Apel do Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia.

Akty korporacyjne

Lekarz.2013.12.20

Akt nieoceniany
Wersja od: 20 grudnia 2013 r.

APEL 5/13/VI
NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ
z dnia 20 grudnia 2013 r.
do Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia

Naczelna Rada Lekarska zwraca się do Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z apelem o dokonanie niezbędnych zmian w zarządzeniu Nr 57/2013/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 2 października 2013 r. w sprawie warunków postępowania dotyczących zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zmienionego zarządzeniem Prezesa NFZ z 12 grudnia 2013 r. Nr 74/2013/DSOZ zmieniającym zarządzenie w sprawie warunków postępowania dotyczących zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.

Stanowczy sprzeciw budzi fakt, iż do wydania zarządzenia Nr 74/2013/DSOZ doszło z naruszeniem § 2 ust. 3 ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, stanowiących załącznik do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 maja 2008 r. (Dz. U. Nr 81 poz. 484). O fakcie przygotowania projektu zarządzenia Narodowy Fundusz Zdrowia, wbrew obowiązkowi wynikającemu z § 2 ust. 3 OWU, nie poinformował Naczelnej Izby Lekarskiej uniemożliwiając jej tym samym zajęcie stanowiska.

W ocenie Naczelnej Rady Lekarskiej zarządzenie Nr 57/2013/DSOZ wymaga niezwłocznej zmiany w zakresie, w jakim treść załącznika nr 7 pozwala oferentom na zastrzeżenie poufności podstawowych parametrów podlegających ocenie w toku postępowania konkursowego - takich jak: cena, kwalifikacje personelu i harmonogram pracy. Obecne brzmienie załącznika nr 7 do zarządzenia nr 57/2013/DSOZ nie wspiera zasady jawności ofert wyrażonej w treści art. 135 ust. 2 pkt 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Konstrukcja załącznika nr 7 do zarządzenia Nr 57/2013/DSOZ jest niewłaściwa, gdyż wskazuje na możliwość zastrzeżenia poufności szczegółów składanej oferty w zakresie szerszym, niż jest to pod względem prawnym możliwe. Samo zastrzeżenie poufności danych przez oferenta nie jest bowiem tożsame z uznaniem tych danych za tajemnicę przedsiębiorstwa i nie może automatycznie przesądzać o niemożności udostępnienia tych danych innym oferentom.

W załączniku nr 7 do zarządzenia nr 57/2013/DSOZ pola w kolumnie 2 tabeli powinny być puste i być wypełniane treścią przez oferenta, gdyż tylko wówczas nie będą sugerować możliwości zastrzeżenia podstawowych parametrów składanej oferty. Obecny kształt tabeli sugeruje możliwość zastrzegania wszelkich istotnych danych dotyczących składanej oferty, co może być odczytywane jako sugestia zastrzegania tych danych i wywołać tzw. efekt mrożący. Zarządzenie w obecnym brzmieniu, zamiast promować większą jawność i dostępność danych ofertowych, stanowi zachętę do zastrzegania poufności większość danych w składanych ofertach. Skutkiem tej regulacji będzie konieczność dodatkowej analizy ze strony Narodowego Funduszu Zdrowia przed udostępnieniem zastrzeżonych danych.

Podkreślenia wymaga fakt, że wynikające z ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych prawo oferenta do złożenia odwołania będzie realizowane w pełni jedynie wówczas, gdy oferent będzie miał możliwość wglądu w oferty innych oferentów. Na konieczność udostępniania tych danych w celu realizacji prawa oferentów wynikających z przepisów art. 134 ust. 1 i art. 153 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej zwracał niejednokrotnie uwagę w swych wyrokach Naczelny Sąd Administracyjny (m.in. w wyroku z 27 czerwca 2013 r. sygn. II GSK459/12).