Decyzja wykonawcza 2020/1008 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2018/1696 w sprawie zasad działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2020.221I.1

Akt jednorazowy
Wersja od: 10 lipca 2020 r.

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2020/1008
z dnia 9 lipca 2020 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2018/1696 w sprawie zasad działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Prokuratura Europejska została ustanowiona w celu prowadzenia dochodzeń, ścigania i stawiania przed sądem sprawców i współsprawców przestępstw naruszających interesy finansowe Unii.

(2) Rozporządzenie (UE) 2017/1939 stanowi, że Rada ma powoływać po jednym prokuratorze europejskim z każdego państwa członkowskiego spośród trzech kwalifikujących się kandydatów wskazanych przez każde z nich, po otrzymaniu od komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 tego rozporządzenia opinii wraz z uzasadnieniem.

(3) Wybór i mianowanie prokuratorów europejskich, którzy wraz z Europejskim Prokuratorem Generalnym tworzą kolegium Prokuratury Europejskiej, stanowi warunek wstępny ustanowienia Prokuratury Europejskiej.

(4) W dniu 13 lipca 2018 r. Rada przyjęła decyzję wykonawczą (UE) 2018/1696 2  ustanawiającą zasady działalności komisji selekcyjnej (zwane dalej "zasadami działalności") przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939.

(5) W pkt VI.2 zasad działalności przewidziano, że po otrzymaniu wskazanych kandydatur komisja selekcyjna ma dokonać ich przeglądu pod kątem spełnienia wymogów określonych w art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939. Komisja selekcyjna ma przeprowadzić wysłuchania wskazanych kandydatów. Przeprowadzenie wysłuchania wymaga stawiennictwa kandydata. W przypadku gdy kandydat wskazany przez państwo członkowskie wycofuje swoją kandydaturę zanim przeprowadzone zostanie wysłuchanie, komisja selekcyjna, za pośrednictwem swojego sekretariatu, ma zwrócić się do tego państwa członkowskiego o wskazanie nowej kandydatury.

(6) W pkt VII.2 zasad działalności przewidziano, że na podstawie wyników przeglądu kandydatur i wysłuchania komisja selekcyjna ma sformułować opinię na temat kwalifikacji kandydatów do sprawowania funkcji prokuratorów europejskich oraz stwierdzić w sposób wyraźny, czy dany kandydat spełnia warunki określone w art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939. Komisja selekcyjna ma uzasadnić swoją opinię. W przypadku gdy kandydaci wskazani przez państwa członkowskie nie spełniają warunków określonych w art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939, na podstawie tej samej zasady komisja selekcyjna, za pośrednictwem swojego sekretariatu, ma zwrócić się do odnośnych państw członkowskich o wskazanie odpowiedniej liczby nowych kandydatur.

(7) W drodze odstępstwa od pkt VI.2 akapit drugi oraz pkt VII.2 akapit drugi zasad działalności komisja selekcyjna powinna mieć możliwość przedstawienia Radzie opinii wraz z uzasadnieniem w odniesieniu do jedynie dwóch kwalifikujących się kandydatów, gdy w sposób wystarczający wykazano, iż obiektywnie rzecz biorąc, państwo członkowskie nie ma możliwości, przy uwzględnieniu wyjątkowych okoliczności, jakie napotkało to państwo członkowskie, znalezienia trzeciego kwalifikującego się kandydata w rozsądnym terminie mimo podjęcia wszelkich niezbędnych starań w tym kierunku. Komisja selekcyjna powinna skorzystać z tej możliwości jedynie w przypadku, gdy kandydat wycofuje swoją kandydaturę lub okazało się, że komisja selekcyjna uznała go za nieposiadającego kwalifikacji, a to państwo członkowskie wskazało już wcześniej raz nowego kadydata zgodnie z pkt VI.2 i VII.2. W takiej sytuacji komisja selekcyjna powinna mieć możliwość przedłożenia Radzie swojej opinii w odniesieniu do dwóch kwalifikujących się kandydatów, a Rada powinna mieć możliwość przystąpienia do mianowania na podstawie listy obejmującej tylko dwóch kwalifikujących się kandydatów.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2018/1696.

(9) Aby zapewnić terminowe rozpoczęcie działalności Prokuratury Europejskiej, niniejsza decyzja powinna wejść w życie następnego dnia po jej opublikowaniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W pkt VII.2 załącznika do decyzji wykonawczej (UE) 2018/1696 dodaje się następujący ustęp po ustępie drugim:

"W drodze wyjątku od akapitu drugiego niniejszego punktu oraz od pkt VI.2 akapit drugi, gdy w sposób wystarczający wykazano, iż obiektywnie rzecz biorąc, państwo członkowskie nie ma możliwości, przy uwzględnieniu wyjątkowych okoliczności, jakie napotkały to państwo członkowskie, znalezienia trzeciego kwalifikującego się kandydata w rozsądnym terminie mimo podjęcia wszelkich niezbędnych starań w tym kierunku, komisja selekcyjna może, po zasięgnięciu opinii odnośnego państwa członkowskiego oraz podając dostateczne powody, przedstawić Radzie swoją opinię wraz z uzasadnieniem w odniesieniu do jedynie dwóch kwalifikujących się kandydatów.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 9 lipca 2020 r.
W imieniu Rady
M. ROTH
Przewodniczący
1 Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2018/1696 z dnia 13 lipca 2018 r. w sprawie zasad działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (Dz.U. L 282 z 12.11.2018, s. 8).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.