Decyzja 2015/1097 w sprawie zgodności z prawem Unii środków, które Dania planuje przyjąć zgodnie z art. 14 dyrektywy 2010/13/UE w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2015.177.54

Akt indywidualny
Wersja od: 8 lipca 2015 r.

DECYZJA KOMISJI (UE) 2015/1097
z dnia 8 kwietnia 2015 r.
w sprawie zgodności z prawem Unii środków, które Dania planuje przyjąć zgodnie z art. 14 dyrektywy 2010/13/UE w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/13/UE z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych) 1 , w szczególności jej art. 14 ust. 2,

uwzględniając opinię Komitetu ustanowionego zgodnie z art. 29 dyrektywy 2010/13/UE,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pismem z dnia 6 stycznia 2015 r. Dania powiadomiła Komisję o pewnych środkach, które planuje przyjąć zgodnie z art. 14 ust. 1 dyrektywy 2010/13/UE.

(2) W terminie trzech miesięcy od otrzymania tego powiadomienia Komisja sprawdziła zgodność wspomnianych środków z prawem Unii, w szczególności w zakresie proporcjonalności środków oraz przejrzystości procedury konsultacji krajowych.

(3) Analizując środki, Komisja wzięła pod uwagę dostępne dane na temat duńskiego rynku audiowizualnego, w szczególności wpływu tych środków na rynek telewizyjny.

(4) Dania sporządziła wykaz wydarzeń o doniosłym znaczeniu dla społeczeństwa w sposób jasny i przejrzysty, po przeprowadzeniu szerokich konsultacji społecznych.

(5) Na podstawie szczegółowej dokumentacji i danych na temat oglądalności przedstawionych przez duńskie władze służby Komisji sprawdziły, czy wykaz wytypowanych wydarzeń sporządzony na podstawie art. 14 ust. 1 dyrektywy 2010/13/UE spełnia co najmniej dwa spośród następujących kryteriów uważanych za wiarygodne wskaźniki znaczenia takich wydarzeń dla społeczeństwa: (i) szczególny powszechny oddźwięk w państwie członkowskim, a nie tylko znaczenie dla tych, którzy zazwyczaj śledzą wydarzenia w danej dyscyplinie sportu lub dziedzinie aktywności; (ii) ogólnie uznawane, szczególne znaczenie kulturowe dla społeczeństwa danego państwa członkowskiego, w szczególności jako czynnik wzmacniający tożsamość kulturową; (iii) uczestnictwo drużyny narodowej w danym wydarzeniu w ramach zawodów lub turnieju o znaczeniu międzynarodowym; oraz (iv) fakt, że wydarzenie jest tradycyjnie transmitowane w ogólnodostępnej telewizji i ma dużą oglądalność.

(6) Zgłoszony wykaz wydarzeń o doniosłym znaczeniu dla społeczeństwa zawiera szereg wytypowanych wydarzeń, które są uznawane za wydarzenia o doniosłym znaczeniu dla społeczeństwa, takie jak letnie i zimowe igrzyska olimpijskie. Jak dowodzą duńskie władze, letnie i zimowe igrzyska olimpijskie mają dużą oglądalność i tradycyjnie są transmitowane w ogólnodostępnej telewizji. Ponadto wydarzenia te mają szczególny powszechny oddźwięk w Danii, ponieważ są szczególnie popularne wśród szerokiej publiczności, a nie tylko wśród tych osób, które zazwyczaj śledzą wydarzenia sportowe.

(7) Finały i półfinały mistrzostw świata w piłce nożnej mężczyzn i mistrzostw Europy w piłce nożnej mężczyzn są również traktowane jako wydarzenia o doniosłym znaczeniu dla społeczeństwa. Wykaz obejmuje również wszystkie mecze z udziałem reprezentacji narodowej Danii, jak również mecze eliminacyjne z udziałem tego zespołu. Jak dowodzą duńskie władze, wydarzenia te mają dużą oglądalność i tradycyjnie są transmitowane w ogólnodostępnej telewizji. Ponadto wydarzenia te mają wyjątkowy powszechny oddźwięk w Danii, ponieważ są szczególnie popularne wśród szerokiej publiczności, a nie tylko wśród tych osób, które zazwyczaj śledzą wydarzenia sportowe. Wydarzenia te obejmują udział reprezentacji narodowej w ważnym turnieju międzynarodowym.

(8) Finały, półfinały i wszystkie mecze z udziałem reprezentacji narodowej Danii oraz mecze eliminacyjne z udziałem reprezentacji narodowej kobiet w mistrzostwach świata i Europy w piłce ręcznej kobiet mają dużą oglądalność i tradycyjnie są transmitowane w ogólnodostępnej telewizji. Ponadto wywołują one szczególne i powszechne zainteresowanie w Danii, nawet wśród widzów, którzy zazwyczaj nie śledzą wydarzeń w tej dyscyplinie sportu. Wydarzenia te obejmują udział reprezentacji narodowej w ważnym turnieju międzynarodowym. Znaczne sukcesy duńskiej reprezentacji narodowej w tych rozgrywkach dodatkowo zwiększają szczególne i powszechne zainteresowanie tymi wydarzeniami.

(9) Finały, półfinały i wszystkie mecze z udziałem reprezentacji narodowej Danii oraz mecze eliminacyjne z udziałem reprezentacji narodowej mężczyzn w mistrzostwach świata i Europy w piłce ręcznej mężczyzn mają dużą oglądalność i tradycyjnie są transmitowane w ogólnodostępnej telewizji. Ponadto wywołują one szczególne i powszechne zainteresowanie w Danii, nawet wśród widzów, którzy zazwyczaj nie śledzą wydarzeń w tej dyscyplinie sportu. Wydarzenia te obejmują udział reprezentacji narodowej w ważnym turnieju międzynarodowym. Znaczne sukcesy duńskiej reprezentacji narodowej w tych rozgrywkach dodatkowo zwiększają szczególne i powszechne zainteresowanie tymi wydarzeniami.

(10) Proponowane środki te nie wykraczają poza to, co jest konieczne do osiągnięcia zakładanego celu, którym jest ochrona prawa do informacji i szeroki dostęp społeczeństwa do telewizyjnej transmisji wydarzeń o doniosłym znaczeniu dla społeczeństwa. Wniosek ten uwzględnia warunki, na których będą transmitowane powyższe wydarzenia, definicję "uprawnionego nadawcy", rolę arbitrażu w rozstrzyganiu sporów związanych z wdrażaniem tych środków oraz fakt, że rozporządzenie wykonawcze zawierające wykaz wydarzeń będzie miało zastosowanie do wydarzeń, w stosunku do których umowy o prawach wyłącznych zostały zawarte po wejściu w życie rozporządzenia wykonawczego. Można zatem uznać, że skutki tych środków dla prawa własności określonego w art. 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej nie wykraczają poza skutki nierozerwalnie związane z ujęciem tych wydarzeń w wykazie przewidzianym w art. 14 ust. 1 dyrektywy 2010/13/UE.

(11) Z tych samych powodów wydaje się, że duńskie środki są proporcjonalne w zakresie uzasadniającym odstępstwo od podstawowej swobody świadczenia usług zapisanej w art. 56 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Nadrzędnym względem interesu ogólnego jest zapewnienie szerokiego publicznego dostępu do transmisji wydarzeń o doniosłym znaczeniu dla społeczeństwa. Ponadto duńskie środki nie dyskryminują nadawców, podmiotów praw lub innych podmiotów gospodarczych z innych państw członkowskich ani nie utrudniają im dostępu do rynku.

(12) Proponowane środki są zgodne z zasadami Unii dotyczącymi konkurencji. Definicja nadawców uprawnionych do transmisji wymienionych wydarzeń jest oparta na obiektywnych kryteriach, które pozwalają na rzeczywistą i potencjalną konkurencję w zakresie zdobycia praw do transmisji tych wydarzeń. Ponadto liczba wytypowanych wydarzeń nie jest nieproporcjonalna w stopniu, który mógłby zakłócić konkurencję na rynku odbiorców końcowych telewizji ogólnodostępnej i telewizji płatnej. Można zatem uznać, że skutki tych środków dla swobody konkurencji nie wykraczają poza skutki nierozerwalnie związane z ujęciem tych wydarzeń w wykazie przewidzianym w art. 14 ust. 1 dyrektywy 2010/13/UE.

(13) Komisja powiadomiła inne państwa członkowskie o środkach, które planuje przyjąć Dania, i przedstawiła wyniki swojej analizy Komitetowi ustanowionemu na podstawie art. 29 dyrektywy 2010/13/UE. Komitet wydał opinię pozytywną,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł
1.
Środki, które planuje przyjąć Dania na podstawie art. 14 ust. 1 dyrektywy 2010/13/UE i które zostały zgłoszone Komisji na podstawie art. 14 ust. 2 tej dyrektywy, są zgodne z prawem Unii.
2.
Środki przyjęte przez Danię publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 kwietnia 2015 r.

W imieniu Komisji
Günther OETTINGER
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

ROZPORZĄDZENIE W SPRAWIE KORZYSTANIA Z PRAW DO TRANSMISJI TELEWIZYJNEJ WYDARZEŃ O DONIOSŁYM ZNACZENIU DLA SPOŁECZEŃSTWA

Zgodnie z art. 90 ust. 1 i art. 93 ust. 2 ustawy o radiu i telewizji (akt jednolity nr 255 z dnia 20 marca 2014 r.) stanowi się, co następuje:

ZAKRES

Sekcja 1. (1) Niniejsze rozporządzenie dotyczy korzystania przez nadawców telewizyjnych z praw do transmisji telewizyjnej wydarzeń o doniosłym znaczeniu dla społeczeństwa. Termin "nadawca telewizyjny" oznacza przedsiębiorstwa świadczące usługi programowe zgodnie z art. 1 i 2 ustawy o radiu i telewizji.

(2) Wyłączne prawa do transmisji takich wydarzeń nie mogą być wykorzystywane w sposób, który by uniemożliwiał istotnej części widzów oglądanie tych wydarzeń w bezpłatnej telewizji na żywo lub z opóźnieniem.

WYDARZENIA O DONIOSŁYM ZNACZENIU DLA SPOŁECZEŃSTWA

Sekcja 2. W niniejszym rozporządzeniu przez "wydarzenie o doniosłym znaczeniu dla społeczeństwa" rozumie się wydarzenie sportowe spełniające co najmniej dwa z następujących warunków:

(1) wzbudza ono zainteresowanie osób, które zwykle nie oglądają w telewizji sportu lub tej dyscypliny sportu;

(2) dotyczy dyscypliny sportu, która tradycyjnie zajmuje ważne miejsce w duńskiej kulturze sportu;

(3) ma ogólnie dużą widownię.

Sekcja 3. Za wydarzenia o doniosłym znaczeniu dla społeczeństwa uważa się następujące wydarzenia:

(1) (letnie i zimowe) igrzyska olimpijskie: całe igrzyska, w tym ceremonie otwarcia i zamknięcia, z zastrzeżeniem sekcji 7 ust. 2;

(2) finały mistrzostw świata i Europy w piłce nożnej mężczyzn: wszystkie mecze z udziałem Danii, w tym mecze półfinałowe i finałowe;

(3) finały mistrzostw świata i Europy w piłce ręcznej mężczyzn i kobiet: wszystkie mecze z udziałem Danii, w tym mecze półfinałowe i finałowe;

(4) mecze eliminacyjne z udziałem Danii do finałów mistrzostw świata i Europy w piłce nożnej mężczyzn;

(5) mecze eliminacyjne z udziałem Danii do finałów mistrzostw świata i Europy w piłce ręcznej mężczyzn i kobiet.

KORZYSTANIE Z PRAW DO TRANSMISJI TELEWIZYJNEJ

Sekcja 4. Uważa się, że istotna część widzów nie może oglądać wydarzenia w bezpłatnej telewizji, jeżeli:

(1) wydarzenie to nie jest nadawane na kanale lub kanałach telewizyjnych, które łącznie 90 proc. wszystkich gospodarstw domowych może odbierać w czasie transmisji na swoich odbiornikach za pośrednictwem anteny telewizyjnej, satelitarnej, telewizji kablowej, internetowej lub światłowodowej; oraz

(2) gospodarstwa domowe nie odbierają transmisji tego wydarzenia nieodpłatnie, z wyłączeniem:

(a) abonamentu telewizyjnego; oraz

(b) opłaty abonamentowej dla operatora telewizji nadającego dany kanał w najtańszym pakiecie; lub

(c) opłaty abonamentowej za odbiór danego kanału, jeżeli nie jest wymagane wykupienie pakietu.

Sekcja 5. (1) Nadawcy telewizyjni, którzy nie są w stanie wykorzystać wyłącznych praw do transmisji wydarzeń o doniosłym znaczeniu dla społeczeństwa zgodnie z ograniczeniem korzystania tego prawa określonym w sekcji 1 ust. 2 (w zestawieniu z sekcją 4), a którzy nabyli wyłączne prawa do transmisji takiego wydarzenia (w zestawieniu z sekcją 3), mogą korzystać z tych praw wyłącznie pod warunkiem że mogą zapewnić w drodze umowy z nadawcą, by istotna część widzów mogła oglądać te wydarzenia w bezpłatnej telewizji na żywo lub z opóźnieniem.

(2) Nadawcy telewizyjni, którzy nie są w stanie wykorzystać wyłącznych praw do transmisji wydarzeń o doniosłym znaczeniu dla społeczeństwa zgodnie z ograniczeniem tego prawa określonym w sekcji 1 ust. 2 (w zestawieniu z sekcją 4), a którzy nabyli wyłączne prawa do transmisji takiego wydarzenia (w zestawieniu z sekcją 3), w odpowiednim czasie, a jeśli data nabycia praw to umożliwia - nie później niż sześć miesięcy przed wydarzeniem, oferują prawa nadawcom telewizyjnym lub grupom nadawców telewizyjnych, którzy lub które są w stanie wykorzystać wyłączne prawa do transmisji takiego wydarzenia zgodnie z ograniczeniem korzystania z tego prawa określonym w sekcji 1 ust. 2 (w zestawieniu z sekcją 4), aby ustalić, czy nadawcy ci (lub ich grupy) chcą zawrzeć na uczciwych warunkach umowę w sprawie transmisji tego wydarzenia (w zestawieniu z ust. 3 i 4 oraz sekcją 8). Jeżeli możliwa jest opóźniona transmisja wydarzenia zgodnie z sekcją 6 ust. 1 pkt 1, umowa zaproponowana przez nadawcę lub dostawcę usług, który nie jest w stanie wykorzystać wyłącznych praw do transmisji tego wydarzenia zgodnie z ograniczeniem korzystania z tego prawa określonym w sekcji 1 ust. 2 (w zestawieniu z sekcją 4), obejmuje prawo do transmisji na żywo i z opóźnieniem.

(3) Nadawcy telewizyjni, którym zaoferowano zgodnie z ust. 1 zawarcie umowy w sprawie transmisji wydarzenia o doniosłym znaczeniu dla społeczeństwa (w zestawieniu z sekcją 3), zgłaszają na piśmie zainteresowanie zawarciem takiej umowy w terminie 14 dni od otrzymania na piśmie oferty zawierającej, oprócz proponowanej ceny i innych warunków umowy, szczegółowe informacje o wydarzeniu, w tym jego miejsce i datę.

(4) Przepisów ust. 1 nie stosuje się do przypadków, w których nadawca telewizyjny lub dostawca usług może wykazać, że żaden nadawca ani grupa nadawców, którzy są w stanie wykorzystać prawa wyłączne do wydarzenia o doniosłym znaczeniu dla społeczeństwa zgodnie z ograniczeniem korzystania z tego prawa określonym w sekcji 1 ust. 2 (w zestawieniu z sekcją 4), nie chce zawrzeć na uczciwych warunkach umowy w sprawie transmisji tego wydarzenia.

Sekcja 6. (1) Wydarzenia o doniosłym znaczeniu dla społeczeństwa w rozumieniu sekcji 3 co do zasady transmituje się na żywo. Transmisja takich wydarzeń może być jednak opóźniona, jeżeli takie opóźnienie wynika z obiektywnych powodów, np. gdy:

1) wydarzenie odbywa się w nocy (00.00-06.00 czasu duńskiego);

2) wydarzenie składa się z szeregu równoległych wydarzeń, np. igrzyska olimpijskie; lub

3) transmisja na żywo wymagałaby zmiany harmonogramu transmisji innych niż określone w sekcji 3 wydarzeń o doniosłym znaczeniu dla społeczeństwa.

(2) Transmisji wydarzenia o doniosłym znaczeniu dla społeczeństwa co do zasady nie opóźnia się o więcej niż 24 godziny.

(3) Przepisów ust. 1-2 nie stosuje się do transmisji wydarzeń na podstawie sekcji 5 ust. 4.

Sekcja 7. (1) Wydarzenia o doniosłym znaczeniu dla społeczeństwa w rozumieniu sekcji 3 co do zasady transmituje się w całości z zastrzeżeniem ust. 2.

(2) Transmisja letnich i zimowych igrzysk olimpijskich (w zestawieniu z sekcją 3 ust. 1) może być ograniczona do szerokiej i reprezentacyjnej transmisji znacznej części całego wydarzenia w formie fragmentów, które adekwatnie odzwierciedlają pełen wachlarz dyscyplin sportu i państw uczestniczących w igrzyskach. Należy ponadto położyć nacisk na transmisję wydarzeń z udziałem Danii oraz na warunki określone w sekcji 2. Ceremonię otwarcia i zamknięcia transmituje się na żywo i w całości z zastrzeżeniem sekcji 6. Fragmenty igrzysk olimpijskich, które nie są transmitowane na podstawie ust. 1 i 2, mogą być transmitowane na kanałach niespełniających wymogów sekcji 4.

(3) Przepisów ust. 1-2 nie stosuje się do transmisji wydarzeń na podstawie sekcji 5 ust. 4.

INNE PRZEPISY

Sekcja 8. Spory dotyczące umów, o których mowa w sekcji 5 ust. 1-3, w sprawie transmisji wydarzeń o doniosłym znaczeniu dla społeczeństwa, w tym spory dotyczące cen, rozstrzygane są w drodze arbitrażu (zob. ustawa o arbitrażu).

Sekcja 9. Ministerstwo Kultury przeprowadzi ocenę rozporządzenia w terminie trzech lat od jego wejścia w życie. Ocena obejmie rozwój form rozpowszechniania i dyskusje z zainteresowanymi stronami.

PRZEPISY KARNE

Sekcja 10. (1) Naruszenie sekcji 1 ust. 2, sekcji 5 ust. 1 i 2, sekcji 6 ust. 1 i 2 oraz sekcji 7 ust. 1 i 2 podlega karze grzywny.

(2) Przedsiębiorstwa itp. (podmioty prawne) ponoszą odpowiedzialność na podstawie rozdziału 5 kodeksu karnego.

Sekcja 11. (1) Zgodnie z art. 50 ust. 1 pkt 1 ustawy o radiu i telewizji można tymczasowo lub na stałe cofnąć koncesję na nadawanie programu wydaną na podstawie art. 45 tej ustawy, jeżeli jej posiadacz rażąco lub nagminnie narusza przepisy ustawy lub przepisy wydane na jej podstawie.

(2) Zgodnie z art. 50 ust. 2 pkt 1 ustawy o radiu i telewizji Rada ds. Radia i Telewizji może postanowić o zawieszeniu lub zakończeniu świadczenia usług programowych zgodnie z art. 47 tej ustawy, jeżeli zarejestrowane przedsiębiorstwo rażąco lub nagminnie narusza przepisy ustawy lub przepisy wydane na jej podstawie.

WEJŚCIE W ŻYCIE

Sekcja 12. Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dnia 1 maja 2015 r. i stosuje się do wydarzeń, w stosunku do których umowę w sprawie korzystania z praw wyłącznych zawarto po tej dacie.

Ministerstwo Kultury, dnia 19 kwietnia 2015 r.

Marianne JELVED/Lars M. BANKE

1 Dz.U. L 95 z 15.4.2010, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.