Rozporządzenie 1943/2003 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do pomocy dla organizacji producentów, którym udzielono wstępnie uznania

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2003.286.5

Akt utracił moc
Wersja od: 14 lutego 2005 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1943/2003
z dnia 3 listopada 2003 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do pomocy dla organizacji producentów, którym udzielono wstępnie uznania

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(1), zmienione ostatnio rozporządzeniem Komisji (WE) nr 47/2003(2), w szczególności jego art. 48,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W świetle doświadczenia zdobytego w ciągu ostatnich lat konieczna jest zmiana rozporządzenia Komisji (WE) nr 20/98 z dnia 7 stycznia 1998 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do pomocy dla organizacji producentów, którym udzielono wstępnie uznania(3), zmienionego ostatnio rozporządzeniem Komisji (WE) nr 983/2000(4); w imię jasności i racjonalności rozporządzenie to należy zastąpić nowym rozporządzeniem.

(2) W konsekwencji należy uchylić rozporządzenie (WE) nr 20/98.

(3) Artykuł 14 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 stanowi, że nowe grupy producentów mogą skorzystać z okresu przejściowego nie dłuższego niż pięć lat, w którym muszą spełnić warunki uznania określone w art. 11 rozporządzenia (WE) nr 2200/96; rozporządzenie Komisji (WE) nr 1432/2003(5) określa warunki udzielenia wstępnego uznania grupom producentów.

(4) W celu zachęcenia do tworzenia grup producentów art. 14 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 przewiduje także, że w ciągu pięciu lat od wstępnego uznania, Państwa Członkowskie mogą przyznawać wstępnie uznanym grupom producentów dwa rodzaje pomocy, z których jeden ma na celu pokrycie kosztów utworzenia i czynności administracyjnych, a drugi pokrycie części inwestycji, wymaganych do uzyskania uznania i jako takie wymienionych w planach uznania.

(5) W celu ułatwienia prawidłowego stosowania systemu pomocy na pokrycie kosztów utworzenia i czynności administracyjnych pomoc powinna być przyznawana według stawki zryczałtowanej; pomoc według stawki zryczałtowanej powinna podlegać pułapowi w celu dostosowania jej do ograniczeń budżetowych; ponadto w celu uwzględnienia różnych potrzeb finansowych różnej wielkości grup producentów, pułap ten należy dostosować do rynkowej produkcji grup producentów.

(6) W celu zagwarantowania równego traktowania organizacji producentów, o których mowa w art. 11 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, i grup producentów, o których mowa w art. 14 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, pomoc, o której mowa w art. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 z 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków przetworów owocowych i warzywnych(6), zmienionego ostatnio rozporządzeniem Komisji (WE) nr 453/2002(7), oraz w art. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 2202/96 z 28 października 1996 r. wprowadzające wspólnotowy system pomocy dla producentów niektórych owoców cytrusowych(8), zmienionego ostatnio rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2699/2000(9), powinna być dodawana do odpowiedniej wartość produkcji wprowadzonej do obrotu zgodnie z art. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1433/2003 z 11 sierpnia 2003 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do funduszy operacyjnych, programów operacyjnych i pomocy finansowej(10).

(7) Klęski żywiołowe mogą powodować bardzo duży spadek produkcji wprowadzonej do obrotu w danym roku; aby uniknąć w takich przypadkach znacznego zmniejszenia pomocy wspólnotowej dla danej wstępnie uznanej grupy producentów, które mogłoby zagrozić jej funkcjonowaniu, należy ograniczyć spadek produkcji wprowadzonej do obrotu uwzględnianej dla celów obliczania kwoty pomocy; ograniczenie to powinno być określone w odniesieniu do średnich dochodów i średniej ceny uzyskanej przez wstępnie uznaną grupę producentów lub przez jej członków podczas trzech lat poprzedzających rok klęski żywiołowej i ustalona na poziomie uwzględniającym normalne wahania produkcji związane z warunkami klimatycznymi.

(8) W celu zapewnienia odpowiedniego stosowania pomocy przewidzianej niniejszym rozporządzeniem Państwo Członkowskie powinno sprawdzać, czy przyznanie pomocy jest należycie uzasadnione, z uwzględnieniem ewentualnego uprzedniego przyznania pomocy rozruchowej dla grupy producentów oraz ewentualnego przemieszczania się producentów między grupami i/lub organizacjami producentów; Państwa Członkowskie muszą również dopilnować, aby nie dochodziło do podwójnego finansowania wspólnotowego lub krajowego środków, na które przysługuje finansowanie wspólnotowe na mocy niniejszego rozporządzenia.

(9) W przypadku połączenia, pomoc może być nadal przyznawana grupom producentów powstałym w wyniku połączenia, w celu uwzględnienia potrzeb finansowych nowych grup i zapewnienia prawidłowego stosowania systemu pomocy.

(10) Pomoc przewidziana w niniejszym rozporządzeniu powinna być wstrzymana z chwilą uznania organizacji producentów przez Państwo Członkowskie; jednakże w celu uwzględnienia wieloletniego charakteru finansowania inwestycji, inwestycje, na które przysługuje pomoc inwestycyjna na mocy niniejszego rozporządzenia mogą być przeniesione do programów operacyjnych określonych w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 2200/96.

(11) Artykuł 14 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 przewiduje szczególny system dla Portugalii; należy ustanowić przepisy w celu zapewnienia zgodności z tym szczególnym systemem; przepisy ustalające wartość produkcji wprowadzonej do obrotu powinny w przypadku klęski żywiołowej stosować się także do Portugalii.

(12) Biorąc pod uwagę wysoki stopień odpowiedzialności i inicjatywy udzielony grupom producentów, konieczne jest ustanowienie ścisłych procedur kontrolnych oraz sankcji odstraszających na wypadek naruszenia przepisów; w imię uproszczenia i racjonalności sankcje powinny mieć zastosowanie zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 1433/2003.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Świeżych Owoców i Warzyw,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zakres stosowania

Niniejsze rozporządzenie ustanawia zasady w zakresie przyznawania pomocy określonej w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 grupom producentów, którym udzielono wstępnie uznania.

Artykuł  2

Definicje

1.
Dla celów niniejszego rozporządzenia "produkcja wprowadzona do obrotu" oznacza produkcję członków grupy producentów w kategorii, na którą wydane zostało uznanie wstępne:

i) wniesioną do danej grupy producentów i rzeczywiście sprzedaną za jej pośrednictwem w postaci produktów świeżych lub przetworzonych,

ii) sprzedaną zgodnie z warunkami art. 11 ust. 1 lit. c) pkt 3) drugi akapit, drugi i trzeci tiret rozporządzenia (WE) nr 2200/96

Produkcja obejmuje kwotę pomocy przewidzianej w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 2201/96 i w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 2202/96 uzyskanej przez grupę producentów w ciągu rocznego lub półrocznego okresu, o którym mowa w art. 3.

Produkcja wprowadzana do obrotu nie obejmuje produkcji członków innych organizacji lub grup producentów wprowadzanej do obrotu za pośrednictwem danej grupy producentów zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. c) pkt 3 drugi akapit drugi i trzeci tiret rozporządzenia (WE) nr 2200/96.

2.
Dla celów niniejszego rozporządzenia "wartość produkcji wprowadzanej do obrotu" oznacza wartość produkcji wprowadzanej do obrotu na etapie "loco grupa producentów" lub w odpowiednich przypadkach jako "produkt zapakowany lub przygotowany nieprzetworzony".
3.
W przypadku klęski żywiołowej stwierdzonej przez właściwe władze krajowe produkcja wprowadzona do obrotu uznawana jest za co najmniej równą 70 % teoretycznej wartości średniej równej powierzchni wstępnie uznanej grupy producentów przeznaczonej na produkcje danego produktu w roku, w którym nastąpiła klęska, pomnożonej przez średni dochód i średnią cenę uzyskane:

– przez wstępnie uznaną grupę producentów lub przez jej członków w ciągu trzech lat poprzedzających rok klęski żywiołowej w odniesieniu do danego produktu, lub

– w zależności od decyzji Państwa Członkowskiego, w danym regionie produkcji w ciągu trzech lat poprzedzających rok klęski.

Artykuł  3

Finansowanie planów uznania

1.
Pomoc przewidziana w art. 14 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 2200/96 przyznawana jest na pokrycie kosztów utworzenia i funkcjonowania grupy producentów, według stawki zryczałtowanej.
2.
Kwota pomocy określonej w ust. 1 ustalana jest dla każdej grupy producentów na podstawie jej wartości rocznej produkcji wprowadzonej do obrotu oraz:

a) wynosi w pierwszym, drugim, trzecim, czwartym i piątym roku odpowiednio 5 %, 5 %, 4 %, 3 % i 2 % wartości produkcji wprowadzonej do obrotu maksymalnie do 1.000.000 EUR;

b) wynosi w pierwszym, drugim, trzecim, czwartym i piątym roku odpowiednio 2,5 %, 2,5 %, 2,0 %, 1,5 % i 1,5 % wartości produkcji wprowadzonej do obrotu przekraczającej 1.000.000 EUR;

c) podlega pułapowi w odniesieniu do każdej grupy producentów:

– 100.000 EUR za pierwszy rok,

– 100.000 EUR za drugi rok,

– 80.000 EUR za trzeci rok,

– 60.000 EUR za czwarty rok,

– 50.000 EUR za piąty rok;

d) wypłacana jest:

– w ratach rocznych lub półrocznych na zakończenie każdego rocznego lub półrocznego okresu realizacji planu uznania,

– w ratach obejmujących część rocznego okresu, jeżeli uznanie zostało udzielone w trybie art. 11 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 przed zakończeniem rocznego okresu.

W celu obliczenia kwoty rat, o których mowa w lit. d) pierwszy tiret Państwa Członkowskie mogą przyjąć jako podstawę produkcję wprowadzoną do obrotu produkcję z innego okresu niż okres, z tytułu którego rata jest wypłacana, jeżeli jest to uzasadnione przyczynami związanymi z kontrolą. Rozbieżność w czasie między tymi dwoma okresami musi być krótsza niż czas trwania tych okresów.

3. 1
 Kurs walutowy stosowany w odniesieniu do kwot wyrażonych w euro określonych w art. 2 jest ostatnim kursem, opublikowanym przez Centralny Bank Europejski przed pierwszym dniem okresu, na który pomoc ta przypada.
Artykuł  4

Pomoc na inwestycje konieczne do uznania

1.
Na pokrycie części kosztów inwestycji związanych z realizacją działań określonych w planach uznania, o których mowa w art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1432/2003, jest przyznawana pomoc określona w art. 14 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2200/96:

a) w sposób bezpośredni, w postaci kapitałowej; bądź

b) za pośrednictwem instytucji kredytujących, w formie specjalnych pożyczek.

Wyklucza się inwestycje, które mogłyby zniekształcić konkurencję w ramach innych rodzajów działalności gospodarczej organizacji.

2.
Inwestycje przynoszące pośrednie lub bezpośrednie korzyści dla rodzajów działalności gospodarczej prowadzonej przez grupę producentów finansowane będą proporcjonalnie do ich wykorzystania w odniesieniu do sektorów lub produktów, których dotyczy wstępne uznanie.
Artykuł  5

Wniosek o pomoc

1.
Każda z grup producentów składa tylko jeden wniosek o pomoc określoną w art. 3 i 4 w terminie trzech miesięcy od końca każdego z okresów rocznych lub półrocznych określonych w art. 3 ust. 2 lit. d).
2.
Wszystkim wnioskom o pomoc towarzyszy pisemne oświadczenie grupy producentów stwierdzające, że grupa:

a) spełnia i będzie spełniać przepisy rozporządzeń (WE) nr 2200/96 i (WE) nr 1432/2003 oraz przepisy niniejszego rozporządzenia;

b) nie korzystała, nie korzysta i nie będzie korzystała, bezpośrednio ani pośrednio, z podwójnego finansowania wspólnotowego lub krajowego w odniesieniu do środków i/lub działań, na które przysługuje finansowanie wspólnotowe na mocy niniejszego rozporządzenia.

3.
Państwa Członkowskie wypłacają pomoc w terminie sześciu miesięcy od otrzymania kompletnego wniosku.
Artykuł  6

Wymogi

Państwa Członkowskie oceniają stopień w jakim grupy producentów spełniają wymogi niezbędne do uzyskania pomocy na mocy niniejszego rozporządzenia w celu ustalenia, czy przyznanie pomocy jest należycie uzasadnione, z uwzględnieniem warunków i daty ewentualnego uprzedniego przyznania pomocy publicznej na rzecz organizacji lub grup producentów, z których pochodzą członkowie danej grupy producentów oraz ewentualnych przypadków przemieszczania się członków między organizacjami i grupami producentów.

Artykuł  7

Pomoc wspólnotowa

Wydatki poniesione przez Państwa Członkowskie na pomoc przewidzianą w art. 3 i 4 kwalifikują się do pomocy w ramach Sekcji Gwarancji EFOGR.

Artykuł  8

Wkład wspólnotowy

1.
Wkład wspólnotowy w finansowanie pomocy określonej w art. 3 wynosi:

– 75 % kwalifikujących się wydatków publicznych w regionach objętych celami 1 i 2, o których mowa w art. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999(11),

– 50 % wydatków publicznych kwalifikujących się w pozostałych regionach.

2. 3
 Wkład wspólnotowy w finansowanie pomocy określonej w art. 4, wyrażony w postaci dotacji kapitałowej lub w ekwiwalencie-dotacji kapitałowej, nie może przekroczyć jako odsetek kwalifikowanych kosztów inwestycyjnych określonych w art. 4:

– 50 % w regionach objętych celami 1 i 2, o których mowa w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999,

– 30 % w pozostałych regionach.

Zainteresowane Państwa Członkowskie muszą zobowiązać się do udziału w finansowaniu kwalifikujących się kosztów inwestycyjnych określonych w art. 4 w wysokości co najmniej 5 %.

Udział beneficjentów w finansowaniu kwalifikujących się kosztów inwestycyjnych określonych w art. 4 wynosi co najmniej:

– 25 % w regionach objętych celami 1 i 2, o których mowa w art. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999,

– 45 % w pozostałych regionach.

Artykuł  9

Łączenie

1.
Pomoc przewidziana w art. 3 i 4 niniejszego rozporządzenia może być przyznana lub nadal przyznawana grupom producentów. Którym udzielono wstępnie uznania na mocy rozporządzenia (WE) nr 1432/2003 i które powstały z połączenia wstępnie uznanej grupy producentów na mocy tego rozporządzenia z jedną lub wieloma z następujących:

a) grupami producentów, którym udzielono wstępnie uznania na mocy rozporządzenia (WE) nr 1432/2003;

b) organizacjami producentów uznanymi na mocy rozporządzenia (EWG) nr 2200/96.

2.
W celu obliczenia kwoty pomocy, o której mowa w ust. 1, grupa producentów powstała w wyniku połączenia zajmuje miejsce grup lub organizacji, które się połączyły.
Artykuł  10

Konsekwencje uznania

1.
Pomoc przewidziana w art. 3 i 4 zostaje wstrzymana z chwilą udzielenia uznania.
2.
W przypadku przedłożenia programu operacyjnego zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1432/2003 Państwo Członkowskie zapewnia, że nie dochodzi do podwójnego finansowania środków finansowanych w ramach planu uznania.
3.
Inwestycje kwalifikujące się do pomocy przewidzianej na pokrycie kosztów inwestycji, o których mowa w art. 4 mogą być uwzględnione w programach operacyjnych pod warunkiem że ich charakter jest zgodny z przepisami rozporządzenia (WE) nr 1432/2003.
Artykuł  11

Klauzule szczególne dotyczące Portugalii

Jeżeli władze portugalskie wykażą, że w danym roku pomoc do wypłacenia na rzecz grupy producentów w Portugalii zgodnie z niniejszym rozporządzeniem jest niższa niż pomoc określona w art. 14 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, kwoty pomocy przewidziane w art. 3 ust. 2 niniejszego rozporządzenia zostają zwiększone w sposób pozwalający na wypełnienie przepisów wyżej powołanego art. 14.

W przypadku klęski żywiołowej stwierdzonej przez władze portugalskie, stosuje się art. 2 ust. 3 niniejszego rozporządzenia do obliczenia wartości produkcji wprowadzonej do obrotu w ramach art. 14 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 2200/96.

Artykuł  12

Kontrola

Bez uszczerbku dla kontroli przeprowadzanych zgodnie tytułem VI rozporządzenia (WE) nr 2200/96 Państwa Członkowskie przeprowadzają kontrole grup producentów w celu sprawdzenia przestrzegania warunków udzielania pomocy, o której mowa w art. 3 i 4.

Artykuł  13

Zwrot pomocy i sankcje

Przepisy dotyczące zwrotu pomocy i sankcji przewidziane w art. 24 rozporządzenia (WE) nr 1432/2003 stosuje się w przypadku gdy kontrola przeprowadzona zgodnie z art. 12 niniejszego rozporządzenia wykaże, że:

a) wartość produkcji wprowadzonej do obrotu jest mniejsza niż kwota wykorzystana do obliczenia pomocy określonej w art. 3; lub

b) pomoc określona w niniejszym rozporządzeniu nie została wykorzystana zgodnie z obowiązującymi przepisami lub zatwierdzonym planem uznania.

Artykuł  14

Unieważnienie

Rozporządzenie (WE) nr 20/98 traci moc.

Odniesienia do unieważnionego rozporządzenia należy traktować jako odniesienia do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  15

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenia.e wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 listopada 2003 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.

(2) Dz.U. L 7 z 11.1.2003, str. 64.

(3) Dz.U. L 4 z 8.1.1998, str. 40.

(4) Dz.U. L 113 z 12.5.2000, str. 36.

(5) Dz.U. L 203 z 12.8.2003, str. 18.

(6) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 29.

(7) Dz.U. L 72 z 14.3.2002, str. 9.

(8) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 49.

(9) Dz.U. L 311 z 12.12.2000, str. 9.

(10) Dz.U. L 203 z 12.8.2003, str. 25.

(11) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.

1 Art. 3 ust. 3 dodany przez art. 1 rozporządzenia nr 222/2005 z dnia 10 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.39.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 2005 r.
2 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2113/2004 z dnia 10 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.366.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2004 r.
3 Art. 8 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2113/2004 z dnia 10 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.366.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2004 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.