Rozporządzenie 597/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1249/96 w sprawie zasad stosowania (należności przywozowe w sektorze zbóż) rozporządzenia Rady (EWG) nr 1766/92 w sprawie wspólnej organizacji rynku zbóż

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2002.91.9

Akt jednorazowy
Wersja od: 6 kwietnia 2002 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 597/2002
z dnia 5 kwietnia 2002 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1249/96 w sprawie zasad stosowania (należności przywozowe w sektorze zbóż) rozporządzenia Rady (EWG) nr 1766/92 w sprawie wspólnej organizacji rynku zbóż

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1766/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku zbóż (1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1666/2000 (2), w szczególności jego art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 2 ust. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1249/96 (3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2104/2001 (4), przewiduje wydawanie przez organy celne w porcie wyładunku świadectwa stwierdzającego ilość każdego wyładowanego towaru. Jednakże rozporządzenie nie określa formatu tego świadectwa, co spowodowało brak harmonizacji. Dlatego też w celu rozwiązania tego problemu należy dołączyć wzór świadectwa.

(2) W szczególnych, wyjątkowych okolicznościach, reprezentatywne ceny cif kalkulowane zgodnie z art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1249/96 dają w wyniku cło ustalone dla pszenicy zwyczajnej niskiej jakości, które jest niższe od cła dla pszenicy zwyczajnej wysokiej jakości. Niższe cło należy zastosować do odpowiednich jakości.

(3) Na mocy art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1249/96, w przypadku gdy cło związane z jakością towaru, który ma zostać przywieziony, nie jest najwyższym cłem dla danego towaru, importerzy pszenicy zwyczajnej i pszenicy durum muszą złożyć szczególne zabezpieczenie, poza zabezpieczeniem wymaganym zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1162/95 (5), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 2298/2001 (6). Celem tego zabezpieczenia jest zagwarantowanie, że cło obowiązujące dla przywiezionej jakości zostanie zapłacone. Jeżeli cło dla każdej jakości wynosi zero, takie zabezpieczenie jest niepotrzebne.

(4) Artykuł 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1249/96 przewiduje, że władze celne pobierają reprezentatywne próbki niektórych towarów przywiezionych w celu ustalenia stawki celnej, która ma być zastosowana z uwzględnieniem jakości towaru. W przypadku gdy należność przywozowa jest taka sama dla różnych jakości tego samego towaru, pobranie próbek dla osiągnięcia powyższego celu jest niepotrzebne.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Zbóż,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1249/96 wprowadza się następujące zmiany:

1. W art. 2 ust. 4 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Organy celne w porcie wyładunku wydają świadectwo zgodnie ze wzorem podanym w załączniku VI, poświadczające ilość każdego wyładowanego towaru. W celu przyznania obniżki należności świadectwo towarzyszy towarom do czasu zakończenia formalności celnych.".

2. W art. 4 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Reprezentatywne ceny cif w przywozie dla pszenicy durum, jęczmienia, kukurydzy a w przypadku pszenicy zwyczajnej dla każdej normy jakościowej, to suma komponentów określonych w ust. 1 lit. a), b) i c).

Jednakże jeżeli reprezentatywna cena cif w przywozie w przypadku przywozu pszenicy zwyczajnej niskiej jakości jest wyższa niż cena za pszenicę zwykłą wysokiej jakości, wyższa reprezentatywna cena cif jest wykorzystana dla obliczenia cła związanego z jakością towaru będącą bezpośrednio powyżej tej, dla której reprezentatywna cena cif jest niższa.

W przypadkach, kiedy państwa trzecie przyznają subsydia wywozowe do pszenicy zwyczajnej średniej lub niskiej jakości do krajów europejskich lub krajów basenu Morza Śródziemnego, tak że mogą zostać zaniżone ceny światowe, Komisja może uwzględnić te subsydia przy ustanawianiu reprezentatywnej ceny cif w przywozie do Wspólnoty.".

3. Na końcu art. 5 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Jeżeli należność przywozowa dla różnych jakości wynosi zero, zobowiązanie określone w akapicie pierwszym tiret drugie nie jest wymagane.".

4. Artykuł 6 ust. 1 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"1. Urząd celny dopuszczający do swobodnego obrotu pobiera reprezentatywne próbki, zgodnie z Załącznikiem do dyrektywy Komisji 76/371/EWG, z każdej przesyłki pszenicy durum, pszenicy zwyczajnej standardowej wysokiej lub średniej jakości i kukurydzy rogowatej. Jednakże próbek nie pobiera się w przypadku, gdy należność przywozowa za towary różnej jakości jest taka sama.".

5. Tekst niniejszego załącznika dodaje się jako załącznik VI.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 kwietnia 2002 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 181 z 1.7.1992, str. 21.

(2) Dz.U. L 193 z 29.7.2000, str. 1.

(3) Dz.U. L 161 z 29.6.1996, str. 125.

(4) Dz.U. L 283 z 27.10.2001, str. 8.

(5) Dz.U. L 117 z 24.5.1995, str. 2.

(6) Dz.U. L 308 z 27.11.2001, str. 16.

ZAŁĄCZNIK 

"ZAŁĄCZNIK VI

Wzór świadectwa określony w art. 2 ust. 4

Pozwolenie na przywóz numer .................................

Posiadacz (nazwisko, pełny adres i Państwo Członkowskie): ....

Organ wydający wypis (nazwa/nazwisko i adres): .............

Prawa przelane na (nazwisko, pełny adres i Państwo

Członkowskie): ...............................................

Towar wyładowany (kod CN oraz, dla pszenicy zwyczajnej, pszenicy

durum i kukurydzy, jakość zgłoszona zgodnie z art. 5): .......

..............................................................

Ilość wyładowana (w kilogramach): ..........................."

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.