchodzących w zakres czynności rewizji finansowej.

Akty korporacyjne

Rewid.2010.1.26

Akt nieoceniany
Wersja od: 26 stycznia 2010 r.

STANOWISKO
KRAJOWEJ RADY BIEGŁYCH REWIDENTÓW
z dnia 26 stycznia 2010 r.
w sprawie innych usług poświadczających wchodzących w zakres czynności rewizji finansowej

W związku z licznymi pytaniami w sprawie zakresu przedmiotowego definicji czynności rewizji finansowej, o której mowa w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. Nr 77, poz. 649), zwanej dalej "ustawą", Krajowa Rada Biegłych Rewidentów prezentuje następujące stanowisko.
Według wspomnianej definicji przez czynności rewizji finansowej rozumie się badanie, przeglądy sprawozdań finansowych lub inne usługi poświadczające, o których mowa w odrębnych przepisach lub standardach rewizji finansowej. Niniejsze stanowisko dotyczy interpretacji zakresu innych niż badania i przeglądy usług poświadczających.

Aby usługa mogła zostać zakwalifikowana jako "inna usługa poświadczająca", zgodnie z definicją, należy uznać, że powinny zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

1)
usługa musi mieć charakter poświadczający oraz
2)
o usłudze tej musi być mowa w odrębnych przepisach lub standardach rewizji finansowej.

Ad. 1) Usługa ma charakter poświadczający, jeśli służy poprawie wiarygodności informacji dotyczących danego zagadnienia dzięki ocenie, czy dane zagadnienie jest - we wszystkich istotnych aspektach - zgodne z właściwymi kryteriami, a tym samym zwiększa prawdopodobieństwo, że informacje te zaspokoją oczekiwania zamierzonego użytkownika. W tym znaczeniu poziom pewności, jakiego dostarcza wniosek biegłego rewidenta, określa stopień zaufania, jakim użytkownik może darzyć wiarygodność danego zagadnienia.

Zgodnie z praktyką międzynarodową usługi poświadczające mogą dawać racjonalną albo ograniczoną pewność. Zakres innych usług poświadczających w rozumieniu omawianej definicji obejmuje dowolne kombinacje usług mających na celu dostarczenie racjonalnego lub ograniczonego poziomu pewności, a polegających na wydaniu - w wyniku przeprowadzenia odpowiednich procedur - oceny (opinii, raportu, stanowiska, wyniku pomiaru) dotyczącej:

- zagadnień obejmujących informacje finansowe i pozafinansowe,

- pomiaru lub potwierdzenia pewnego stanu.

Usługa może zostać zakwalifikowana do kategorii "innych usług poświadczających", jeśli spełnia łącznie wszystkie wymienione niżej warunki:

a) następuje powiązanie trzech stron, to jest:

- biegłego rewidenta wykonującego usługę badania zagadnienia w celu jego oceny,

- strony odpowiedzialnej za badane zagadnienie oraz

- zamierzonego użytkownika rezultatów usługi wykonanej przez biegłego rewidenta,

b) zagadnienie, będące przedmiotem usługi zastrzeżone jest przepisami prawa do wyłącznej kompetencji biegłych rewidentów,

c) istnieją właściwe kryteria oceny zagadnienia,

d) wykonywanie usługi następuje w sposób właściwy działaniu biegłych rewidentów,

e) biegły rewident formułuje wniosek (ocenę) z wykonania usługi.

Ad. 2) Zwrot "o których mowa w odrębnych przepisach" należy rozumieć w ten sposób, że odrębne przepisy lub standardy rewizji finansowej wymieniają daną usługę i zastrzegają ją do wyłącznej kompetencji biegłego rewidenta. Za odrębne przepisy należy uznać wszelkie powszechnie obowiązujące przepisy prawa w Rzeczypospolitej Polskiej: Konstytucję, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia, a także - na obszarze działania organów, które je ustanowiły - akty prawa miejscowego.

Za standardy rewizji finansowej natomiast przyjmuje się Międzynarodowe Standardy Rewizji Finansowej, ogłoszone w formie rozporządzeń Komisji Europejskiej (art. 2 pkt 10 ustawy). Jednakże do czasu wejścia w życie Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej, ogłoszonych w formie wyżej wskazanych rozporządzeń Komisji Europejskiej, przez standardy rewizji finansowej rozumie się krajowe standardy ustanowione przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów i zatwierdzone przez Komisję Nadzoru Audytowego (art. 120 ustawy).

Przykładami usług poświadczających, zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji biegłego rewidenta, innych niż badanie i przegląd sprawozdania finansowego, są:

- badanie rachunkowości oraz działalności spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (art. 223 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, zwanego dalej "K.s.h."),

- badanie dokonywane przy zakładaniu spółki akcyjnej i podwyższeniu kapitału zakładowego (art. 312 § 1 K.s.h.),

- badanie sprawozdania założycieli spółki komandytowo-akcyjnej (art. 312 § 1 w związku z art. 126 § 1 pkt 2 K.s.h.),

- wyceny akcji spółki w trybie art. 79 ust. 4c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 185, poz. 1439),

- badanie planu przekształcenia spółki (art. 559 § 1 K.s.h.),

- badanie informacji finansowych partii politycznych o otrzymanych subwencjach oraz o poniesionych z subwencji wydatkach w trybie art. 34 ust. 4 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 857, z późn. zm.),

- badanie sprawozdań wyborczych w trybie art. 120 § 1 ustawy z dnia 12 kwietnia 2001 r. Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2007 r. Nr 190, poz. 1360, z późn. zm.),

- audyty projektów i programów unijnych w zakresie, w jakim są one zastrzeżone wyłącznie dla osób posiadających kwalifikacje biegłego rewidenta.

Opinia wyrażana przez biegłego rewidenta może zawierać tytuł "Opinia niezależnego biegłego rewidenta" lub podobny tylko wtedy, gdy jest to opinia z wykonania usługi poświadczającej. W przypadku wykonywania usług, które nie mają charakteru poświadczającego, tytuł opinii nie może zawierać określenia "niezależnego biegłego rewidenta". Dopiero w podpisie tego rodzaju opinii wykonawca może wskazać, że jest biegłym rewidentem.

W sprawach nieuregulowanych w odrębnych przepisach lub krajowych standardach rewizji finansowej biegły rewident, przy wykonywaniu innych usług poświadczających, kieruje się postanowieniami Międzynarodowych założeń koncepcyjnych usług atestacyjnych, standardów i wskazówek wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, odnoszących się do innych niż badanie i przeglądy sprawozdań finansowych czynności rewizji finansowej.

Konsekwencją zaliczenia danej usługi poświadczającej do czynności rewizji finansowej, w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy, jest obowiązek wniesienia przez podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych, w imieniu którego usługa została wykonana, opłaty z tytułu nadzoru, o której mowa w art. 2 pkt 6 w związku z art. 52 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Przez usługi atestacyjne, o których mowa w art. 48 ust 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć usługi spełniające kryteria innych usług poświadczających (opisane powyżej), z tym że usługi te nie są zastrzeżone do wyłącznej kompetencji biegłego rewidenta. Usługi takie nie wchodzą więc w zakres definicji czynności rewizji finansowej w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy i w związku z tym podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych, w imieniu którego taka usługa została wykonana, nie jest zobowiązany do naliczenia opłaty z tytułu nadzoru, o której mowa powyżej.