Alokacja środków w Krajowym Planie Odbudowy na rzecz nauki i szkolnictwa wyższego.

Akty korporacyjne

KRASP.2021.2.22

Akt nieoceniany
Wersja od: 22 lutego 2021 r.

STANOWISKO PREZYDIUM KRASP
KONFERENCJI REKTORÓW AKADEMICKICH SZKÓŁ POLSKICH
z dnia 22 lutego 2021 r.
w sprawie alokacji środków w Krajowym Planie Odbudowy na rzecz nauki i szkolnictwa wyższego

Dokument nr 8/VIII

Po zapoznaniu się z planowanym poziomem finansowania działalności szkolnictwa wyższego i nauki w ramach Krajowego Planu Odbudowy, Prezydium KRASP wyraża głębokie zaniepokojenie wysokością środków przeznaczonych na rozwój polskiej nauki i szkolnictwa wyższego w ramach tego planu. Aktualny kształt KPO nie gwarantuje właściwego wsparcia rozwoju systemu szkolnictwa wyższego, nauki oraz działalności badawczej i rozwojowej w naszym kraju.

Alokacja na inwestycje w obszarze edukacji i nauki wynosi 7,4 mld zł, co stanowi jedynie 2,8% całościowej alokacji Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności dla Polski.

Szczególne zaniepokojenie naszego środowiska wzbudza zmniejszone wsparcie w ramach dwóch filarów tematycznych określonych w rozporządzeniu RRF: inteligentny i trwały wzrost sprzyjający włączeniu społecznemu oraz rozwiązania dla przyszłych pokoleń, w tym edukacja i umiejętności.

W swym aktualnym kształcie KPO pomija przedsięwzięcie zgłoszone przez MEİN w zakresie termomodernizacji kampusów akademickich, którego celem nadrzędnym jest realizacja programu transformacji energetycznej uczelni publicznych, a tym samym rozwój infrastruktury w obszarze systemu edukacji.

Poważne zaniepokojenie budzi zupełnie niezrozumiały fakt, że inwestycje w infrastrukturę B+R zostały ograniczone wyłącznie do inwestycji realizowanych przez Sieć Badawczą Lukasiewicz. Pominięto zatem projekty pochodzące z Polskiej Mapy Infrastruktury Badawczej, które mają umożliwić polskiemu środowisku naukowemu aktywny udział w międzynarodowych projektach badawczych, przyczynić się do podniesienia jakości kadr B+R w Polsce, jak również stymulować rozwój nowych produktów, procesów i usług. Znaczenie tych inwestycji jest szczególnie widoczne w obszarze zrównoważonej, odnawialnej energetyki, cyfryzacji oraz badań medycznych, a niestety poziom finansowania tych obszarów jest daleki od założeń Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Niekorzystny wpływ na rozwój systemu edukacji będzie miało także zmniejszenie poziomu finansowania wspieranych m.in. przez KRASP projektów MEİN w zakresie cyfryzacji (m.in. projektu pn. Cyfryzacja procesu kształcenia na profilach praktycznych), na które przyznano jedynie około 2,4 mld zł.

Mając powyższe na względzie wnosimy o ponowne rozpatrzenie złożonych wniosków i zwiększenie alokacji środków na edukację i naukę w wysokości adekwatnej do uzasadnionych wniosków.