Rozporządzenie delegowane 2018/707 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 639/2014 w odniesieniu do kryteriów kwalifikowalności do wsparcia dla konopi w ramach systemu płatności podstawowej i niektórych wymogów w odniesieniu do dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2018.119.1

Akt jednorazowy
Wersja od: 15 maja 2018 r.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2018/707
z dnia 28 lutego 2018 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 639/2014 w odniesieniu do kryteriów kwalifikowalności do wsparcia dla konopi w ramach systemu płatności podstawowej i niektórych wymogów w odniesieniu do dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 1 , w szczególności jego art. 35 ust. 3, art. 52 ust. 9 i art. 67 ust. 1 i 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 9 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 639/2014 2  wymaga, aby nasiona wykorzystywane do produkcji konopi były kwalifikowane zgodnie z dyrektywą Rady 2002/57/WE 3 . Jednakże dyrektywa Komisji 2008/62/WE 4  przewiduje alternatywną kwalifikację nasion konopi w przypadku odmian chronionych. W związku z tym należy zawrzeć odniesienie do tej dyrektywy w art. 9 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014.

(2) Zgodnie z art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 państwa członkowskie mogą przyznawać rolnikom wsparcie związane z produkcją na warunkach określonych w tytule IV rozdział 1 wspomnianego rozporządzenia oraz w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 639/2014.

(3) Art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 został zmieniony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2393 5  w celu zapewnienia większej jasności w odniesieniu do odpowiedzialności państw członkowskich w zakresie ograniczającego produkcję charakteru dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją. Dlatego też należy dostosować terminologię wykorzystaną w rozdziale 5 sekcja 1 i w art. 67 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014 oraz w załączniku I do tego rozporządzenia do nowego brzmienia art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013. Na podstawie doświadczenia ze stosowania art. 53 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 należy również uaktualnić treść informacji, które państwa członkowskie przekazują Komisji zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014.

(4) Zgodnie z art. 52 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 dobrowolne wsparcie związane z produkcją można przyznawać jedynie tym sektorom lub regionom, w których określone typy rolnicze lub sektory rolnictwa znajdują się w trudnej sytuacji. Zgodnie z art. 52 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014 typ rolniczy lub określony sektor rolnictwa może być uznany za znajdujący się w trudnej sytuacji, jedynie jeśli istnieje niebezpieczeństwo wstrzymania lub spadku produkcji. Wskutek wyjaśnienia zakresu obowiązków państw członkowskich w odniesieniu do ograniczającego produkcję charakteru dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją, takie ograniczenie nie jest uzasadnione. Należy zatem skreślić art. 52 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014. Należy również uaktualnić zakaz kumulowania wsparcia ustanowiony w art. 54 ust. 3 tego rozporządzenia.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 639/2014.

(6) Ponieważ skreślenie art. 52 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 i zmianę brzmienia art. 52 ust. 6 tego rozporządzenia rozporządzeniem (UE) 2017/2393 stosuje się od dnia 1 stycznia 2015 r., odpowiednie zmiany rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014 należy stosować w odniesieniu do wniosków o przyznanie pomocy odnoszących się do lat kalendarzowych po roku kalendarzowym 2014, z wyjątkiem przepisu dotyczącego kumulowania wsparcia. Ze względu na pewność prawa kumulowanie wsparcia powinno nadal być określone na podstawie porównania między odpowiednimi celami środków wsparcia związanego z produkcją lub innych unijnych środków i odpowiednich dziedzin polityki. Z tego względu cel dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją należy postrzegać jako utrzymanie obecnych poziomów produkcji zgodnie z art. 52 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 przed wprowadzeniem zmian rozporządzeniem (UE) 2017/2393. Dlatego też zmiana art. 54 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014 powinna obowiązywać w odniesieniu do wniosków o przyznanie pomocy odnoszących się do roku kalendarzowego 2019 oraz do kolejnych lat kalendarzowych.

(7) W odniesieniu do nowego przepisu dotyczącego kwalifikacji nasion konopi powinien on mieć zastosowanie do wniosków o przyznanie pomocy odnoszących się do roku kalendarzowego 2018 i kolejnych lat kalendarzowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 639/2014

W rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 639/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 9 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Do celów art. 32 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 kwalifikowalność obszarów wykorzystywanych do produkcji konopi zależy od wykorzystywania nasion odmian wymienionych we Wspólnym katalogu odmian gatunków roślin rolniczych w dniu 15 marca roku, na który płatność została przyznana, i opublikowanych zgodnie z art. 17 dyrektywy Rady 2002/53/WE * . Nasiona kwalifikowane są zgodnie z dyrektywą Rady 2002/57/WE * lub zgodnie z art. 10 dyrektywy Komisji 2008/62/WE * w przypadku odmian chronionych."

2)
w art. 52 skreśla się ust. 3;
3)
art. 53 ust. 2 akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

"Nie naruszając przepisów art. 52 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, w odniesieniu do kwoty wsparcia na jednostkę, o której mowa w akapicie drugim niniejszego ustępu, państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o dostosowaniu kwoty na jednostkę w odniesieniu do niektórych kategorii rolników lub na poziomie gospodarstw w celu uwzględnienia korzyści skali wynikających z wielkości struktur produkcyjnych w ramach docelowego konkretnego typu działalności rolniczej lub określonego sektora rolnictwa, lub - jeżeli środek jest skierowany do regionu bądź całego sektora - w regionie lub sektorze. Art. 67 ust. 1 niniejszego rozporządzenia stosuje się odpowiednio do powiadomienia o takich decyzjach.";

4)
w art. 53a ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Gdy powierzchnia lub liczba zwierząt kwalifikujących się do uzyskania pomocy w ramach środka dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją w danym roku składania wniosków jest równa lub przewyższa powierzchnię lub liczbę zwierząt, o których mowa w art. 52 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 i o których powiadomiono zgodnie z pkt 3 lit. j) załącznika I do niniejszego rozporządzenia, przeniesienie funduszy do tego środka z jakiegokolwiek innego środka (środków) wsparcia nie jest możliwe.

3. Gdy powierzchnia lub liczba zwierząt kwalifikujących się do uzyskania pomocy w ramach środka dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją w danym roku składania wniosków jest niższa od powierzchni lub liczby zwierząt, o których mowa w art. 52 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 i o których powiadomiono zgodnie z pkt 3 lit. j) załącznika I do niniejszego rozporządzenia, przesunięcie funduszy nie skutkuje zmniejszeniem kwoty wsparcia na jednostkę do poziomu niższego niż stosunek między kwotą określoną na finansowanie, zgłoszoną zgodnie z pkt 3 lit. i) tego załącznika, a powierzchnią lub liczbą zwierząt, o których mowa w art. 52 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013.";

5)
w art. 54 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W przypadkach gdy wsparcie udzielane w ramach danego środka wsparcia związanego z produkcją może być również przyznane w ramach innego środka wsparcia związanego z produkcją lub w ramach środka wdrażanego w ramach innych środków i polityk unijnych, państwa członkowskie dopilnowują, aby dany rolnik mógł otrzymać wsparcie mające na celu zaradzenie tej samej trudnej sytuacji, o której mowa w art. 52 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 i określonej w odniesieniu do tego środka wsparcia związanego z produkcją, w ramach tylko jednego z tych środków dla danego sektora, regionu, określonego typu działalności rolniczej lub określonego sektora rolnictwa, dla których wsparcie jest przeznaczone zgodnie z tym przepisem.";

6)
art. 67 ust. 3 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) w odniesieniu do każdego środka: uzasadnienie, że przesunięcie jest zgodne z charakterem systemu ograniczającego produkcję, o którym mowa w art. 52 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, i że decyzje zgłoszone Komisji zgodnie z art. 54 tego rozporządzenia oraz ust. 1 i 2 niniejszego artykułu nie staną się bezprzedmiotowe.";

7)
załącznik I zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Art. 1 pkt 2, 3, 4, 6 i 7 stosuje się w odniesieniu do wniosków o przyznanie pomocy odnoszących się do lat kalendarzowych po roku kalendarzowym 2014.

Art. 1 pkt 1 stosuje się w odniesieniu do wniosków o przyznanie pomocy odnoszących się do roku kalendarzowego 2018 oraz do kolejnych lat kalendarzowych.

Art. 1 pkt 5 stosuje się w odniesieniu do wniosków o przyznanie pomocy odnoszących się do roku kalendarzowego 2019 oraz do kolejnych lat kalendarzowych.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 lutego 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK I

Treść informacji, które mają zostać przedłożone Komisji zgodnie z art. 67 ust. 1

Informacje te obejmują:

1) odsetki pułapu krajowego, o których mowa w art. 53 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 w każdym roku do 2020 r.;

2) tytuł każdego środka wsparcia;

3) opis każdego środka wsparcia, w tym przynajmniej:

a) docelowy region lub sektor;

b) określone typy rolnicze lub określone sektory rolnictwa, jak również opis napotkanych trudności oraz, w stosownych przypadkach, kryteria ustalone przez państwa członkowskie w celu określenia regionów, o których mowa w art. 52 ust. 1 niniejszego rozporządzenia;

c) znaczenie gospodarcze, społeczne i środowiskowe;

d) zastosowanie odstępstwa ustanowionego w art. 52 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013;

e) czas jego trwania;

f) obowiązujące warunki kwalifikowalności;

g) w przypadku państw członkowskich stosujących art. 53 ust. 2 akapit trzeci niniejszego rozporządzenia kryteria stosowane do określania każdej dostosowanej kwoty na jednostkę zgodnie z tym akapitem;

h) szacowaną kwotę (lub kwoty) wsparcia na jednostkę obliczoną (obliczone) zgodnie z art. 53 ust. 2 akapit trzeci niniejszego rozporządzenia;

i) kwotę ustanowioną w odniesieniu do finansowania;

j) ustalone obszary i plony lub ustaloną liczbę zwierząt zgodnie z art. 52 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013;

k) w stosownych przypadkach, maksymalny obszar ustalony w celu realizacji wsparcia w odniesieniu do tych nasion oleistych, o których mowa w art. 53 ust. 3 niniejszego rozporządzenia;

l) wszelkie istniejące środki stosowane w ramach innych unijnych systemów wsparcia lub w ramach środków finansowanych w ramach pomocy państwa w tym samym regionie lub sektorze co środki wsparcia związanego z produkcją oraz, w stosownych przypadkach, kryteria i przepisy administracyjne zapewniające, by wsparcie mające na celu zaradzenie tej samej trudnej sytuacji, o której mowa w art. 52 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, nie było również przyznawane w ramach innych unijnych systemów wsparcia zgodnie z art. 52 ust. 9 wspomnianego rozporządzenia;

4) w stosownych przypadkach, szczegółowy opis konkretnej sytuacji w docelowym regionie lub sektorze oraz opis cech określonych typów rolniczych lub określonych sektorów rolnictwa, które to sytuacje i cechy sprawiają, że wartość procentowa, o której mowa w art. 53 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, jest niewystarczająca, aby zaradzić stwierdzonym trudnościom, i które uzasadniają większą wysokość wsparcia zgodnie z art. 54 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia;

5) w stosownych przypadkach, wykazanie występowania jednej z potrzeb, o których mowa w art. 55 ust. 1 lit. a), b), c) lub d) rozporządzenia (UE) nr 1307/2013."

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 608.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 639/2014 z dnia 11 marca 2014 r. w sprawie uzupełnienia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 ustanawiającego przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz zmiany załącznika X do tego rozporządzenia (Dz.U. L 181 z 20.6.2014, s. 1).
3 Dyrektywa Rady 2002/57/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin oleistych i włóknistych (Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 74).
4 Dyrektywa Komisji 2008/62/WE z dnia 20 czerwca 2008 r. przewidująca pewne odstępstwa w odniesieniu do rejestracji populacji miejscowych i odmian roślin rolniczych przystosowanych naturalnie do warunków lokalnych i regionalnych i zagrożonych erozją genetyczną oraz obrót materiałem siewnym i sadzeniakami ziemniaka tych populacji miejscowych i odmian (Dz.U. L 162 z 21.6.2008, s. 13).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2393 z dnia 13 grudnia 2017 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), (UE) nr 1306/2013 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania, (UE) nr 1307/2013 ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej, (UE) nr 1308/2013 ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz (UE) nr 652/2014 ustanawiające przepisy w zakresie zarządzania wydatkami odnoszącymi się do łańcucha żywnościowego, zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt oraz dotyczącymi zdrowia roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin (Dz.U. L 350 z 29.12.2017, s. 15).
* Dyrektywa Rady 2002/53/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie Wspólnego katalogu odmian gatunków roślin rolniczych (Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 1).
**) Dyrektywa Rady 2002/57/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin oleistych i włóknistych (Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 74).
***) Dyrektywa Komisji 2008/62/WE z dnia 20 czerwca 2008 r. przewidująca pewne odstępstwa w odniesieniu do rejestracji populacji miejscowych i odmian roślin rolniczych przystosowanych naturalnie do warunków lokalnych i regionalnych i zagrożonych erozją genetyczną oraz obrót materiałem siewnym i sadzeniakami ziemniaka tych populacji miejscowych i odmian (Dz.U. L 162 z 21.6.2008, s. 13).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.